DROPS / 211 / 1

Enchanted Evening by DROPS Design

Strikket kjole i DROPS Muskat. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med rundt bærestykke, knudemønster og korte ærmer. Størrelse S -XXXL.

DROPS Design: Model r-762
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

650-700-750-800-900-1000 g farve 76, lys denim

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik og knudemønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm og 80 cm til glatstrik og knudemønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 194.35kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER: 
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 120 masker), og deler med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 18) = 6,7. 
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 6. og 7.maske. På næste omgang, strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes i dette eksempel skiftevis ca hver 5. og 6.maske og hver 6. og 7.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder taljesnittet på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ud efter 1. og 3.mærketråd og før 2. og 4.mærketråd som forklaret under.
TAG UD SÅLEDES EFTER MÆRKETRÅDEN:
Strik 1 maske ret i maskeleddet som ligger rundt om første maske på venstre pind (dvs i masken fra forrige omgang)
TAG UD SÅLEDES FØR MÆRKETRÅDEN: Strik frem til mærketråden, strik derefter 1 maske ret i masken som ligger rundt om yderste maske på højre pind (dvs i masken fra forrige omgang).

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Tag ud på samme måde før og efter mærket som forklaret i UDTAGNINGSTIPS-1, men tag ud skiftevis før og efter mærket. Dvs der tages kun 1 maske ud i hver side på hver 1½.cm og dette sker skiftevis før og efter mærket.

INDTAGNINGSTIPS (gælder taljesnit på ryg- og forstykke):
De første indtagninger vil ske samtidig med at der strikkes mønster. Sørg for at der tages ind på en omgang uden knuder, og vær opmærksom på at det bliver færre masker glatstrik mellem 2 knuder efter en indtagning.
Tag 1 maske ind efter 1. og 3.mærketråd og før 2. og 4. mærketråd som forklaret under.
TAG IND SÅLEDES EFTER MÆRKETRÅDEN:
Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
TAG IND SÅLEDES FØR MÆRKETRÅDEN:
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 8.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmekanter. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 120-124-130-134-138-140 masker op på lille rundpind 3 med Muskat. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 18-26-32-16-22-35 masker ud jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 138-150-162-150-160-175 masker. Strik 1 omgang ret hvor omslagene strikkes drejet ret.
Sæt 1 mærke midt på omgangen (= midt foran). Bærestykket skal måles fra dette mærke! Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4 og strik A.1 rundt (= 23-25-27-30-32-35 rapporter à 6-6-6-5-5-5 masker). Fortsæt mønsteret således, og tag ud ifølge A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket færdig, er der 230-250-270-300-320-350 masker på pinden. Videre strikkes A.2 rundt (= 23-25-27-30-32-35 rapporter à 10 masker). Fortsæt mønsteret således og tag ud ifølge A.2. Efter sidste udtagning i A.2 er der 276-300-324-360-384-420 masker på pinden.

Strik videre til arbejdet måler 17-19-21-23-25-27 cm fra mærket ved halsen – OBS: A.2 strikkes så langt det går til rigtigt mål, og i enkelte størrelser skal A.x gentages i højden til rigtigt mål (mønsteret skal fortsætte på ryg- og forstykke).
Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmekanter, dvs næste omgang strikkes således fra midt bagpå:
Strik 38-42-45-51-56-62 masker i mønster som før (= ½ bagstykke), sæt de næste 62-66-72-78-80-86 masker på 1 tråd til ærmekant, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 76-84-90-102-112-124 masker i mønster som før (= forstykke), sæt de næste 62-66-72-78-80-86 masker på 1 tråd til ærmekant, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), og strik de resterende 38-42-45-51-56-62 masker i mønster som før (= ½ bagstykke). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmekanter strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 164-180-196-220-244-268 masker. Sæt 1 mærke i hver side på ryg- og forstykke, midt i de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under hvert ærme. I tillæg sættes der 4 mærketråde i arbejdet således:
Tæl 21-24-27-32-37-42 masker fra mærket i den ene side af arbejdet, sæt 1.mærketråd før næste mærke, tæl 40-42-44-46-48-50 masker, sæt 2.mærketråd før næste maske, tæl 42-48-54-64-74-84 masker (mærket i siden sidder midt mellem disse masker), sæt 3.mærketråd før næste maske, tæl 40-42-44-46-48-50 masker, sæt 4.mærketråd før næste maske. Der er 21-24-27-32-37-42 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ind og ud.
Nu fortsættes A.x Samtidig med at der tages ind i siderne på ryg- og forstykke som forklaret under:
Start omgangen ved mærket i den ene side af arbejdet og fortsæt med A.x rundt, men sørg for at der fortsættes på rigtig række i diagrammet i forhold til der hvor arbejdet blev delt, og sørg for at knuderne placeres rigtig over knuderne på bærestykket. De 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under hvert ærme, strikkes i glatstrik.
Når arbejdet måler 6 cm fra delingen i alle størrelser, afsluttes A.x, men afslut efter 1 omgang med knuder. Fortsæt i glatstrik rundt over alle masker.

