DROPS Baby / 33 / 26

Stroll in the Park by DROPS Design

Jakke til baby med rundfelling og strukturmønster, strikket ovenfra og ned.  Shorts til baby med knytebånd og vrangbord. Arbeidet er strikket i DROPS BabyMerino eller DROPS Alpaca. Størrelse: Prematur til 2 år.

DROPS Design: Modell bm-105-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------

HELE SETTET:

STØRRELSE:
JAKKE: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)
SHORTS: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(150) 150-200-200-250 (250) g farge 11, isblå

Eller bruk:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(150) 150-200-200-250 (250) g farge 9026, blush

-----------------------------------------------------------

JAKKE:

STØRRELSE: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(100) 100-100-150-150 (150) g farge 11, isblå

Eller bruk:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(100) 100-100-150-150 (150) g farge 9026, blush

DROPS RUNDPINNER NR 3: Lengde på 60 cm
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 2,5: Lengde på 60 cm til rillekanter.
DROPS SETTPINNER NR 2,5.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 515: 5 stk i alle størrelser.

----------------------------------------------------------

SHORTS:

STØRRELSE: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 måned (2) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92)

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(50) 100-100-100-100 (100) g farge 11, isblå

Eller bruk:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(50) 100-100-100-100 (100) g farge 9026, blush

fra 37.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 37.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 37.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 111kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS (jevn fordeling på jakken):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 68 masker) minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 11) = 5,2.
I dette eksempelet økes det etter vekselvis ca hver 5.maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastene vridd, slik at det ikke blir hull.
Det økes ikke over stolpene.

RAGLAN (gjelder størrelse 12/18 mnd og 2 år):
Øk til raglan på hver side av de 4 merketrådene i hver overgang mellom bol og ermer (= 8 masker økt på hver økepinne). Alle økningene gjøres fra retten!
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang, slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet på jakken, og innsiden av bena på shortsen):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = Strikk fra retten til det gjenstår 3 masker på pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett sammen og avslutt med 1 rett. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett slik at det blir hull. Første knapphull felles på første pinne fra retten etter halskanten. Deretter felles de 4 neste knapphullene med ca 5 cm mellom hver.

ØKETIPS (gjelder midt foran og midt bak på shortsen):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt).
På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET TIL JAKKEN HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bærestykke og bol strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp (68) 72-78-82-84 (86) masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 2,5 med Baby Merino eller Alpaca. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes (11) 16-16-18-19 (20) masker jevnt fordelt – les ØKETIPS og fell til KNAPPHULL på høyre stolpe – se forklaring over = (79) 88-94-100-103 (106) masker. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes rett). Bytt til rundpinne 3 og strikk bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Første pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, A.1A (= 2 masker), strikk A.1B til det gjenstår 9 masker på pinnen (= (21) 24-26-28-29 (30) rapporter á 3 masker), strikk A.1C (= 4 masker) og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett mønsteret slik og øk slik diagrammene viser. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1 er strikket ferdig i høyden er det (148) 166-178-190-196 (202) masker på pinnen og arbeidet måler ca 7 cm fra oppleggskanten. Strikk 2 pinner glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side og øk SAMTIDIG (10) 16-20-24-14 (12) masker jevnt fordelt på første pinne = (158) 182-198-214-210 (214) masker. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Videre strikkes det som forklart i de ulike størrelsene.

PREMATUR, 0/1 MND, 1/3 MND, 6/9 MND:
Fortsett med glattstrikk og 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran til arbeidet måler (9) 9-10-11 cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste pinne strikkes slik i glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side: Strikk (25) 28-31-33 masker (= forstykke), sett de neste (34) 40-42-46 maskene på 1 tråd til erme, legg opp (4) 4-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk (40) 46-52-56 masker som før (= bakstykke), sett de neste (34) 40-42-46 maskene på 1 tråd til erme, legg opp (4) 4-6-6 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende (25) 28-31-33 maskene (= forstykke). Videre strikkes bolen som forklart under. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

