DROPS / 210 / 7

Mermaid Magic by DROPS Design

Virkad tröja i DROPS Sky. Arbetet virkas uppifrån och ner med A-form, solfjädersmönster och vingärmar. Storlek XS/S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-070
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL

GARNÅTGÅNG:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-350-350-400-450-500 g färg 15, ljus mint

VIRKFASTHET:
16 stolpar på bredden och 8 varv på höjden = 10 x 10 cm.
1 rapport A.1b ska mäta 3 cm på bredden.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 4,5.

från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 47.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 287.7kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

VIRKTIPS (gäller när det virkas runt):
För att strukturen ska bli likadan som när det virkas fram och tillbaka, vänds arbetet för varje varv som virkas. Dvs vartannat varv virkas från rätsidan och avigsidan så här:
Första varvet virkas från arbetets rätsida. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan/4:e luftmaskan i början av varvet. Vänd arbetet och virka nästa varv från avigsidan av arbetet. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan/4:e luftmaskan i början av varvet. Vänd arbetet och virka nästa varv från rätsidan av arbetet.
Fortsätt fram och tillbaka så, med växelvis ett varv från rätsidan och ett varv från avigsidan.

VIRKTIPS TILL LUFTMASKA:
Om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram.
1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe/dubbelstolpe är bred.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med stolpar, virkas det 3 luftmaskor som ersätter första stolpen. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med dubbelstolpar, virkas det 4 luftmaskor som ersätter första dubbelstolpen. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas uppifrån och ner. Bakstycket och framstycket virkas fram och tillbaka ner till ärmhålet, sedan virkas delarna tillsammans och fram- och bakstycket virkas sedan runt, samtidigt som arbetet vänds för varje varv – läs VIRKTIPS. Ärmarna virkas uppifrån och ner, först fram och tillbaka till ärmkullen är färdig, sedan virkas det vidare runt, samtidigt som arbetet vänds för varje varv på samma sätt som på fram- och bakstycket.

BAKSTYCKE:
Vänster axel:
Virka 19-25-25-25-25-31 luftmaskor - läs VIRKTIPS TILL LUFTMASKA, med nål 4,5 med Sky. Virka mönster så här:
VARV 1 (rätsidan): Virka A.1a över de första 6 luftmaskorna, A.1b över de nästa 6-12-12-12-12-18 luftmaskorna (= 1-2-2-2-2-3 rapporter), A.1c över de sista 7 luftmaskorna. Klipp av tråden och lägg arbetet åt sidan.
Höger axel:
Virka 19-25-25-25-25-31 luftmaskor med nål 4,5 med Sky. Virka mönster så här:
VARV 1 (rätsidan): Virka A.1a över de första 6 luftmaskorna, A.1b över de nästa 6-12-12-12-12-18 luftmaskorna (= 1-2-2-2-2-3 rapporter), A.1c över de sista 7 luftmaskorna.
VARV 2 (avigsidan): Virka nästa varv i diagrammen över höger axel. I slutet av varvet virkas det 29-29-35-35-35-35 lösa luftmaskor (= hals), fortsätt sedan över vänster axel från avigsidan i mönster som förut. Höger och vänster axel har nu virkats tillsammans och det är 29-29-35-35-35-35 luftmaskor till hals mitt på arbetet.
Vänd och virka nästa varv från rätsidan så här:
Virka mönster som förut fram till luftmaskorna till hals, sedan virkas det från varvet med pil i A.1b totalt 5-5-6-6-6-6 gånger över luftmaskorna till hals, fortsätt sedan med mönster som förut varvet ut. Det är nu 11-13-14-14-14-16 rapporter med solfjädrar på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Fortsätt fram och tillbaka med mönster till det har virkats totalt 10-10-12-12-10-10 varv med solfjädrar. Arbetet ska nu mäta 13-13-15-15-13-13 cm. Nu virkas det så här i de olika storlekarna:

Storlek XS/S, M, L och XL:
Nu ökas det till ärmhål i varje sida av arbetet genom att virka A.2a över A.1a och A.2c över A.1c. När det har virkats till och med näst sista varvet i A.2a och A.2c (varvet avslutas med de sista 2 luftmaskorna på näst sista varvet i A.2a) har det ökats tillräckligt med maskor till 1 ny solfjäder i varje sida av arbetet. Klipp av tråden. Lägg arbetet åt sidan. Arbetet mäter ca 18-18-20-20 cm (det återstår nu ca 1 cm till ärmhålet är färdigt på höjden).

Storlek XXL och XXXL:
Nu ökas det till ärmhål i varje sida av arbetet genom att virka A.2a över A.1a och A.2c över A.1c. När diagrammen är färdigvirkade på höjden, repeteras mönstret från varvet efter det med pil till det har virkats upp till näst sista varvet i diagrammen (varvet avslutas med de sista 2 luftmaskorna på näst sista varvet i A.2a). Det har nu ökats 2 solfjädrar i varje sida av arbetet. Klipp av tråden. Lägg arbetet åt sidan. Arbetet mäter ca 23-23 cm (det återstår nu ca 1 cm till ärmhålet är färdigt på höjden).

