DROPS / 203 / 17

December Dunes by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Alpaca eller DROPS Lace. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med riller, hullmønster og bølgemønster.

DROPS Design: Modell la-041
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Høyde: Målt langs midten = ca 39 cm.
Bredde: Målt langs oversiden fra side til side = ca 162 cm.

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farge 2020, lys nougat

Eller bruk:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farge 2020, lys camel

STRIKKEFASTHET:
23 masker i bredden og 45 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: Lengde på 80 cm.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 110kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
Strikk rett på alle pinner. 2 pinner = 1 rille.

HULLRAD:
Når det strikkes en hullrad, skal det økes i hver side som før.
Strikk slik:
1.PINNE: Strikk rett og øk som før over de første 3 maskene, * strikk 2 masker rett sammen, 1 kast om pinnen *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker, strikk og øk som før over de siste 3 maskene.
2.PINNE: Strikk og øk som før over alle masker.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 33 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 2,7.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 2. og 3.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2:
Om strikkefastheten ikke stemmer, kan sjalet få feil maskeantall om du må strikke flere eller færre pinner enn oppgitt for å få riktig mål i cm. Dette avviket kan rettes opp på neste økerille. Dersom det strikkes for fast, slik at f.eks 6 cm ikke er 15 riller, men f.eks 16 riller, vil det være 4 eller 2 masker for mye på pinnen (om det skjer før eller etter ØKERILLE 3). Hvis det strikkes for løst, vil det være for få masker på pinnen når det er strikket til oppgitt mål i cm. Dette kan justeres på den neste økerille, slik at antall masker stemmer med maskeantallet som er oppgitt når økerillen er ferdig strikket.

Legg arbeidet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet – det må ikke vris. Deretter rulles arbeidet i et håndkle og klemmes for å fjerne enda mer vann. Arbeidet vil nå bare være litt fuktig. Legg arbeidet på en matte eller en madrass – strekk det forsiktig ut i de målene som står øverst i oppskriften under STØRRELSE og la det tørke. Gjenta prosessen hver gang arbeidet vaskes.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene. Mesteparten av sjalet strikkes i RILLER – les forklaring over, kanten nederst strikkes i bølgemønster.

SJAL:
Legg opp 13 masker på rundpinne 3,5 med Lace. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
Strikk videre slik:
1.PINNE (= retten): Lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, 1 kast om pinnen, strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt).
2.PINNE (= vrangen): Lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, 1 kast om pinnen, strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt).

Strikk riller og fortsett med å øke 2 masker på starten av hver pinne til det er strikket totalt 4 riller fra starten (= 4 masker økt pr rille) = 29 masker.

Strikk 1 HULLRAD – les forklaring over (= 4 masker økt) = 33 masker.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

ØKERILLE 1:
Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 12 masker jevnt fordelt, les ØKETIPS-1 i forklaringen over. Neste pinne strikkes rett, kastene strikkes vridd rett = 45 masker.

Strikk riller og fortsett med å øke 2 masker på starten av hver pinne som før til det er strikket totalt 3 riller (inkludert økerillen) fra forrige hullrad (= 4 masker økt pr rille) = 53 masker.

*Strikk 1 HULLRAD. Strikk riller og fortsett med å øke 2 masker i starten av hver pinne som før til det er strikket totalt 3 riller etter hullraden *, strikk fra *-* totalt 2 ganger (= 4 masker økt pr rille/hullrad) = 85 masker.

Strikk 1 HULLRAD (= 4 masker økt) = 89 masker.

ØKERILLE 2:
Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 21 masker jevnt fordelt. Neste pinne strikkes rett, kastene strikkes vridd rett = 110 masker.

Strikk riller og fortsett med å øke 2 masker på starten av hver pinne som før til arbeidet måler 6 cm fra forrige hullrad, det tilsvarer ca 15 riller (inkludert forrige økerille) (= 4 masker økt pr rille) = 166 masker. Om maskeantallet avviker litt, kan det justeres på neste økerille – LES ØKETIPS-2 i forklaringen over.

ØKERILLE 3:
Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 63 masker jevnt fordelt. Det skal være 229 masker på pinnen. Neste pinne strikkes det rett, kastene strikkes vridd rett.

