DROPS / 211 / 1

Enchanted Evening by DROPS Design

Strikket kjole i DROPS Muskat. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling, knutemønster og korte ermer. Størrelse S -XXXL.

DROPS Design: Modell r-762
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

650-700-750-800-900-1000 g farge 76, lys denim

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk og knutemønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 60 cm og 80 cm til glattstrikk og knutemønster.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 286kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER: 
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).

ØKE-/FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 120 masker), og deler med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 18) = 6,7. 
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis ca hver 6. og 7.maske. På neste omgang, strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksempelet vekselvis ca hver 5. og 6.maske og hver 6. og 7.maske rett sammen.

ØKETIPS-1 (gjelder innsnittene på bolen):
Øk 1 maske etter 1. og 3.merketråd og før 2. og 4.merketråd som forklart under.
ØK SLIK ETTER MERKETRÅDEN:
Strikk 1 maske rett i maskeleddet som ligger rundt første maske på venstre pinne (dvs i masken fra forrige omgang)
ØK SLIK FØR MERKETRÅDEN: Strikk frem til merketråden, strikk deretter 1 maske rett i masken som ligger rundt ytterste maske på høyre pinne (dvs i masken fra forrige omgang).

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Øk på samme måte før og etter merket som forklart i ØKETIPS-1, men øk vekselvis før og etter merket. Dvs det økes kun 1 gang i hver side på hver 1½.cm og dette skjer vekselvis før og etter merket (ikke på hver side).

FELLETIPS (gjelder innsnittene på bolen):
De første fellingene vil skje samtidig som det strikkes mønster. Tilpass slik at det felles på en omgangen uten knuter, og vær oppmerksom på at det blir færre masker glattstrikk mellom 2 knuter etter en felling.
Fell 1 maske etter 1. og 3.merketråd og før 2. og 4. merketråd som forklart under.
FELL SLIK ETTER MERKETRÅDEN:
Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
FELL SLIK FØR MERKETRÅDEN:
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermekanter. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermekantene strikkes rundt på settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 120-124-130-134-138-140 masker på liten rundpinne 3 med Muskat. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 4 cm.
Strikk 1 omgang rett der det økes 18-26-32-16-22-35 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 138-150-162-150-160-175 masker. Strikk 1 omgang rett der kastene strikkes vridd rett.
Sett 1 merke midt på omgangen (= midt foran). Bærestykket skal måles fra dette merket! Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4 og strikk A.1 rundt (= 23-25-27-30-32-35 rapporter à 6-6-6-5-5-5 masker). Fortsett mønsteret slik, og øk slik A.1 viser. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1 er strikket ferdig, er det 230-250-270-300-320-350 masker på pinnen. Videre strikkes A.2 rundt (= 23-25-27-30-32-35 rapporter à 10 masker). Fortsett mønsteret slik og øk slik A.2 viser. Etter siste økning i A.2 er det 276-300-324-360-384-420 masker på pinnen.

Strikk videre til arbeidet måler 17-19-21-23-25-27 cm fra merket ved halsen – NB: A.2 strikkes så langt det går til riktig mål, og i enkelte størrelser må A.x gjentas i høyden til riktig mål (mønsteret skal fortsette på bolen).
Nå deles bærestykket til bol og ermekanter, dvs neste omgang strikkes slik fra midt bak:
Strikk 38-42-45-51-56-62 masker i mønster som før (= ½ bakstykke), sett de neste 62-66-72-78-80-86 maskene på 1 tråd til ermekant, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 76-84-90-102-112-124 masker i mønster som før (= forstykke), sett de neste 62-66-72-78-80-86 maskene på 1 tråd til ermekant, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), og strikk de resterende 38-42-45-51-56-62 maskene i mønster som før (= ½ bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermekanter strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 164-180-196-220-244-268 masker. Sett 1 merke i hver side på bolen, midt i de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under hvert erme. I tillegg settes det 4 merketråder i arbeidet slik:
Tell 21-24-27-32-37-42 masker fra merket i den ene siden av arbeidet, sett 1.merketråd før neste merke, tell 40-42-44-46-48-50 masker, sett 2.merketråd før neste maske, tell 42-48-54-64-74-84 masker (merket i siden sitter midt mellom disse maskene), sett 3.merketråd før neste maske, tell 40-42-44-46-48-50 masker, sett 4.merketråd før neste maske. Det er 21-24-27-32-37-42 masker igjen på omgangen etter siste merketråd. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal felles og økes.
Nå fortsettes A.x SAMTIDIG som det felles i sidene på bolen som forklart under:
Start omgangen ved merket i den ene siden av arbeidet og strikk A.x videre rundt, men pass på at det fortsettes på riktig rad i diagrammet i forhold til der arbeidet ble delt, og pass på at knutene plasseres riktig over knutene på bærestykket. De 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under hvert erme, strikkes i glattstrikk.
Når arbeidet måler 6 cm fra delingen i alle størrelser, avsluttes A.x, men avslutt etter 1 omgang med knuter. Videre strikkes det glattstrikk rundt over alle maskene.