SAMTIDIG når arbejdet måler ca 3 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 1 maske ind efter 1. og 3.mærketråd og før 2. og 4.mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind).
Tag ind således på hver 2½.cm totalt 4 gange i højden = 148-164-180-204-228-252 masker.

Når arbejdet måler 16 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 1 maske ud efter 1. og 3.mærketråd og før 2. og 4.mærketråd – læs UDTAGNINGSTIPS-1. I tillæg tages der 1 maske ud ved mærket i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= totalt 6 masker taget ud på omgangen). Tag ud således på hver 2.cm totalt 21 gange i højden i alle størrelser = 274-290-306-330-354-378 masker.
Strik videre uden udtagninger til arbejdet måler ca 61-62-63-64-65-66 cm fra delingen (der er ca 2 cm tilbage til færdig mål, prøv eventuelt kjolen og strik til ønsket længde).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 20-22-24-26-26-28 masker ud jævnt fordelt = 294-312-330-356-380-406 masker (der tages ud for at undgå at ribben som skal strikkes, trækker kanten sammen).
Skift til rundpind 3. Strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Kjolen måler ca 85-88-91-94-97-100 cm fra skulderen og ned.

ÆRMEKANT:
Sæt de 62-66-72-78-80-86 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 68-72-80-86-90-96 masker. Start omgangen midt i de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet og strik 3 omgange glatstrik. SAMTIDIG på sidste omgang tages der 4-4-4-4-2-2 masker ind jævnt fordelt – husk UD-/INDTAGNINGSTIPS = 64-68-76-82-88-94 masker. 
Skift til strømpepinde 3. Strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS! Ærmekanten måler ca 4 cm fra delingen. Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

= ret
= knude: Strik 3 masker vrang sammen, slip ikke maskerne af pinden, men strik de samme 3 masker ret sammen og derefter vrang sammen 1 gang til, slip til sidst alle 3 masker af venstre pind
= tag 1 maske ud ved at strikke 1 ret i masken fra forrige omgang (dvs i løkken bag første maske på venstre pind), slip ikke masken af pinden, strik selve masken på pinden ret og slip masken af pinden

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 211-1) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (27)

Anna Elisabeth 30.03.2020 - 11:29:

Ang. Aflukning, har jeg med held, lavet Itialensk aflukning. Det bliver rigtig fint, men tal lidt lang tid.

Elena 04.03.2020 - 14:45:

Really looking forward to a description! Such a lovely dress

Inge Bach Kofod 04.03.2020 - 11:01:

Smuk kjole, som jeg helt sikkert vil strikke så snart den kommer!

Yvonne Smeijsters 27.02.2020 - 09:40:

Komt de beschrijving hier van nog of niet meer

Tine 03.02.2020 - 16:32:

Super sød. Kunne hedde perlekjolen, det ligner næsten perler der er broderet på.

Mercedes 02.02.2020 - 23:52:

Encantador vestido de verano, me encantaría poder tejerlo

Astrid 20.01.2020 - 09:09:

Denne må jeg strikke

Yvonne 18.01.2020 - 10:48:

Mooi jurkje hopelijk komt de beschrijving snel

Carmen-Gabriela 16.01.2020 - 16:52:

Einfach nur hübsch, klasse!

Karin Melsom 09.01.2020 - 15:56:

Denne er bare så nydelig 😍

Kommentere opskrift DROPS 211-1