NB! Nå endres økningen i siden fra 2 masker til 1 maske (på hullradene økes det også kun 1 maske i siden på hver pinne).

Det økes og strikkes slik:
1.PINNE (= retten): Strikk 1 maske rett, 1 kast om pinnen, strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt).
2.PINNE (= vrangen): Strikk 1 maske rett, 1 kast om pinnen, strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt).

Strikke riller og øk i sidene slik til det er strikket totalt 3 riller fra forrige hullrad (= 2 masker økt pr rille) = 235 masker.

*Strikk 1 HULLRAD – les forklaring over. Strikk riller og fortsett med å øke 1 maske i starten av hver pinne som før til det er strikket totalt 2 riller etter hullraden *, strikk fra *-* totalt 3 ganger (2 masker økt pr rille/hullrad) = 253 masker.

Strikk 1 HULLRAD (= 2 masker økt) = 255 masker.

Strikk riller og fortsett med å øke 1 maske i starten av hver pinne som før til arbeidet måler 3 cm fra forrige hullrad, det tilsvarer ca 7 riller (= 2 masker økt pr rille) = 269 masker. Om maskeantallet avviker litt underveis, kan det justeres på neste økerille – les ØKETIPS-2.

Strikk 1 HULLRAD (= 2 masker økt) = 271 masker.

ØKERILLE 4:
Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 64 masker jevnt fordelt. Det skal være 335 masker på pinnen. Neste pinne strikkes rett, kastene strikkes vridd rett.

Strikk riller og fortsett med å øke 1 maske i starten av hver pinne som før til arbeidet måler 3 cm fra forrige hullrad, det tilsvarer 7 riller (2 masker økt pr rille) = 349 masker. Arbeidet måler ca 25 cm målt på midten fra oppleggskanten og ned. Nå er det viktig at maskeantallet stemmer på grunn av diagrammene. Strikk evt 1 rille til og juster maskeantallet om det ikke stemmer.

Strikk etter diagram A.1 slik: Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1 (= 15 masker) til det gjenstår 2 masker på pinnen (A.1 gjentas 23 ganger), og strikk 2 kantmasker i rille. Strikk diagrammet 1 gang i høyden.

AVFELLING:
For at avfellingskanten ikke skal stramme, lages det kast samtidig som det felles av med rett fra retten slik: Lag 1 kast om pinnen over de maskene som var kast i mønsteret, kastene felles av som vanlige masker. Pass på at du ikke strammer tråden underveis. Om kanten likevel blir stram, bruk en større pinne til å felle av med. Klipp og fest tråden. Når sjalet er ferdig kan det om ønskelig skylles opp og formes – les FORMING i forklaring over.

= ta 1 maske løst av pinnen, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken
= strikk 2 masker rett sammen
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd rett på neste pinne. Det skal ikke bli hull.
= pilen viser hvor mange masker det er i hver rapport på denne pinnen i diagrammet
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes rett på neste pinne. Det skal bli hull.

Brigitte Lahm 25.10.2019 - 16:33:

Danke für die schnelle Antwort. Auf dem Bild ist zwischen dem jeweiligen Rapport von A1 eine Lochreihe, die sich nach oben fortsetzt. Wenn ich bei Reihe 5 19 Maschen habe und bei Reihe 6 nur 17 Maschen, dann verschiebt sich doch das ganze Muster. Muss ich zwischen den einzelnen Rapporten A1 rechte Maschen stricken und wie muss ich die senkrechte Lochreihe beginnen. Ich bin eine sehr geübte Strickerin, aber hier passt etwas nicht oder kapiere ich nichts mehr?

DROPS Design 25.10.2019 kl. 16:39:

Liebe Frau Lahm, die kleine Löcher, die man zwischen den Diagrammen im Foto sieht, kommen sicher aus der Abnahmen am Anfang/Ende von den Diagrammen. Bei der 1. Reihe nehmen Sie 2 M zu = 17 M. Bei der 3. Reihe nehmen Sie 2 M zu = 19 M. Das heißt die Maschenanzahl im Diagram ändert je nach der Reihe (deshalb wird es daneben beschrieben), aber die Diagramme werden immer 23 Mal in der Breite wiederholt (= die Maschenanzahl wird dann je nach der Reihe unterschiedlich sein). Viel Spaß beim stricken!

