DROPS / 211 / 1

Enchanted Evening by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu mekko DROPS Muskat-langasta. Työssä on kaarroke, solmukuvioita ja lyhyet hihat. Koot S -XXXL.

DROPS Design: Malli r-762
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
650-700-750-800-900-1000 g väriä 76, vaalea denim

NEULETIHEYS:
21 silmukkaa sileää neuletta ja solmukuvioita leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja solmukuvioihin.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 29.90€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros (A.1).

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 120 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 18) = 6,7.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 6. ja joka 7.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen n. joka 5. ja joka 6.silmukka ja joka 6. ja joka 7.silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen muotolaskokset):
Lisää 1. ja 3.merkkilangan jälkeen 1 silmukka ja lisää ennen 2. ja 4.merkkilankaa 1 silmukka alla olevan ohjeen mukaisesti.
LISÄÄ MERKKILANGAN JÄLKEEN NÄIN:
Neulo vasemman käden puikon ensimmäisen silmukan ympäri olevaan silmukkaan (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka.
LISÄÄ ENNEN MERKKILANKAA NÄIN: Neulo merkkilankaan asti, neulo sitten oikean käden puikon reunimmaisen silmukan ympäri olevaan silmukkaan (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Tee lisäykset merkkien molemmin puolin LISÄYSVINKIN 1 mukaisesti, mutta tee lisäykset vuorotellen ennen merkkiä ja merkin jälkeen. Eli kumpaankin sivuun tehdään 1½ cm:n välein 1 lisäys ja lisäys tehdään vuorotellen ennen merkkiä ja sen jälkeen (ei merkin molemmin puolin).

KAVENNUSVINKKI (etu- ja takakappaleen muotolaskokset):
Ensimmäiset kavennukset tehdään mallineuleen aikana. Tee aina kavennukset kerroksilla, joilla ei tehdä solmuja. 2 solmun välisen sileän neuleen silmukat vähenevät jokaisen kavennuskerroksen jälkeen.
Kavenna 1. ja 3.merkkilangan jälkeen 1 silmukka ja kavenna ennen 2. ja 4. merkkilankaa 1 silmukka alla olevan ohjeen mukaisesti.
KAVENNA MERKKILANGAN JÄLKEEN NÄIN:
Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
KAVENNA ENNEN MERKKILANKAA NÄIN:
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MEKKO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihojen reunuksia varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 120-124-130-134-138-140 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 Muskat-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin).
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 18-26-32-16-22-35 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 138-150-162-150-160-175 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein, langankierrot neulotaan kiertäen oikein.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä! Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 23-25-27-30-32-35 kpl 6-6-6-5-5-5 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 230-250-270-300-320-350 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 23-25-27-30-32-35 kpl 10 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen A.2 mukaisesti. Kun olet tehnyt piirroksen A.2 viimeisen lisäyskerroksen, työssä on 276-300-324-360-384-420 silmukkaa.

Neulo kunnes työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 17-19-21-23-25-27 cm. HUOM: Jatka piirroksen A.2 mallineuletta, kunnes työ on oikean pituinen. Joissakin koissa toistetaan mallikertaa A.x, kunnes työ on halutun pituinen (mallineule jatkuu etu-/takakappaleessa).
Jaa nyt kaarroke etu-/takakappaletta ja hihojen reunuksia varten, eli neulo seuraava kerros keskeltä takaa alkaen näin:
Neulo 38-42-45-51-56-62 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 62-66-72-78-80-86 silmukkaa apulangalle hihan reunusta varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 76-84-90-102-112-124 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 62-66-72-78-80-86 silmukkaa apulangalle hihan reunusta varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 38-42-45-51-56-62 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihojen reunukset erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 164-180-196-220-244-268 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki etu-/takakappaleen kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Kiinnitä lisäksi 4 merkkilankaa työhön näin:
Laske 21-24-27-32-37-42 silmukkaa toisen sivun merkistä, kiinnitä 1.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 40-42-44-46-48-50 silmukkaa, kiinnitä 2.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 42-48-54-64-74-84 silmukkaa (sivun merkki on näiden silmukoiden keskellä), kiinnitä 3.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 40-42-44-46-48-50 silmukkaa, kiinnitä 4.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 21-24-27-32-37-42 silmukkaa. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, näiden merkkilankojen kohdalla tehdään myöhemmin kavennukset ja lisäykset.
Jatka mallineuletta mallikerran A.x mukaisesti ja tee SAMALLA sivukavennukset alla olevan ohjeen mukaisesti:
Aloita toisen sivun merkin kohdalta ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena mallikerran A.x mukaisesti (jatka mallineuletta siitä kerroksesta mihin se kaarrokkeessa jäi ja ole tarkkana, että solmut kulkevat lomittain kuten aiemmin). Kummankin hihan alapuolelle luodut 6-6-8-8-10-10 silmukkaa neulotaan sileänä neuleena.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 6 cm ja olet viimeksi neulonut solmukerroksen, lopeta piirroksen A.x mallineule. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena.

