DROPS Baby / 33 / 26

Stroll in the Park by DROPS Design

Vauvan ylhäältä alas neulottu jakku. Työssä on kaarroke ja kohoneuletta. Vauvan neulotut shortsit. Työssä on solmimisnauha ja joustinneuletta. Työ neulotaan DROPS Baby Merino -langasta. Koot: Keskonen - 2 vuotta.

DROPS Design: Malli bm-105-by
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

KOKO SETTI:

KOKO:
JAKKU: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2) vuotta
= n.
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92) cm
SHORTSIT: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2) vuotta
= n.
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(150) 150-200-200-250 (250) g väriä 11, jäänsininen

-----------------------------------------------------------

JAKKU:

KOKO: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2) vuotta
= n.
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(100) 100-100-150-150 (150) g väriä 11, jäänsininen

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 60 cm, ainaoikeinneulottuihin renuksiin.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 515: Joka kokoon 5 kpl.
----------------------------------------------------------

SHORTSIT:

KOKO: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2) vuotta
= n.
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(50) 100-100-100-100 (100) g väriä 11, jäänsininen

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirros A.1. Piirros näyttää mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (jakun tasavälein tehtävät lisäykset):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 68 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 11) = 5,2.
Tässä esimerkissä lisätään n. joka 5.silmukan jälkeen tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla.

RAGLANLISÄYKSET (koot 12/18 kuukautta ja 2 vuotta):
Tee raglanlisäykset jokaisen 4 kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin (= työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella 8 silmukkaa). Kaikki lisäykset tehdään työn oikealta puolelta!
Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla jakussa, ja shortsien lahkeiden sisäreunassa):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo työn oikealta puolelta, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo lopuksi 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä. Ensimmäinen napinläpi tehdään ensimmäisellä pääntien reunuksen jälkeisellä oikean puolen kerroksella. Seuraavat 4 napinläpeä tehdään aina n. 5 cm:n välein.

LISÄYSVINKKI (shortsien keskietu ja keskitaka):
Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa).
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

-------------------------------------------------------

JAKUN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaarroke ja etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo (68) 72-78-82-84 (86) silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Merino -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein (11) 16-16-18-19 (20) silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) sekä tee oikeaan etureunaan NAPINLÄPI (katso selitys yllä) = (79) 88-94-100-103 (106) silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukat neulotaan oikein). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, A.1A (= 2 silmukkaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti, kunnes jäljellä on 9 silmukkaa (= (21) 24-26-28-29 (30) kpl 3 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1C mukaisesti (= 4 silmukkaa) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirrosten mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on (148) 166-178-190-196 (202) silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 7 cm. Neulo 2 kerrosta sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, ja lisää tasavälein ensimmäisellä kerroksella (10) 16-20-24-14 (12) silmukkaa = (158) 182-198-214-210 (214) silmukkaa. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Jatka neulomista eri koissa seuraavasti.

KESKONEN, 0/1 KK, 1/3 KK, 6/9 KK:
Neulo sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on (9) 9-10-11 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin (jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa): Neulo (25) 28-31-33 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat (34) 40-42-46 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle (4) 4-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo (40) 46-52-56 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat (34) 40-42-46 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle (4) 4-6-6 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput (25) 28-31-33 silmukkaa (= etukappale). Neulo sitten etu-/takakappaleet alla olevan ohjeen mukaisesti. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

