DROPS / 200 / 28

Miss Lemon by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Melody. Arbetet är stickat uppifrån och ner med hålmönster. Storlek XS - XXL.

DROPS Design: Modell ml-035
Garngrupp D eller B + B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
XS - S- M - L - XL - XXL

GARNÅTGÅNG:
DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör garngrupp D)
150-200-200-200-250-250 färg 14, vaniljgul

STICKFASTHET:
12 maskor på bredden och 14 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8.
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till själva plagget till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 7.
DROPS RUNDSTICKOR NR 7: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till resår.

71% Alpacka, 25% Ull, 4% Polyamid
från 49.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 147kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGS-MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 50 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 6) = 8,3.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 8:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
Om det ska minskas, stickas i detta exempel ca var 7:e och var 8:e maska räta tillsammans.

Det ökas 1 maska på varje sida av 2 rätmaskor i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 8 maskor ökade på varvet). Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan och på nästa varv stickas omslagen räta = det blir ett hål.

Sedan stickas de nya maskorna fortlöpande in i mönster (i slätstickning på ärmen, slätstickning på bakstycket och i mönster/slätstickning på framstycket).

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 1 maska före markören, sticka 3 maskor räta tillsammans = 1 maska (flytta markören till före denna maskan efter varje minskning).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner.
Efter oket stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 50-50-52-56-58-60 maskor på rundsticka 7. Sticka resår (=1 rät / 1 avig) i 3 cm, sedan stickas 1 varv rätt där det ökas 6-6-8-4-6-0 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-MINSKNINGSTIPS = 56-56-60-60-64-60 maskor. Byt till rundsticka 8.

OK:
Sätt 1 markör här - HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Nu sätts det 4 markörer i arbetet UTAN att det stickas – sätt markörerna så här: Sätt 1 markör i början av varvet (= i övergången mellan ärmen och bakstycket), sätt 1 markör efter 19 nya maskor (= bakstycket), sätt 1 markör efter 9-9-11-11-13-11 nya maskor (= ärm), sätt 1 markör efter 19 nya maskor (= framstycket), det återstår nu 9-9-11-11-13-11 maskor till första markören (= ärm).
Nästa varv stickas så här: Varvet börjar vid första markören alltså på bakstycket. Sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 17 maskor slätstickning (= bakstycket), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 7-7-9-9-11-9 maskor slätstickning (= ärm), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka A.1 (= 17 maskor framstycke – välj diagram för din storlek), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 7-7-9-9-11-9 maskor slätstickning (= ärm), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska.
Detta var första ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan.
Fortsätt A.1 och slätstickning samtidigt som det ökas till raglan på vartannat varv totalt 15-17-18-19-20-22 ggr (inklusive första ökningen som förklarat ovan).
Efter A.1 stickas A.2 över samma maskor som till A.1, och de sista ökningarna stickas fortlöpande i slätstickning på varje sida av A.2. Diagram A.2 repeteras på höjden till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt med mönster som förut men utan ökningar till arbetet mäter 21-23-24-26-27-29 cm från markören i början av oket.
Efter oket stickas nästa varv så här:
Sticka 50-54-57-60-63-68 maskor slätstickning (= på bakstycket), sätt de nästa 37-41-43-43-45-45 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 4-4-4-6-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 4-6-8-10-8-11 maskor slätstickning, fortsätt A.2 (= 43-43-43-43-51-51 maskor) och sticka 4-6-8-10-8-11 maskor slätstickning (= framstycket), sätt de nästa 37-41-43-43-45-45 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 4-4-4-6-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de sista 1-1-2-3-4-5 maskorna (= på bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 110-118-126-138-150-166 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 4-4-4-6-8-10 nya maskorna som lades upp under ärmen i varje sida. Börja varvet vid en av markörerna och låt markörerna följa med i arbetet. Fortsätt med slätstickning och mönster A.2. När arbetet mäter 25-25-26-26-27-27 cm från delningen (ca 48-50-52-54-56-58 cm från axeln) stickas det 1 varv rätt där det ökas 16-18-18-20-22-24 maskor jämnt fördelat = 126-136-144-158-172-190 maskor.
Byt till rundsticka 7 och sticka resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar ska det maskas av med sticknummer 8. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln.

