DROPS / 199 / 23

Rivage Top by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu toppi DROPS Safran-langasta. Työssä on raglanlinjat ja hihoissa on pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli e-294
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS SAFRAN (kuuluu lankaryhmään A):
250-250-300-300-350-350 g väriä 50, minttu

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, reunuksiin.

alkaen 1.70 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 8.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.7. Katso halutun koon piirrokset (A.5, A.6 ja A.7).

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 124 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 26) = 4,8.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 5.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa alla olevan ohjeen mukaisesti.
Tee lisäykset seuraavasti: Merkkilangan jälkeen: Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle.
Ennen merkkilankaa: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein.
Eli jokaisen merkkilangan kohdalla lisätään 2 silmukkaa ja kerroksella lisätään yhteensä 8 silmukkaa.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä. Jatkossa etu-/takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta ja hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan pitsineuletta.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= merkkilangan kohdalla lisättiin 2 silmukkaa ja työhön lisättiin yhteensä 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihojen reunuksia varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 120-124-128-132-138-146 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Safran-langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-26-22-38-32-44 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 126-150-150-170-170-190 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein (langankierrot neulotaan kiertäen oikein). Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (tämä tehdään neulomatta silmukoita). Raglanlisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun, laske 23 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 40-52-52-62-62-72 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 23 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen takakappaleessa on jäljellä 40-52-52-62-62-72 silmukkaa.
Ensimmäinen kerros neulotaan seuraavasti: Tee merkkilangan jälkeen RAGLANLISÄYS (lue selitys yllä), neulo seuraavilla 21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= hiha), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo sileää neuletta kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 1 silmukka (= etukappale), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo seuraavilla 21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= hiha), tee merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys, neulo sileää neuletta kunnes kerroksen alussa olevaa merkkilankaa edeltää 1 silmukka (= takakappale), tee ennen merkkilankaa raglanlisäys.
Jatka mallineuletta tähän tapaan, eli neulo etu-/takakappaleessa sileää neuletta ja neulo hihoissa piirroksen A.1 mallineuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Toista SAMALLA raglanlisäykset joka 2.kerros, kunnes jokaisen merkkilangan molemmin puolin on tehty yhteensä 25-25-31-31-37-37 lisäystä (sisällyttäen ensimmäisellä kerroksella tehdyt lisäykset). Etu-/takakappaleen lisätyt silmukat neulotaan sileänä neuleena ja hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan pitsineuletta piirrosten mukaisesti.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jatka hihojen silmukoilla pitsineuletta alla olevan ohjeen mukaisesti:
HIHAN PITSINEULE:
KOOT S ja M: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.
KOOT L ja XL: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.
KOOT XXL ja XXXL: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 24 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 2 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.4 loppuun, neulo hihojen silmukoilla seuraava kerros näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 13 silmukkaa), neulo seuraavilla 72 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 6 kpl 12 silmukan mallikerta), neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros, jaa kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAIKKI KOOT:
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 326-350-398-418-466-486 silmukkaa. Jatka pitsineuletta yllä olevan ohjeen mukaisesti, kunnes piirrosten A.5-A.7 mallineuletta on jäljellä 1 kerros.
Jaa nyt työ etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo viimeinen kerros seuraavasti: Neulo 4-1-2-0-4-3 silmukkaa oikein, siirrä seuraavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 98-104-118-124-144-152 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 94-103-116-124-140-149 silmukkaa oikein (= takakappale). Kaarrokkeen pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on nyt n. 20-20-24-24-27-27 cm. Poista kaikki merkkilangat työstä ja katkaise lanka. Neulo sitten etu-/takakappale ja hihojen reunukset erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 212-224-252-268-308-328 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 8-8-8-10-10-12 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Sivulisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5 cm välein yhteensä 5 kertaa kaikissa koissa = 232-244-272-288-328-348 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 28-30-28-30-29-31 cm (tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 2 cm). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 56-60-68-72-80-84 silmukkaa = 288-304-340-360-408-432 silmukkaa. Tällä tavoin neulottavasta joustinneuleesta tulee tarpeeksi joustava.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Topin pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHOJEN REUNUKSET:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 65-71-81-85-89-91 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-8-10-10-12 silmukasta 1 silmukka = 73-79-89-95-99-103 silmukkaa.
Neulo 6 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toisen hihan reunus samoin.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 199-23) .

Kommentit / Kysymykset (27)

Eli 20.08.2020 - 14:35:

Stricke XL, Bei A.5 bzw. A.7 ist an den Rändern 1 Umschlag mit einer überzogenen Masche zu stricken. Hier kommt aber bei mir der Umschlag der Raglanlinie mit dem Umschlag des Musters zusammen. Ich kann also nur EINEN Umschlag machen (das bedeutet, dass ich hier eine Masche abnehme!). Wie ist das Muster zu verstehen? Danke für die Hilfe

DROPS Design 20.08.2020 kl. 14:47:

Liebe Eli, bei der 15. Reihe in A.5/A.7 haben Sie alle Zunahmen fertiggestrickt = Sie haben 31 Mal 8 Maschen pro Runde zugenommen. Ab Runde 17 in A.5/A.7 stricken Sie das Lochmuster für die Passe weiter, aber ohne zuzunehmen, dh am Anfang A.5 und am Ende A.7 stricken Sie 1 Umschlag + 1 Abnahme um das Lochmuster bei den Raglan weiterzustricken (aber ohne zuzunehmen). Viel Spaß beim stricken!

