DROPS Baby / 36 / 14

Little Fox by DROPS Design

Strikket bluse med raglan til baby og børn i DROPS Sky. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med rævemønster. Størrelse 1 mdr – 8 år.

DROPS Design: Model sk-001-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

STØRRELSE:
1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128)

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 (150-150-150-150) g farve 11, hasselnød
50-50-50 (50-50-50-50) g farve 03, lys beige
En rest af farve 05, sort til øjne

STRIKKEFASTHED:
20 masker i bredden og 26 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm til rib.

DROPS KNAP, Cedertræ NR 513: 4 stk i alle størrelser.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 33.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 33.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 101.85kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Diagram A.1 til A.3 – vælg diagram for rigtig størrelse.
Hele diagram A.1 strikkes i glatstrik. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
Når der strikkes med 2 farver, strikkes der med flere tråde af hver farve, så man slipper de lange tråde på vrangen. Strik evt med tråden fra indersiden og ydersiden fra samme nøgle. Dvs i første del af A.1 strikkes der med 5 tråde (1 tråd hasselnød, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnød, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnød), derefter strikkes der med 3 tråde (1 tråd hasselnød, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnød).
OBS: For at undgå hul ved farveskift, skal trådene snos om hinanden.
Diagram A.2 og A.3 viser hvordan ørene skal sys med maskesting til sidst.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud efter 1.mærke, strik til der er 1 maske tilbage før 2.-3. og 4.mærke, slå om, strik 2 masker (mærket sidder mellem disse masker), slå om og tag 1 maske ud før 5.mærke (= 8 masker taget ud).
Tag ud ved at slå om mellem 2 masker. Omslaget strikkes drejet på næste pind, det skal ikke blive hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærket således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 4.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes ovenfra og ned. Bærestykket strikkes frem og tilbage på rundpind, før arbejdet deles til ærmer og ryg & forstykke. Ryg- og forstykke fortsætter frem og tilbage på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 56-60-60 (68-72-72-76) masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpind 3,5 med hasselnød. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således: Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage, 2 ret og 1 kantmaske retstrik. Når ribben måler 1½ til 2 cm, skiftes der til rundpind 4,5.
Sæt 5 mærker i arbejdet og tag ud jævnt fordelt fra retsiden således:
Strik 1 kantmaske retstrik, 1 ret, sæt 1.mærke, strik 7 masker ret og tag 2-4-2 (2-2-2-2) masker ud jævnt fordelt, sæt 2.mærke (= venstre ærme), strik 21-23-23 (27-29-29-31) masker ret og tag 2-2-2 (1-1-2-1) masker ud jævnt fordelt, sæt 3.mærke (= bagstykket), strik 8 masker ret og tag 2-4-2 (2-2-2-2) masker ud jævnt fordelt, sæt 4.mærke (= højre ærme), strik 16-18-18 (22-24-24-26) masker ret og tag 2-2-2 (1-1-2-1) masker ud jævnt fordelt, sæt 5.mærke, strik 1 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik = 64-72-68 (74-78-80-82) masker.
Fortsæt i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet, og tag ud til raglan på hver pind fra retsiden således:
Tag ud ved hvert mærke – læs UDTAGNINGSTIPS, totalt 13-14-15 (16-17-18-19) gange = 168-184-188 (202-214-224-234) masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik til arbejdet måler 12-13-15 (16-17-18-19) cm fra opslåningskanten. Nu deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer på næste pind fra retsiden således:
Strik 1 maske retstrik, sæt de næste 36-40-40 (42-44-46-48) masker på en tråd til ærme og slå 4-4-6 (6-6-6-6) masker op under ærmet, strik ret over 49-53-55 (60-64-67-70) masker (= bagstykke), sæt de næste 36-40-40 (42-44-46-48) masker på en tråd til ærme og slå 4-4-6 (6-6-6-6) masker op under ærmet, strik ret over 45-49-51 (56-60-63-66) masker, 1 maske retstrik og slå 4-4-4 (4-4-4-5) masker op i slutningen af pinden = 108-116-124 (134-142-148-155) masker.

