DROPS / 199 / 42

Spring Melt Top by DROPS Design

Stickad topp med runt ok i DROPS Safran. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell e-293
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g färg 17, vit

DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm, 60 cm och 80 cm till slätstickning/mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5: till rätstickade kanter.
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: längd på 60 och 80 cm till rätstickade kanter.

från 11.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 11.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 55kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek (gäller A.3). Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 144 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 4) = 36.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 36:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
Om det ska minskas, stickas i detta exempel var 35:e och var 36:e maska räta tillsammans.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor. OBS: det är olika antal rapporter A.1 på oket i de olika storlekarna. I storlek S, XL och XXXL är antalet rapporter A.1 jämnt och mönstret kommer att se likadant ut på framstycket och bakstycket. I storlek M, L och XXL är antalet rapporter med A.1 ojämnt och mönstret kommer därför att förskjutas en halv rapport på bakstycket, så att mönstret kommer att se olika ut på framstycket och bakstycket.

TOPP:
OK:
Lägg upp 144-148-153-161-168-173 maskor på rundsticka 2,5 med Safran. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 3. Sedan stickas det 1 varv rätt där maskantalet justeras till 140-150-150-160-170-180 maskor (dvs, i storlek S, L och XL minskas det 4-3-1 maskor och i storlek M, XXL och XXXL ökas det 2-2-7 maskor) – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning). Sticka 1 varv rätt. Nu stickas det mönster så här: Sticka A.1 (= 10 maskor) totalt 14-15-15-16-17-18 ggr på varvet. Fortsätt runt så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat är det 308-330-330-352-374-396 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 14 cm från uppläggningskanten. Nu stickas det mönster i de olika storlekarna så här:

Storlek S, XL och XXXL:
Sticka 11 rätmaskor. Sätt en markör här. Detta är sedan början av varvet! Nästa varv stickas så här: sticka A.2 (= 22 maskor) 1 gång, sticka A.3 över de nästa 88-110-132 maskorna (= 4-5-6 rapporter på bredden), sticka A.2 över de nästa 66 maskorna (= 3 rapporter), sticka A.3 över de nästa 88-110-132 maskorna (= 4-5-6 rapporter på bredden), sticka A.2 över de resterande 44 maskorna (= 2 rapporter). Fortsätt runt så. När A.2 är färdigstickat stickas A.4 över varje rapport A.2. Dvs, det stickas 3 rapporter A.4 både på bakstycket och framstycket. När A.3 är färdigstickat är det 328-434-504 maskor på varvet. Fortsätt sedan med slätstickning och A.4 till arbetet mäter 15-21-25 cm.

Storlek M, L och XXL:
Nästa varv stickas så här: sticka A.2 (= 22 maskor) över de första 44 maskorna, sticka A.3 över de nästa 88-88-110 maskorna (=4-4-5 rapporter), sticka de första 11 maskorna i A.3, sticka A.2 över de nästa 66 maskorna (= 3 rapporter), sticka de sista 11 maskorna i A.3, sticka A.3 över de nästa 88-88-110 maskorna (= 4-4-5 rapporter), sticka A.2 över de resterande 22 maskorna. Fortsätt runt så. När A.2 är färdigstickat stickas A.4 över varje rapport A.2. Dvs det stickas 3 rapporter A.4 både på bakstycket och framstycket. När A.3 är färdigstickat är det 360-396-452 maskor på varvet. Fortsätt sedan med slätstickning och A.4 till arbetet mäter 17-19-23 cm.

