DROPS Baby / 33 / 8

Truly Wooly by DROPS Design

Strikket sparkedragt til baby i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket med strukturmønster og hætte. Størrelse præmatur - 4 år.

DROPS Design: Model me-069-by
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
(200) 250-250-300-350 (350-450) g farve 15, lys grågrøn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 28 pinde i højden med A.1 = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm eller 80 cm.

DROPS PERLEMORKNAP, Blomst (hvid) nr 600: (4) 5-6-6-6 (6-7) stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 75.8kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.
1 kantmaske i retstrik = Strik masken ret fra retsiden og ret fra vrangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder benene i størrelse 3/4 år):
Tag 1 maske ud på indersiden af 1 kantmaske i retstrik ved at slå om. På næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes løbende ind i A.1.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 44 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 14) = 3,1.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 3.maske. På næste pind strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind strikkes omslaget ret eller vrang (afhængig af hvor i diagrammet du er) så der bliver hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler (målt fra der hvor benene blev sat sammen):
(<0): 5, 10, 15 og 20 cm
0/1 mdr: 6, 11, 16, 21 og 26 cm
1/3 mdr: 5, 10, 15, 20, 25 og 30 cm
6/9 mdr: 6, 12, 17, 22, 27 og 32 cm
12/18 mdr: 6, 12, 17, 23, 28 og 34 cm
2 år: 9, 15, 21, 27, 33 og 39 cm
3/4 år: 7, 13, 19, 25, 31, 37 og 43 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SPARKEDRAGT - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Hvert ben strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op. Benene sættes sammen og der strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran op til ærmerne. Derefter slåes der nye masker op til ærmer i hver side og forstykkerne og bagstykket strikkes færdig hver for sig. Arbejdet sys sammen på skulderen. Til sidst strikkes der masker op rundt i halsen og der strikkes en hætte.

HØJRE BEN (når sparkedragten er på):
Slå (32) 36-40-40-44 (44-48) masker op på rundpind 4 med Merino Extra Fine. Første pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske i RETSTRIK – læs forklaring over, strik A.1A til der er 3 masker tilbage på pinden (= 7-8-9-9-10 (10-11) rapporter à 4 masker), strik A.1B (= 2 masker) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 4 cm sættes der 1 mærke i arbejdet (mærket markerer opbuk). Når arbejdet måler 14 cm (gælder kun størrelse 3/4 år) tages der 1 maske ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-1 (der tages ikke ud i de øvrige størrelser). Gentag udtagningen i størrelse 3/4 år når arbejdet måler 24 cm = (32) 36-40-40-44 (44-52) masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler (12) 12-16-23-31 (32-35) cm fra opslåningskanten, men sørg for at næste pind strikkes fra retsiden.
Luk 1 maske af i begyndelsen af de 2 næste pinde (dvs kantmaskerne lukkes af) = (30) 34-38-38-42 (42-50) masker. Derefter strikkes de 2 næste pinde således med start fra retsiden: Strik som før over alle masker og slå (3) 3-3-5-5 (7-7) nye masker op i slutningen af pinden (= midt bagpå). Vend arbejdet, strik A.1 som før over alle masker, men sørg for at mønsteret fortsætter rigtigt, slå derefter (4) 4-4-6-6 (8-8) masker op i slutningen af pinden fra vrangen (= midt foran). Der er nu (37) 41-45-49-53 (57-65) masker på pinden og arbejdet måler ca (13) 13-17-24-32 (33-36) cm fra opslåningskanten. Læg arbejdet til side og strik venstre ben som forklaret under.