Brigitte Lahm 25.10.2019 - 11:26:

Was muss ich zwischen den einzelnen Diagrammen stricken? Auf der Abbildung ist da eine Lochreihe nach oben zu sehen. Und wenn die Maschenzahl nach oben weniger wird, verschiebt sich doch da das Muster.Ich habe nun schon x mal aufgetrennt, weil es einfach nicht stimmt.

DROPS Design 25.10.2019 kl. 13:42:

Liebe Frau Lahm, A.1 stricken Sie hintereinander, dh: 2 M kraus rechts, dann 23 x die 15 Maschen in A.1 stricken und mit 2 M kraus rechts enden = 2 + 23x15 - 2 = 349 M. Oder vielleicht mißverstehen ich Ihre Frage?

Anke 25.10.2019 - 10:26:

Stimmen die Mengenangaben, 100g Alpaca = 100g Lace? Müssten es nicht eher 250g Alpaca sein?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 11:18:

Liebe Anke, ja genau, es sollte 250 g DROPS Alpaca sein, Garnmenge wurde korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Chougui-Nadia 21.10.2019 - 22:57:

Ce modèle est tres joli, j'attends l'explication du rang ajourné avec patience merci

DROPS Design 22.10.2019 kl. 11:04:

Bonjour Mme Chougui, le rang ajouré est décrit au début des explications, il se compose de 2 rangs (= 1 rang sur l'endroit avec des jetés et des augmentations + 1 rang sur l'envers avec des augmentations comme avant). Bon tricot!

Ingeborg 13.10.2019 - 17:45:

Ich verstehe die Lochreihe nicht ganz. Wie erfolgen die Zunahme Ende der Reihe? Ende ich mit einem Umschlag?

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:41:

Liebe Ingeborg, bei der Hinreihe (Lochreihe), nehmen Sie wie zuvor bei den 3 ersten Maschen, dann (2 M re zs, 1 Umschlag) wiederholen, bis 3 Maschen übrig sind, diese 3 Maschen stricken Sie wie zuvor = Sie haben 2 Maschen zugenommen. Bei der Rückreihe stricken Sie auch wie zuvor = Sie haben 2 Maschen zugenommen. Nach der ersten Lochreihe (= 2 Reihe), haben Sie 4 Maschen zugenommen und es sind jetzt 33 M auf der Nadel. Viel Spaß beim stricken!

Lyne 09.10.2019 - 22:40:

Je ne comprend pas les informations du point ajouré et comment ont fait les augmentations comme avant. Le rang 1 et 2 comment je doit le lire .Et quand ont commence le tricot monte les 13 mailles et le 1 rang ont commence par 1 jeté et la même chose pour le rang 2 aussi Merci pour vos explications

DROPS Design 10.10.2019 kl. 09:37:

Bonjour lyne, le RANG AJOURÉ se compose de 2 rangs: 1 rang sur l'endroit avec des jetés (en augmentant comme avant) et 1 rang sur l'envers (en augmentant comme avant). Cette vidéo montre (pour un autre modèle) comment tricoter les premiers rangs jusqu'à ce qu'il y ait 29 m. Bon tricot!

Maria 19.09.2019 - 20:02:

No entiendo a que se refiere "pliegue". Me lo podría aclarar? Gracias

DROPS Design 25.09.2019 kl. 00:10:

Hola Maria. 1 pliegue es una fila que se ve de revés por el lado derecho cuando la trabajamos de derecho por el lado revés.

Françoise CHAMBION 06.09.2019 - 09:00:

Je trouve ce modèle vraiment très joli et très léger. J'attends les explications avec impatience. Très cordialement.

Maria 26.08.2019 - 23:27:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken

Odile 16.07.2019 - 17:30:

Ce modèle est très joli, les explications ne sont pas encore pretes ?

Kommentér oppskrift DROPS 203-17