DROPS / 210 / 19

Mint Tea Sweater by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Paris. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek XS - XXL.

DROPS Design: Modell w-805
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g färg 21, mintgrön

DROPS RUNDSTICKOR NR 5,5: Längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: Längd på 40 cm och 80 cm till resår.

från 13.95 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 15.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 13.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 111.6kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet det ska ökas över (t.ex 16) och delar de resterande maskorna med de ökningar som ska göras (t.ex 4).
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 4:e maska.
På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, maskas det av på en tjockare sticka. Om detta också blir stramt - gör 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska och dessa omslagen maskas av som vanliga maskor.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskanten och oket stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 80-84-88-92-96-104 maskor på rundsticka 4,5 med Paris. Sticka 1 varv rätt. Sticka resår (= 2 avigmaskor, 2 rätmaskor) över alla maskorna. När resåren mäter 3 cm, byts det till rundsticka 5,5.
Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt bak), oket ska mäts från denna markör!

OK:
Nästa varv stickas så här:
Sticka 12-12-16-16-16-20 rätmaskor och öka 0-2-0-4-4-3 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 (= halva bakstycket), A.1 (= 3 maskor), 8 rätmaskor, A.1 över 3 maskor (= höger ärm), 26-30-30-34-34-38 rätmaskor och öka 0-0-0-8-8-6 maskor jämnt fördelat (= framstycke), A.1 över 3 maskor, 8 rätmaskor, A.1 över 3 maskor (= vänster ärm), 14-14-14-14-18-18 rätmaskor och öka 0-2-0-4-4-3 maskor jämnt fördelat (= halva bakstycket) = 80-88-88-108-112-116 maskor.
Maskorna med markör i A.1 ska följa med i arbetet för att enklare kunna repetera A.1 på höjden. På vartannat varv ökas det totalt 8 maskor i A.1.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1 har stickats 1 gång på höjden repeteras A.1 på höjden, dvs maskorna med markör markerar mitten av A.1, varje gång det repeteras på höjden.
När A.1 har repeterats totalt 6-6-7-7-8-9 gånger på höjden är det 224-232-256-276-304-332 maskor på varvet.
Sticka rätmaskor runt till arbetet mäter 19-19-22-23-25-28 cm från markören.
Nu delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka 33-34-39-40-44-49 rätmaskor, sätt de följande 46-48-50-58-64-68 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 6 maskor under ärmen, 66-68-78-80-88-98 rätmaskor, sätt de följande 46-48-50-58-64-68 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 6 maskor under ärmen och avsluta med 33-34-39-40-44-49 rätmaskor.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 144-148-168-172-188-208 maskor. Sätt 1 markör mitt emellan de 6 maskorna i varje sida av arbetet (= i sidorna på fram- och bakstycket). Det är 72-74-84-86-94-104 maskor mellan markörerna på framstycket och bakstycket.
Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Sticka rätt.
När arbetet mäter 2 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av varje markörtråd – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade).
Öka så med 4 cm mellanrum totalt 5 gånger = 164-168-188-192-208-228 maskor.
När arbetet mäter 20-22-21-22-22-21 cm, stickas A.2 (= 4 maskor) över alla maskorna.
När A.2 har stickats 1 gång på höjden, byts det till rundsticka 4,5. Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). Maska av med rätmaskor när arbetet mäter 27-29-28-29-29-28 cm från delningen – läs AVMASKNINGSTIPS!
Tröjan mäter 50-52-54-56-58-60 cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Sätt de 46-48-50-58-64-68 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6 maskorna som lades upp under ärmen = 52-54-56-64-70-74 maskor.
Sätt 1 markör mitt emellan de 6 nya maskorna under ärmen. Det ska senare minskas maskor på varje sida av markören.
När arbetet mäter 2 cm från delningen, minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS.
Minska så med 5-7-5-3-1½-1½ cm mellanrum totalt 4-3-4-6-9-9 gånger = 44-48-48-52-52-56 maskor.
När arbetet mäter 22-22-20-20-18-16 cm från delningen, stickas A.2 över alla maskorna.
När A.2 har stickats 1 gång på höjden, byts det till strumpstickor 4,5.
Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor).
Maska av med rätmaskor när ärmen mäter 29-29-27-27-25-23 cm från delningen.

= sätt 1 markör i denna maskan, låt markören följa med i arbetet, den markerar mitten av A.1, när A.1 repeteras på höjden
= 2 maskor räta tillsammans

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-19) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (24)

Anna 05.08.2020 - 09:33:

Witam, czy w schemacie A1 narzuty są przerabiane normalnie czy jako oczka przekręcone? Pozdrawiam Anna

DROPS Design 05.08.2020 kl. 14:33:

Witaj Aniu, te narzuty są w następnym okrążeniu przerabiane normalnie, tzn. powstaną dziurki, które widzisz na zdjęciu. Pozdrawiamy!