VENSTRE BEN (når sparkedragten er på):
Slå (32) 36-40-40-44 (44-48) masker op på rundpind 4 og strik første pind således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.1A til der er 3 masker tilbage på pinden (= 7-8-9-9-10 (10-11) rapporter à 4 masker), strik A.1B (= 2 masker) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 4 cm sættes der 1 mærke i arbejdet (mærket markerer opbuk). Når arbejdet måler 14 cm (gælder kun størrelse 3/4 år) tages der 1 maske ud i hver side – husk UDTAGNINGSTIPS-1 (der tages ikke ud i de øvrige størrelser). Gentag udtagningen i størrelse 3/4 år når arbejdet måler 24 cm = (32) 36-40-40-44 (44-52) masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler (12) 12-16-23-31 (32-35) cm fra opslåningskanten, men sørg for at næste pind strikkes fra retsiden. Luk 1 maske af i begyndelsen af de 2 næste pinde (dvs kantmaskerne lukkes af) = (30) 34-38-38-42 (42-50) masker. Derefter strikkes de 2 næste pinde således med start fra retsiden: Strik som før over alle masker og slå (4) 4-4-6-6 (8-8) nye masker op i slutningen af pinden (= midt foran). Vend arbejdet, strik A.1 som før over alle masker, men sørg for at mønsteret fortsætter rigtig, slå derefter (3) 3-3-5-5 (7-7) masker op i slutningen af pinden fra vrangen (= midt bagpå). Der er nu (37) 41-45-49-53 (57-65) masker på pinden og arbejdet måler ca (13) 13-17-24-32 (33-36) cm fra opslåningskanten. Klip tråden. Nu sættes delene sammen som forklaret under.

RYG & FORSTYKKE:
Sæt højre ben og venstre ben på samme rundpind med højre ben først. Start fra retsiden på højre ben, strik 1 kantmaske i retstrik, fortsæt A.1 som før over de resterende masker på højre ben (sørg for at mønsteret fortsættes rigtig i forhold til hvor der blev afsluttet på benet), fortsæt derefter mønsteret over de første (36) 40-44-48-52 (56-64) masker på venstre ben (sørg for at mønsteret fortsættes rigtig) og afslut med 1 kantmaske retstrik = (74) 82-90-98-106 (114-130) masker på pinden.
Sæt 1 nyt mærke i arbejdet! ARBEJDET MÅLES VIDERE FRA DETTE MÆRKE!
Fortsæt A.1 frem og tilbage med 1 kantmaske retstrik i hver side mod midt foran.
Når arbejdet måler (3) 3-3-3-4 (5-5) cm fra mærket (sørg for at næste pind strikkes fra retsiden) tages der 1 maske ind i begyndelsen af de 2 næste pinde (dvs kantmaskerne lukkes af). Derefter strikkes de 2 næste pinde således med start fra retsiden: Strik som før over alle masker og slå 3 nye masker op i slutningen af pinden (= venstre forkant foran). Vend arbejdet, strik A.1 som før over alle masker (sørg for at mønsteret fortsætter rigtigt) og slå 3 nye masker op i slutningen af pinden fra vrangen (= højre forkant foran).
Der er nu (78) 86-94-102-110 (118-134) masker på pinden. Fortsæt A.1 frem og tilbage over alle masker (dvs der strikkes ikke kantmasker i retstrik). Husk KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Når arbejdet måler (15) 20-24-27-28 (32-36) cm fra det nye mærke – læs STRIKKETIPS, dvs (28) 33-41-51-60 (65-72) cm fra opslåningskanten, deles arbejdet i hver side. Forstykkerne og bagstykket strikkes videre hver for sig som forklaret under.