RYG & FORSTYKKE:
Fortsæt frem og tilbage i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 0-0-0 (0-1-2-3) cm fra delingen. Nu strikkes A.1 på forstykket således:
Strik 1 kantmaske retstrik, glatstrik over 62-68-72 (76-82-84-89) masker, A.1 (= 35-35-39 (46-46-51-51) masker), 9-11-11 (10-12-11-13) masker glatstrik og 1 kantmaske retstrik.
Fortsæt mønsteret således. Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes arbejdet færdig med hasselnød. Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 12-13-14 (17-20-22-25) cm fra delingen.
På næste pind fra retsiden tages der 2-2-2 (0-0-2-3) masker ud jævnt fordelt = 110-118-126 (134-142-150-158) masker.
Skift til rundpind 3,5. På næste pind fra retsiden strikkes der rib således: Strik 1 kantmaske retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik. Luk af med ret fra retsiden når ribben måler ca 3 cm – læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 28-30-33 (36-40-44-48) cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 36-40-40 (42-44-46-48) masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4,5 og strik 1 maske i hver af de 4-4-6 (6-6-6-6) masker som blev slået op under ærmet = 40-44-46 (48-50-52-54) masker.
Sæt 1 mærke midt mellem de 4-4-6 (6-6-6-6) masker som blev strikket op midt under ærmet. Lad mærket følge med arbejdet. Der skal senere tages masker ind på hver side af mærket.
Strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 2 cm fra delingen, tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 2.-2.-1½. (2½.-3½.-4.-5.)cm totalt 3-4-5 (5-5-5-5) gange = 34-36-36 (38-40-42-44) masker. Når ærmet måler 10-12-13 (16-21-25-28) cm fra delingen, tages der 2-0-0 (2-0-2-0) masker ind jævnt fordelt = 32-36-36 (36-40-40-44) masker. Skift til strømpepinde 3,5 og strik rib (= 2 ret, 2 vrang). Luk af med ret når ribben måler 3 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

RAGLANKANT:
Strik ca 28 til 36 masker (delbart med 4) op fra retsiden indenfor 1 kantmaske langs med ærmets raglanåbning på ærmet på rundpind 3,5 med hasselnød.
Strik rib (= 2 ret, 2 vrang) med 1 kantmaske retstrik og 2 ret i hver side (set fra retsiden).
Når kanten måler 2 cm, lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.
Gentag langs med raglanåbningen på forstykket, men når kanten måler 1 cm, lukkes der af til 4 knaphuller jævnt fordelt. 1 knaphul = strik 2 masker vrang sammen i vrangpartierne, (set fra retsiden), og slå om.

MONTERING:
Sy sidesømmen indenfor 1 kantmaske retstrik.
Brodere rævens øjne og næse på med sort.
Ørene sys med maskesting med lys beige efter diagram A.2 og A.3.
Maskerne sys ovenfra og ned. Masken med pil og stjerne i diagram A.2 og A.3, skal sys på ca 2 pinde ovenfor masken med pil og stjerne i A.1.
Sy forkanterne fast nederst i raglanåbningen (der hvor ryg- og forstykke starter) – kanten på forstykket skal ligge over kanten på ærmet. Sy knapperne i på forkanten på ærmet.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med lys beige
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med hasselnød
= masken skal sys med maskesting til øre med lys beige
= pilene markerer hvor ørene skal sidde i forhold til mønsteret

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 36-14) for mål og udregninger.

Muggianu 16.09.2020 - 16:45:

Suite au précédent... toutes mes excuses, le diagramme est apparu en rechargeant la page....

Muggianu 16.09.2020 - 16:41:

Bonjour ! Tres joli modèle. Je voulais le tricoter en taille 2 ans mais il n'y a pas le diagramme A 1 correspondant. Faut-il utiliser celui pour les 5/6 et au-delà ? Merci

DROPS Design 17.09.2020 kl. 09:41:

Bonjour Mme Muggianu, le diagramme A.1 pour la taille 2 ans est le même que celui pour la taille 3/4 ans - autrement dit le 3ème après la légende - les diagrammes A.2 et A.3 sont juste au-dessus du schéma des mesures. Bon tricot!