Karin HEMKE 27.07.2020 - 13:13:

Hallo, Was bedeutet genau folgender Satz in der Anleitung?...In jeder 2. Runde insgesamt 8 Maschen in A.1 zunehmen.Wird immer in der Mitte von A1 zugenommem und dort auch der Markierer gesetzt?Oder wie gehe ich vor? Danke

DROPS Design 28.07.2020 kl. 11:25:

Liebe Karin, die Zunahmen sind in A.1 eingezeichnet. Es sind 2 Zunahmen pro A.1, also 8 Zunahmen insgesamt in der ganzen Runde (4 x A.1). Der von Ihnen zitierte Satz wurde gerade umformuliert, damit es etwas eindeutiger ist. Gutes Gelingen weiterhin!

Christina Johnson 09.07.2020 - 10:18:

Hej, Jeg forstår altså heller ikke hvordan man ender på 116 masker efter første runde XXL. Du tager ud total 6 masker ud foran og 6 bagpå, altså 12. Plus man tager 2 ud for hver A1 altså 8. Det giver total 20 masker der er taget ud på runde 1. Hvordan kan det nogensinde blive 116?

Hanne Østby Granmo 01.06.2020 - 21:03:

"Maskene med merkene i A.1 skal følge med arbeidet videre for å enklere kunne repetere A.1 i høyden. På hver 2.omgang økes det totalt 8 masker i A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket 1 gang i høyden repeters A.1 i høyden, dvs maskene med merket markerer midten av A.1, hver gang den repeters i høyden" Kan dere forklare dette bedre? jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjøre dette.

DROPS Design 08.06.2020 kl. 08:06:

Hei Hanne. Om du ser på diagram A.1 og diagramforklaringen til den sorte prikken, så skal det settet et merke i den midterste masken i A.1. La dette merke følge denne masken når det strikkes, slik at du alltid vet hvilken maske som er den midterste masken i A.1 selv etter at A.1 er blitt repetert flere ganger i høyden. God Fornøyelse!

Patrizia 05.05.2020 - 14:06:

Buongiorno ho acquistato molti filati LIMA ,NEPAL da marzo ha fatto 4 maglioni ora sto lavorando con il filato PARIS arancio però devo segnala che ho gia trovato 2 nodi nei gomitoli che mi creano disagio .Grazie

Kate Sander 01.05.2020 - 15:56:

Yoke instructions, first round says A1 increases 2 stitches on each side of the armhole, so that's 8 stitches right there. The increase on backs and front is 12. On the largest size The cast on is 104 and the final count given is 116. Either you only want to increase 10 stitches total, or your final count is off and should be 124. Some one above has already pointed this out and it wasn't addressed. Is this pattern tech edited? I realize it's free, but lets get this right shall we?

DROPS Design 04.05.2020 kl. 14:11:

Dear Mrs Sander, when working first round in A.1 you will increase 6 sts on back piece + 6 sts on front piece + 2 sts in each A.1 = 116 sts at the end of this round. Then increase only as shown in A.1 (= 8 sts on each round). Happy knitting!

Rossella 01.05.2020 - 10:20:

Buongiorno mi scuso per la mia errata segnalazione, la mia vista non è più quella di una volta e mi erano completa mente sfuggiti quelli sul primo ferro

Rossella 25.04.2020 - 17:17:

Il diagramma A.1 non è corretto. Presenta un totale di 4 gettati, in realtà dovrebbero essere 6, come si può intuire dalla foto. Con un totale di 6 gettati i conti tornano, ad esempio per la taglia L si parte con 108 maglie e ripetendo 7 volte in lunghezza, per 4 volte (2 per ogni manica) per 6 gettati si arriva ad avere il totale di 276 maglie. Bel modello, bravi

DROPS Design 26.04.2020 kl. 15:22:

Buongiorno Rossella. Il diagramma A1 è corretto. Ci sono in tutto 6 maglie gettate (2 su ogni riga dispari) e corrisponde al motivo della fotografia. Buon lavoro!

Rossella 25.04.2020 - 17:03:

Il diagramma A.1 non è corretto. Presenta un totale di 4 gettati, in realtà dovrebbero essere 6, come si può intuire dalla foto. Con un totale di 6 gettati i conti tornano, ad esempio per la taglia L si parte con 108 maglie e ripetendo 7 volte in lunghezza, per 4 volte (2 per ogni manica) per 6 gettati si arriva ad avere il totale di 276 maglie. Bel modello, bravi

S P 24.03.2020 - 03:57:

I do not understand the pattern instructions after the 1st A1 and the 1st row increases. Is that 1st row repeated 8 times ? Help!!!\r\n\r\nThanks so much.

DROPS Design 24.03.2020 kl. 10:08:

Dear SP, after you have worked A.1 one time in height, repeat A.1 in height - make sure to let the markers in A.1 follow so that it will be easier to repeat A.1. After A.1 has been worked one time in height, there are 9 stitches in each A.1, on next round, work A.1 once again over the middle 3 sts of these 9 stitches. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 210-19

Pull Vert d'eau

valpepite, France

Pull Vert d'eau

valpepite, France

Mint blue pullover

Carole, United States