HØJRE FORSTYKKE:
Start fra retsiden og strik som før over de første (21) 23-25-27-29 (31-35) masker, slå derefter (9) 13-13-17-17 (21-25) nye masker op i slutningen af pinden til ærme. De resterende masker sættes på 1 tråd til bagstykke og venstre forstykke.
Fortsæt A.1 frem og tilbage som før, men sørg for at mønsteret stemmer over alle masker. SAMTIDIG slåes der (8) 10-14-14-16 (20-22) nye masker op til ærme i slutningen af de 2 næste pinde fra retsiden = (46) 56-66-72-78 (92-104) masker på pinden.
Fortsæt mønsteret frem og tilbage over alle masker til arbejdet måler (22) 28-32-35-36 (41-45) cm fra mærket, dvs (35) 41-49-59-68 (74-81) cm fra opslåningskanten.
I begyndelsen af næste pind fra retsiden sættes de første (8) 8-9-11-11 (12-12) masker på 1 tråd til hals, men for at undgå at klippe tråden der strikkes med, strikkes maskerne før de sættes på tråden. Fortsæt mønsteret frem og tilbage som før og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra midt foran således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske (1) 1-2-2-2 (3-3) gange = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker tilbage på pinden. Strik videre til hele dragten måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra mærket, dvs (37) 43-51-61-71 (77-85) cm fra opslåningskanten, men sørg for at næste pind strikkes fra retsiden. Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk derefter af med ret fra retsiden. Hele dragten måler ca (38) 44-52-62-72 (78-86) cm fra opslåningskanten. Nu strikkes bagstykket som forklaret under.

BAGSTYKKE:
Sæt de første (36) 40-44-48-52 (56-64) masker på tråden (set fra retsiden) på rundpind 4 og fortsæt A.1 frem og tilbage over disse masker som før. SAMTIDIG slåes der nye masker op til ærmer i slutningen af hver pind i hver side således: Slå (9) 13-13-17-17 (21-25) masker op 1 gang i hver side og derefter (8) 10-14-14-16 (20-22) masker 2 gange i hver side = (86) 106-126-138-150 (178-202) masker på pinden. Fortsæt mønsteret frem og tilbage over alle masker til arbejdet måler (23) 29-33-36-38 (43-48) cm fra mærket). På næste pind lukkes de midterste (12) 12-16-20-20 (24-24) masker af til hals og hver skulder/ærme strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 2 masker af på næste pind fra halsen = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker tilbage på pinden til skulder/ærme. Strik videre til hele dragten måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra mærket, men afpas efter forstykket og sørg for at næste pind strikkes fra retsiden. Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk derefter af med ret fra retsiden. Strik den anden skulder/ærme på samme måde. Til sidst strikkes venstre forstykke som forklaret under.

VENSTRE FORSTYKKE:
Sæt de resterende (21) 23-25-27-29 (31-35) masker på tråden tilbage på rundpind 4. Start fra retsiden og fortsæt A.1 frem og tilbage som før. SAMTIDIG slåes der nye masker op til ærme i slutningen af de 3 næste pinde fra vrangen således: Slå (9) 13-13-17-17 (21-25) masker op 1 gang og derefter (8) 10-14-14-16 (20-22) masker 2 gange = (46) 56-66-72-78 (92-104) masker på pinden.
Fortsæt mønsteret frem og tilbage over alle masker til arbejdet måler det samme som højre forstykke.
I begyndelsen af næste pind fra vrangen sættes de første (8) 8-9-11-11 (12-12) masker på 1 tråd til hals, men for at undgå at klippe tråden der strikkes med, strikkes maskerne før de sættes på tråden. Fortsæt mønsteret frem og tilbage som før og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra midt foran således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske (1) 1-2-2-2 (3-3) gange = (35) 45-53-57-63 (75-87) masker tilbage på pinden. Strik videre til hele dragten måler ca (24) 30-34-37-39 (44-49) cm fra mærket, dvs (37) 43-51-61-71 (77-85) cm fra opslåningskanten, men sørg for at næste pind strikkes fra retsiden. Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk derefter af med ret fra retsiden. Hele dragten måler ca (38) 44-52-62-72 (78-86) cm fra opslåningskanten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanterne. Sy underærmesømmene.
Sy sømmen på indersiden af begge ben indenfor 1 kantmaske i hver side. Sy sømmen midt foran fra nederst på forkanten og ned indenfor 1 kantmaske i hver side. Sy åbningen mellem benene. Buk op ved mærkerne nederst på benene. Sy knapperne i på venstre forkant.

