DROPS / 201 / 29

Egyptian Feathers Jacket by DROPS Design

Stickad kofta med runt ok i DROPS Fabel. Arbetet stickas uppifrån och ner med tvåfärgad helpatent och ränder i sick-sack. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell fa-434
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g färg 100, natur
150-150-200-200-200-250 g färg 904, lavendel
50-50-50-50-50-50 g färg 103, gråblå

STICKFASTHET:
24 maskor på bredden och 32 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
26 maskor på bredden och 52 varv på höjden med patent i sicksack = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 6-6-7-7-7-7 st.

Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

RÄTSTICKAD FRAMKANT (stickas fram och tillbaka så här pga patentmönstret):
VARV 1 (= från rätsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= från rätsidan): Stickas avigt.
VARV 3 (= från avigsidan): Stickas avigt.
VARV 4 (= från avigsidan): Stickas rätt.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek. Först stickas mönster A.1A/A.2A (= resår i halskanten). När A.A har stickats 1 gång på höjden stickas A.1B/A.2B över A.A. När A.B har stickats 1 gång på höjden stickas A.1C/A.2C över A.B.

RÄNDER:
När det stickas tvåfärgad patent, stickas det fram och tillbaka på en rundsticka så här: Sticka 1:a varvet från rätsidan med färg-2, skjut tillbaka alla maskorna på rundstickan till andra änden av rundstickan så att nästa varv också stickas från rätsidan, men med färg-1.
Vänd sedan arbetet, sticka 1:a varvet från avigsidan med färg 2, skjut tillbaka maskorna på rundstickan till andra änden och sticka nästa varv också från avigsidan, men med färg-1.
Det stickas alltså 2 varv från rätsidan med var sin färg och 2 varv från avigsidan med var sin färg.
Det stickas ränder i helpatent, dvs färg-1 = den rätmaskan från rätsidan stickas i och färg-2 = den avigmaskan från rätsidan stickas i.
Anpassa så att varje rand avslutas efter 2 varv från avigsidan.
RAND 1: Färg-1 = lavendel, färg-2 = natur. Sticka till arbetet mäter totalt 5 cm på det kortaste stället.
RAND 2: Färg-1 = gråblå, färg-2 = natur. Sticka till arbetet mäter totalt 9 cm på det kortaste stället
RAND 3: Färg-1 = natur, färg-2 = lavendel. Sticka till A.1c och A.2c har stickats 1 gång på höjden.
Sista varvet i diagrammet stickas med lavendel från rätsidan.
Sedan stickas det ränder på oket och fram- och bakstycket så här (de rätstickade framkanterna stickas som förut):
VARV 1 (= rätsidan): Sticka avigt med natur.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätt med lavendel. Skjut tillbaka alla maskorna på rundstickan till andra änden av rundstickan så att nästa varv kan stickas från avigsidan.
VARV 3 (= avigsidan): Sticka rätt med natur.
VARV 4 (= rätsidan): Sticka avigt med lavendel. Skjut tillbaka alla maskorna på rundstickan till andra änden av rundstickan så att nästa varv kan stickas från rätsidan.
Upprepa varv 1 till 4.

STICKTIPS-1:
Om du blir osäker på vilken färg nästa varv ska stickas med, kan du alltid se vilken färg det föregående varvet stickades med på färgen i framkantsmaskorna.

STICKTIPS-2:
Alla maskantal som uppges när det stickas patent är utan omslag eftersom omslagen tillhör rätmaskan och räknas tillsammans som 1 maska (om inte annat uppges).

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor aviga tillsammans, sticka 2 avigmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), sticka 2 maskor vridet aviga tillsammans (= 2 maskor minskade).