FRAMSTYCKE:
Höger axel:
Virka 19-25-25-25-25-31 luftmaskor - läs VIRKTIPS TILL LUFTMASKA, med nål 4,5 med Sky. Virka mönster så här:
VARV 1 (rätsidan): Virka A.1a över de första 6 luftmaskorna, A.1b över de nästa 6-12-12-12-12-18 luftmaskorna (= 1-2-2-2-2-3 rapporter), A.1c över de sista 7 luftmaskorna.
VARV 2-5: Virka som de sista 2 varven i A.1a till A.1c. Klipp av tråden och lägg arbetet åt sidan.
Vänster axel:
Virka 19-25-25-25-25-31 luftmaskor med nål 4,5 med Sky. Virka mönster så här:
VARV 1 (rätsidan): Virka A.1a över de första 6 luftmaskorna, A.1b över de nästa 6-12-12-12-12-18 luftmaskorna (= 1-2-2-2-2-3 rapporter), A.1c över de sista 7 luftmaskorna.
VARV 2-5: Virka som de sista 2 varven i A.1a till A.1c.
VARV 6 (avigsidan): Virka mönster som förut över alla maskorna på vänster axel. I slutet av varvet virkas det 29-29-35-35-35-35 lösa luftmaskor (= hals), sedan virkas det över höger axel från avigsidan i mönster som förut. Höger och vänster axel har nu virkats tillsammans och det är 29-29-35-35-35-35 luftmaskor till hals mitt på arbetet.
Virka vidare med mönster och ökning till ärmhål i varje sida på samma sätt som på bakstycket, men klipp inte av tråden när ärmhålet är färdigvirkat.

HOPVIRKNING AV FRAMSTYCKE OCH BAKSTYCKE:
Nu virkas framstycket och bakstycket tillsammans så här:
Virka sista varvet i A.2a, fortsätt sedan med solfjädersmönster som förut över framstycket tills det återstår 2 solfjädrar, virka som det visas på sista varvet i A.2c, virka 5-5-5-17-17-17 lösa luftmaskor (= i sidan under ärmen), virka 1 stolpe i den yttersta av de 2 lösa luftmaskorna som virkades i slutet av sista varvet på bakstycket, och fortsätt sedan med sista varvet i A.2a (den första symbolen, dvs 3 luftmaskor, är ersatt av 1 stolpe), virka solfjädersmönster som förut över framstycket tills det återstår 2 solfjädrar, virka som det visas på sista varvet i A.2c, virka 5-5-5-17-17-17 lösa luftmaskor (= i sidan under ärmen), och avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet. Sedan virkas arbetet runt, men arbetet vänds för varje varv – läs VIRKTIPS och VIRKINFORMATION. Sätt en markör här. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Fortsätt runt med solfjädersmönster, och virka 1-1-1-3-3-3 solfjädrar som det visas på första varvet i A.1b över luftmaskorna i sidan under ärmen = 28-32-34-38-42-46 rapporter runt på varvet.
När arbetet mäter ca 12 cm virkas det som visat på varvet med pil i A.3. Repetera detta varv till arbetet mäter 32-35-35-37-36-36 cm. Sedan virkas det som visat på sista varvet till arbetet mäter 36-39-39-41-40-42 cm. Arbetet mäter ca 55-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner. Klipp av tråden och fäst den.