12/18MND, 2 ÅR:
Sett 4 merketråder i arbeidet (uten å strikke maskene) slik: Første merketråd settes etter de første 33 (34) maskene (= forstykke), 2.merketråd settes etter de neste 44 (44) maskene (= erme), 3.merketråd settes etter de neste 56 (58) maskene (= bakstykke) og 4.merketråd settes etter de neste 44-44 maskene (= erme). Det er 33 (34) masker igjen på pinnen etter siste merketråd (= forstykke).
Fortsett med glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran. Når det er strikket 2 pinner økes det til RAGLAN på neste pinne fra retten – se forklaring over. Øk slik på hver 4.pinne (dvs på annenhver pinne fra retten) totalt 2 (3) ganger. Etter siste økning til raglan er det 226 (238) masker på pinnen. Strikk videre til arbeidet måler 12 (13) cm fra oppleggskanten.
Neste pinne strikkes slik i glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side: Strikk 35 (37) masker (= forstykke), sett de neste 48 (50) maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8 (8) nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 60 (64) masker som før (= bakstykke), sett de neste 48 (50) maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8 (8) nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 35 (37) maskene (= forstykke). Videre strikkes bolen som forklart under. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= (98) 110-126-134-146 (154) masker. Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran. Når arbeidet måler (7) 11-14-15-17 (19) cm fra delingen byttes det til rundpinne 2,5. Strikk 3 riller frem og tilbake over alle maskene. Bytt tilbake til rundpinne 3. Fell løst av med rett fra retten. Jakken måler ca (20) 24-28-30-33 (36) cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de (34) 40-42-46-48 (50) maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 3 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de (4) 4-6-6-8 (8) maskene som ble lagt opp under ermet = (38) 44-48-52-56 (58) masker. Sett 1 merketråd midt i de (4) 4-6-6-8 (8) maskene under ermet og la merketråden følge med videre i arbeidet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver (3.) 2.-2.-1½.-1½ (1½.) cm totalt (2) 4-6-7-9 (9) ganger = (34) 36-36-38-38 (40) masker. Strikk videre til arbeidet måler (7) 11-14-15-18 (19) cm fra delingen. Bytt til settpinner 2,5. Strikk 3 RILLER rundt – se forklaring over. Bytt tilbake til settpinner 3 og fell løst av med rett. Ermet måler ca (8) 12-15-16-19 (20) cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy i knappene på venstre stolpe.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET TIL SHORTSEN HER:

-------------------------------------------------------

SHORTS – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne /settpinner, ovenfra og ned.

Legg opp (96) 106-116-132-144 (152) masker på rundpinne 2,5 med Baby Merino eller Alpaca.
Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang). Når vrangborden måler 2½ cm strikkes det en hullrad til knytebåndet slik: * 1 rett, 1 vrang, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 vrang sammen *, strikk fra *-* omgangen rundt (= (24) 26-29-33-36 (38) hull på omgangen). Deretter fortsettes vrangborden med 1 rett / 1 vrang til arbeidet måler 4 cm fra oppleggskanten. Bytt til rundpinne 3 og strikk 1 omgang rett der det felles (10) 10-10-12-14 (18) masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1 = (86) 96-106-120-130 (134) masker. Nå strikkes det en forhøyning bak på shortsen som forklart under.

FORHØYNING BAK:
For bedre passformen strikkes shortsen høyere bak enn foran. Dette gjøres ved å strikke forkortede pinner frem og tilbake slik: Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen = midt bak. Start fra retten og strikk 8 masker rett forbi merket, snu stram tråden og strikk 16 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 24 masker rett, snu, stram tråden og strikk 32 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 40 masker rett, snu, stram tråden og strikk 48 masker vrang.
Snu, stram tråden og strikk rett tilbake til midt bak.

SHORTS:
Fortsett rundt med glattstrikk over alle maskene. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når shortsen måler (14) 16-17-20-21 (22) cm fra oppleggskanten midt foran settes det 1 merketråd midt foran og 1 merketråd midt bak. På neste omgang økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS (= 4 masker økt). Øk slik på hver 2.omgang totalt 6 ganger = (110) 120-130-144-154 (158) masker. Strikk videre til arbeidet måler (18) 20-21-24-25 (26) cm fra oppleggskanten midt foran. Nå deles det til ben ved begge merketrådene. Sett halvparten av maskene på en tråd eller hjelpepinne og strikk ben over de resterende maskene som forklart under. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BEN:
= (55) 60-65-72-77 (79) masker. Fordel maskene på settpinner 3 og strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG etter 1 omgang felles det 2 masker på innsiden av benet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 2.omgang totalt (2) 2-2-2-3 (3) ganger = (51) 56-61-68-71 (73) masker. Bytt til settpinner 2,5. Strikk 1 omgang rett der det økes (5) 6-7-8-9 (9) masker jevnt fordelt = (56) 62-68-76-80 (82) masker. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 2 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Strikk det andre benet på samme måte.

TVUNNET SNOR TIL KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder à 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned i hullraden på shortsen, og lag en sløyfe midt foran.

= stikk pinnen inn mellom 4.og 5.maske på venstre pinne, trekk tråden igjennom (= 1 ny maske), strikk 1 rett, 2 vrang, 1 rett
= strikk den nye masken fra forrige pinne og neste maske (= 2 masker) vrang sammen (= 1 maske felt)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd rett

Kajsa 28.03.2020 - 13:17:

Hej Jag har läst instruktionen flera gånger men jag hittar inget om när man ska maska av för knapphålen. Jag hittar det första men inte för de andra. När är det tänkt att man ska göra dem?

DROPS Design 30.03.2020 kl. 13:22:

Hej Det står längst upp på mönstret under "KNAPPHÅL". Första knapphålet maskas av på första varvet från rätsidan efter halskanten. Sedan maskas de 4 nästa knapphålen av med ca 5 cm mellan varje. Mvh DROPS Design

Carina Åkerlund 18.03.2020 - 15:15:

Hej igen! Jo jag har sett filmen, men jag undrar ju över varv 4 och inte över varv 7-8. Det blir en förskjutning i mönstret när jag stickar varv 4, varför? Hoppas på bättre svar denna gång. Jag har inte fått något mejl från er heller om att jag har fått ett svar. Tacksam om ni kan skicka ett sådant när i lägger ut svaret.

