DROPS / 201 / 30

Egyptian Feathers by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok i DROPS Fabel. Arbetet stickas uppifrån och ner med tvåfärgad helpatent och ränder i sick-sack. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell fa-425
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g färg 100, natur
150-150-200-200-200-250 g färg 904, lavendel
50-50-50-50-50-50 g färg 103, gråblå

STICKFASTHET:
24 maskor på bredden och 32 varvet på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
26 maskor på bredden och 52 varv på höjden med patent i sicksack = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: Längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – till resår.
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: Längd på 40 cm och 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 174.65kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3. Välj diagram för din storlek. Först stickas mönster A.1 (= resår i halskanten). När A.1 har stickats 1 gång på höjden, stickas A.2 över A.1. När A.2 har stickats 1 gång på höjden, stickas A.3 över A.2.

RÄNDER:
För att få den tvåfärgade effekten, stickas det ränder med växelvis 1 varv färg-2 och 1 varv färg-1.
Mönster A.2 börjar på ett varv med natur som förklarat i beskrivningen. Varje gång det antingen ökas eller minskas i A.2 och A.3, görs detta på ett varv med färg-2.
Ränderna stickas i helpatent.
RAND 1: Färg-1 = lavendel, färg-2 = natur. Sticka till arbetet mäter totalt 5 cm på det kortaste stället
RAND 2: Färg-1 = gråblå, färg-2 = natur. Sticka till arbetet mäter totalt 9 cm på det kortaste stället.
RAND 3: Färg-1 = natur, färg-2 = lavendel. Sticka till A.3 har stickats 1 gång på höjden.
Sista varvet i diagrammet stickas med lavendel. Sedan stickas det ränder i avigt så här:
VARV 1: Sticka med natur.
VARV 2: Sticka med lavendel.
Upprepa varv 1 och 2.

STICKTIPS:
Alla maskantal som uppges när det stickas patent är utan omslag, eftersom omslagen tillhör rätmaskan och räknas tillsammans som 1 maska (om inte annat uppges).

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor avigt tillsammans, sticka 2 avigmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), sticka 2 maskor vridet aviga tillsammans (= 2 maskor minskade).

