DROPS / 201 / 30

Egyptian Feathers by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Fabel. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med 2-farvet helpatent og striber i siksak. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model fa-425
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g farve 100, natur
150-150-200-200-200-250 g farve 904, lavendel
50-50-50-50-50-50 g farve 103, gråblå

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 32 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.
26 masker i bredden og 52 pinde i højden med patent i siksak = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 – til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5 – til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 111.65kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse. Først strikkes mønster A.1 (= rib i halskant). Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes A.2 over A.1. Når A.2 er strikket 1 gang i højden, strikkes A.3 over A.2.

STRIBER:
For at opnå den 2-farvede effekt, strikkes der striber med skiftevis 1 omgang farve-2 og 1 omgang farve-1.
Mønster A.2 starter på en omgang med natur som forklaret i opskriften. Hver gang der enten tages ud eller ind i A.2 og A.3, sker dette på en omgang med farve-2.
Striberne strikkes i helpatent.
1.STRIBE: Farve-1 = lavendel, farve-2 = natur. Strik til arbejdet måler totalt 5 cm på det korteste sted.
2.STRIBE: Farve-1 = gråblå, farve-2 = natur. Strik til arbejdet måler totalt 9 cm på det korteste sted.
3.STRIBE: Farve-1 = natur, farve-2 = lavendel. Strik til A.3 er strikket 1 gang i højden.
Sidste omgang i diagrammet strikkes med lavendel. Derefter strikkes der striber videre i vrang således:
1.OMGANG: Strik med natur.
2.OMGANG: Strik med lavendel.
Gentag 1. og 2.pind.

STRIKKETIPS:
Alle maskeantal som er opgivet når der strikkes patent er uden omslag, fordi omslagene tilhører retmasken og tæller sammen som 1 maske (hvis ikke andet er opgivet).

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker vrang sammen, strik 2 masker vrang (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), strik 2 masker drejet vrang sammen (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 252 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 18) = 14.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 14.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker vrang (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker vrang.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket strikkes i 2-farvet helpatent med siksak, derefter strikkes arbejdet videre i glatstrik med vrangen ud og striber med 1 omgang af hver farve. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 120-132-132-144-144-156 masker op på rundpind 2,5 med natur. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.1 rundt (= 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 masker). Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 3. Strik A.2 rundt (= 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 masker – og første omgang strikkes med natur). Læs STRIBER og STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.2 er strikket 1 gang i højden er der 240-264-308-336-384-416 masker på pinden. Arbejdet måler ca 9-9-9-9-11-11 cm fra opslåningskanten midt foran.
Nu strikkes A.3 over A.2. Når A.3 er strikket 1 gang i højden er der 320-352-396-432-456-494 masker på pinden. Arbejdet måler ca 17-17-19-19-21-21 cm fra opslåningskanten midt foran.
Fortsæt rundt med vrang og striber som før.
Når arbejdet måler 19-19-21-21-21-21 cm fra opslåningskanten, tages der ud jævnt fordelt således: Tag 4-4-4-4-8-8 masker ud på hver 2.cm totalt 1-2-1-1-2-2 gange = 324-360-400-436-472-510 masker – læs UDTAGNINGSTIPS-1.
Når arbejdet måler 21-23-24-26-28-30 cm fra opslåningskanten midt foran, deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer således:
Strik 49-53-58-65-72-78 masker vrang som før (= ½ bagstykke), sæt de næste 64-74-84-88-92-98 masker på 1 tråd til ærme, slå 8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik vrang som før over de næste 98-106-116-130-144-157 masker (= forstykke), sæt de næste 64-74-84-88-92-98 masker på 1 tråd til ærme, slå 8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik vrang som før over de næste 49-53-58-65-72-79 masker (= ½ bagstykke). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 212-228-248-276-304-330 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side på ryg- og forstykke, midt i de 8 masker som blev slået op under hvert ærme. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Start omgangen ved den ene mærketråd og strik rundt i vrang og striber som før.
Når arbejdet måler 2 cm fra delingen, tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 2½.-2½.-2½.-3.-3.-2½.cm totalt 10-10-10-9-9-11 gange = 252-268-288-312-340-374 masker.
Strik videre til arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 2 cm tilbage til færdig mål).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 18-20-18-18-17-19 masker ud jævnt fordelt = 270-288-306-330-357-393 masker. Skift til rundpind 2,5. Strik rundt i rib med natur (= 1 ret / 2 vrang) i 2 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Blusen måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 64-74-84-88-92-98 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 3, og strik 1 maske i hver af de 8 masker som blev slået op under ærmet = 72-82-92-96-100-106 masker.
Sæt 1 mærketråd midt i de 8 masker som blev slået op under ærmet. Lad mærketråden følge med i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal tages ind midt under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden og strik rundt i vrang, i striber som før. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 4.-2½.-2.-1½.-1½.-1½.cm totalt 9-13-17-18-19-21 gange = 54-56-58-60-62-64 masker.
Strik videre til arbejdet måler 42-41-40-39-37-35 cm fra delingen (eller til ønsket længde), der er 2 cm tilbage til færdigt mål. OBS: Det er kortere mål i de større størrelser pga bredere hals og længere bærestykke).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-1-2-0-1-2 masker ud jævnt fordelt = 54-57-60-60-63-66 masker. Skift til strømpepinde 2,5. Strik rundt i rib med natur (= 1 ret / 2 vrang) i 2 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 44-43-42-41-39-37 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= farve-1
= farve-2
= slå om, løft 1 maske løs over på højre pind som om den skulle strikkes vrang
= omslaget og den løse maske strikkes ret sammen
= omslaget og den løse maske strikkes vrang sammen
= tag 2 masker ud med farve-2 således: Strik 3 masker i vrangmasken og omslaget, dvs strik omslaget og vrangmasken vrang sammen, men vent med at løfte masken af pinden, slå om højre pind og strik masken og omslaget vrang sammen 1 gang til = 3 masker
= tag 2 masker ind i vrang mod venstre med farve-2 således: Strik 2 vrang sammen (omslaget og vrangmasken + 1 ret), løft næste omslag og vrangmaske over på højre pind, sæt dem tilbage på venstre pind så masken sidder yderst (og omslaget som maske nr to), sæt masken som blev strikket sammen tilbage på venstre pind, hold tråden foran arbejdet, løft masken og omslaget på venstre pind (dvs anden og tredje maske på venstre pind) over masken som blev sat tilbage på venstre pind (med tråden foran arbejdet), sæt til sidst denne maske tilbage på højre pind (= 2 masker taget ind)
= tag 2 masker ind i vrang mod højre med farve-2 således (det er vigtigt at tråden holdes foran arbejdet hele vejen gennem denne indtagning): Løft omslaget og vrangmasken løst over på højre pind, sæt retmasken på en maskeholder foran arbejdet (med tråden foran masken), løft næste omslag og vrangmaske på venstre pind løst over til højre pind, sæt masken fra maskeholderen tilbage på venstre pind, strik denne maske vrang, løft vrangmaske og omslag (dvs anden og tredje maske på højre pind) over yderste maske, løft næste vrangmaske og omslag (dvs anden og tredje maske på højre pind) over yderste maske (= 2 masker taget ind)
= strik 2 masker (og omslag, hvis masken på forrige omgang var en patentmaske) vrang sammen
= tag 2 masker ud med farve-2 således: Strik 3 masker i vrangmasken, dvs strik 1 vrang, men vent med at løfte masken af pinden, slå om højre pind og strik 1 vrang i samme maske 1 gang til = 3 masker
= strikkeretning

