DROPS / 198 / 19

Himalayan Rose by DROPS Design

Hæklede tøfler med blomst i rude og striber i DROPS Nepal. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Model ne-302
Garngruppe C
--------------------------------------------------------

STØRRELSE: 35/37 - 38/40 - 41/43

50 g farve 6273, cerise
50 g farve 0206, lys beige
50 g farve 2923, okker
50 g farve 3720, mellemrosa

Ønskes arbejdet ensfarvet går der følgende i Nepal:
100 - 150 - 150 g

HÆKLEFASTHED:
17 fastmasker i bredden og 20 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og læs FARVESKIFT i forklaring under.
Starten med luftmasker og 1.omgang hækles med mellemrosa.
2.OMGANG: hækl med cerise.
3.OMGANG: hækl med okker.
4.OMGANG: hækl med lys beige.
5.OMGANG: hækl med okker - og denne omgang starter i hjørnet på firkanten ved pilen og hækles bare på 3 af siderne.

STRIBER-TÅ:
Hvor mange striber som hækles i hver farve er valgfrit. For eksempel:
1.OMGANG: hækl med okker.
2.OMGANG: hækl med okker eller mellemrosa.
3.OMGANG: hækl med mellemrosa eller lys beige.
4.OMGANG hækl med lys beige eller cerise
Hækle færdig med cerise.

STRIBER-UNDERSTYKKET:
1.RÆKKE: hækl med okker.
2.RÆKKE: hækl med mellemrosa.
3.RÆKKE: hækl med lys beige.
4.RÆKKE og videre: hækl færdig med okker.

FARVESKIFT:
Når der skiftes farve i starten af en omgang hækles kædemasken i slutningen af forrige omgang med den nye farve.

INDTAGNINGSTIPS-1:
HÆKL 2 HALVSTANGMASKER SAMMEN TIL 1 MASKE = 1 MASKE TAGET IND:
* slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden *, hækl fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 5 løkker på nålen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 36 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 9) = 4. I dette eksempel hækles hver 3. og 4.maske sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TØFFEL – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Først hækles ruden A.1, så hækles understykket som hækles på to modsatte sider af hækleruden, derefter hækles tå, og til sidst hælstykket.

TØFFEL:
Start med at hækle ruden midt ovenpå foden - Se diagram A.1 og læs HÆKLERUDEN over. Den færdige rude måler ca 10 x 10 cm.

UNDERSTYKKET:
Understykket består af 2 ens dele, som hver hækles frem og tilbage på henholdsvis side-B og side-D, disse sider sys sammen under foden bagefter.
Første del hækles på firkantens side-B, se diagram A.1. For farve se STRIBER-UNDERSTYKKET i forklaringen over.
Hækl 1 halv-stangmaske i hver fastmaske = totalt 17 halv-stangmasker.
Hækl halv-stangmasker frem og tilbage over disse masker i 5-6-7 cm (vend hver række med 2 luftmasker). Klip og hæft trådene.
Gentag på den modsatte side - side-D på ruden.
Sy derefter disse dele sammen midt under foden - sy i yderste led af sidste række af maskerne så der ikke bliver en tyk søm som kan mærkes når man går.

TÅ:
Tåen hækles rundt langs side-E, se diagram A.1. For farver se STRIBER-TÅ i forklaringen over, og læs FARVESKIFT i forklaringen over.
Hækl 1 halv-stangmaske i hver maske langs side-E (= 17 halv-stangmasker), derefter hækles der 19-21-23 halv-stangmasker rundt om understykket af foden = totalt 36-38-40 halv-stangmasker. Afslut hver omgang med 1 kædemaske i første maske på omgangen og hækl 2 luftmasker. Fortsæt rundt med halv-stangmasker i totalt 4-4-5 omgange.
Videre hækles der 3-4-5 omgange hvor der tages 9-7-6 masker ind jævnt fordelt på hver omgang - læs INDTAGNINGSTIPS-1 og 2 = 9-10-10 masker. Klip tråden og sy tråden op og ned rundt om spidsen, træk sammen og hæft godt.

HÆLSTYKKET:
Hækl med okker. Om luftmaskebuen i hjørnet på side-C hækles der 3 halv-stangmasker og videre hækles der 22-24-26 halv-stangmasker langs understykket på foden, til sidst hækles der 3 halv-stangmasker om luftmaskebuen i hjørnet af rudens side-C = 28-30-32 masker.
Nu hækles hælen videre med halv-stangmasker og mellemrosa. Vend hver række med 2 luftmasker. SAMTIDIG på 2.række tages der 1 halv-stangmaske ud i slutningen af rækken ved at hækl 2 masker i sidste maske. Gentag denne udtagning i slutningen af hver række totalt 6 gange (dvs 3 gange i hver side) = 34-36-38 masker. Fortsæt til hele tøflen måler ca 22-24-27 cm.

MONTERING:
Læg tøflen dobbelt og sy sammen i kanten midt bag på hælen. Til sidst hækles der 1 omgang med halv-stangmasker i okker rundt om åbningen på tøflen.

Diagram

= hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske
= omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen
= 1 stangmaske om luftmaske-ringen
= omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i starten af omgangen
= 1 fastmaske mellem 2 masker
= 1 halvstangmaske mellem 2 masker
= omgangen begynder med 4 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen
= i mellemrummet mellem de 2 første luftmasker og første fastmaske på omgangen under skal der hækles: 2 dobbelt-stangmasker sammen således: Hækl 1 dobbelt-stangmaske om mellemrummet mellem maskerne, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 dobbelt-stangmaske til på samme måde, og ved sidste gennemtræk, trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
= hækl 3 dobbelt-stangmasker sammen mellem 2 masker således: Hækl 1 dobbelt-stangmaske om mellemrummet mellem maskerne, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 2 dobbelt-stangmasker til på samme måde, og ved sidste gennemtræk, trækkes tråden gennem alle 4 løkker på nålen
= 4 luftmasker
= 1 halv-stangmaske om luftmaskebuen
= 1 luftmaske
= 1 stangmaske om luftmaske-buen
= 1 dobbelt-stangmaske om luftmaske-buen
= 1 fastmaske om luftmaskebuen i mellemrummet mellem 2 masker
= 1 fastmaske i masken
= start sidste omgang her

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 198-19) for mål og udregninger.

Michelle 14.08.2019 - 02:08:

Cute and easy to fallow making for Christmas thanks for this awesome pattern

Laura 17.06.2019 - 16:06:

Podrías hacer video de pantuflas? pars que sea más fácil de realizar

DROPS Design 20.06.2019 kl. 23:09:

Hola Laura. Cada día publicamos nuevos vídeos. Síguenos en las redes sociales para poder ver qué vídeos se publican. Enviaremos tu sugerencia al departamento de vídeos.

Marie Josee Giangreco 04.06.2019 - 17:00:

Merci pour ses beaux modèles et vos vidéos bien expliquées

Marina 12.12.2018 - 16:21:

ORIGINALI BABBUCCE CON I QUADRATI GRANNY

Kommentere opskrift DROPS 198-19