12/18KK, 2 V:
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) näin: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka ensimmäisten 33 (34) silmukan jälkeen (= etukappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 44 (44) silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 56 (58) silmukan jälkeen (= takakappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 44-44 silmukan jälkeen (= hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 33 (34) silmukkaa (= etukappale).
Neulo tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Kun olet neulonut 2 kerrosta, tee seuraavalla oikean puolen kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros (eli joka toisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 2 (3) kertaa. Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 226 (238) silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 12 (13) cm.
Seuraava kerros neulotaan näin (neulo sileää neuletta ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa): Neulo 35 (37) silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 48 (50) silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8 (8) silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 60 (64) silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 48 (50) silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8 (8) silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 35 (37) silmukkaa (= etukappale). Neulo sitten etu-/takakappaleet alla olevan ohjeen mukaisesti. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= (98) 110-126-134-146 (154) silmukkaa. Jatka tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on (7) 11-14-15-17 (19) cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo tasona kaikilla silmukoilla 6 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3. Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. (20) 24-28-30-33 (36) cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat (34) 40-42-46-48 (50) silmukkaa sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta (4) 4-6-6-8 (8) silmukasta 1 silmukka = (38) 44-48-52-56 (58) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen (4) 4-6-6-8 (8) silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset (3) 2-2-1½-1½ (1½) cm välein yhteensä (2) 4-6-7-9 (9) kertaa = (34) 36-36-38-38 (40) silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on (7) 11-14-15-18 (19) cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (katso selitys yllä). Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. (8) 12-15-16-19 (20) cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

-------------------------------------------------------

SHORTSIEN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

SHORTSIT: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla /sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

Luo (96) 106-116-132-144 (152) silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Merino -langalla.
Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Kun joustinneuleen pituus on 2½ cm, neulo reikäkerros solmimisnauhaa varten näin: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa nurin yhteen*, toista *-* koko kerroksen ajan (= (24) 26-29-33-36 (38) reikää työssä). Jatka sitten joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin), kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 4 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein (10) 10-10-12-14 (18) silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) = (86) 96-106-120-130 (134) silmukkaa. Tee nyt korotus takana alla olevan ohjeen mukaisesti.

KOROTUS TAKANA:
Shortsien takaosaan tehdään korotus, jotta shortseista tulisivat istuvammat. Tämä korotus tehdään tasona lyhennetyin kerroksin seuraavasti: Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta 8 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 16 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 32 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 40 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48 silmukkaa nurin.
Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.

SHORTSIT:
Jatka kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun shortsien pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on (14) 16-17-20-21 (22) cm, kiinnitä 1 merkkilanka keskelle eteen ja 1 merkkilanka keskelle taakse. Lisää seuraavalla kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 6 kertaa = (110) 120-130-144-154 (158) silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on (18) 20-21-24-25 (26) cm. Jaa nyt työ kummankin merkkilangan kohdalta lahkeita varten. Siirrä puolet silmukoista apulangalle tai apupuikolle. Neulo lopuilla silmukoilla lahje alla olevan ohjeen mukaisesti. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

LAHJE:
= (55) 60-65-72-77 (79) silmukkaa. Jaa silmukat sukkapuikoille nro 3 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun olet neulonut 1 kerroksen, kavenna lahkeen sisäreunassa 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä (2) 2-2-2-3 (3) kertaa = (51) 56-61-68-71 (73) silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein (5) 6-7-8-9 (9) silmukkaa = (56) 62-68-76-80 (82) silmukkaa. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Neulo toinen lahje samoin.

SOLMIMISNAUHA:
Leikkaa 2 kpl n. 3 metrin pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri shortsien reikäkerrokseen ja solmi rusetiksi keskelle eteen.

= vie puikko vasemman käden puikon 4. ja 5.silmukan väliin, vedä lanka läpi (= 1 uusi silmukka), neulo 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein
= neulo edellisen kerroksen uusi silmukka ja seuraava silmukka (= 2 silmukkaa) nurin yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 33-26) .

Kommentit / Kysymykset (8)

Jolanda 17.11.2019 - 19:56:

Hoi, Begrijp ik het nu goed dat het telpatroon alle naalden weergeeft? Dus aan de goede en aan de verkeerde kant?

Valeria 21.10.2019 - 13:51:

Vorrei sapere quali sono le lame piu adatte ai bambini piccoli, di solito uso baby merino o baby alpaca silk. Ho visto usate anche alpaca, quali altre labe consigliate? Grazie!!!

DROPS Design 21.10.2019 kl. 14:06:

Buongiorno Valeria. Oltre ai filati già indicati da lei, può usare anche Merino extra fine, cotton merino e safran (cotone). Buon lavoro!

