DROPS Baby / 36 / 14

Little Fox by DROPS Design

Strikket genser med raglan til baby og barn i DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med revemønster. Størrelse 1 mnd – 8 år.

DROPS Design: Modell sk-001-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

STØRRELSE:
1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128)

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 (150-150-150-150) g farge 11, hasselnøtt
50-50-50 (50-50-50-50) g farge 03, lys beige
En rest av farge 05, sort til øyne

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 26 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: Lengde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: Lengde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS KNAPP, Sedertre NR 513: 4 stk i alle størrelser.

fra 68.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 68.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 68.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 204kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Diagram A.1 til A.3 – velg diagram for riktig størrelse.
Hele diagram A.1 strikkes i glattstrikk. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
Når det strikkes med 2 farger, strikkes det med flere tråder av hver farge, slik at man slipper lange trådsprang på vrangen. Strikk evt med tråden fra innsiden og utsiden fra samme nøste. Dvs i første del av A.1 strikkes det med 5 tråder (1 tråd hasselnøtt, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnøtt, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnøtt), deretter strikkes det med 3 tråder (1 tråd hasselnøtt, 1 tråd lys beige, 1 tråd hasselnøtt).
NB: For å unngå hull ved fargebytte, må trådene tvinnes om hverandre.
Diagram A.2 og A.3 viser hvordan ørene skal sys med maskesting til slutt.

ØKETIPS:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske etter 1.merke, strikk til det gjenstår 1 maske før 2.-3. og 4.merke, 1 kast, strikk 2 masker (merket sitter mellom disse maskene), 1 kast og øk 1 maske før 5.merke (= 8 masker økt).
Øk ved å lage 1 kast mellom 2 masker. Kastet strikkes vridd på neste pinne, det skal ikke bli hull.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merket slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merket, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merket sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 4.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Bærestykket strikkes frem og tilbake på rundpinne, før arbeidet deles til ermer og bol. Bolen fortsetter frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 56-60-60 (68-72-72-76) masker (inkludert 1 kantmaske i hver side av arbeidet) på rundpinne 3,5 med hasselnøtt. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik: Strikk 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker, 2 rett og 1 kantmaske rille. Når vrangborden måler 1½ til 2 cm, byttes det til rundpinne 4,5.
Sett 5 merker i arbeidet og øk jevnt fordelt fra retten slik:
Strikk 1 kantmaske rille, 1 rett, sett 1.merke, strikk 7 masker rett og øk 2-4-2 (2-2-2-2) masker jevnt fordelt, sett 2.merke (= venstre erme), strikk 21-23-23 (27-29-29-31) masker rett og øk 2-2-2 (1-1-2-1) masker jevnt fordelt, sett 3.merke (= bakstykket), strikk 8 masker rett og øk 2-4-2 (2-2-2-2) masker jevnt fordelt, sett 4.merke (= høyre erme), strikk 16-18-18 (22-24-24-26) masker rett og øk 2-2-2 (1-1-2-1) masker jevnt fordelt, sett 5.merke, strikk 1 rett og avslutt med 1 kantmaske rille = 64-72-68 (74-78-80-82) masker.
Fortsett med glattstrikk og 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet, og øk til raglan på hver pinne fra retten slik:
Øk ved hvert merke – les ØKETIPS, totalt 13-14-15 (16-17-18-19) ganger = 168-184-188 (202-214-224-234) masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk til arbeidet måler 12-13-15 (16-17-18-19) cm fra oppleggskanten. Nå deles arbeidet til bol og ermer på neste pinne fra retten slik:
Strikk 1 maske rille, sett de neste 36-40-40 (42-44-46-48) maskene på en tråd til erme og legg opp 4-4-6 (6-6-6-6) masker under ermet, strikk rett over 49-53-55 (60-64-67-70) masker (= bakstykke), sett de neste 36-40-40 (42-44-46-48) maskene på en tråd til erme og legg opp 4-4-6 (6-6-6-6) masker under ermet, strikk rett over 45-49-51 (56-60-63-66) masker, 1 maske rille og legg opp 4-4-4 (4-4-4-5) masker på slutten av pinnen = 108-116-124 (134-142-148-155) masker.

BOL:
Fortsett frem og tilbake i glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side til arbeidet måler 0-0-0 (0-1-2-3) cm fra delingen. Nå strikkes A.1 på forstykket slik:
Strikk 1 kantmaske rille, glattstrikk over 62-68-72 (76-82-84-89) masker, A.1 (= 35-35-39 (46-46-51-51) masker), 9-11-11 (10-12-11-13) masker glattstrikk og 1 kantmaske rille.
Fortsett mønsteret slik. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden, strikkes arbeidet ferdig med hasselnøtt. Strikk glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side til arbeidet måler 12-13-14 (17-20-22-25) cm fra delingen.
På neste pinne fra retten økes det 2-2-2 (0-0-2-3) masker jevnt fordelt = 110-118-126 (134-142-150-158) masker.
Bytt til rundpinne 3,5. På neste pinne fra retten strikkes det vrangbord slik: Strikk 1 kantmaske rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille. Fell av med rett fra retten når vrangborden måler ca 3 cm – les AVFELLINGSTIPS. Genseren måler ca 28-30-33 (36-40-44-48) cm fra skulderen og ned.