Christa 24.05.2020 - 14:55:

Hallo, ik heb nog een vraagje ivm dit patroon. Bij alle maten staat : verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen en brei de laatste naald als volgt: 4recht - 1-2-0-4-3.?? Voor de rest is alles goed doorgenomen ik kan ik beginnen met breien. Het is een mooie trui dankjewel

DROPS Design 05.06.2020 kl. 12:00:

Dag Christa,

Er stond een tekstfoutje in dat is nu gecorrigeerd naar brei 4-1-2-0-4-3 recht. Veel breiplezier!

Christa Dewilde 27.04.2020 - 13:08:

Hallo ik zou graag dit patroon willen maken (199-23) ik heb nog baby alpaca silk kan ik dit gebruiken? Ik heb maat xxl wat moet ik dan gebruiken voor het patroon? A1 A 2....? Dankjewel 😊

DROPS Design 28.04.2020 kl. 20:22:

Dag Christa,

Ja, BabyAlpaca Silk ik s ook geschikt voor dit patroon. We zijn benieuwd naar je resultaat :) In beschrijving staat duidelijk aangegeven welke telpatronen je wanneer moet gebruiken. Voor sommig telpatronen zijn ze per maat verschillend. De maat staat dan bij de telpatronen. Dus als je bijvoorbeeld A.5 moet breien, neem je het telpatroon A.5 waar jouw bij staat.

Nathalie 18.04.2020 - 17:55:

Hallo, ich stricke das Shirt in Größe M und bin gerade fertig mit den Raglanzunahmen. In Diagramm A5 und A7 wird alle zwei Runden jeweils am Beginn bzw. Ende des Ärmel ein Umschlag und Abnahme gestrickt (nach bzw. vor den Raglanmaschen). Werden an dem Rumpfteil und Vorderteil auch diese Umschläge mit Abnahmen gestrickt, sodass das Lochmuster an den Raglanmaschen beidseitig bleibt oder wird das Lochmuster nur an den Ärmelmaschen fortgesetzt? Vielen Dank.

DROPS Design 20.04.2020 kl. 10:02:

Liebe Nathalie, wenn Sie diese kleine Lochmuster am Vorder- und Rückentil auch möchten, dann können Sie auch die 2 ersten + 2 letzten Maschen wie in A.5/A.7 stricken. Viel Spaß beim stricken!

Alma 17.03.2020 - 16:24:

L'inizio dello schema A5 in corrispondenza della quinta fila io lo interpreto come un gettato e due maglie in insieme ma se io sto effettuando ancora gli aumenti come faccio a capire se sto procedendo correttamente grazie

DROPS Design 17.03.2020 kl. 17:24:

Buongiorno Alma. Se abbiamo capito correttamente la domanda, è sufficiente che verifichi il corretto incolonnamento del motivo traforato. Buon lavoro!

Alma 10.03.2020 - 16:58:

Mi trovo a lavorare lo schema A5 sulla taglia s ora non capisco se per andare devo prima fare i giri tutti a dritto per arrivare a lavorare l'inizio della riga A6 grazie

Alma 10.03.2020 - 16:47:

Mi trovo a lavorare lo schema A5 sulla taglia s ora non capisco se per andare devo prima fare i giri tutti a dritto per arrivare a lavorare l'inizio della riga A6 grazie

DROPS Design 11.03.2020 kl. 09:25:

Buongiorno Alma, sta facendo riferimento alla parte traforata sulle maniche? I motivi A.5, A.6 e A.7 sono consecutivi, per cui deve lavorare la prima riga di A.5, poi la prima riga di A.6 e infine la prima riga di A.7 e così via. Ci riscriva se non abbiamo ben interpretato la sua domanda. Buon lavoro!

Alma 20.02.2020 - 15:56:

Chiedo nuovamente scusa se non ho afferrato la risposta ma riferendomi all'inizio dello schema a1 per quanti riguarda le maniche il motivo inizia subito dopo gli aumenti del raglan alle maniche grazie

DROPS Design 20.02.2020 kl. 16:17:

Buongiorno Alma. Inizia il giro dal segno di inizio, lavora 1 m diritto, 1 gettato, schema a1 sulle 21 m successive, 1 gettato, 1 m dir (così ha lavorato le 23 m della manica e ha aumentato per il raglan). Procede come indicato per le maglie del davanti (sempre aumentando) e lavora in modo uguale le maglie dell'altra manica. Buon lavoro!

Alma 20.02.2020 - 10:37:

Cortesemente volevo sapere se il motivo a1 sulle maniche viene effettuato prima o dopo gli aumenti del raglan chiedo scusa ma non riesco a capire grazie

DROPS Design 20.02.2020 kl. 11:30:

Buongiorno Alma. Lavora il motivo a1 sulle maniche e intanto aumenta prima e dopo ogni segno come spiegato nel paragrafo: raglan. Buon lavoro!

Karla 22.11.2019 - 05:15:

Hola, estoy tejiendo esta blusa en talla grande, pero no me queda del todo claro cómo hacer las adaptaciones para las mangas, justo en las últimas vueltas donde indica que la orilla tiene puntos juntos y lazada. ¿Cómo se hace, no queda muy grande?

DROPS Design 24.11.2019 kl. 23:46:

Hola Karla. No se entiende bien donde tienes el problema. Puedes especificar tu duda?. El patrón está correcto y si tienes la tensión correcta el tamaño de la manga es según el diagrama con las medidas bajo el patrón.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-23