DROPS / 200 / 13

Benedicte by DROPS Design

Stickad tröja med ballongärmar, hålmönster och sprund i sidorna. Arbetet stickas i DROPS Air. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-185
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-450 g färg 22, gul

DROPS RUNDSTICKA NR 5,5: längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: längd 40 cm och 80 cm till resår och rätstickade kanter.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller halsringningen):
Alla minskningar görs från rätsidan och det minskas till hals på insidan av 1 kantmaska i rätstickning mot halsen.
Minska så här efter 1 kantmaska i rätstickning: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska så här före 1 kantmaska i rätstickning: Sticka till det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning (= 1 maska minskad).

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller minskningarna mitt i arbetet på ärmarna).
När det ska minskas 3-3-3-4-4-4 maskor jämnt fördelat är det fint om minskningarna fordelas så att det minskas 1 maska över var och en av de mittersta 3-3-3-4-4-4 rapporterna med A.1. Minska 1 maska genom att sticka 2 maskor räta tillsammans.

MINSKNINGSTIPS-3 (gäller ärmarna):
Alla minskningar görs från rätsidan och det minskas på insidan av 1 kantmaska i rätstickning i varje sida:
Minska så här efter 1 kantmaska i rätstickning: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska så här före 1 kantmaska i rätstickning: Sticka till det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning (= 1 maska minskad).

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller längst ner på ärmarna):
Sticka 2 maskor i samma maska genom att sticka 1 rätmaska både fram och bak i samma maska (= 1 maska ökad).

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning längst ner på ärmarna):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 62 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 17) = 3,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis ca var 3:e och var 4:e maska. På nästa varv (rätsidan) stickaes omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Hela plagget stickas fram och tillbaka på rundsticka i delar, nerifrån och upp. Plagget sys ihop och till slut stickas en halskant runt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 81-87-93-102-113-121 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 5,5 och sticka slätstickning med 3 kantmaskor i rätstickning i varje sida till sprund. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 10 cm slutar sprundet. Sticka sedan slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 30-32-34-31-33-35 cm börjar hålmönstret och nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, 1-4-7-6-6-10 maskor slätstickning, sticka A.1 till det återstår 2-5-8-7-7-11 maskor på stickan (= 7-7-7-8-9-9 rapporter à 11 maskor), sticka 1-4-7-6-6-10 maskor slätstickning och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 32-34-35-36-37-38 cm maskas det av 1-2-4-4-6-6 maskor till ärmhål i början av de 2 nästa varven = 79-83-85-94-101-109 maskor kvar på varvet. Fortsätt mönstret med 1 kantmaska i rätstickning och 0-2-3-2-0-4 maskor slätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 40-42-43-45-46-48 cm sätts de mittersta 25-25-25-28-31-31 maskorna på 1 tråd till hals = 27-29-30-33-35-39 maskor kvar på varje axel. Axlarna stickas färdiga var för sig.
Fortsätt mönstret som förut. SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska till hals – läs MINSKNINGSTIPS-1. Minska så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 4 ggr = 23-25-26-29-31-35 maskor kvar – OBS: De maskorna som inte går jämnt upp i mönstret när det minskas till hals, stickas i slätstickning (gäller XL, XXL och XXXL).
Fortsätt mönstret som förut till arbetet mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm. Maska av löst med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 81-87-93-102-113-121 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 5,5. Sedan stickas det slätstickning med 3 kantmaskor i rätstickning i varje sida till sprund. När arbetet mäter 10 cm slutar sprundet. Sticka sedan slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 30-32-34-31-33-35 cm börjar hålmönstret och nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, 1-4-7-6-6-10 maskor slätstickning, sticka A.1 till det återstår 2-5-8-7-7-11 maskor på stickan (= 7-7-7-8-9-9 rapporter à 11 maskor), sticka 1-4-7-6-6-10 maskor slätstickning och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 32-34-35-36-37-38 cm maskas det av 1-2-4-4-6-6 maskor till ärmhål i början av de 2 nästa varven = 79-83-85-94-101-109 maskor kvar på varvet. Fortsätt mönstret med 1 kantmaska i rätstickning och 0-2-3-2-0-4 maskor slätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 48-50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 31-31-31-34-37-37 maskorna av till hals = 24-26-27-30-32-36 maskor kvar på varje axel. Axlarna stickas färdiga var för sig.
Fortsätt mönstret som förut. SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska till hals – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 23-25-26-29-31-35 maskor kvar – OBS: De maskorna som inte går jämnt upp i mönstret när det minskas till hals, stickas i slätstickning (gäller XL, XXL och XXXL). Fortsätt mönstret som förut till arbetet mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm. Maska av löst med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt.