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 331 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor), och delar de resterande 321 maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 4) = 80,25.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 80:e maska (det ökas inte över framkanterna). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 avigmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv (avigsidan), stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna aviga från rätsidan och räta från avigsidan.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av från rätsidan när det återstår 3 maskor på stickan så här: Gör 1 omslag om stickan, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och sticka sista maskan rät. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål (dvs det stickas inte vridet).
Första knapphålet maskas av när resåren i halsen mäter ca 1½-2 cm. Sedan avmaskas de 5-5-6-6-6-6 nästa med ca 9-9-8-8-8½-9 cm mellan varje.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Oket stickas i tvåfärgad helpatent med sicksack, sedan stickas arbetet i slätstickning med avigsidan ut och ränder med 1 varv av varje färg. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka från mitt fram, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 131-143-143-155-155-167 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 2,5 med natur.
Sticka så här från avigsidan: 5 räta framkantsmaskor, sticka avigt till det återstår 5 maskor och avsluta med 5 räta framkantsmaskor.
Sedan stickas det mönster så här: Sticka 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, sticka A.1A till det återstår 6 maskor på stickan (= totalt 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 maskor), sticka A.2A (= 1 maska) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning – kom ihåg KNAPPHÅL – läs förklaring ovan.
När A.1A och A.2A har stickats 1 gång på höjden, stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Byt till rundsticka 3. Sedan stickas det mönster så här (första varvet stickas från rätsidan med natur): Sticka 5 maskor RÄTSTICKAD FRAMKANT – läs förklaring ovan, sticka A.1B till det återstår 6 maskor på stickan (= totalt 10-11-11-12-12-13 rapporter à 12 maskor), sticka A.2B (= 1 maska) och avsluta med 5 maskor rätstickad framkant.
Skjut tillbaka alla maskorna på rundstickan till andra änden av rundstickan så att nästa varv kan stickas med färg-1 från rätsidan. Läs RÄNDER, STICKTIPS-1 och STICKTIPS-2 och KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1B och A.2B har stickats 1 gång på höjden är det 251-275-319-347-395-427 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 9-9-9-9-11-11 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nu stickas A.1C över A.1B och A.2C över A.2B.
När A.1C och A.2C har stickats 1 gång på höjden är det 331-363-407-443-467-505 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 17-17-19-19-21-21 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Fortsätt med rätmaskor från avigsidan och avigmaskor från rätsidan, 5 maskor rätstickad framkant i varje sida och ränder som förut.
När arbetet mäter 19-19-21-21-21-21 cm från uppläggningskanten, ökas det maskor jämnt fördelat så här: Öka 4-4-4-4-8-8 maskor med 2 cm mellanrum totalt 1-2-1-1-2-2 ggr = 335-371-411-447-483-521 maskor – läs ÖKNINGSTIPS-1.
När arbetet mäter 21-23-24-26-28-30 cm från uppläggningskanten (mätt längs framkanten) delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka 5 maskor rätstickad framkant som förut, sticka som förut över de nästa 49-53-58-66-72-78 maskorna (= framstycke), sätt de nästa 64-74-84-88-92-98 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka som förut över de nästa 99-107-117-129-145-159 maskorna (= bakstycke), sätt de nästa 64-74-84-88-92-98 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka som förut över de nästa 49-53-58-66-72-78 maskorna och avsluta med 5 maskor rätstickad framkant som förut. Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 223-239-259-287-315-341 maskor. Sätt 1 markör i varje sida på fram- och bakstycket, mitt i de 8 maskorna som lades upp under varje ärm. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Fortsätt fram och tillbaka som förut med rätmaskor från avigsidan och avigmaskor från rätsidan, 5 maskor rätstickad framkant i varje sida mot mitt fram och ränder.
När arbetet mäter 2 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). Öka så med 2½-2½-2½-3-3-2½ cm mellanrum totalt 10-10-10-9-9-11 ggr = 263-279-299-323-351-385 maskor.
Sticka vidare till arbetet mäter 28-28-29-29-29-29 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 2 cm till färdigt mått).
Sticka 1 varv avigt från avigsidan (framkanterna stickas som förut), där det ökas 18-20-18-18-17-19 maskor jämnt fördelat (öka inte över framkanterna) = 281-299-317-341-368-404 maskor. Byt till rundsticka 2,5. Sedan stickas det resår med natur så här (första varvet stickas från rätsidan): Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 6 maskor på stickan, sticka 1 rätmaska och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 2 cm. Maska av löst med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Koftan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 64-74-84-88-92-98 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 3 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8 maskorna som lades upp under ärmen = 72-82-92-96-100-106 maskor.
Sätt 1 markör mitt i de 8 maskorna som lades upp under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas mitt under ärmen.
Börja varvet vid markören och sticka avigt runt i ränder med växelvis 1 varv natur och 1 varv lavendel. När arbetet mäter 2 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4-2½-2-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 9-13-17-18-19-21 ggr = 54-56-58-60-62-64 maskor.
Sticka vidare till arbetet mäter 41-40-39-38-36-34 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 2 cm till färdigt mått. OBS: Det är kortare mått i de större storlekarna pga bredare hals och längre ok).
Sticka 1 varv rätt där det ökas 0-1-2-0-1-2 maskor jämnt fördelat = 54-57-60-60-63-66 maskor. Byt till strumpstickor 2,5. Sticka resår runt med natur (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 2 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter ca 43-42-41-40-38-36 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy i knappar på vänster framkant.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.03.2019
Färgerna som används på varv 24 och 25 i diagram A.1b storlek S-M är korrigerade.