Lena Engdal 09.10.2019 - 23:20:

Omgang 8; hvordan i alle dager strikkes den når den skal strikkes på vrang pinne? Da kan det umulig stemme at den nye masken fra forrige pinne og neste maske skal strikkes sammen. Den nye masken er jo da ikke første maske slik som på videoen, der det strikkes rundt og ikke fram og tilbake. Jeg skjønner ingenting!

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:51:

Hei Lena. Litt usikker på hvilken video du har sett på, men noen video viser kun teknikken på hvordan det strikkes og ikke ekstakt som f.eks etter et diagram. Men på 8. pinne på jakken strikkes det slik fra vrangen: 5 stolpemasker i riller, A.1C (1 rett, 1 vrang, 2 rett, 2 masker vrang sammen), A.1B og A.1 A. Vi kommer til å lage en video på 7. og 8. pinne til disse diagrammene i en av de nærmeste dagene. Så har du fremdeles ikke fått det til, sjekk videosiden til denne oppskriften igjen snart. God Fornøyelse!

Birgit Tys 07.10.2019 - 19:32:

Wat haak ik in de terugnaald na de nieuwe steek in de pas . Volgens uitleg staan op plan A1 enkel de naalden van de goede kant . Ik brei heen en weer op gewone naald .

DROPS Design 11.10.2019 kl. 20:23:

Dag Birgit,

De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien, en alle naalden zijn in het telpatroon getekend, dus zowel de naalden aan de goede kant als aan de verkeerde kant. Je begint onderaan het patroon. De eerste naald is aan de goede kant, de tweede naald aan de verkeerde kant. Bij de uitleg van de pictogrammen staat aangegeven hoe je de betreffende steken op de goede of de verkeerde kant breit.

Martina Keller 24.09.2019 - 13:14:

Hallo, mir ist leider nicht verständlich welches Rapport für welche Größe des Jäckchens bestimmt ist. Z.b. Für Frühchen welches Rapport ?? Finde in der Anleitung keinen Hinweis. Würde mich über eine Zuordnung von Größe zu Rapport sehr freuen. Vielen Dank

DROPS Design 24.09.2019 kl. 13:50:

Liebe Frau Keller, die Diagramme werden in allen Größen gestrickt, in die 1. Größe stricken Sie : A.1A (2 Maschen), dann wiederholen Sie A.1B insgesamt 21 Mal und enden Sie mit A.1C (= 4 Maschen), also zwischen den Blendemaschen. Viel Spaß beim stricken!

Marie Rasmussen 19.09.2019 - 10:13:

Hej det har jeg læst og ved os det strikkes frem og tilbage og læses højre mod venstre og omvendt tilbage, men jeg for stadig ikke det til gå op og ej heller det samme mønster og der står mønster set fra ret siden, jeg har vist dette til andre garvede strikkere som også er i tvivl på dette diagram, om der skal være ret pinde på tilbage vejen eller om hver anden pind også er med i diagram, det derfor jeg henvender mig

Marie Rasmussen 18.09.2019 - 16:41:

Og er der ikke en video hvordan man laver den pind hvor man strikker ind mellem 4 og 5 maske og strikker en ret 2 vrang 1 ret. Jeg for nemlig noget helt andet en det på billede

DROPS Design 19.09.2019 kl. 09:53:

Hej Marie, Vi skal skrive dit ønske om denne video på ønskelisten :) Men samme teknik er her, så se her hvordan du gør:

How to knit A.1 - beginning of jumper for DROPS 179-1 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Marie Rasmussen 18.09.2019 - 13:30:

Jeg kan simpelthen ikk greje hvordan med det diagram, skal alle vrang pinde strikkes vrang og kun mønster på ret siden eller er der kun udtagninger i ret og drejet ret på vrang

DROPS Design 19.09.2019 kl. 09:49:

Hej Marie, Læs gerne under FAQ hvordan man strikker efter et diagram. God fornøjelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 33-26