DROPS / 203 / 13

Owl Feathers by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Delight og DROPS Alpaca. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med striper og 2-farget bladmønster i helpatent.

DROPS Design: Modell de-204
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Høyde: Målt langs midten = ca 80 cm.
Bredde: Målt langs oversiden fra side til side = ca 160 cm.

MATERIALER:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200 g farge 18, høstskog
Og bruk:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200 g farge 302, kamel

STRIKKEFASTHET:
23 masker i bredden og 30 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
19 masker i bredden og 44 pinner (22 pinner telt i rettmasken) i høyden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: Lengde på 80 cm til glattstrikk og bladmønster i helpatent.

fra 29.50 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 29.50 kr /50g

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 206kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

KANTMASKE I RILLE:
Fordi det strikkes 2 pinner fra retten etterfulgt av 2 pinner fra vrangen, må rillemaskene strikkes slik: * rett fra retten, vrang fra retten, vrang fra vrangen, rett fra vrangen *, strikk fra *-*.
Kantmaskene strikkes med dobbel tråd hver gang det er 2 tråder på samme side.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.13.
A.1 og A.4 = sidene av sjalet.
A.3 = midtmasken i sjalet.

2-FARGET MØNSTER I HELPATENT (frem og tilbake):
Stripemønsteret strikkes i helpatent slik diagram A.1 til A.13 viser.
For å oppnå den 2-fargede effekten, strikkes det striper med vekselvis 1 pinne med kamel og 1 pinne med høstskog.
* Strikk 1 pinne fra retten med kamel, skyv deretter maskene tilbake på rundpinnen, slik at neste pinne også strikkes fra retten. Deretter strikkes det 1 pinne fra retten med høstskog.
Strikk 1 pinne fra vrangen med kamel, skyv deretter maskene tilbake på rundpinnen, slik at neste pinne også strikkes fra vrangen. Deretter strikkes det 1 pinne fra vrangen med høstskog *, strikk fra *-* til ferdig mål.
Åpen rute og fylt rute (utenfor diagram) viser om pinnen strikkes fra retten eller fra vrangen. Ruten viser også om pinnen skal strikkes med kamel eller høstskog. Les STRIKKETIPS-1 under.

STRIKKETIPS-1:
Dersom du blir usikker på hvilken farge du skal strikke neste pinne med når det strikkes 2-farget helpatent med kast, kan du alltid se hvilken farge den forrige pinnen var strikket med ved å se på kantmaskens farge.

STRIKKETIPS-2 (gjelder maskeantall):
Alle maskeantall som er oppgitt når det strikkes patent er uten kastene, fordi kastene tilhører rett-masken og teller sammen som 1 maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i striper med 2-farget bladmønster i helpatent. Patentmønsteret går over i glattstrikk med vrangen ut, med patentmasker i loddrette striper mellom. Deretter går patentmaskene over i et viftemønster, og glattstrikk med vrangen ut mellom disse.

SJAL:
Legg opp 6 masker på rundpinne 3,5 med kamel.
Strikk første pinne slik (= vrangen): 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * 1 kast, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, 1 kast og avslutt med 1 kantmaske i rille = 11 masker.
Strikk neste pinne slik med kamel (= retten): 1 kantmaske i rille, rett til det gjenstår 1 maske (kastene strikkes vridd slik at det ikke blir hull), og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Strikk neste pinne slik med kamel (= vrangen): 1 kantmaske i rille, * lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske før kantmasken, lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, og avslutt med 1 kantmaske i rille. Snu arbeidet. Videre strikkes det 2-FARGET MØNSTER I HELPATENT og KANTMASKE I RILLE – les forklaring over.

STRIKK A.1A, A.2, A.3A OG A.4A SLIK:
Strikk slik med start fra retten. Strikk A.1A (= 2 masker), strikk A.2 (= 3 masker), strikk A.3A (= 1 midtmaske), strikk A.2 (= 3 masker), og avslutt med A.4A (= 2 masker). Fortsett dette mønsteret. Når A.2 er strikket ferdig i høyden, er det 59 masker på pinnen – les STRIKKETIPS-2. Arbeidet måler ca 9 cm langs midtmasken.

