DROPS / 198 / 18

Step into Spring by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Nord. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Model no-027
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22-24-27 cm. Skaftets højde ned til hælen: ca 17-17-17 cm.

MATERIALER:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 12, pudderrosa

STRIKKEFASTHED:
26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: til glatstrik.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.95 kr /50g

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal der skal tages ind over (f.eks 72 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 12.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 11. og 12.maske ret sammen.

STRIKKETIPS (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måde får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løs af, til der er 15-15-17 masker tilbage på pinden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 72-72-81 masker op på strømpepinde 2,5 med Nord. Strik rundt i rib (= 1 ret / 2 vrang) i 2½ cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 66-66-77 masker.
Strik A.1 rundt (= 6-6-7 rapporter à 11 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket færdig er der 60-60-70 masker på omgangen.
Strik A.2 rundt (= 6-6-7 rapporter à 10 masker). A.2 strikkes totalt 2 gange i højden, men på sidste omgang i A.2 (på sidste repetition A.2 i højden) strikkes der således: Strik 14-13-12 masker ret og tag samtidig 2-1-2 masker ind jævnt fordelt over disse masker (= 12-12-10 masker ret), strik 27-29-31 masker ret, strik 19-18-27 masker ret og tag samtidig 4-1-6 masker ind jævnt fordelt over disse masker (= 15-17-21 masker ret) = 54-58-62 masker på omgangen. Arbejdet måler nu ca 17 cm fra opslåningskanten i alle størrelser.
Behold de første 12-12-10 masker på pinden, sæt de næste 27-29-31 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de resterende 15-17-21 masker på pinden = 27-29-31 masker på pinden til hæl.
Læs STRIKKETIPS og strik glatstrik frem og tilbage over hælmaskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt på sidste pind – mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Videre strikkes HÆLINDTAGNING – læs forklaring over! Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Strik ret over de 15-15-17 hælmasker, strik 13-14-16 masker op langs siden på hælen, sæt 1 mærke, strik 1-2-3 masker ret, strik A.3A over de næste 20 masker (= 2 rapporter à 10 masker), strik A.3B (= 5 masker), strik 1-2-3 masker ret, sæt 1 mærke og strik 13-14-16 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-80 masker på omgangen.
Fortsæt mønsteret således i glatstrik og A.3 over de 25 masker midt ovenpå foden.
SAMTIDIG tages der nu ind på hver side af de 27-29-31 masker mellem mærkerne ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen.
Tag ind således på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange = 52-56-60 masker. Strik videre til arbejdet måler 18-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 4-5-6 cm tilbage før færdig mål, prøv eventuelt sokken på og strik til ønsket længde).
Fjern alle tidligere mærker og sæt 2 nye mærker i arbejdet så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden (der skal sidde 1 mærke i hver side på sokken og mærkerne skal bruges når der nu skal tages ind til tå).
Strik rundt i glatstrik over alle masker og tag ind til tå på hver side af begge mærker således: Strik til der 3 masker tilbage før mærket, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), strik 2 drejet ret sammen. Gentag ved det andet mærke (= 4 masker taget ind på omgangen).
Tag ind således i hver side på hver 2.omgang totalt 5-7-11 gange og derefter på hver omgang totalt 5-4-0 gange = 12-12-16 masker tilbage.
På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-6-8 masker tilbage. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Sokken måler ca 22-24-27 cm fra mærket på hælen. Strik den anden sok på samme måde.

Lena Silverdal 13.06.2019 - 16:37:

Det fungerar ej att skriva ut mönstret! Tråkigt

Lois Egenes 05.06.2019 - 19:36:

I am going to learn how to knit something other than vanilla sock.

JULIE 13.02.2019 - 00:48:

PLEASE PRINT PATTERN SOON.

Kommentere opskrift DROPS 198-18