Alla storlekar:
Nästa varv stickas så här (från rätsidan): Sticka mönster med A.4 som förut över de första 24-48-48-24-48-24 maskorna, sticka rätmaskor över de nästa 92-108-126-145-154-180 maskorna och öka samtidigt 6-5-9-4-15-12 maskor jämnt fördelat, sticka mönster med A.4 som förut över de nästa 72 maskorna, sticka rätmaskor över de nästa 92-108-126-145-154-180 maskorna och öka samtidigt 6-5-9-4-15-12 maskor jämnt fördelat, sticka mönster med A.4 som förut över de resterande 48-24-24-48-24-48 maskorna = 340-370-414-442-482-528 maskor.
Sticka sista varvet på oket så här: sticka mönster som förut över de första 37-65-71-52-82-65 maskorna, sätt de nästa 72-79-89-93-101-110 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 8-8-10-10-12-12 nya maskor på stickan, sticka de nästa 98-106-118-128-140-154 maskorna med mönster som förut, sätt de nästa 72-79-89-93-101-110 maskane på en tråd till ärm och lägg upp 8-8-10-10-12-12 nya maskor på stickan, sticka de resterande 61-41-47-76-58-89 maskorna med mönster som förut.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 212-228-256-276-304-332 maskor. Sätt en markör mitt i de nya 8-8-10-10-12-12 nya maskorna som lades upp under ärmarna i varje sida (= 4-4-5-5-6-6 nya maskor på varje sida av markören). Fortsätt runt med slätstickning och 3 rapporter A.4 på framstycket och bakstycket. När arbetet mäter 4 cm minskas det 1 maska på varje sida av markören i varje sida – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2 cm mellanrum totalt 5 ggr = 192-208-236-256-284-312 maskor. När arbetet mäter 17 cm – anpassa så att det avslutas efter en hel rapport A.4 på höjden (det återstår nu ca 6 cm till färdigt mått), stickas det med slätstickning. När arbetet mäter 22 cm byts det till rundsticka 2,5. Sticka 4 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag efter ca var 6:e maska. Omslagen maskas av som en egen maska.

ÄRM:
Sätt tillbaka de 72-79-89-93-101-110 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor/kort rundsticka 3 och plocka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-10-10-12-12 nya maskorna som lades upp under ärmarna = 80-87-99-103-113-122 maskor. Sticka slätstickning runt i 3 cm. Nu minskas det maskor mitt uppepå ärmen så här: Sticka de första 30-33-35-37-41-45 maskorna, sticka 2 och 2 maskor räta tillsammans över de nästa 20-20-28-28-30-32 maskorna (= 10-10-14-14-15-16 maskor minskade), sticka rätmaskor över de nästa 30-34-36-38-42-45 maskorna = 70-77-85-89-98-106 maskor. Sticka 2 varv slätstickning. Byt till strumpstickor 2,5. Sticka 6 varv rätstickning. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= rätmaska
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 199-42) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (18)

Mette Elisabeth Rifseim 25.06.2020 - 17:20:

Teller man 4 kast og 1 kast og 5 i ai

DROPS Design 29.06.2020 kl. 09:36:

Hei Mette. Veldig usikker på hva du mener med 4 kast, 1 kast og 5 i ai. Hvilket diagram tenker du på? Om du spesifiserer litt mer, f.eks hvilket diagram det gjelder, hvilken rad(er) og f.eks hvilken str du strikker osv, er det lettere å hjelpe. mvh DROPS design

Karen Steedman 29.05.2020 - 00:46:

Having problems understanding size M part of pattern. My number of stitches don’t match with instructions. Still knitting yoke but just finished yoke instructions and beginning Size medium . Are there better instructions? I have 330 stitches on the round now

DROPS Design 29.05.2020 kl. 08:43:

Dear Mrs Steedman, work the 330 sts as follows: A.2 x2 (= 44 sts), A.3 x 4 (= 88sts), A.3 (= 11 sts), A.2 x 3 (= 66 sts), A.3 (=11 sts), A.3 x4 (= 88), A.2 (= 22 sts). After first row you you have increased 2 sts in each A.2 = 342 sts. Work now 2nd row as shown in diagram. A.2 is now finished, you will replace A.2 with A.4 (= no increase in A.4) and now increase 2 sts in each whole A.3 and stitch in each half repeat of A.3, after last row A.3/A.4 there are: A.4 (= 48 sts), A.3 (96 sts), A.3 (12 sts), A.4 (72 sts), A.3 (12 sts), A.3 (96 sts), A.4 (24 sts)= 360 sts. Happy knitting!

Theresa 22.05.2020 - 17:49:

Is the lace pattern on the back of this top as well as the front?

DROPS Design 25.05.2020 kl. 07:44:

Dear Theresa, yes the lace pattern is worked in the round on the yoke, ie on back piece too. Happy knitting!

Karin 25.02.2020 - 12:51:

Har samme problem som Railli. Jeg strikker str m. Sætter markør hver 22 maske og efter 11 masker 2 gange, en forstykke og en på ryg.

