DROPS / 198 / 20

Country Fair Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Fabel. Arbejdet strikkes i vinkel og striber fra tåen og op. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Model fa-429
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde ned til hælens start: 16 - 18 - 20 cm

MATERIALER:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50-50 g farve 903, gul/rosa
50-50-50 g farve 153, texmex

STRIKKEFASTHED:
26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 27kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Arbejdet strikkes i striber således:
Strik 1 omgang med gul/rosa.
Strik 1 omgang med texmex.

HÆL:
Strik glatstrik frem og tilbage med texmex således:
1.PIND (= retsiden): Strik til der er 1 maske tilbage, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Tag første maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 1 maske tilbage, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Tag første maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik til der er 2 masker tilbage, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Tag første maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 2 masker tilbage, vend arbejdet.
Fortsæt vendingerne på samme måde til der er 14 masker tilbage midt på pinden.
Fortsæt frem og tilbage, men nu strikkes der 1 maske mere for hver pind (dvs både fra retsiden og fra vrangen) over hælen. For at undgå hul i hver overgang ved vendingerne løftes den vandrette tråd før den ekstra maske som strikkes op og sættes drejet på pinden. Strik tråden sammen med næste maske på venstre pind (fra retsiden strikkes tråden og maske ret sammen og fra vrangen strikkes tråden og masken vrang sammen). Strik således til der er strikket over alle masker på hælen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes fra tåen og op. Der strikkes først frem og tilbage i vinkel med forkortede pinde, før arbejdet strikkes videre rundt på strømpepinde. Hælen strikkes frem og tilbage med forkortede pinde. Skaftet strikkes rundt på strømpepinde.

HØJRE SOK:
Slå 48-52-56 masker op (inklusiv 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet) på rundpind 2,5 med texmex.

1.DEL:
Skift til gul/rosa.
1.PIND (= vrangen): Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, strik 23-25-27 masker vrang, sæt 1 mærke, strik 23-25-27 masker vrang, afslut med 1 kantmaske retstrik.
2.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 2 masker tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), 4 masker ret (= mærket sidder midt mellem disse masker), slå om (= 1 maske taget ud), strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden, vend arbejdet (= totalt 50-54-58 masker på pinden).
3.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er 2 masker tilbage på pinden (omslagene strikkes drejet, der skal ikke blive hul), vend arbejdet.
4.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er 2 masker tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), strik 4 masker ret (= mærket sidder midt mellem disse masker), slå om (= 1 maske taget ud), strik ret til der er totalt 5-7-9 masker tilbage på pinden, vend arbejdet (= totalt 52-56-60 masker på pinden).
5.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 5-7-9 masker tilbage på pinden (omslagene strikkes drejet, der skal ikke blive hul), vend arbejdet.
6.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er 2 masker tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), strik 4 masker ret (= mærket sidder midt mellem disse masker), slå om (= 1 maske taget ud), strik ret til der er totalt 10-12-14 masker tilbage på pinden, vend arbejdet (= totalt 54-58-62 masker på pinden).
7.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 10-12-14 masker tilbage på pinden (omslagen strikkes drejet, der skal ikke blive hul), vend arbejdet.
8.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 15-17-19 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
9.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 15-17-19 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
10.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 20-22-24 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
11.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 20-22-24 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
12.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik, vend arbejdet.
13.PIND (= vrangen): Strik 1 kantmaske retstrik, strik vrang til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik.
Byt til texmex.
14.PIND (= retsiden): Strik ret.
15.PIND (= vrangen): Strik 1 maske retstrik, strik vrang til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik.

