DROPS / 198 / 3

Garden Patches by DROPS Design

Hæklet tæppe i DROPS Cotton Merino. Arbejdet er hæklet med ruder i forskellige farver.

Tags: firkant, tæpper,

DROPS Design: Model cm-106
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: Længde: ca 114 cm. Bredde: 97 cm. 1 rude måler ca 17 cm x 17 cm.

MATERIALER:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
550 g farve 01, natur
150 g farve 15, sennepsgul
50 g farve 13, koral
50 g farve 05, støvrosa
50 g farve 29, søgrøn
50 g farve 10, pistacie

Ønskes arbejdet ensfarvet går der:
700 g DROPS Cotton Merino

HÆKLEFASTHED:
20 stangmasker i bredden og 10 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 321.3kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3.

RUDER:
Rude-1: Hækl luftmaskeringen og de næste 3 rækker med sennepsgul, derefter hækles de resterende rækker med natur.
Rude-2: Hækl luftmaskeringen og de næste 3 rækker med koral, derefter hækles de resterende rækker med natur.
Rude-3: Hækl luftmaskeringen og de næste 3 rækker med støvrosa, derefter hækles de resterende rækker med natur.
Rude-4: Hækl luftmaskeringen og de næste 3 rækker med lys søgrøn, derefter hækles de resterende rækker med natur.
Rude-5: Hækl luftmaskeringen og de næste 3 rækker med pistacie, derefter hækles de resterende rækker med natur.

STRIBER (gælder kanten):
1.-3.OMGANG: natur.
4.-5.OMGANG: sennep.
6.OMGANG: natur.

HÆKLEINFORMATION (gælder kanten):
På 1., 2., 3. og 6.omgang erstatter de 3 luftmasker første stangmasker på omgangen.
På 4. og 5.omgang hækles de 3 luftmasker i starten af omgangen (erstatter ikke første maske).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TÆPPE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Der hækles først 30 ruder som sys sammen. Derefter hækles der en kant rundt om hele tæppet.

HÆKLET RUDE:
Hækl 4 luftmasker med sennepsgul på nål 3,5 og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl RUDER - læs forklaring over og mønster rundt således: A.1 (viser hvordan omgangen starter og slutter), A.2 totalt 3 gange på omgangen. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når hele A.1 og A.2 er hæklet færdig måler hækleruden ca 17 cm x 17 cm.
Hækl 9 ruder til af rude-1 = 10 ruder.
Hækl 5 af hver af de resterende ruder (= rude-2 til rude-5) = 20 ruder.
Når alle ruder er færdige er der totalt 30 ruder.

MONTERING:
Læg ruderne som vist på måleskitsen. Tallet på ruderne markerer hvordan ruderne skal placeres:
1 = sennep
2 = koral
3 = lys støvrosa
4 = lys søgrøn
5 = pistacie
Sy ruderne sammen med natur. Sy i hver og en maske henad. Sy først på tværs så der bliver 6 remser med 5 ruder i hver remse. Derefter sys remserne sammen på langs. Klip og hæft trådene.

KANT:
Nu hækles der STRIBER (gælder kanten) og mønster rundt om hele tæppet således – læs HÆKLEINFORMATION:
Start i overgangen mellem 2 ruder før et af hjørnerne og hækl således: hækl A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hækl A.3b frem til hjørnet * hækl A.3c om luftmaskebuen i hjørnet, hækl første stangmaske i A.3b om luftmaskebuen i hjørnet, fortsæt med A.3b frem til næste hjørne *, hækl fra *-* totalt 4 gange på omgangen. Fortsæt videre til alle omgange er hæklet færdig i højden. Klip og hæft trådene.

Diagram

= Start her - denne luftmaskering (= 4 luftmasker + 1 kædemaske i første luftmaske) er forklaret i opskriften. Fortsæt med symbolet over punktet på cirklen og hækl mod venstre
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen
= Hækl 4 STANGMASKER SAMMEN (i begyndelsen af omgangen) således: Hækl 3 luftmasker (erstatter første stangmaske på omgangen), hækl 1 stangmaske i hver af de næste 2 stangmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af stangmaskerne, hækl 1 stangmaske i næste stangmaske og træk sidste omslag gennem alle 5 løkker på nålen (= 1 maske på nålen)
= Hækl 4 STANGMASKER SAMMEN således: Hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske på samme måde i hver af de næste 2 stangmasker, hækl 1 stangmaske i næste stangmaske og træk sidste omslag gennem alle 5 løkker på nålen (= 1 maske på nålen)
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen/luftmasken
= 1 stangmaske i masken
= 1 dobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= 1 dobbelt-stangmaske i masken
= 1 tredobbelt-stangmaske i masken
= Hækl 2 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske til, men ved sidste omslag trækkes tråden gennem alle de 3 løkker på nålen (= 1 maske)
= 6 luftmasker
= Start på denne omgang, forrige omgang er allerede hæklet
= 1 stangmaske som hækles i sømmen i overgangen mellem 2ruder. OBS: Efter at hjørnet (A.3c) er hæklet, hækles første maske i A.3b (dvs dette symbol) om luftmaskebuen i hjørnet så der bliver (1 stangmaske, 3 luftmasker, 1 stangmaske om luftmaskebuen i hjørnet)
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til næste stangmaske på omgangen
= Start her!

Kommentarer (2)

Giuliana 13.01.2019 - 15:07:

Ciao vorrei avere aiuto e sapere quanto cotone mi occorre per fare una copertina da lettino a uncinetto con lavoro a quadrati disegnati a punto nocciolina.mi piacerebbe farla con tre colori in tono rosa e grigio.grazie

DROPS Design 13.01.2019 kl. 19:20:

Buongiorno Giuliana. Per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro !

Lippens Gerda 11.01.2019 - 21:26:

Ik denk dat het volledige patroon gehaakt is, er wordt nergens gebreid

Kommentere opskrift DROPS 198-3