SAMTIDIG når arbeidet måler ca 3 cm fra delingen i alle størrelser, felles det 1 maske etter 1. og 3.merketråd og før 2. og 4.merketråd – les FELLETIPS (= 4 masker felt).
Fell slik på hver 2½.cm totalt 4 ganger i høyden = 148-164-180-204-228-252 masker.

Når arbeidet måler 16 cm fra delingen i alle størrelser, økes det 1 maske etter 1. og 3.merketråd og før 2. og 4.merketråd – les ØKETIPS-1. I tillegg økes det 1 maske ved merket i hver side – les ØKETIPS-2 (= totalt 6 masker økt på omgangen). Øk slik på hver 2.cm totalt 21 ganger i høyden i alle størrelser = 274-290-306-330-354-378 masker.
Strikk videre uten økninger til arbeidet måler ca 61-62-63-64-65-66 cm fra delingen (det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål, prøv eventuelt kjolen på og strikk til ønsket lengde).
Strikk 1 omgang rett der det økes 20-22-24-26-26-28 masker jevnt fordelt = 294-312-330-356-380-406 masker (det økes litt for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker kanten sammen).
Bytt til rundpinne 3. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Kjolen måler ca 85-88-91-94-97-100 cm fra skulderen og ned.

ERMEKANT:
Sett de 62-66-72-78-80-86 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 4, og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 68-72-80-86-90-96 masker. Start omgangen midt i de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet og strikk 3 omganger glattstrikk. SAMTIDIG på siste omgang felles det 4-4-4-4-2-2 masker jevnt fordelt – husk ØKE-/FELLETIPS = 64-68-76-82-88-94 masker. 
Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 3 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINGSTIPS! Ermekanten måler ca 4 cm fra delingen. Strikk den andre ermekanten på samme måte.

Diagram

= rett
= knute: Strikk 3 masker vrang sammen, ikke slipp maskene av pinnen, men strikk de samme 3 maskene rett sammen og deretter vrang sammen 1 gang til, slipp til slutt alle 3 maskene av venstre pinne
= øk 1 maske ved å strikke 1 rett i masken fra forrige omgang (dvs i løkken bak første maske på venstre pinne), ikke slipp masken av pinnen, strikk selve masken på pinnen rett og slipp masken av pinnen

Kommentarer / Spørsmål (27)

Anna Elisabeth 30.03.2020 - 11:29:

Ang. Aflukning, har jeg med held, lavet Itialensk aflukning. Det bliver rigtig fint, men tal lidt lang tid.

Elena 04.03.2020 - 14:45:

Really looking forward to a description! Such a lovely dress

Inge Bach Kofod 04.03.2020 - 11:01:

Smuk kjole, som jeg helt sikkert vil strikke så snart den kommer!

Yvonne Smeijsters 27.02.2020 - 09:40:

Komt de beschrijving hier van nog of niet meer

Tine 03.02.2020 - 16:32:

Super sød. Kunne hedde perlekjolen, det ligner næsten perler der er broderet på.

Mercedes 02.02.2020 - 23:52:

Encantador vestido de verano, me encantaría poder tejerlo

Astrid 20.01.2020 - 09:09:

Denne må jeg strikke

Yvonne 18.01.2020 - 10:48:

Mooi jurkje hopelijk komt de beschrijving snel

Carmen-Gabriela 16.01.2020 - 16:52:

Einfach nur hübsch, klasse!

Karin Melsom 09.01.2020 - 15:56:

Denne er bare så nydelig 😍

Kommentér oppskrift DROPS 211-1