Sonja 01.09.2020 - 18:51:

Hei! En ihan ymmärrä miten kaula aukko/ napitustehdään jos se suljetaan suljettuna neuleena pyöröpuikoilla? Vai onko työta tarkoitus neuloa edes takaisin ? Jos haluan isommat napin aukot n.3cm napille miten teen suuremmat aukot? Kiitos

Lilo 19.07.2020 - 08:31:

Das nächste Problem: beim Rumpfteil heißt es 62 Maschen glatt rechts stricken, ich habe aber nur 49 Maschen und dann kommen noch 9 Maschen glatt rechts?? Das ist sehr verwirrend.

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:48:

Liebe Lilo, am Ende der Passe haben Sie 108 Maschen, diese 108 Maschen sollen Sie so stricken: 1 Randmasche, 62 M glatt rechts, A.1 (= 35 M), 9 M glatt rechts, 1 Randmasche = 1+62+35+9+1=108 M. Viel Spaß beim stricken!

Lilo 18.07.2020 - 22:15:

Ich stricke diesen Pullover in Größe 56/62 . Bei den Zunahmen heißt es, 13x8 Maschen zunehmen=168 Maschen. Bei einem Anschlag von 56 Maschen ergibt das bei mir 160 Maschen. Also muss ich 14x zunehmen, da sonst die nachfolgende Einteilung nicht stimmt. Ist das richtig so?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:39:

Liebe Lilo, wenn Sie die 5 Markierungen einsetzen sollen Sie gleichzeitig zunehmen, dh es sind 64 Maschen + 13 x 8 Raglan-Zunahmen = 168 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Nanna 01.05.2020 - 20:32:

Hej! Jeg har taget ud i alt 13 gange og har nu 168 masker. Næste linje står jeg skal strikke til det måler 12 cm, lige nu m¨ler det kun 10 cm. Skal jeg strikke et par omgange uden raglan, eller??

Elly 17.04.2020 - 12:33:

Its a very nice pattern to knit for my little grandson. I only miss the position of the black eyes and nose on the counting patterns. Could you show were they should be placed? Thanks! Elly

DROPS Design 17.04.2020 kl. 12:48:

Dear Elly, just take inspiration from the picture to add the eyes, you can use for example 2 buttons to check the placement of eyes and try different ways until you find the one that you like. Happy knitting!

Sofie Hovgaard Winther 14.04.2020 - 16:01:

Hej :) Hvordan kan det være, at man, når markørerne sættes efter ribkanten er lavet, skal strikke 7 ret og 2 udtagninger til venstre ærme, men 8 ret og 2 udtagninger til højre ærme. For mig lyder det til, at man så vil have en maske mere på højre ærme hele vejen. Men når der så skal sættes til side, så er det 40 på hvert. Raglankanten må da blive skæv, tænker jeg?

DROPS Design 28.04.2020 kl. 15:41:

Hej Sofie, du har både en ekstra kantmaske og retmaske med til det ene ærme. Strik 1 kantmaske retstrik, 1 ret, sæt 1.mærke, strik 7 masker ret og tag 2-4-2 (2-2-2-2) masker ud jævnt fordelt, sæt 2.mærke (= venstre ærme). God fornøjelse!

Mari 01.04.2020 - 11:58:

Jeg skal sy på ører med maskesting og får ikke mønsteret til å stemme. Ørene ser ikke ut som på bildet. Strikker i str12/18 og har funnet A1og A3 som stemmer med oppskriften. Begynner to pinner over og setter riktig stjerne på riktig side. Skal jeg sy mer enn hva mønsteret viser? Hva gjør jeg galt?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 09:54:

Hei Mari. Litt usikker på hva du ikke får til å stemme. Om du har funnet riktig diagram det skal sys maskesting etter, skal det stemme. Bildet kan avvike litt ettersom du strikker en annen størrelse enn på bildet. Du skal ikke sy mer enn hva mønstret viser. mvh DROPS design

Therese 24.03.2020 - 08:11:

Om det står sticka 23 maskor och öka 2 maskor jämnt fördelat, ska man då öka 2 maskor då man stickar de där 23 maskorna eller ska man göra det efteråt?

DROPS Design 24.03.2020 kl. 08:54:

Hej Du ökar 2 maskorna under tiden du stickar de 23 maskorna. Lycka till!

Kommentere opskrift DROPS Baby 36-14

Little Fox

MSBlueberry, Germany

b36-14 Little Fox

Andrea, Germany

Little fox

annasuz, United Kingdom