= från rätsidan med färg-1
= från rätsidan med färg-2
= från avigsidan med färg-1
= från avigsidan med färg-2
= gör 1 omslag om höger sticka, lyft över 1 maska på höger sticka som om den skulle stickas avig
= omslaget och den lyfta maskan stickas räta tillsammans (både från rätsidan och från avigsidan)
= omslaget och den lyfta maskan stickas aviga tillsammans (både från rätsidan och från avigsidan)
= från avigsidan: öka 2 maskor med färg-2 så här: Sticka 3 maskor i rätmaskan och omslaget så här: Sticka omslaget och rätmaskan räta tillsammans, men vänta med att lyfta maskan av stickan, gör 1 omslag om höger sticka och sticka maskan och omslaget räta tillsammans 1 gång till = 3 maskor
= från avigsidan: minska 2 maskor med färg-2 så här: Lyft över första maskan och omslaget på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans (dvs 1 avigmaska + maskan och omslaget), drag sedan den lyfta maskan och omslaget över maskorna som stickades tillsammans (= 2 maskor minskade)
= från avigsidan: minska 2 maskor med färg-2 så här: Lyft över första maskan och omslaget på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan och omslaget över avigmaskan, lyft tillbaka maskan på vänster sticka, lyft maskan och omslaget över maskan som sattes tillbaka på vänster sticka, lyft till slut över den återstående maskan på höger sticka (= 2 maskor minskade)
= från avigsidan: sticka 2 maskor (och 1 omslag, om maskan på föregående varv var en patentmaska) räta tillsammans
= från avigsidan: öka 2 maskor med färg-2 genom att sticka 3 maskor i rätmaskan så här: Sticka 1 rätmaska, men vänta med att lyfta maskan av stickan, gör 1 omslag om höger sticka och sticka 1 rätmaska i samma maska 1 gång till = 3 maskor
= stickriktning

Helkky 17.03.2019 - 21:25:

Could you correct the diagram A1B S-M, please.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 13:48:

Dear Mrs Helkky, symbol for working the rows 24 and 25 will be edited in A.1B, size S-M. Thanks for your feedback. Happy knitting!

Alejandra 17.03.2019 - 13:51:

Solucionado esta perfecta la explicación del patrón!!!

Alejandra 17.03.2019 - 13:47:

Este patrón tiene errores por favor corregir

Helkky 17.03.2019 - 01:31:

Where can I find errata page? The Diagram A.1B for S-M has a mistake in the colour change , on row 24 there should be a symbol o for colour 1 WS ( instead of the black star =col. 2) and the next row should have the star for col 2 RS (the little star).

DROPS Design 17.03.2019 kl. 11:55:

Dear Helkky, the corrections for each paterns (f there is one) can be found if you click on the ed letters, just below the patterns (right above teh diagram explanations). This pattern is in the newest collection and we work continiously on their transation and add corrections if necessary. Happy Knitting!

Fabi 13.03.2019 - 10:11:

Buongiorno, se volessi realizzare un modello trovato su un altro sito sapreste indicarmi quale dei vostri filiati acquistare? E magari inserirlo tra i vostri modelli per dare la possibilità anche ad alri di realizzarlo con il vs. supporto? Eventualmente come dovrei inviarvi il link che qui non mi fa inserire? Grazie

DROPS Design 13.03.2019 kl. 11:25:

Buongiorno Fabi. Per questo genere di richieste, può contattare via mail il suo rivenditore Drops di fiducia, che saprà consigliarla al meglio. In questa sede non ci è possibile inserire modelli di provenienza diversa dalla nostra. Una volta completato il suo lavoro, può (se dispone di account) inserire il suo progetto sulle nostre piattaforme social (facebook e Instagram) o su Ravelry indicando il filato usato. Buon lavoro!

Christine 18.02.2019 - 16:59:

Die Jacke ist ein Traum, freue mich schon auf die Anleitung.

Mariëlle 18.02.2019 - 12:08:

Mooi patroon!

Ewa Oskarsson 17.02.2019 - 15:16:

En favorit! Men när kommer beskrivningen?

Mervi 17.02.2019 - 11:03:

Kaunis malli. Lankat jo odottavat puikoille pääsyä.

Susan Haugaard 17.02.2019 - 00:32:

Så flot . Hvornår kommer opskriften?

Kommentér oppskrift DROPS 201-29