ÄRMAR:
Virka 55-43-49-37-37-37 luftmaskor med nål 4,5 med Sky. Virka mönster från varvet med pil i diagrammen så här:
Virka A.1a över de första 6 luftmaskorna, A.1b över de nästa 42-30-36-24-24-24 luftmaskorna (= 7-5-6-4-4-4 rapporter på bredden), A.1c över de sista 7 luftmaskorna, virka 2 luftmaskor i slutet av varvet (= ökning i sidan som det visas i slutet av A.2c). Vänd och virka solfjädrar fram och tillbaka samtidigt som det ökas solfjädrar i varje sida av arbetet som det visas i A.2c och A.2a.
När diagrammet är färdigvirkat på höjden, repeteras eventuellt mönstret från varvet efter det med pil. När det har ökats 1-2-2-2-3-3 solfjädrar i varje sida är det 11-11-12-10-12-12 solfjädrar på varvet och arbetet mäter ca 6-11-11-11-16-16 cm – Anpassa så att det avslutas efter ett varv som är som sista varvet i A.2a och A.2c.
I storlek XS/S virkas det med solfjädrar utan ökning i sidorna till arbetet mäter 9 cm (= ca 2 varv utan ökning).
Sedan virkas det i alla storlekar så här:
I slutet av sista varvet virkas det 5-5-5-17-17-17 luftmaskor (= mitt under ärmen), sedan virkas det 1 smygmaska i den 3:e luftmaskan i början av varvet (= i första symbolen i A.2a). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Sedan virkas det runt – kom ihåg VIRKTIPS och VIRKINFORMATION, och det virkas solfjädersmönster som förut. Över de nya luftmaskorna under ärmen virkas det 1-1-1-3-3-3 nya solfjädrar på samma sätt som i sidan under ärmen på fram- och bakstycket = 12-12-13-13-15-15 solfjädrar på varvet.
När arbetet mäter ca 3 cm, minskas det på varje sida av den mittersta solfjädern under ärmen så här:
Virka som det visas i A.4a efter den mittersta solfjädern (sett från rätsidan) och som det visas i A.4b före den mittersta solfjädern (sett från rätsidan). Repetera A.4a och A.4b till det har minskats 2 solfjädrar på varje sida av den mittersta solfjädern under ärmen = 8-8-9-9-11-11 solfjädrar på varvet. Virka vidare till ärmen mäter 28-24-24-25-21-19 cm från de nya luftmaskorna under ärmen – kortare ärm i de större storlekarna pga bredare axelvidd. Det återstår nu ca 17 cm till färdigt mått.
Nu virkas varvet med pil i A.5 i 4 cm, sedan virkas nästa varv i diagrammet i 5 cm, sedan virkas sista varvet i diagrammet till ärmen mäter 45-41-41-42-38-36 cm från de nya luftmaskorna under ärmen. Klipp av tråden och fäst den.
Virka den andra ärmen på samma sätt

MONTERING:
Virka ihop axelsömmarna genom båda lagren från avigsidan så här: Lägg axlarna tillsammans så att rätsida ligger mot rätsida och fäst tråden med 1 fastmaska genom båda lagren ytterst mot axeln. Virka * 2 luftmaskor, hoppa över ½ -1 cm, 1 fastmaska om båda lagren *, virka *-* längs axeln. Klipp av tråden och fäst den.
Virka den andra axeln på samma sätt.
Virka ärmarna till fram- och bakstycke genom båda lagren från avigsidan så här: Lägg delarna tillsammans så att rätsidan ligger mot rätsidan och fäst tråden med 1 fastmaska ca mitt under ärmen, virka * 2 luftmaskor, hoppa över ½ -1 cm, 1 fastmaska om båda lagren *, virka *-* runt hela ärmen. Klipp av tråden och fäst den.
Virka den andra ärmen till fram- och bakstycket på samma sätt.

HALSKANT:
Virka med Sky och nål 4,5 så här: Fäst tråden med 1 smygmaska mitt uppepå axeln och virka från rätsidan så här: * 2 luftmaskor, hoppa över ½ -1 cm, 1 fastmaska *, virka *-* runt halsen och avsluta med 1 smygmaska i första maskan. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= 1 luftmaska - om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram. 1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe/dubbelstolpe är bred
= 2 luftmaskor - om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta bli för stram. 1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe/dubbelstolpe är bred
= 1 stolpe i maskan
= 1 stolpe om luftmaskbågen
= börja på detta varv, föregående varv är redan virkat. Varvet med pil räknas som 1:a varvet i diagrammet
= 1 dubbestolpe om luftmaskbågen
= virka 3 luftmaskor i början av varvet
= virka 4 luftmaskor i slutet av varvet
= virka 3 luftmaskor i början av varvet. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-7) för mått och uträkningar.

Mona Svalund 25.04.2020 - 20:55:

Hvordan får jeg tak i denne oppskriften?

Anna 23.04.2020 - 09:32:

So light and soft . An elegant and comfortable sweater you can wear anytime and anywhere. Can't wait to make it!

Mirari Manchon 02.04.2020 - 12:35:

Este modelo me parece de los más bonitos, estoy deseando tener el patrón para poder realizarlo

Ria 25.03.2020 - 17:00:

Mijn dochter kan niet wachten tot het patroon er op staat. Als naam gaf zij aan: Magisch.

Kim 24.02.2020 - 19:56:

This is stunning

Federica Cucuzza 17.02.2020 - 18:16:

Modello molto elegante spero che pubblichiate lo schema Grazie

MICHALOPOULOU VASILIKI 16.02.2020 - 13:47:

Please i would like her pattern

Esperanza 15.02.2020 - 19:58:

Es un jersey muy bonito, me gustaría tener el patrón

Jose Bekx 04.02.2020 - 12:36:

Mooi patroon en goede lengte

Loly Romero 05.01.2020 - 17:51:

Me encanta este modelo sin duda lo haré!!! 😍

Kommentér oppskrift DROPS 210-7