DROPS / 205 / 46

Autumn Charm by DROPS Design

Virkad tröja med ränder i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet virkas uppifrån och ner med ränder. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell z-857
Garngrupp A + A eller C
-------------------------------------------------------

150-150-150-150-200-200 g färg 9020, ljus pärlgrå
150-150-150-200-200-200 g färg 501, ljus grå
150-150-150-200-200-200 g färg 517, mellangrå
150-150-150-150-200-200 g färg 3900, tomatröd
150-150-150-150-150-200 g färg 2925, orange melerad

VIRKFASTHET:
14 stolpar på bredden och 8,5 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5.

Garnet till detta mönstret kostar 554.25kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

LUFTMASKA:
Om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram.
1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe är bred.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med stolpar, ersätts första stolpen med 3 luftmaskor, dvs hoppa över 1:a maskan på föregående varv.

RÄNDER BAK-/FRAMSTYCKE:
Ränderna virkas uppifrån och ner så här:
9½-9½-10-10-11-11 cm (mätt från uppläggningskanten) med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar)
9½-9½-10-10-11-11 cm med 1 tråd ljus pärlgrå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar).
9½-9½-10-10-11-11 cm med 1 tråd orange melerad och 1 tråd ljus grå (= 2 trådar).
9½-9½-10-10-11-11 cm med 1 tråd orange melerad och 1 tråd tomatröd (= 2 trådar).
9½-9½-10-10-11-11 cm med 1 tråd tomatröd och 1 tråd ljus pärlgrå (= 2 trådar).
Sedan virkas det med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar) till färdigt mått.

RÄNDER ÄRM:
Ränderna virkas uppifrån och ner så här:
9½ cm med 1 tråd ljus pärlgrå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar).
9½ cm med 1 tråd orange melerad och 1 tråd ljus grå (= 2 trådar).
9½ cm med 1 tråd orange melerad och 1 tråd tomatröd (= 2 trådar).
9½ cm med 1 tråd tomatröd och 1 tråd ljus pärlgrå (= 2 trådar).
Sedan virkas det med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar) till färdigt mått.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmen):
Virka 1 stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 stolpe till på samma sätt. Gör 1 omslag och drag genom alla öglorna på nålen (= 1 stolpe minskad).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka i delar, uppifrån och ner och monteras under arbetets gång. Ärmarna virkas från ärmhålet fram och tillbaka, uppifrån och ner och sys ihop till slut.

VÄNSTER AXEL BAK (när plagget has på):
Virka 18-20-20-22-25-28 luftmaskor – läs LUFTMASKA, med nål 5 med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar). Vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 stolpe i varje luftmaska varvet ut = 16-18-18-20-23-26 stolpar. Fortsätt med 1 stolpe i varje stolpe. När det har virkats 2 varv ökas det 1 stolpe i början av nästa varv till hals (öka genom att virka 2 stolpar i samma stolpe), virka varvet ut = 17-19-19-21-24-27 stolpar. Klipp av tråden.

HÖGER AXEL BAK (när plagget has på):
Virka 18-20-20-22-25-28 luftmaskor med nål 5 med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar). Vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar) – kom ihåg VIRKINFORMATION, virka 1 stolpe i varje luftmaska varvet ut = 16-18-18-20-23-26 stolpar. Fortsätt med 1 stolpe i varje stolpe. När det har virkats 2 varv ökas det 1 stolpe i slutet av nästa varv till hals (öka genom att virka 2 stolpar i samma stolpe) = 17-19-19-21-24-27 stolpar. Avsluta med 20-20-22-22-24-24 luftmaskor till hals och fäst den till vänster axel med 1 smygmaska i halsen. Klipp av tråden.

BAKSTYCKE:
Nästa varv virkas så här (rätsidan): Virka 1 stolpe i varje stolpe, virka 1 stolpe i varje luftmaska i halsen och 1 stolpe i varje stolpe varvet ut = 54-58-60-64-72-78 stolpar.
Sedan virkas det stolpar och RÄNDER BAK-/FRAMSTYCKE – läs förklaring ovan. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arbetet mäter 17-18-19-20-21-22 cm ska det läggas upp nya luftmaskor i varje sida till ärmhål. Klipp av tråden. Sätt 1 markör mitt på detta varvet – ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Virka 3-3-5-7-7-8 lösa luftmaskor till ärmhål, virka 1 stolpe i varje stolpe och virka 3-3-5-7-7-8 lösa luftmaskor till ärmhål = 60-64-70-78-86-94 maskor.
Sedan virkas det 1 stolpe i varje stolpe/luftmaska till arbetet mäter ca 39-40-41-42-43-44 cm från markören. Klipp av tråden och fäst den.

VÄNSTER AXEL FRAM (när plagget has på):
Virka 18-20-20-22-25-28 luftmaskor med nål 5 med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar). Vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 stolpe i varje luftmaska varvet ut = 16-18-18-20-23-26 stolpar. Fortsätt med 1 stolpe i varje stolpe. När det har virkats 3-3-3-5-5-5 varv ökas det 1 stolpe i början av nästa varv till hals (öka genom att virka 2 stolpar i samma stolpe). Upprepa ökningen mot halsen på de nästa 2 varven = 17-19-19-21-24-27 stolpar. Klipp av tråden.