STRIKK A.1B, A.5, A.6, A.7, A.3B OG A.4B SLIK:
Strikk slik med start fra retten: Strikk A.1B (= 2 masker), strikk A.5 (= 9 masker), A.6 (= 8 masker), strikk A.7 (= 10 masker), strikk A.3B (= 1 midtmaske), strikk A.5 (= 9 masker), strikk A.6 (= 8 masker), strikk A.7 (= 10 masker), og avslutt med A.4B (= 2 masker). Fortsett dette mønsteret. Når A.6 er strikket ferdig i høyden, er det 75 masker på pinnen.
Videre gjentas A.1B, A.5, A.6, A.7, A.3B OG A.4B i høyden, for hver gang diagrammene er strikket ferdig i høyden, er det økt totalt 16 masker på pinnen, og for hver gjentakelse i høyden er det plass til 1 rapport mer av A.6 i bredden mellom hver A.5 og A.7. Fortsett slik til A.6 er strikket totalt 13 ganger i høyden = 267 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 50 cm langs midtmasken.

STRIKK A.1C, A.8, A.9, A.10, A.3C OG A.4C SLIK:
Strikk slik med start fra retten: Strikk A.1C (= 2 masker), strikk A.8 (= 9 masker), strikk A.9 over de neste 112 maskene (= 14 rapporter à 8 masker), strikk A.10 (= 10 masker), strikk A.3C (= 1 midtmaske), strikk A.8 (= 9 masker), strikk A.9 over de neste 112 maskene (= 14 rapporter à 8 masker), strikk A.10 (= 10 masker) og avslutt med A.4C (= 2 masker). Fortsett dette mønsteret. Når A.9 er strikket ferdig i høyden, er det 491 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 70 cm langs midtmasken.

STRIKK A.1D, A.11, A.12, A.13, A.3D OG A.4D SLIK:
Strikk slik med start fra retten: Strikk A.1D (= 2 masker), strikk A.11 (= 25 masker), strikk A.12 over de neste 192 maskene (= 8 rapporter à 24 masker), strikk A.13 (= 26 masker, strikk A.3D (= 1 midtmaske), strikk A.11 (= 25 masker), strikk A.12 over de neste 192 maskene (= 8 rapporter à 24 masker), strikk A.13 (= 26 masker), og avslutt med A.4D (= 2 masker). Fortsett dette mønsteret. Når A.12 er strikket ferdig i høyden, er det 531 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 80 cm langs midtmasken.
Fell av med høstskog fra vrangen – fell av med rett over rett, vrang over vrang – NB: Kastene felles av som en egen maske – i tillegg lages det 1 ekstra kast mellom hver maske uten kast (dette kastet strikkes som 1 maske og felles deretter av som de andre maskene). Dette gjøres for at viftene skal få en pen og buet form.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 16.09.2019
Nye diagram: A.2, A.5, A.6 and A.7.
Oppdatert online: 26.09.2019
Alle diagrammer er rettet på.

Under: STRIKK A.1A, A.2, A.3A OG A.4A SLIK. Denne linjen er slettet:(NB: Start med 1 pinne fra retten, deretter 2 pinner fra vrangen).

Disse ordene er slettet fra 7. diagramtekst: ...uten å løfte masken av pinnen ...

Diagram

= strikkes med kamel, start her
= strikkes med høstskog, start her
= KANTMASKE I RILLE – les forklaring i oppskriften
= lag 1 kast om høyre pinne, løft 1 maske løs over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang
= kastet og masken strikkes rett sammen
= kastet og masken strikkes vrang sammen
= strikk 3 masker i rettmasken og kastet slik: Strikk kastet og rettmasken rett sammen, men vent med å løfte masken av pinnen, lag 1 kast om høyre pinne og strikk masken og kastet rett sammen = 3 masker (dvs 2 masker økt)
= strikk 5 masker i rettmasken og kastet slik: Strikk kastet og rettmasken rett sammen, men vent med å løfte masken av pinnen, * lag 1 kast om høyre pinne og strikk masken og kastet rett sammen uten å løfte masken av pinnen *, strikk fra *-* totalt 2 ganger = 5 masker (dvs 4 masker økt)
= strikk 5 masker og 3 kast (= totalt 8 masker) sammen slik: Løft de første 3 maskene og 2 kastene løst over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett sammen, strikk de neste 2 maskene og 1 kast rett sammen, løft de 5 løse maskene (inkludert kastene) fra høyre pinne over maskene som ble strikket sammen (dvs 4 masker felt)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= 3 masker vrang sammen (= 2 masker felt)

Kommentarer / Spørsmål (45)

Grenier 06.11.2019 - 12:21:

Bonjour, je ne comprends pas les explications du modèle 203-13 Je viens de finir le premier diagramme mais mon problème est doit t on faire chaque diagramme indépendant ou dois t on faire tout les diagramme en même temps. donc soit je continue étape par étape soit je dois recommencer tout en rajoutant les maille des autre diagramme. pas très clair. Merci pour vos explications

DROPS Design 06.11.2019 kl. 12:29:

Bonjour Mme Grenier, quand vous tricotez les diagrammes A.1A, A.2, A.3A, A.2, A.4A, vous tricotez le 1er rang de chaque diagramme, puis le 2ème rang de chaque diagramme et ainsi de suite - cf comment lire plusieurs diagrammes consécutivement. Bon tricot!