SAMANAIKAISESTI kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa n. 3 cm, kavenna 1. ja 3.merkkilangan jälkeen 1 silmukka ja kavenna ennen 2. ja 4.merkkilankaa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI = työstä kapeni 4 silmukkaa).
Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yhteensä 4 kertaa = 148-164-180-204-228-252 silmukkaa.

Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 16 cm, lisää 1. ja 3.merkkilangan jälkeen 1 silmukka ja lisää ennen 2. ja 4.merkkilankaa 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 1). Lisää myös kummankin sivun merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin yhteensä 6 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 2 cm välein yhteensä 21 kertaa kaikissa koissa = 274-290-306-330-354-378 silmukkaa.
Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 61-62-63-64-65-66 cm (työhön neulotaan vielä n. 2 cm, sovita tarvittaessa mekkoa ja tarkista onko pituus sopiva).
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 20-22-24-26-26-28 silmukkaa = 294-312-330-356-380-406 silmukkaa (tällä tavoin neulottavasta joustinneuleesta tulee riittävän joustava).
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Mekon pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 85-88-91-94-97-100 cm.

HIHAN REUNUS:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 62-66-72-78-80-86 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-10 silmukasta 1 silmukka = 68-72-80-86-90-96 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on hihan alapuolelta poimittujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskellä. Neulo 3 kerrosta sileää neuletta. Kavenna SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 4-4-4-4-2-2 silmukkaa (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 64-68-76-82-88-94 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan reunuksen pituus jakokohdasta mitattuna on n. 4 cm. Neulo toisen hihan reunus samoin.

Piirros

= oikea silmukka
= solmu: Neulo 3 silmukkaa nurin yhteen, älä pudota silmukoita puikolta, vaan neulo nämä 3 silmukkaa oikein yhteen ja sitten uudestaan nurin yhteen, pudota sitten kaikki 3 silmukkaa vasemman käden puikolta
= lisää 1 silmukka neulomalla edellisen kerroksen silmukkaan (eli vasemman käden puikon ensimmäisen silmukan takana olevaan silmuun) 1 oikea silmukka, älä pudota silmukkaa puikolta, vaan neulo kerroksen silmukka oikein, pudota sitten silmukka puikolta

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 211-1) .

Kommentit / Kysymykset (26)

Elena 04.03.2020 - 14:45:

Really looking forward to a description! Such a lovely dress

Inge Bach Kofod 04.03.2020 - 11:01:

Smuk kjole, som jeg helt sikkert vil strikke så snart den kommer!

Yvonne Smeijsters 27.02.2020 - 09:40:

Komt de beschrijving hier van nog of niet meer

Tine 03.02.2020 - 16:32:

Super sød. Kunne hedde perlekjolen, det ligner næsten perler der er broderet på.

Mercedes 02.02.2020 - 23:52:

Encantador vestido de verano, me encantaría poder tejerlo

Astrid 20.01.2020 - 09:09:

Denne må jeg strikke

Yvonne 18.01.2020 - 10:48:

Mooi jurkje hopelijk komt de beschrijving snel

Carmen-Gabriela 16.01.2020 - 16:52:

Einfach nur hübsch, klasse!

Karin Melsom 09.01.2020 - 15:56:

Denne er bare så nydelig 😍

Martha 08.01.2020 - 19:46:

Ein absoluter "Hingucker", den man einfach stricken muss.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 211-1