DROPS / 198 / 3

Garden Patches by DROPS Design

Virkad pläd i DROPS Cotton Merino. Arbetet är virkat med rutor i olika färger.

Tags: filtar, ruta,

DROPS Design: Modell cm-106
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Mått: Längd: ca 114 cm. Bredd: 97 cm. 1 virkad ruta mäter ca 17 cm x 17 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
550 g färg 01, natur
150 g färg 15, senapsgul
50 g färg 13, korall
50 g färg 05, puderrosa
50 g färg 29, sjögrön
50 g färg 10, pistage

Om man vill virka enfärgat går det åt:
700 g DROPS Cotton Merino

VIRKFASTHET:
20 stolpar på bredden och 10 varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 364kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

RUTOR:
Ruta-1: Virka luftmaskringen och de nästa 3 varven med senapsgul, sedan virkas de resterande varven med natur.
Ruta-2: Virka luftmaskringen och de nästa 3 varven med korall, sedan virkas de resterande varven med natur.
Ruta-3: Virka luftmaskringen och de nästa 3 varven med puderrosa, sedan virkas de resterande varven med natur.
Ruta-4: Virka luftmaskringen och de nästa 3 varven med ljus sjögrön, sedan virkas de resterande varven med natur.
Ruta-5: Virka luftmaskringen och de nästa 3 varven med pistage, sedan virkas de resterande varven med natur.

RÄNDER (gäller kanten):
VARV 1-3: natur.
VARV 4-5: senap.
VARV 6: natur.

VIRKINFORMATION (gäller kanten):
På 1:a, 2:a, 3:e och 6:e varvet ersätter de 3 luftmaskorna första stolpen på varvet.
På 4:e och 5:e varvet virkas de 3 luftmaskorna i början av varvet (ersätter inte första maskan).

FÄRGBYTE:
När det byts färg virkas det så här: Virka sista maskan på varvet med första färgen, men vänta med sista omslag och genomdragningen, by till nästa färg och virka omslag och genomdragning med denna färg, därefter virkas nästa varv.
-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PLÄD - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Det virkas först 30 rutor som sys ihop. Sedan virkas det en kant runt hela pläden.

VIRKAD RUTA:
Virka 4 luftmaskor med senapsgul med nål 3,5 och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka RUTOR - läs förklaring ovan och mönster runt så här: A.1 (visar hur varvet börjar och slutar), A.2 totalt 3 ggr på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När hela A.1 och A.2 är färdigvirkade mäter rutan ca 17 cm x 17 cm. Klipp av tråden.
Virka 9 rutor till av ruta-1 = 10 rutor.
Virka 5 rutor med var och en av de resterande rutorna (= ruta-2 till ruta-5) = 20 rutor.
När alla rutorna är färdiga är det totalt 30 rutor virkade.

MONTERING:
Lägg rutorna som visat på måttskissen. Talet på rutorna markerar hur rutorna ska placeras:
1 = senap
2 = korall
3 = ljus puderrosa
4 = ljus sjögrön
5 = pistage
Sy ihop rutorna med natur. Sy i yttersta led av den yttersta maskan - se video. Sy först på tvären så att det blir 6 remsor med 5 rutor i varje remsa. Sedan sys remsorna ihop på längden. Klipp av trådarna och fäst dem.

KANT:
Nu virkas det RÄNDER (gäller kanten) och mönster runt hela pläden så här – läs VIRKINFORMATION:
Börja i övergången mellan 2 rutor före ett av hörnen och virka så här: Virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b fram till hörnet * virka A.3c om luftmaskbågen i hörnet, virka första stolpen i A.3b om luftmaskbågen i hörnet, fortsätt sedan med A.3b fram till nästa hörn *, virka från *-* totalt 4 ggr på varvet. Fortsätt vidare till alla varven är färdigvirkade på höjden. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

= Börja här - denna luftmaskringen (= 4 luftmaskor + 1 smygmaska i första luftmaskan) är förklarad i beskrivningen. Fortsätt på symbolen över punkten på cirkeln och virka mot vänster
= Varvet börjar med 1 luftmaska och avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= VIRKA 4 STOLPAR TILLSAMMANS (i början av varvet) så här: Virka 3 luftmaskor (ersätter första stolpen på varvet), virka 1 stolpe i var och en av de nästa 2 stolparna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av stolparna, virka 1 stolpe i nästa stolpe och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen (= 1 maska på nålen)
= VIRKA 4 STOLPAR TILLSAMMANS så här: Virka 1 stolpe i nästa stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 stolpe på samma sätt i var och en av de nästa 2 stolparna, virka 1 stolpe i nästa stolpe och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen (= 1 maska på nålen)
= 1 luftmaska
= 1 fastmaska om luftmaskbågen
= 1 stolpe om luftmaskringen/luftmaskbågen/luftmaskan
= 1 stolpe i maskan
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 dubbelstolpe i maskan
= 1 tredubbelstolpe i maskan
= Virka 2 stolpar tillsammans så här: Virka 1 stolpe men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 stolpe till, men vid sista omslaget dras tråden genom alla de 3 öglorna på nålen (= 1 maska)
= 6 luftmaskor
= Börja på detta varv, föregående varv är redan virkat
= 1 stolpe som virkas i sömmen i övergången mellan 2 rutor. OBS: Efter att hörnet (A.3c) har virkats, virkas första maskan i A.3b (dvs denna symbol) om luftmaskbågen i hörnet så att det blir (1 stolpe, 3 luftmaskor, 1 stolpe om luftmaskbågen i hörnet)
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till nästa stolpe på varvet
= Börja här!

Giuliana 13.01.2019 - 15:07:

Ciao vorrei avere aiuto e sapere quanto cotone mi occorre per fare una copertina da lettino a uncinetto con lavoro a quadrati disegnati a punto nocciolina.mi piacerebbe farla con tre colori in tono rosa e grigio.grazie

DROPS Design 13.01.2019 kl. 19:20:

Buongiorno Giuliana. Per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro !

Lippens Gerda 11.01.2019 - 21:26:

Ik denk dat het volledige patroon gehaakt is, er wordt nergens gebreid

Kommentér oppskrift DROPS 198-3