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 252 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 18) = 14.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 14:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 avigmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna aviga.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Oket stickas i tvåfärgad helpatent med sicksack, sedan stickas arbetet i slätstickning med avigsidan ut och ränder med 1 varv av varje färg. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 120-132-132-144-144-156 maskor på rundsticka 2,5 med natur. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.1 runt (= 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 maskor). När A.1 har stickats 1 gång på höjden, stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Byt till rundsticka 3. Sticka A.2 runt (= 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 maskor – och första varvet stickas med natur). Läs RÄNDER och STICKTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.2 har stickats 1 gång på höjden är det 240-264-308-336-384-416 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 9-9-9-9-11-11 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nu stickas A.3 över A.2. När A.3 har stickats 1 gång på höjden är det 320-352-396-432-456-494 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 17-17-19-19-21-21 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Fortsätt runt med avigt och ränder som förut.
När arbetet mäter 19-19-21-21-21-21 cm från uppläggningskanten, ökas det maskor jämnt fördelat så här: Öka 4-4-4-4-8-8 maskor med 2 cm mellanrum totalt 1-2-1-1-2-2 ggr = 324-360-400-436-472-510 maskor – läs ÖKNINGSTIPS-1.
När arbetet mäter 21-23-24-26-28-30 cm från uppläggningskanten mitt fram, delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka 49-53-58-65-72-78 avigmaskor som förut (= ½ bakstycke), sätt de nästa 64-74-84-88-92-98 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka avigt som förut över de nästa 98-106-116-130-144-157 maskorna (= framstycke), sätt de nästa 64-74-84-88-92-98 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka avigt som förut över de nästa 49-53-58-65-72-79 maskorna (= ½ bakstycke). Klipp av tråden. Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 212-228-248-276-304-330 maskor. Sätt 1 markör i varje sida på fram- och bakstycket, mitt i de 8 maskorna som lades upp under varje ärm. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Börja varvet vid den ena markören och sticka avigt runt som förut och ränder.
När arbetet mäter 2 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). Öka så med 2½-2½-2½-3-3-2½ .cm mellanrumtotalt 10-10-10-9-9-11 ggr = 252-268-288-312-340-374 maskor.
Sticka vidare till arbetet mäter 28-28-29-29-29-29 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 2 cm till färdigt mått).
Sticka 1 varv rätt där det ökas 18-20-18-18-17-19 maskor jämnt fördelat = 270-288-306-330-357-393 maskor. Byt till rundsticka 2,5. Sticka resår runt med natur (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 2 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 64-74-84-88-92-98 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 3, och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8 maskorna som lades upp under ärmen = 72-82-92-96-100-106 maskor.
Sätt 1 markör mitt i de 8 maskorna som lades upp under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas mitt under ärmen.
Börja varvet vid markören och sticka avigt runt, i ränder som förut. När arbetet mäter 2 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4-2½-2-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 9-13-17-18-19-21 ggr = 54-56-58-60-62-64 maskor.
Sticka vidare till arbetet mäter 42-41-40-39-37-35 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår 2 cm till färdigt mått. OBS: Det är kortare mått i de större storlekarna pga bredare hals och längre ok).
Sticka 1 varv rätt där det ökas 0-1-2-0-1-2 maskor jämnt fördelat = 54-57-60-60-63-66 maskor. Byt till strumpstickor 2,5. Sticka resår runt med natur (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 2 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter ca 44-43-42-41-39-37 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= färg-1
= färg-2
= gör 1 omslag om höger sticka, lyft över 1 maska på höger sticka som om den skulle stickas avig
= omslaget och den lyfta maskan stickas räta tillsammans
= omslaget och den lyfta maskan stickas aviga tillsammans
= öka 2 maskor med färg-2 så här: Sticka 3 maskor i avigmaskan och omslaget, dvs sticka omslaget och avigmaskan aviga tillsammans, men vänta med att lyfta av maskan av stickan, gör 1 omslag om höger sticka och sticka maskan och omslaget aviga tillsammans 1 gång till = 3 maskor
= minska 2 maskor i avigt mot vänster med färg-2 så här: Sticka 2 maskor aviga tillsammans (omslaget och avigmaskan + 1 rätmaska), lyft över nästa omslag och avigmaska på höger sticka, sätt tillbaka dem på vänster sticka igen så att maskan sitter ytterst (och omslaget som maska nr två), sätt tillbaka maskan som stickades tillsammans på vänster sticka, håll tråden framför arbetet, lyft maskan och omslaget på vänster stinne (dvs andra och tredje maskan på vänster sticka) över maskan som sattes tillbaka på vänster sticka (med tråden framför arbetet), sätt till slut tillbaka denna maskan på höger sticka (= 2 maskor minskade)
= minska 2 maskor i avigr mot höger med färg-2 så här (det är viktigr att tråden hålls framför arbetet hela vägen genom denna minskning): lyft över omslaget och avigmaskan på höger sticka, sätt rätmaskan på en maskhållare framför arbetet (med tråden framför maskan), lyft nästa omslag och avigmaska på vänster sticka löst över till höger sticka, sätt tillbaka maskan från maskhållaren på vänster sticka, sticka denna maskan avig, lyft avigmaskan och omslaget (dvs andra och tredje maskan på höger sticka) över yttersta maskan, lyft nästa avigmaska och omslag (dvs andra och tredje maskan på höger sticka) över yttersta maskan (= 2 maskor minskade)
= sticka 2 maskor (och 1 omslag, om maskan på föregående varv var en patentmaska) aviga tillsammans
= öka 2 maskor med färg-2 så här: Sticka 3 maskor i avigmaskan, dvs sticka 1 avigmaska, men vänta med att lyfta maskan av stickan, gör 1 omslag om höger sticka och sticka 1 avigmaska i samma maska 1 gång till = 3 maskor
= stickriktning

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 201-30) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (17)

Berit S Larsen 04.05.2020 - 17:00:

Hei igjen og tusen takk for svar :-) Da venter jeg i spenning på ny video, og så får jeg også beklage, da var det like mye min skyld at jeg ikke fikk svar! Hilsen Berit

Berit S Larsen 30.04.2020 - 13:44:

Jeg venter fremdeles på svar - se mitt spørsmål fra 8. mars (+ purring 23. mars). Altså snart ventet i 2 måneder!