DROPS Design 19.03.2020 kl. 15:19:

Hej Carina, Varv 4 stickar du såhär: först 2am, 1rm, 2am - sedan 2am,1rm,2am (antal enligt din storlek) - och slutar med 2am,1rm, 1am. Dvs att omslaget från v3 stickas am på varv 4. Du ser det tydligt i videoen :)

Carina Åkerlund 12.03.2020 - 12:17:

Hej Har försökt med mönstret till denna kofta ett otal gånger men får inte till det. Lägger upp 86 m och ökar till 106. Stickar ett varv avigt. Stickar mönstret v.1, 2, 3 men när jag stickar v.4 ser mönstret ut att förskjutas över maskorna så det ser konstigt ut. Vore bra om ni lade ut en närbild på oket från halsringningen så man åtminstone kan se där hur det ska bli. Tacksam för snart hjälp./Carina

DROPS Design 16.03.2020 kl. 12:27:

Hei Carina. Har du sett på hjelpevideoen til denne jakken? Se her: God Fornøyelse!

Sandra Vierheller 09.03.2020 - 16:39:

Bei der Größe 1/3 Monate steht am Ende ist die Jacke 28 cm lang. Aber bis zur Teilung strickt man 10 cm und dann ab dort 14 cm bis zum Bündchen. Das Bündchen wird nicht viel breiter als 1 cm, wie kommen Sie da auf 28 cm?

DROPS Design 10.03.2020 kl. 09:57:

Liebe Frau Vierheller, die 3 fehlende cm sind die Schulter, schauen Sie mal die Maßskizze: 10 cm für die Passe + 3 cm für die Schulter + 15 cm für den Rumpfteil = 28 cm. Viel Spaß beim stricken!

Theresa Sissons 26.02.2020 - 01:24:

Could you please advise as to where I can get the ‘hat pattern’ Thank you

DROPS Design 26.02.2020 kl. 07:19:

Hi Theresa, The hat pattern is bm-104-by. Happy knitting!

Michelle 18.01.2020 - 15:21:

How do you add the button holes to the garter stitch edge? And where do you place them?

DROPS Design 19.01.2020 kl. 00:41:

Dear Michelle, as the pattern states: "Decrease for buttonholes on right band (when garment is worn). 1 buttonhole = work from right side until 3 stitches remain on needle, make 1 yarn over, knit 2 together and finish by knitting 1. On next row (wrong side) knit the yarn over to make a hole. Decrease for first buttonhole on first row from right side after neck edge. Then decrease the next 4 buttonholes approx. 5 cm apart." Happy Knitting!

Anna 07.01.2020 - 15:44:

Buon giorno Non ho capito ,la prima asola si fa'all'inizio del ferro dopo aver fatto gli aumenti? Ma nella spiegazione x le asole non c'è scritto di fare il gettato Grazie

DROPS Design 07.01.2020 kl. 16:42:

Buongiorno Anna. Abbiamo corretto le indicazioni per le asole. Deve aprire la prima asola sul diritto del lavoro, alla fine del primo ferro lavorato a diritto dopo le due coste a legaccio. Buon lavoro!

Jolanda 17.11.2019 - 19:56:

Hoi, Begrijp ik het nu goed dat het telpatroon alle naalden weergeeft? Dus aan de goede en aan de verkeerde kant?

DROPS Design 19.11.2019 kl. 12:10:

Dag Jolanda,

Ja, dat klopt! De telpatronen geven alle naalden in het patroon weer, dus zowel de heengaande als de teruggaande naalden.

Valeria 21.10.2019 - 13:51:

Vorrei sapere quali sono le lame piu adatte ai bambini piccoli, di solito uso baby merino o baby alpaca silk. Ho visto usate anche alpaca, quali altre labe consigliate? Grazie!!!

DROPS Design 21.10.2019 kl. 14:06:

Buongiorno Valeria. Oltre ai filati già indicati da lei, può usare anche Merino extra fine, cotton merino e safran (cotone). Buon lavoro!

Lena Engdal 09.10.2019 - 23:20:

Omgang 8; hvordan i alle dager strikkes den når den skal strikkes på vrang pinne? Da kan det umulig stemme at den nye masken fra forrige pinne og neste maske skal strikkes sammen. Den nye masken er jo da ikke første maske slik som på videoen, der det strikkes rundt og ikke fram og tilbake. Jeg skjønner ingenting!

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:51:

Hei Lena. Litt usikker på hvilken video du har sett på, men noen video viser kun teknikken på hvordan det strikkes og ikke ekstakt som f.eks etter et diagram. Men på 8. pinne på jakken strikkes det slik fra vrangen: 5 stolpemasker i riller, A.1C (1 rett, 1 vrang, 2 rett, 2 masker vrang sammen), A.1B og A.1 A. Vi kommer til å lage en video på 7. og 8. pinne til disse diagrammene i en av de nærmeste dagene. Så har du fremdeles ikke fått det til, sjekk videosiden til denne oppskriften igjen snart. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 33-26