DROPS Extra / 0-1433

Tip Toe Santa by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket med nordisk mønster. Størrelse 35 - 43. Tema: Jul.

DROPS Design: Model u-877
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 – 38/40 – 41/43
Fodens længde: ca 22 – 24 – 27 cm
Skaftets højde ned til hælen: ca 12 – 12 – 12 cm

MATERIALER:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 g farve 21, mellemgrå
100-100-100 g farve 01, naturhvid
50-50-50 g farve 18, rød

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 32 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 til glatstrik.

Garnet til denne opskrift koster fra 79.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5. Find din størrelse i diagrammet (gælder A.3 og A.4).

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-7 masker tilbage på pinden, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-7 masker tilbage på pinden, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-6 masker tilbage på pinden, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-6 masker tilbage på pinden, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage før der tages 1 maske løst af til der er 13-11-11 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder tåen):
Tag 1 maske ind på hver side af de 3 midterste masker i A.2 således: Strik til der er 1 maske tilbage før A.2, strik 2 ret sammen med mellemgrå, strik de 3 midterste masker i A.2 som før, strik de 2 næste masker drejet ret sammen med mellemgrå (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned mod tåen.

SOKKER:
Slå 56-60-64 masker op på strømpepinde 3 med rød. Strik 8 omgange glatstrik. Derefter strikkes der en omgang med hul (= bukkekant) således: * 2 ret sammen, slå om *, gentag fra *-* omgangen rundt.
Skift til mellemgrå og strik A.1 rundt (= 14-15-16 rapporter à 4 masker). Når A.1 er strikket færdig måler arbejdet ca 6 cm fra opslåningskanten.
Næste omgang strikkes således: A.2 (= 5 masker), A.3 (= 23-25-27 masker), A.2 (= 5 masker) og A.4 (= 23-25-27 masker). Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når sidste omgang i A.4 er tilbage, tages der 2 masker ind jævnt fordelt over de 23-25-27 masker i A.4 (de øvrige masker strikkes som før uden indtagning) = 54-58-62 masker og arbejdet måler ca 15 cm fra opslåningskanten.
Sæt maskerne i A.2 + A.3 + A.2 på en tråd (= 33-35-37 masker ovenpå foden på tråd).
Der er nu 21-23-25 masker på pinden til hæl. Slå 1 ny maske op i begyndelsen af pinden med mellemgrå, strik A.5a over de første 20-22-24 masker på hælen, strik A.5b (= 1 maske) og slå 1 ny maske op i slutningen af pinden med mellemgrå – de nye masker er kantmasker og strikkes med mellemgrå. Fortsæt A.5a/A.5b frem og tilbage over de 23-25-27 masker. Når der er strikket 5½-6-6 cm over hælmaskerne sættes der 1 mærke midt på pinden. Videre strikkes HÆLINDTAGNING – se forklaring over (A.5 fortsættes samtidig med at der tages ind til hæl).
Efter hælindtagningen strikkes første omgang således: Fortsæt A.5 over de 13-11-11 hæl-masker som før, strik 11-13-14 masker op langs siden på hælen, fortsæt A.2 + A.3 + A.2 som før over de 33-35-37 masker fra tråden ovenpå foden og strik 11-13-14 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-76 masker. Fortsæt mønsteret således med A.5 under foden, A.3 ovenpå foden og A.2 i hver side. SAMTIDIG tages der nu ind på hver side af de midterste 31-33-35 masker ovenpå foden således:
Strik de 2 sidste masker før de midterste 31-33-35 masker ovenpå foden ret sammen med mellemgrå og strik de 2 første masker efter de midterste 31-33-35 masker drejet ret sammen med mellemgrå. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 6 gange = 56-60-64 masker. Fortsæt mønsteret til arbejdet måler ca 17-19-22 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 5 cm tilbage før færdig mål, prøv evt sokken og strik til ønsket længde).

Fortsæt således til færdigt mål: Fortsæt mønster A.5a/A.5b som før over maskerne under foden, fortsæt A.2 i siden, strik A.5a over de næste 22-24-26 masker ovenpå foden, strik A.5b (= 1 maske), fortsæt A.2 i siden og A.5a over de resterende masker under foden.
Når arbejdet måler ca 18-20-23 cm fra mærket på hælen, tages der ind til tå på hver side af de 3 midterste masker i A.2 i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver omgang totalt 10-11-12 gange = 16 masker. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 8 masker. Klip trådene, træk dem gennem de resterende masker, stram trådene og hæft godt.

MONTERING:
Buk kanten øverst på sokken ind mod vrangen og sy pænt fast med små sting – sørg for at sømmen ikke strammer.

Strik en sok til på samme måde.

Diagram

= ret med naturhvid
= ret med mellemgrå

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-1433) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (8)

Johanne Larsen 08.12.2019 - 17:02:

Jeg kan ikke får det til at stemme med hælindtagning på model u-877, er der fejl i maskeantal man skal have tilbage når man tager ind eller masker tilbage efter færdig indtagning?

A Ellis 18.09.2019 - 15:27:

Decreases on each side of middle 33 stitches. Are these 25 A3 stitches plus 8 A2 stitches?

DROPS Design 18.09.2019 kl. 15:44:

Dear Mrs Ellis, right you slipped 4 sts A.2 + 25 sts A.3 + 4 sts A.2 = 33 sts for mid upper foot. Happy knitting!

A Ellis 17.09.2019 - 13:53:

I don’t understand what is meant by the middle 33 stitches for decrease on top

DROPS Design 25.09.2019 kl. 11:47:

Hello! This means you have to decrease on each side of the sock. Happy knitting!

Irene O 14.09.2019 - 12:27:

Takk for nydelig mønster, flott oppskrift. Alle som så meg strikke sokkene (3. par nå) beundret mønsteret!

Bittelina 09.12.2018 - 13:24:

Jeg har nå gjort hælfellinga som det står i mønstret med utgangspunkt i de 27 maskene på den største størrelsen. Da gjenstår det på pinnen 15 masker og ikke 11, som det står i mønstret. Hva er feil denne gangen?

Bittelina 09.12.2018 - 12:04:

Når jeg på siste omgang feller ei maske i hver A4 og skal sette A2+A4+A2 på en tråd får jeg 36 masker og ikke 37 som mønstret sier. Da har jeg igjen 26 masker og ikke 25 masker til hælen som mønstret sier. Hvor er feilen?

DROPS Design 10.12.2018 kl. 07:57:

Hei Bittelina. De maskene som settes på en tråd er A.2 (=5 masker) +A.3(=27 masker) +A.2(=5 masker). 5+27+5 = 37 masker på en tråd. Det gjenstår nå 25 masker på pinnen. Når du skal strikke hælfelling strikker du til det gjenstår 7 masker på pinnenen, feller, snur og strikker tiol det gjenstår 7 masker på pinnen i den andre siden. Du fortsetter å felle i hver side til du har felt alle de 7 maskene i hver side. Du har da felt totalt 14 masker og har 11 masker igjen på pinnen. God fornøyelse

A Möller 07.12.2018 - 12:18:

Tolle Anleitungen! Aber stehten die Diagramme hier nicht auf dem Kopf? LG

DROPS Design 07.12.2018 kl. 14:25:

Liebe Frau Möller, die Diagramme werden immer von unten nach oben gelesen, und die Socken werden von oben nach unten gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Lora Huey 06.12.2018 - 16:45:

I love these socks , getting ready to cast them on my needles. I really enjoy your Christmas calendar . Looking forward to opening the next door.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1433