ERMER:
Sett de 36-40-40 (42-44-46-48) maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 4,5 og strikk opp 1 maske i hver av de 4-4-6 (6-6-6-6) maskene som ble lagt opp under ermet = 40-44-46 (48-50-52-54) masker.
Sett 1 merke midt mellom de 4-4-6 (6-6-6-6) maskene som ble strikket opp midt under ermet. La merket følge med arbeidet videre. Det skal senere felles masker på hver side av merket.
Strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 2 cm fra delingen, felles det 1 maske på hver side av merket – les FELLETIPS! Fell slik på hver 2.-2.-1½. (2½.-3½.-4.-5.)cm totalt 3-4-5 (5-5-5-5) ganger = 34-36-36 (38-40-42-44) masker. Når ermet måler 10-12-13 (16-21-25-28) cm fra delingen, felles det 2-0-0 (2-0-2-0) masker jevnt fordelt = 32-36-36 (36-40-40-44) masker. Bytt til settpinner 3,5 og strikk vrangbord (= 2 rett, 2 vrang). Fell av med rett når vrangborden måler 3 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

RAGLANSTOLPE:
Strikk opp fra retten ca 28 til 36 masker (delelig med 4) innenfor 1 kantmaske langs ermets raglanåpning på ermet på rundpinne 3,5 med hasselnøtt.
Strikk vrangbord (= 2 rett, 2 vrang) med 1 kantmaske rille og 2 rett i hver side (sett fra retten).
Når stolpen måler 2 cm, felles det av med rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta langs raglanåpningen på forstykket, men når stolpen måler 1 cm felles det til 4 knapphull jevnt fordelt. 1 knapphull = strikk 2 masker vrang sammen i vrangpartiene, (sett fra retten), og lag 1 kast.

MONTERING:
Sy sidesømmen innenfor 1 kantmaske rille.
Broder på revens øyne og nese med sort.
Ørene sys med maskesting med lys beige etter diagram A.2 og A.3.
Maskene sys ovenfra og ned. Masken med en pil og en stjerne i diagram A.2 og A.3, skal sys på ca 2 pinner ovenfor masken med en pil og en stjerne i A.1.
Sy stolpene fast nederst i raglanåpningen (der bolen starter) – stolpen på forstykke skal ligge over stolpen på ermet. Sy i knappene på stolpen på ermet.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen med lys beige
= rett fra retten, vrang fra vrangen med hasselnøtt
= masken skal sys med maskesting til øre med lys beige
= pilene markerer hvor ørene skal sitte i forhold til mønsteret

Kommentarer / Spørsmål (18)

Elisa 11.11.2020 - 22:36:

Ciao, non riesco a capire quanto misura la circonferenza del collo del maglioncino nella misura 12/18 mesi. Grazie mille Elisa

DROPS Design 11.11.2020 kl. 22:43:

Buonasera Elisa, per le misure deve fare riferimento allo schema in fondo alla pagina. Per la taglia 12/18 mesi il collo misura 24 cm. Buon lavoro!

Elena Linder 08.10.2020 - 16:47:

När jag delar upp i framstycke, bakstycke och ärmar står det på framtrycket: " sticka rätmaskor över 45-49-51 (56-60-63-66) maskor,/ 1 maska rätstickning och lägg upp 4/ -4-4 (4-4-4-5) maskor i slutet av varvet". Ska man först lägga upp 4 maskor och sen sticka en rätstickad som kantmaska ?

DROPS Design 12.10.2020 kl. 12:03:

Hei Elena. De 4 siste maskene som legges opp er der raglanstolpen senere skal strikkes. Det strikkes 1 rillemaske (rätstickning, alle varv stickas räta) som kantmaskene i hver side. God Fornøyelse!

Flo 04.10.2020 - 18:05:

Bonjour, Est ce que cette laine est assez douce pour un bebe de 3 mois? Je voudrais peut etre la changer par celle Baby Alpaca silk mais je ne sais pas si elle sera adaptée au patron?