ÄRM:
Lägg upp 32-32-36-36-40-40 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm. Byt till rundsticka 5,5. På de 2 nästa varven ökas det som förklarat nedan.
Första varvet stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka 2 maskor i varje maska till det återstår 1 maska på stickan – läs ÖKNINGSTIPS-1, avsluta med 1 kantmaska rätstickning = 62-62-70-70-78-78 maskor.
Nästa varv stickas så här från avigsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka avigt till det återstår 1 maska på stickan och öka SAMTIDIGT 17-17-9-20-12-12 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna – läs ÖKNINGSTIPS-2, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning = 79-79-79-90-90-90 maskor.
Sticka 2 varv slätstickning utan ökning, med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
Sedan stickas det så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1 till det återstår 1 maska på stickan (= 7-7-7-8-8-8 rapporter à 11 maskor), avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så till A.1 har stickats totalt 5 ggr på höjden. Arbetet mäter ca 31 cm från uppläggningskanten i alla storlekar och det återstår ca 23-23-23-21-20-18 cm till färdigt mått.
Sticka sedan slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
SAMTIDIGT när arbetet mäter totalt 32 cm i alla storlekar, minskas det 3-3-3-4-4-4 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-2. Minska så här med 4 cm mellanrum totalt 3 ggr = 70-70-70-78-78-78 maskor på varvet. Sticka sedan slätstickning utan minskningar.
När arbetet mäter 41 cm i alla storlekar, minskas det 1 maska i varje sida - läs MINSKNINGSTIPS-3. Minska så med 1½-2-2-1-1-1 cm mellanrum totalt 7-6-5-7-5-4 ggr = 56-58-60-64-68-70 maskor. Fortsätt med slätstickning utan minskningar till arbetet mäter 53-53-51-49-47-45 cm (kortare mått i de större storlekarna pga bredare axelvidd och längre ärmkulle). Sätt 1 markör i varje sida, markörerna markerar var ärmen ska sys till ärmhålet. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 54-54-54-52-51-49 cm. Maska sedan av löst med rätmaskor från rätsidan. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten. Sy sidsömmarna från ärmhålet och ner till sprundet – sy i yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.
Sy ärmsömmarna nerifrån och upp till markörerna – sy i yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.
Sy i ärmarna innanför 1 kantmaska i varje sida på fram- och bakstycket. Markörerna på ärmarna ska passa med botten av ärmhålet.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 104 till 116 maskor runt halsen (inklusive maskorna på tråden fram) på kort rundsticka 4,5 med Air – maskantalet ska vara delbart med 4.
Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i ca 3-3½ cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

Ella 07.05.2019 - 19:33:

Neuloin vahingossa etukappaleen kaksi kertaa. Olen neulonut jo kaikki osat yhteen. Hihat ovat aivan liian pitkät. Voiko tämä johtua siitä, että liitin kaksi etukappaletta yhteen vai voinko korjata tilanteen vain lyhentämällä hihoja n. 15 cm?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 14:21:

Hei, tämän mallin hihat on suunniteltu pitkiksi, eli hihojen pituus ei johdu siitä että neuloit kaksi etukappaletta. Etukappale ja takakappale ovat muuten samanlaisia, mutta pääntie on edessä syvempi. Voit lyhentää hihoja haluamasi verran.

Connie Schødt 07.04.2019 - 21:28:

Er der ikke fejl i diagrammet kan ikke rigtig få det til at passe efter 4 pind det er på 5 pind der ikke rigtig passer.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 08:37:

Hej Connie, Jo det skal passe, prøv at strikke en lille prøve over 11 masker med 2 rapporter i højden. God fornøjelse!

Anne-Marie Lizet 03.04.2019 - 13:10:

Pattern 200-14 is missing in French or English 202-8 and201-23 as well not found on the site

DROPS Design 03.04.2019 kl. 13:56:

Dear Mrs Lizet, patterns 200-14 and 201-23 are not published yet - you can find 202-8 in French and in English. Happy knitting!

Susanne 25.03.2019 - 15:28:

Ist die Maschenprobe wirklich richtig? Egal mit welcher Nadelstärke ich es versuche, ich lande mit 16 Maschen und 20 Reihen immer bei einer deutlich weiteren Breite als Höhe (z.B. Breite 12 cm, Höhe 10 cm). Bisher bin ich – zumindest mit Anpassen der Nadelstärke – immer auf die Werte der Maschenprobe gekommen. Hier leider überhaupt nicht.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 16:06:

Liebe Suzanne, am besten versuchen Sie die richtige Breite zu bekommen, die Länge sollen Sie dann anpassen, die Höhe wird hier in cm gemessen. Hier lesen Sie mehr über die Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Angelique 21.02.2019 - 22:16:

Hoi! ik heb de eerste schouder van het voorpand af, maar vraag me af hoe ik nu met de 2e verder moet. Ik heb namelijk de steken op mijn naald, maar de bol garen zit nog vast aan de andere schouder.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 13:47:

Dag Angelique,

Je kan gewoon de draad af knippen en met de andere schouder beginnen door daar de draad aan te hechten.

Ксения 07.02.2019 - 14:59:

Он прекрасен!

Nelleke Kost 31.01.2019 - 17:25:

Beste Lezer,Ik wil graag een trui breien maar weet niet welke wol-garen het beste gebruikt kan worden gebruikt. ook het aantal bollen weet ik niet kunt u mij verder helpen als ik een foto upload?Kan dat een foto uploaden ? Graag hoor ik van u.

DROPS Design 03.02.2019 kl. 11:49:

Dag Nelleke,

Het is helaas niet mogelijk om een foto te uploaden. Bij de patronen op de site staat voor elke maat aangegeven welk garen je daarvoor nodig hebt voor elke maat hoeveel gram je nodig hebt. (Bij de meeste garensoorten zit er 50 gram op een bol.)

Anna 24.01.2019 - 21:06:

Das wär das erste Modell, das mir ins Auge gestochen ist. Richtig lässig. Ich hab schon lang nach dieser Ärmelform gesucht!

Maria Kitzler 20.01.2019 - 21:15:

Hallo, Unter dem Begriff Lieblingsmodelle habe ich mehrere Modelle abgespeichert, die ich nacharbeiten möchte. Jetzt finde ich diese nicht mehr.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:18:

Liebe Frau Kitzler, die Favoriten kommen bald zurück! Danke für Ihr Verständnis; Viel Spaß beim stricken!

Bourguignon 18.01.2019 - 19:00:

J'aime beaucoup ce modèle et sa couleur jaune éclatante ainsi que son point fantaisie. Je voulais le mettre dans mes favoris, mais je ne trouve plus la rubrique "mes préférés"! Elle a disparue!! C'est vraiment dommage, je pouvais sélectionner les ouvrages qui me plaisaient.

Kommentér oppskrift DROPS 200-13