HÖGER AXEL FRAM (när plagget has på):
Virka 18-20-20-22-25-28 luftmaskor med nål 5 med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar). Vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 stolpe i varje luftmaska varvet ut = 16-18-18-20-23-26 stolpar. Fortsätt med 1 stolpe i varje stolpe. När det har virkats 3-3-3-5-5-5 varv ökas det 1 stolpe i slutet av nästa varv till hals (öka genom att virka 2 stolpar i samma stolpe). Upprepa ökningen mot halsen på de nästa 2 varven = 17-19-19-21-24-27 stolpar. Avsluta med 16-16-18-18-22-22 luftmaskor till hals och fäst den till vänster axel med 1 smygmaska i halsen. Klipp av tråden.

FRAMSTYCKE:
Virka på samma sätt som BAKSTYCKE, men nästa varv börjar från avigsidan.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med samma färg som uppläggningskanten – sy i de yttersta maskbågarna så att det blir en flat söm.

ÄRM:
Det virkas fram och tillbaka med början från ärmhålet och ner till ärmkanten. Virka 48-50-54-56-58-62 stolpar jämnt fördelat om yttersta stolpvarvet längs hela ärmhålet (men inte över luftmaskorna som lades upp i varje sida på fram- och bakstycket) med nål 5 med 1 tråd ljus grå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar). Sedan virkas det 1 varv med stolpar.
Sedan virkas det stolpar och RÄNDER ÄRM – läs förklaring ovan. När det har virkats totalt 4 varv på ärmen, minskas det 1 stolpe i varje sida av arbetet – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 7-7-5-5-5-3½ cm mellanrum totalt 7-7-9-9-9-11 gånger = 34-36-36-38-40-40 stolpar. Virka vidare till ärmen mäter ca 54-54-54-53-52-50 cm. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy ärmen till botten av ärmhålet. Sy sedan underärms- och sidsömmen i ett – sy i yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.

HALSKANT:
Virka en kant runt halsen från mitt uppe på axeln med 1 tråd ljus pärlgrå och 1 tråd mellangrå (= 2 trådar) så här: Virka 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, 1 fastmaska *, virka *-* runt hela halsen, och anpassa så att det avslutas med 3 luftmaskor och 1 smygmaska i första fastmaskan på varvet, se till att kanten inte stramar. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 205-46) för mått och uträkningar.

Els Van Lit 24.06.2020 - 15:47:

Bij de schouder voor moet 3x gemeerderd worden, wat het aantal stokjes niet op 17 brengt zoals het patroon zegt voor maat S, maar op 20 stokjes.

Angel Coldiron 30.01.2020 - 11:35:

This pattern states that either yarn weight A+A or C can be used. However it does not give a yarn suggestion for C weight or gram requirements.. I first thought the yardage would simply be half, however with the color combinations I realized this may not be the case. Please provide yarn and gram requirements for C weight yarn. My second question is; If I use C weight yarn would I be able to add a lace weight yarn as a second color for the combining of two colors for a similar effect?

DROPS Design 30.01.2020 kl. 13:22:

Dear Mrs Coldiron, this pattern has been worked with 2 yarns group A ( 2 strands Alpaca), but you can work it with only 1 strand yarn group C - use our yarn converter to get amount of new yarn. Note that stripes are worked with 2 strands different colours, with a yarn group C you won't get same kind of stripes. Read more about alternatives here. Happy crocheting!

Kia 27.08.2019 - 01:00:

Yes please! This is really cool

Wendy 08.07.2019 - 22:17:

Yes, please! Crochet patterns for fitted and pretty contemporary sweaters are SO hard to find. Please include this in a written (not chart) pattern. I want to make this!

Emalie 23.06.2019 - 12:09:

Preciosos colores y parece una ejecución sencilla. Queda genial.

Soussou 21.06.2019 - 15:02:

Beau modèle pour ma fille à qui je vais faire faire quelques rangs de brides pour participer.

Regina 12.06.2019 - 22:48:

Wunderschön. Ist wohl mit doppeltem Faden gehäkelt. Der Verlaufeffekt ist genial.

Karin 09.06.2019 - 10:39:

Vackra färger! Kul med moderna virkmönster!

Crochet Alot 07.06.2019 - 01:32:

Please, include this lovely sweater! I would begin working on it now, to have it ready by fall. Such a brilliant fade!

Jennifer MF Stephens 06.06.2019 - 20:18:

I kept thinking embers and ash, but who wants a piece related to dirty ol' ash?! Then I thought, a Phoenix rises from the ashes, and with the center emanating a strong ember red it seemed a fitting name to me. I hope to see this one make the cut! Y'all have such talented designers that the choices are tough. Include Everything! :D

Kommentér oppskrift DROPS 205-46