2.DEL:
Byt til gul/rosa.
16.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 2 masker tilbage, vend arbejdet.
17.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er 2 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
18.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 5-7-9 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
19.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 5-7-9 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
20.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 10-12-14 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
21.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 10-12-14 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
22.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 15-17-19 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
23.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 15-17-19 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
24.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er totalt 20-22-24 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
25.PIND (= vrangen): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik vrang til der er totalt 20-22-24 masker tilbage på pinden, vend arbejdet.
26.PIND (= retsiden): Løft 1 maske løst over på højre pind som om den skulle strikkes ret, strik ret til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik, vend arbejdet.
27.PIND (= vrangen): Strik 1 kantmaske retstrik, strik vrang til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik.
Byt til texmex.
28.PIND (= retsiden): Strik ret.
29.PIND (= vrangen): Strik 1 maske retstrik, strik vrang til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Gentag 2.DEL (16.-29.pind) totalt 3 gange. Derefter gentages 2.DEL 1 gang til, men på de 2 sidste pinde (= med texmex) lukkes den første kantmaske af i hver side af arbejdet = 52-56-60 masker. Nu forskydes omgangen ved at løfte de første 39-42-45 masker fra retsiden løst over på højre pind. Klip trådene.
Omgangens begyndelse = midt under foden.
Derefter sættes arbejdet sammen og der strikkes rundt på strømpepinde. Strik STRIBER i glatstrik – læs forklaring over.
Når arbejdet måler 17-18½-21 cm, se Fig.1 (når der måles lægges arbejdet fladt med opslåningskanten i siden, mål midt på arbejdet fra spidsen/tåen). Nu deles arbejdet til hæl, sørg for at sidste pind strikkes med texmex. Lad de midterste 22 masker ovenpå foden hvile på pindene (dvs 11 masker på 2. og 3.strømpepind). Fordel de resterende 30-34-38 masker på 1. og 4.strømpepind med 15-17-19 masker på hver pind. Strik HÆL – læs forklaring over (hælen strikkes i glatstrik).
Når hælen er strikket færdig fortsættes der med striber og glatstrik – OBS: For at undgå hul i hjørnet på hælen når første omgang efter hælen strikkes, løftes den vandrette tråd før næste maske på venstre pind op og sættes drejet på pinden. Strik tråden sammen med næste maske på venstre pind.
Når arbejdet måler 4 cm fra hælen, tages der 2 masker ud jævnt fordelt = 54-58-62 masker. Gentag udtagningen når arbejdet måler 8 cm fra hælen = 56-60-64 masker. Når arbejdet måler 12-14-16 cm fra hælen, sørg for at næste omgang skal strikkes med gul/rosa, tages der 4 masker ud jævnt fordelt = 60-64-68 masker. Strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) med gul/rosa i ca 4 cm. Luk løst af med ret.

MONTERING:
Buk opslåningskanten og sy pænt sammen med texmex, sy op til der hvor arbejdet blev sat sammen og strikket rundt.

VENSTRE SOK:
Strik som højre sok, men når delene er strikket færdig og omgangen skal forskydes til midt under foden løftes de første 13-14-15 masker fra retsiden løst over på højre pind.

Diagram

= spidsen/tåen, mål herfra
= her starter hælen, mål her til

Magda Roos 25.03.2019 - 18:30:

Dank voor de uitleg

Magda Roos 12.03.2019 - 16:49:

Bezig met country fair sock maar snap niet hoe ik de steken moet verdelen om rond te gaan breien heb de 42 steken op rechter NLD gezet maar hoe moet ik zelf verder gaan verdelen. Kunt u me aub verder op weg helpen welk deel wordt hiel? Heb dit nog nooit gedaan. Bij voorbaat dank

DROPS Design 25.03.2019 kl. 10:22:

Dag Magda Roos,

Bij naald 1 wordt aangegeven waar je markeerdraden moet plaatsen, op deze plek zou je ook over kunnen gaan naar een nieuwe naald als je met sokkenbreinaalden werkt. Verder kun ze naar eigen inzicht verdelen. Tijdens het breien wordt precies aangegeven wat je moet doen en dan wijst het zich ook wel hoe je de steken over de naalden moet verdelen.

Kijk anders ook even bij de video's die bij het patroon staan.

Garnbaciller 06.03.2019 - 08:21:

Det är jävligt beklagligt att ni återigen snor andras mönster!

Carmen 18.01.2019 - 09:58:

Sehr nah am Original eines anderen Designers !!!

Jensen 16.12.2018 - 09:26:

Smart måde at afslutte tæerne på - følger fint fodens form.

Kommentere opskrift DROPS 198-20