Bonnie Stoner 06.11.2019 - 05:31:

Very interested in making Owl Feathers shawl but Drops Delight no longer has Fall Forest as a color. What happened to this color?

DROPS Design 06.11.2019 kl. 07:18:

Hi Bonnie, Fall Forest is still available in Drops Delight, yarn no 18. Happy crafting!

Rocio 29.10.2019 - 10:25:

Hola. Quiero hacer este chal y leo que ha sufrido correcciones, mi pregunta es ¿ya está solucionado sobte el diagrama que acompaña al patrón, o debo buscar las correcciones en otro sitio? Gracias!!

DROPS Design 12.11.2019 kl. 22:36:

Hola Rocio. Todas las correcciones han sido añadidas y los diagramas cambiados.

Maria 06.10.2019 - 11:09:

Nu har jag kommit till avmaskningen. Jag förstår inte. Det står att omslagen maskas av som egen maska. Men jag har inga omslag kvar efter sista varvet på A 12. Jag stickade ju ihop omslag och maska rät på sista varvet. Och det extra omslaget man ska göra mellan maskor utan omslag måste väl stickas ett varv innan det kan avmaskas?

DROPS Design 07.10.2019 kl. 11:30:

Hei Maria. På siste rad på A.12 strikkes det slik: Lag 1 kast om høyre pinne, løft 1 maske løs over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang og vrang fra retten, rett fra vrangen. Når du begynner å felle av skal du ha kast som felles av som egen maske. MEN har du fått med deg rettelsene som har vært på dette sjalet/nye diagram, se rød rettelse linje? Men du kan fint felle av med kast selv om du ikke har kastet som vises i A.12, se på video under: God Fornøyelse!

Anna 05.10.2019 - 17:49:

Kan det passe at der er 15 blade ned langs midten, efter a1b, a5, a6, a7, a3b og a4b er strikket?

DROPS Design 07.10.2019 kl. 10:30:

Hei Anna. Når alle bladmønster er strikker skal det være 16 blader ned langs midten, 16 blader fra midten og ut (32 blader tilsammen nederst) og 16 blader fra foran og ut til siden. God Fornøyelse!

Maria 16.09.2019 - 21:14:

Är alla fel i diagrammen rättade nu? Jag har börjat om tre gånger och nu inser jag att det måste bli en fjärde gång.... Sjalen är verkligen vacker och jag vill lyckas med den..

DROPS Design 17.09.2019 kl. 14:44:

Hej Maria, skriv ut mönstret igen, så du får de riktiga diagrammer med. Lycka till :)

Marianne 16.09.2019 - 07:28:

Hej Drops. Tak for jeres mange skønne opskrifter. Jeg er igang med at strikke Owl Feathers men der er desværre fejl i. A.2 række 25 Og fejl i række10 på A.5 Og A 7

DROPS Design 16.09.2019 kl. 13:31:

Hei Marianne. Takk for at du gjorde oppmerksom på feilen. Diagram til A.2, A,5, A.6 og A.7 er rettet. mvh DROPS design

Tessan 15.09.2019 - 16:25:

Hej igen och förlåt alla kommentarer. Jag vill bara hjälpa andra som vill sticka den här sjalen. I diagram A.7 så ska "sticka 3 i rätmaskan" bytas ut mot "sticka 5 i rätmaskan"

Tessan 15.09.2019 - 15:47:

Tillägg till föregående kommentar: jag menar diagram A.5 och A.7, inte A.6

Tessan 15.09.2019 - 15:31:

Hej igen! Jag tror att jag har hittat ytterligare ett fel som smugit sig in i diagram A.5 och A.6, rad 10. Uteslut de båda "sticka 3 maskor i rätmaskan". Det blir tokigt om man ökar dessa.

Kommentér oppskrift DROPS 203-13