DROPS Extra / 0-1433

Tip Toe Santa by DROPS Design

Stickade sockor i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med nordiskt mönster. Storlek 35 - 43. Tema: Jul.

DROPS Design: Modell u-877
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
35/37 – 38/40 – 41/43
Fotens längd: ca 22 – 24 – 27 cm
Skaftets höjd ned till hälen: ca 12 – 12 – 12 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-100-100 g färg 21, mellangrå
100-100-100 g färg 01, naturvit
50-50-50 g färg 18, röd

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 32 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 till slätstickning.

Garnet till detta mönstret kostar 115kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5. Finn din storlek i diagrammet (gäller A.3 och A.4).

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 7-8-7 maskor på stickan, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor till det återstår 7-8-7 maskor på stickan, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6-7-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor till det återstår 6-7-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka till det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska till det återstår 13-11-11 maskor på stickan.

MINSKNINGSTIPS (gäller tån):
Minska 1 maska på varje sida av de 3 mittersta maskorna i A.2 så här: Sticka till det återstår 1 maska före A.2, sticka 2 maskor räta tillsammans med mellangrå, sticka de 3 mittersta maskorna i A.2 som förut, sticka de 2 nästa maskorna vridet räta tillsammans med mellangrå (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SOCKOR - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner mot tån.

SOCKA:
Lägg upp 56-60-64 maskor på strumpstickor 3 med röd. Sticka 8 varv slätstickning. Sedan stickas det ett varv med hål (= vikkant) så här: * 2 maskor räta tillsammans, gör 1 omslag om stickan *, upprepa från *-* varvet runt.
Byt till mellangrå och sticka A.1 runt (= 14-15-16 rapporter à 4 maskor). När A.1 är färdigstickat mäter arbetet ca 6 cm från uppläggningskanten.
Nästa varv stickas så här: A.2 (= 5 maskor), A.3 (= 23-25-27 maskor), A.2 (= 5 maskor) och A.4 (= 23-25-27 maskor). Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När sista varvet i A.4 återstår, minskas det 2 maskor jämnt fördelat över de 23-25-27 maskorna i A.4 (de övriga maskorna stickas som förut utan minskningar) = 54-58-62 maskor och arbetet mäter ca 15 cm från uppläggningskanten.
Sätt maskorna i A.2 + A.3 + A.2 på en tråd (= 33-35-37 maskor på foten på tråd).
Det är nu 21-23-25 maskor på stickan till häl. Lägg upp 1 ny maska i början av varvet med mellangrå, sticka A.5a över de första 20-22-24 maskorna på hälen, sticka A.5b (= 1 maska) och lägg upp 1 ny maska i slutet av varvet med mellangrå – de nya maskorna är kantmaskor och stickas med mellangrå. Fortsätt A.5a/A.5b fram och tillbaka över de 23-25-27 maskorna. När det har stickats 5½-6-6 cm över hälmaskorna sätts det 1 markör mitt på varvet. Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förklaring ovan (A.5 fortsätts samtidigt som det minskas till häl).
Efter hälminskningen stickas första varvet så här: Fortsätt A.5 över de 13-11-11 hälmaskorna som förut, sticka upp 11-13-14 maskor längs sidan på hälen, fortsätt A.2 + A.3 + A.2 som förut över de 33-35-37 maskorna från tråden på foten och sticka upp 11-13-14 maskor längs den andra sidan på hälen = 68-72-76 maskor. Fortsätt mönstret så med A.5 under foten, A.3 på foten och A.2 i varje sida. SAMTIDIGT minskas det nu på varje sida av de mittersta 31-33-35 maskorna på foten så här:
Sticka de 2 sista maskorna före de mittersta 31-33-35 maskorna på foten räta tillsammans med mellangrå och sticka de 2 första maskorna efter de mittersta 31-33-35 maskorna vridet räta tillsammans med mellangrå. Minska så här på vartannat varv totalt 6 ggr = 56-60-64 maskor. Fortsätt mönstret till arbetet mäter ca 17-19-22 cm från markören på hälen (det återstår nu ca 5 cm till färdigt mått, prova eventuellt sockan på och sticka till önskad längd).

Sedan stickas det så här till färdigt mått: Fortsätt mönster A.5a/A.5b som förut över maskorna under foten, fortsätt A.2 i sidan, sticka A.5a över de nästa 22-24-26 maskorna på foten, sticka A.5b (= 1 maska), fortsätt A.2 i sidan och A.5a över de resterande maskorna under foten.
När arbetet mäter ca 18-20-23 cm från markören på hälen, minskas det till tå på varje sida av de 3 mittersta maskorna i A.2 i varje sida – läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så på varje varv totalt 10-11-12 ggr = 16 maskor. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 8 maskor. Klipp av trådarna, drag dem genom de resterande maskorna, strama trådarna och fäst ordentligt.

MONTERING:
Vik in kanten överst på sockan mot avigsidan och sy fast fint med små stygn – se till att sömmen inte stramar.

Sticka en socka till på samma sätt.

Diagram

= rätmaska med naturvit
= rätmaska med mellangrå

Kommentarer (4)

Bittelina 09.12.2018 - 13:24:

Jeg har nå gjort hælfellinga som det står i mønstret med utgangspunkt i de 27 maskene på den største størrelsen. Da gjenstår det på pinnen 15 masker og ikke 11, som det står i mønstret. Hva er feil denne gangen?

Bittelina 09.12.2018 - 12:04:

Når jeg på siste omgang feller ei maske i hver A4 og skal sette A2+A4+A2 på en tråd får jeg 36 masker og ikke 37 som mønstret sier. Da har jeg igjen 26 masker og ikke 25 masker til hælen som mønstret sier. Hvor er feilen?

DROPS Design 10.12.2018 kl. 07:57:

Hei Bittelina. De maskene som settes på en tråd er A.2 (=5 masker) +A.3(=27 masker) +A.2(=5 masker). 5+27+5 = 37 masker på en tråd. Det gjenstår nå 25 masker på pinnen. Når du skal strikke hælfelling strikker du til det gjenstår 7 masker på pinnenen, feller, snur og strikker tiol det gjenstår 7 masker på pinnen i den andre siden. Du fortsetter å felle i hver side til du har felt alle de 7 maskene i hver side. Du har da felt totalt 14 masker og har 11 masker igjen på pinnen. God fornøyelse

A Möller 07.12.2018 - 12:18:

Tolle Anleitungen! Aber stehten die Diagramme hier nicht auf dem Kopf? LG

DROPS Design 07.12.2018 kl. 14:25:

Liebe Frau Möller, die Diagramme werden immer von unten nach oben gelesen, und die Socken werden von oben nach unten gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Lora Huey 06.12.2018 - 16:45:

I love these socks , getting ready to cast them on my needles. I really enjoy your Christmas calendar . Looking forward to opening the next door.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1433