ÄRM:
Sätt de 37-41-43-43-45-45 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka/strumpstickor 8, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 4-4-4-6-8-10 maskorna som lades upp under ärmen = 41-45-47-49-53-55 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 4-4-4-6-8-10 maskorna och börja varvet här. Sticka slätstickning. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4-3½-2½-3-2-2 cm mellanrum totalt 7-8-9-9-11-11 ggr = 27-29-29-31-31-33 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 36-34-34-32-32-30 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 5 maskor jämnt fördelat = 32-34-34-36-36-38 maskor. Byt till strumpstickor 7 och sticka resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 5 cm. Ärmen mäter ca 41-39-39-37-37-35 cm från delningen. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 8. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= rätmaska
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 200-28) för mått och uträkningar.

Anne-Britt 14.11.2019 - 21:50:

Jeg strikker str XL. Etter å ha strikket første omg med A1 har jeg 21 m på forstykket. Det fremkommer ikke noe sted, men er det kanskje sånn at første og siste maske på hvert stykke ikke telles siden de er en del sv raglan-fellingen? I såfall kommer jeg ut med 19, som stemmer med mønsteret 🙄

DROPS Design 18.11.2019 kl. 14:28:

Hei Anne-Britt. Når du har strikket 1. omgang av A.1, samtidig som det det er økt til raglan, skal du ha 19 masker på forstykket + 2 kast. Du har 17 masker midt på (A.1), 1 kast i hver side av disse 17 maskene og 1 maske i hver side mot hver merketråd, = 19+2 kast på forstykket mellom merketrådene. God Fornøyelse!

Pia 29.05.2019 - 10:43:

Der er angivet forskellige størrelser for diagrammerne og for strikketøjet. Strikketøjets str. Går fra xs - XXL. Diagrammernes str. Går fra s- xxxl.

DROPS Design 29.05.2019 kl. 14:33:

Hei Pia. Takk for beskjed, vi skal få rettet dette snarest. Inndelingen i diagrammene blir XS-S-M-L og XL-XXL. God fornøyelse

Gunn 19.05.2019 - 11:58:

Hei! Strikker denne i xxl. Delingen mellom bol/erme er uklar for meg. Skal ikke arbeidet deles ved merkemaskene? Hvordan kan det gå opp at jeg skal starte med 11 masker til ermene, øke 22 ganger og deretter sette av bare 45 masker til ermene? På samme måte som bakstykket starter med 19 masker og etter økningene blir 63 masker. Likevel skal det settes av 68 masker til bole.

DROPS Design 20.05.2019 kl. 13:13:

Hei Gunn. Arbeidet deles ikke ved merkene: de ytterste 5 maskene fra hvert erme blir en del av bolen ved inndelingene. Dette er meningen. God fornøyelse

Nathalie 06.05.2019 - 13:21:

Est ce que le pareon existe pour le tricoter avec des aiguille droites ?

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:26:

Bonjour Nathalie, ce modèle se tricote entièrement en rond, mais vous trouverez ici quelques informations sur l'adaptation d'un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Andrea 05.05.2019 - 13:57:

Wieso gibt es hier kein xxxl? Für mich ist der zu klein.

DROPS Design 06.05.2019 kl. 11:41:

Liebe Andrea, dieses Modell ist nur bis XXL, leider können wir nicht jeder Anleitung nach jeder Anfage anpassen. Gerne können Sie sich von der Maßskizze inspirieren, um das Modell anzupassen. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden - auch telefonisch oder per E-Mail- damit weiterh helfen. Viel Spaß beim stricken!

CARON 26.02.2019 - 13:59:

Pouvez-vous publier les explications de ce modèle ? Un grand merci.

Diana 24.02.2019 - 15:16:

SO nice and niami :) Waiting for pattern.

Tina Marie Harbo 13.02.2019 - 14:00:

Hvornår kommer opskriften - glæder mig så meget til at strikke den.

Charlotte Clausen 08.02.2019 - 13:02:

Det er bare den perfekte trøje en dejlig sommeraften, lækkert garn og super sød og let model .... helt klart min favorit..glæder mig til at strikke den

Britt 29.01.2019 - 13:56:

Topp .Den vil jeg strikke

Kommentér oppskrift DROPS 200-28