DROPS / 199 / 23

Rivage Top by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu toppi DROPS Safran-langasta. Työssä on raglanlinjat ja hihoissa on pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli e-294
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS SAFRAN (kuuluu lankaryhmään A):
250-250-300-300-350-350 g väriä 50, minttu

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, reunuksiin.

Kommentit (10)

100% Puuvillaa
alkaen 1.70 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 8.50€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.7. Katso halutun koon piirrokset (A.5, A.6 ja A.7).

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 124 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 26) = 4,8.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 5.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa alla olevan ohjeen mukaisesti.
Tee lisäykset seuraavasti: Merkkilangan jälkeen: Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle.
Ennen merkkilankaa: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein.
Eli jokaisen merkkilangan kohdalla lisätään 2 silmukkaa ja kerroksella lisätään yhteensä 8 silmukkaa.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä. Jatkossa etu-/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta ja hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan pitsineuletta.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= merkkilangan kohdalla lisättiin 2 silmukkaa ja työhön lisättiin yhteensä 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihojen reunuksia varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 120-124-128-132-138-146 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Safran-langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-26-22-38-32-44 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 126-150-150-170-170-190 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein (langankierrot neulotaan kiertäen oikein). Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (tämä tehdään neulomatta silmukoita). Raglanlisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun, laske 23 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 40-52-52-62-62-72 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 23 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen takakappaleessa on jäljellä 40-52-52-62-62-72 silmukkaa.
Ensimmäinen kerros neulotaan seuraavasti: Tee merkkilangan jälkeen RAGLANLISÄYS (lue selitys yllä), neulo seuraavilla 21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= hiha), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo sileää neuletta kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 1 silmukka (= etukappale), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo seuraavilla 21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= hiha), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo sileää neuletta kunnes kerroksen alussa olevaa merkkilankaa edeltää 1 silmukka (= takakappale), tee ennen merkkilankaa raglanlisäys.
Jatka mallineuletta tähän tapaan, eli neulo etu-/takakappaleessa sileää neuletta ja neulo hihoissa piirroksen A.1 mallineuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Toista SAMALLA raglanlisäykset joka 2.kerros, kunnes jokaisen merkkilangan molemmin puolin on tehty yhteensä 25-25-31-31-37-37 lisäystä (sisällyttäen ensimmäisellä kerroksella tehdyt lisäykset). Etu-/takakappaleen lisätyt silmukat neulotaan sileänä neuleena ja hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan pitsineuletta piirrosten mukaisesti.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jatka hihojen silmukoilla pitsineuletta alla olevan ohjeen mukaisesti:
HIHAN PITSINEULE:
KOOT S ja M: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.
KOOT L ja XL: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.
KOOT XXL ja XXXL: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 72 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 6 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAIKKI KOOT:
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 326-350-398-418-466-486 silmukkaa. Jatka pitsineuletta yllä olevan ohjeen mukaisesti, kunnes piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros.
Jaa nyt työ etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo viimeinen kerros seuraavasti: Neulo 4-1-2-0-4-3 silmukkaa oikein, siirrä seuraavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 98-104-118-124-144-152 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 94-103-116-124-140-149 silmukkaa oikein (= takakappale). Kaarrokkeen pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on nyt n. 20-20-24-24-27-27 cm. Poista kaikki merkkilangat työstä ja katkaise lanka. Neulo sitten etu-/takakappale ja hihojen reunukset erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 212-224-252-268-308-328 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 8-8-8-10-10-12 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Sivulisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5 cm välein yhteensä 5 kertaa kaikissa koissa = 232-244-272-288-328-348 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 28-30-28-30-29-31 cm (tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 2 cm). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 56-60-68-72-80-84 silmukkaa = 288-304-340-360-408-432 silmukkaa. Tällä tavoin neulottavasta joustinneuleesta tulee tarpeeksi joustava.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Topin pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHOJEN REUNUKSET:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-8-10-10-12 silmukasta 1 silmukka = 73-79-89-95-99-103 silmukkaa.
Neulo 6 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toisen hihan reunus samoin.

Kina 07.06.2019 - 10:57:

Angående föregående fråga, har det stor betydelse om jag har 104m på både fram- och bakstycke i storlek M?

DROPS Design 07.06.2019 kl. 13:15:

Hei Kina. Se svar under :)

Kina 07.06.2019 - 10:36:

Jättefin modell, men jag förstår inte varför framstycket ska stickas 104m och bakstycket 103m vid delningen och samtidigt 71m för ärmarna? Det blir för mig 223m.

DROPS Design 07.06.2019 kl. 13:14:

Hei Kina. Det er 104 maker på både forstykket og bakstykket, du strikker 1 maske rett før du setter maskene på en tråd til ermet: "Nå deles bærestykket til bol og ermer, og siste omgang strikkes slik: Strikk 4-1-2-0-4-3 masker rett". Denne masken er den manglende masken på bakstykket. 104+104+71+71 = 350 masker. God fornøyelse

Geneviève 01.05.2019 - 18:46:

Super je l attendais 👍

Marianne 28.02.2019 - 08:54:

Heel leuk outfit! sportief, lief...

Laura 21.02.2019 - 14:41:

Sehr elegant, passt zu jeans sowie zu hose!

Cathy 21.02.2019 - 08:27:

J ai tellement hâte de pouvoir commencer ce modèle pour pouvoir le porter cet été.

Genevieve 13.01.2019 - 07:01:

J attends avec impatience les explications du modèle. La couleur est super. Merci

Aggie Dovermann 12.01.2019 - 17:50:

Dit truitje vind ik ook prachtig. Eenvoudig en toch bijzonder door de mooie mouwtjes. Bijna de kleur van de zee.

Eva 07.01.2019 - 13:21:

Krásný, jednoduchý, a přitom nadčasový model. Už od pohledu si musí velmi dobře nosit, musí být příjemný na těle.. prostě: v jednoduchosti je krása!

Hartmann, Ute 04.01.2019 - 12:47:

Bitte unbedingt die Anleitung für diesen schönen Sommerpulli veröffentlichen. Für warme Sommertage ist dieser Pulli genau richtig-

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-23