DROPS Design 26.02.2020 kl. 10:25:

Hej Karin, Railli har problemer med A.4 og der er 24 masker i en rapport. Hvis du har det rigtige antal masker og sætter en markør imellem hver rapport med 24 masker (ikke 22), så bør det stemme :)

Lillian 10.02.2020 - 19:20:

Da har jeg strikket 2 stk. i str. M, en hvit og en himmelblå. Strikket de 5 cm lengre enn i mønstret og er kjempeførnøyd.

Raili Jeppesen 03.01.2020 - 14:16:

Strikker blusen i str. L. Er færdig med A2. Første mønsterpind i A4 går fint, men ved anden mønsterpind bliver mønsteret asymmetrisk, dvs. ligger ikke længere jævnt fordelt omkring midtemasken i påfuglemønstret. Jeg tæller masker for hver pind og er sikker på at ramme det antal masker, som opskriften foreskriver. Halvdelen af masker i A3 er jo så vidt jeg forstår på 2. mønsterpind 12 og på 3. mønsterpind 13. Kan I forstå, hvad jeg gør forkert? På forhånd tak😄

DROPS Design 10.02.2020 kl. 15:34:

Hej Raili, det er svært at regne ud hvad der går galt... Hvis du sætter 1 mærke for hver start af diagram A.4, så du har 24 masker imellem hvert mærke (hele vejen rundt), så er det lettere at se om mønsteret bliver forflyttet. God fornøjelse!

Nina 08.07.2019 - 16:02:

Er ferdig med mønster 1 og har 330 masker på pinnen. Mener og tror at jeg gjør som beskrevet i mønsteret, men antall økte masker 69 stk forstår jeg ikke at det kan bli På A4 er det ingen øking bare felling og kast. Hva gjør jeg feil? Blir litt frustrert av å ikke forstå oppskriften.mvh Nina

DROPS Design 09.07.2019 kl. 11:48:

Hej Nina, hvilken størrelse strikker du. Du har udtagninger i både A.2 og A.3. du kan sætte et mærke imellem hver rapport, så du er sikker på at få alle udtagninger med ifølge diagrammerne. God fornøjelse!

Claire Daoust 05.07.2019 - 18:59:

Je suis rendu à faire les diminutions. Diminuer 1 maille de chaque côté du fil marqueur ainsi: Tricoter jusqu'à ce qu'il reste 3 mailles, tricoter 2 mailles ensemble à l'endroit, 2 mailles endroit (le fil marqueur est entre ces mailles), glisser 1 maille à l'endroit, 1 maille endroit et passer la maille glissée par-dessus la maille tricotée. Je ne vois pas comment. Pourriez-vous élaborer ?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 08:50:

Bonjour Mme Daoust, vous commencez à diminuer à la fin du tour, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 3 mailles avant le marqueur début du tour, tricotez les 2 m suivantes ens à l'endroit, tricotez 2 mailles (la dernière m du tour + la 1ère m du tour), glissez la m suivante à l'endroit, tricotez 1 m end et passez la m glissée par-dessus la m tricotée. Tricotez jusqu'au 2ème marqueur et diminuez de la même façon, en commençant 3 m avant le marqueur = vous diminuez 4 m au total, 2 sur le devant et 2 sur le dos. Bon tricot!

Monique Guivel 04.07.2019 - 09:51:

Merci de votre réponse je n avais pas bien lu j avais sauté les 2 fois 11mailles Merci beaucoup

Guivel 03.07.2019 - 23:03:

Je suis à réaliser avec beaucoup de plaisir mais j ai un problème quand le A1 est tricoté on a 330 mailles mais ensuite pour la répartition ça ne va pas J ai 2 fois 88mailles pour le et devant et2 fois 66mailles pour les manches ce qui fait 308 comment je dois faire Merci pour la reponse

DROPS Design 04.07.2019 kl. 09:33:

Bonjour Mme Guivel, vous avez 330 m en taille M et L, suivez les indications du paragraphe: Taille M, L et XXL soit: 2 x A.2 (= 22 mailles) ( = 44 m), 4 fois A.3 (= 88m), A.3 (= 11 m), 3 x A.2 (= 66 m), A.3 (= 11 m), 4 x A.3 (= 88 m), A.2 (= 22 m) soit 44 + 88 + 11 + 66 + 11 + 88 + 22 = 330 m. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 199-42

Spring Melt Top"

Caterina Rossetto, United Kingdom