DROPS Design 04.05.2020 kl. 13:48:

Hei Berit. Beklager at det har tatt så lang tid. Men du har kategorisert dine spørsmål (fra 8.mars og 23. mars) som kommentarer og ikke som spørsmål. Vi får derfor ikke et varsel at det er noe som skal svares på. Husk å hake av for spørsmål. Ang. ditt spørsmål fra 8. mars. Vi skal lage en video som beskriver diagramikonene i A.2 - 7.rad. mvh DROPS design

Marialuisa 25.03.2020 - 14:49:

Buongiorno non capisco come eseguire la settima riga di A2, in particolare le spiegazioni di come diminuire due maglie verso sinistra e verso destra. Potete per favore fare un tutorial? Grazie.

DROPS Design 25.03.2020 kl. 15:21:

Buongiorno Marialuisa, nella legenda del diagramma trova le spiegazioni che le servono. Altrimenti può provare con questo video: . Buon lavoro!

Berit S Larsen 23.03.2020 - 10:05:

Hei igjen, håper på svar fra dere snart selv om vi er i Corona-tider. Takk.

Berit S Larsen 08.03.2020 - 11:34:

Hei, har kjøpt garn til denne genseren, men har problemer med å skjønne fellingen (Rad nr. 7 på A.2, str. L der hvor første felling begynner). Har prøvd å se på videoer, men er ikke helt likt som denne oppskriften med å holde tråden foran og løfting fram og tilbake med masker. Får for store hull pga kastene jeg lager tror jeg. Er det noe sted jeg kan se en video som forklarer denne linjen? Tusen takk for svar.

Tone Bolme 25.02.2020 - 16:52:

Hei. Jeg kan ikke finne diagram A1 i mønsteret, det som beskriver hvordan halskanten skal strikkes. Er det en mangel i oppskriften? Mvh Tone

DROPS Design 26.02.2020 kl. 07:22:

Hei Tone, A.1 er et lite diagram ved siden av skissen med målene, på bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

Lydia LAURENT 29.08.2019 - 11:09:

Bonjour Où trouve-t'on le tuto du point côtes anglaises zigzag pour ce modèle 201.30 ? je vois bien le tuto côtes anglaises avec jeté mais pas zigzag, et les tutos youtube ne ressemblent pas aux points visibles sur le modèle? Merci par avance

DROPS Design 29.08.2019 kl. 13:01:

Bonjour Mme Laurent, nous n'avons pas encore de vidéo pour les diagrammes, on les tricote en côtes anglaises en suivant bien pas à pas chaque rang des diagrammes et en se référant à la légende pour former le motif. Bon tricot!

Karen 05.07.2019 - 22:18:

Waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag van 2 juli 2019? Mijn vraag is wel afgedrukt op de site. M.vr.gr.

Karen 02.07.2019 - 19:06:

Streep 1 meet 5 cm vanaf het kortste punt. Vraag: wordt dat gemeten vanaf de opzet rand? Of vanaf nld 1 van patroon A.2? Streep 2 meet 9 cm vanaf het kortste punt. Vraag: wordt dat gemeten vanaf de opzetrand? Of vanaf de 1ste nld van patroon A.2? Of vanaf het begin van streep 2? M.vr.dank!

DROPS Design 08.07.2019 kl. 12:00:

Dag Karen,

De 5 en 9 cm van de strepen worden gemeten vanaf de opzetnaald. Door het patroon komt er een golving in en je meet dus waar de streep op zijn kortst is.

Pennock 31.05.2019 - 10:20:

Patroon 201/30, wat wordt bedoeld met 3 strepen? Uit hoeveel naalden bestaan die strepen? Met vriendelijke dank

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:39:

Dag Pennock,

Bovenaan in het patroon bij 'STREPEN' staat uitgelegd hoe je de strepen breit en hoe breed deze strepen moeten worden. Je breit de strepen een aantal cm's. Hoeveel naalden dit is hangt af van je stkenverhouding.

Kommentér oppskrift DROPS 201-30