DROPS Design 05.10.2020 kl. 11:08:

Bonjour Flo, DROPS Sky est très douce, n'hésitez pas à demander conseil (même par mail ou téléphone) à votre magasin DROPS habituel - dans ce cas, DROPS BabyAlpaca Silk ne peut être être une alternative car c'est une laine du groupe A alors que Sky est une laine du groupe B. Utilisez notre convertisseur pour voir d'autres alternatives (Merino Extra Fine par exemple). Bon tricot!

Michaela Kunert 28.09.2020 - 18:01:

Der Ausdruck hat jetzt geklappt. Danke für die prompte Antwort. Aber die Antwort auf meine Frage zur Maschenprobe konnte leider nicht geklärt werden. Ich stricke mit Original Drops Sky. Ich kann nicht doch dickere Nadeln nehmen. Soll ich jetzt doch einfach die Maschenangeben für die nächste Größe nehmen?

DROPS Design 29.09.2020 kl. 07:45:

Liebe Frau Kunert, wenn Sie etwas fest stricken, dann brauchen Sie vielleicht grössere Nadeln, errineren Sie sich, daß die Nadelgrösse nur ein Vorschlag ist, um die richtigen fertigen Massen zu haben, soll die Maschenprobe stimmen. Waschen und lassen die Maschenprobe mal trocknen, sollte sie immer nicht richtig sein, dann mit grösseren Nadeln nochmal versuchen. Sonnst sollen Sie die ganze Anleitung nach Ihrer Maschenprobe (in der Breite sowie in der Höhe wegen Raglan) neu kalkulieren. Viel Spaß beim stricken!

Michaela Kunert 28.09.2020 - 16:20:

Ich möchte den Fuchspulli für mein Enkelkind stricken und habe 2 Probleme. Die Anleitung lässt sich bei mir nicht ausdrucken. Gibt es da einen Trick. Und ich komme mit der Maschenprobe nicht hin. Mit Nadelstärke 5 habe ich 23 Maschen und 30 Reihen auf 10 mal 10 und ich stricke eigentlich eher locker und 4,5 ( 25 Maschen)wäre schöneres Maschenbild. Soll ich einfach die nächste Größe stricken? oder wie komm ich sonst mit dem Muster hin?

DROPS Design 28.09.2020 kl. 16:38:

Liebe Frau Kunert, prüfen Sie mal die Drukcereinstellungen, wir können dieses Modell gerade ausdrücken. Stricken Sie mit DROPS Sky.? hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Muggianu 16.09.2020 - 16:45:

Suite au précédent... toutes mes excuses, le diagramme est apparu en rechargeant la page....

Muggianu 16.09.2020 - 16:41:

Bonjour ! Tres joli modèle. Je voulais le tricoter en taille 2 ans mais il n'y a pas le diagramme A 1 correspondant. Faut-il utiliser celui pour les 5/6 et au-delà ? Merci

DROPS Design 17.09.2020 kl. 09:41:

Bonjour Mme Muggianu, le diagramme A.1 pour la taille 2 ans est le même que celui pour la taille 3/4 ans - autrement dit le 3ème après la légende - les diagrammes A.2 et A.3 sont juste au-dessus du schéma des mesures. Bon tricot!

Sonja 01.09.2020 - 18:51:

Hei! En ihan ymmärrä miten kaula aukko/ napitustehdään jos se suljetaan suljettuna neuleena pyöröpuikoilla? Vai onko työta tarkoitus neuloa edes takaisin ? Jos haluan isommat napin aukot n.3cm napille miten teen suuremmat aukot? Kiitos

Lilo 19.07.2020 - 08:31:

Das nächste Problem: beim Rumpfteil heißt es 62 Maschen glatt rechts stricken, ich habe aber nur 49 Maschen und dann kommen noch 9 Maschen glatt rechts?? Das ist sehr verwirrend.

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:48:

Liebe Lilo, am Ende der Passe haben Sie 108 Maschen, diese 108 Maschen sollen Sie so stricken: 1 Randmasche, 62 M glatt rechts, A.1 (= 35 M), 9 M glatt rechts, 1 Randmasche = 1+62+35+9+1=108 M. Viel Spaß beim stricken!

Lilo 18.07.2020 - 22:15:

Ich stricke diesen Pullover in Größe 56/62 . Bei den Zunahmen heißt es, 13x8 Maschen zunehmen=168 Maschen. Bei einem Anschlag von 56 Maschen ergibt das bei mir 160 Maschen. Also muss ich 14x zunehmen, da sonst die nachfolgende Einteilung nicht stimmt. Ist das richtig so?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:39:

Liebe Lilo, wenn Sie die 5 Markierungen einsetzen sollen Sie gleichzeitig zunehmen, dh es sind 64 Maschen + 13 x 8 Raglan-Zunahmen = 168 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 36-14

Little Fox Sweater

Jing Zhang, United States

Little Fox

MSBlueberry, Germany

b36-14 Little Fox

Andrea, Germany