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 201-30) for mål og udregninger.

Lydia LAURENT 29.08.2019 - 11:09:

Bonjour Où trouve-t'on le tuto du point côtes anglaises zigzag pour ce modèle 201.30 ? je vois bien le tuto côtes anglaises avec jeté mais pas zigzag, et les tutos youtube ne ressemblent pas aux points visibles sur le modèle? Merci par avance

DROPS Design 29.08.2019 kl. 13:01:

Bonjour Mme Laurent, nous n'avons pas encore de vidéo pour les diagrammes, on les tricote en côtes anglaises en suivant bien pas à pas chaque rang des diagrammes et en se référant à la légende pour former le motif. Bon tricot!

Karen 05.07.2019 - 22:18:

Waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag van 2 juli 2019? Mijn vraag is wel afgedrukt op de site. M.vr.gr.

Karen 02.07.2019 - 19:06:

Streep 1 meet 5 cm vanaf het kortste punt. Vraag: wordt dat gemeten vanaf de opzet rand? Of vanaf nld 1 van patroon A.2? Streep 2 meet 9 cm vanaf het kortste punt. Vraag: wordt dat gemeten vanaf de opzetrand? Of vanaf de 1ste nld van patroon A.2? Of vanaf het begin van streep 2? M.vr.dank!

DROPS Design 08.07.2019 kl. 12:00:

Dag Karen,

De 5 en 9 cm van de strepen worden gemeten vanaf de opzetnaald. Door het patroon komt er een golving in en je meet dus waar de streep op zijn kortst is.

Pennock 31.05.2019 - 10:20:

Patroon 201/30, wat wordt bedoeld met 3 strepen? Uit hoeveel naalden bestaan die strepen? Met vriendelijke dank

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:39:

Dag Pennock,

Bovenaan in het patroon bij 'STREPEN' staat uitgelegd hoe je de strepen breit en hoe breed deze strepen moeten worden. Je breit de strepen een aantal cm's. Hoeveel naalden dit is hangt af van je stkenverhouding.

Elvanna 14.04.2019 - 12:56:

Das Modell ist unnötig kompliziert beschrieben. Anstatt das Patentmuster auf die Reihen mit den linken Patentmaschen zu stricken und dann alles komplett in linken Maschen zu arbeiten, ist es wesentlich sinnvoller den kompletten Pullover 'von innen' zu arbeiten (Zu- und Abnahmen auf rechte Patentmaschen und rechte Maschen im Muster) und ihn nach Abschluss umzuwenden.

DROPS Design 24.04.2019 kl. 11:32:

Liebe Elvanna, ja grundsätzlich ginge das, allerdings müssen dann auch die Farben des Patentmusters umgedreht werden, damit sie auf der Vorderseite richtig erscheinen. Gutes Gelingen!

Eva 16.03.2019 - 23:55:

Falta el diagrama. Gracias por estos patrones tan preciosos.

Parker Posey 12.01.2019 - 02:37:

Ooh this looks like a brioche yoke! lovely!

Riwaboot 08.01.2019 - 14:10:

Ein sehr schönes Briochemodell, da gibt es leider viel zu wenige zu sehen, daher bitte unbedingt veröffentlichen!!!!

María 18.12.2018 - 08:02:

Parece que el canesú está hecho en brioche. Me parece precioso

Annu Kiili 17.12.2018 - 15:46:

Ihana ylöosa paidassa

Kommentere opskrift DROPS 201-30