HÆTTE:
Strik ca 44 til 70 masker op fra retsiden rundt i halsen (inklusiv maskerne på trådene foran). Strik 1 pind ret fra vrangen hvor der tages ud jævnt fordelt til (58) 70-74-74-78 (86-86) masker – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Strik 1 pind ret fra retsiden og 1 pind vrang fra vrangen. Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik A.1A til der er 2 masker tilbage på pinden og afslut med A.1B (= 2 masker). Fortsæt mønsteret således til hætten måler (17) 18-19-20-21 (22-23) cm fra det retstrikkede i halsen, men sørg for at næste pind strikkes fra retsiden. Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk derefter af med ret fra retsiden. Læg hætten dobbelt og sy sømmen øverst indenfor aflukningskanten.

Sandra 10.06.2019 - 19:57:

Hola! No tenéis ningún patron para realizar con agujas rectas?? Estaría muy bien que pusieras la opción de realizar los patrones con agujas rectas, pues no se adaptarlo... :( creo que el patron con agujas circulares es diferente que para agujas rectas no?

DROPS Design 12.06.2019 kl. 07:40:

Hola Sandra! Pueda adaptar un patrón para agujas circulares y tejerlo con agujas rectas. Mira la leccion AQUI. Buen trabajo!

Mari Solheim Aurlien 15.05.2019 - 20:31:

Hei! Jeg har et forslag til forbedring av oppskrifta: legg inn en påminnelse om å huske det siste knapphullet etter man har delt arbeidet i to. Altså under høyre forstykke. Det er lett å glemme når man ikke lenger gjør akkurat det samme som man gjorde på de første knapphullene (oppdaget jeg nå når jeg er ferdig med å sy alt sammen og holder på med hetta).

Elisabeth 10.05.2019 - 14:29:

Hi, Could I please have an answer to my questions as I'm currently stuck? When joining the legs (1/3 months), facing the right side and the right leg first, do I have the 4 additional stitches on the outside or 3? So: 4+34+3+3+34+4 or 3+34+4+4+34+3 ?

DROPS Design 10.05.2019 kl. 15:51:

Dear Elisabeth, your question has been forwarded to our design team so that pattern will be checked, thanks for your patience.

Elisabeth 05.05.2019 - 23:10:

1/3 mths: I understood that the new sts need to be added at the end of the rows and not at the beginning. So facing the right side of the right leg, I have 4 new sts first and the 3 sts at the end. These 3 sts will be joined with the 3 new sts from the right side of the left leg and the 4 new sts from the left leg are at the end. But then it doesn't add up with the 1 garter st first. It would make more sense to have the 3 sts first. What comes first?

DROPS Design 16.05.2019 kl. 09:12:

Dear Elisabeth, sorry for late answer, number of stitches is right, the 6 new sts between legs will be worked as follows: A.1A over the 2 sts worked with A.1B + the next 2 sts (2 of the 6 new sts), then work A.1A over the next 4 sts (the last 4 of the new 6 sts). At the beg of row start with 1 edge st + last 3 sts in A.1A, and finish row with first 3 sts in A.1A + 1 edge stitch. Happy knitting!

Anna 02.05.2019 - 21:40:

Jeg har strikket i størrelse 6 til 9 måneder, men 300 g garn er ikke nok. Det var nesten brukt opp da jeg skulle begynne på hetten, så jeg måtte kjøpe ett nøste til.

Shelley 02.05.2019 - 16:56:

The measurements for the legs seem short for 1/3 months at 6 3/4 inches.

DROPS Design 02.05.2019 kl. 17:23:

Dear Shelley, thank you for this info. Every aby is the original :-) so in that case you can continue knitting to random measurement and put legs together afterwards. Happy knitting!

Francesca Amodio 22.04.2019 - 13:16:

Posso eseguire il lavoro con ferri normali invece che circolari?

DROPS Design 22.04.2019 kl. 16:01:

Buongiorno Francesca, la tutina è lavorata in piano, per cui può lavorare con i ferri dritti seguendo le istruzioni indicate. Buon lavoro!

Lui 25.03.2019 - 12:35:

Hallo, ich stricke aktuell die Anleitung in Größe 6-9 Monate nach und hänge nun bei dem als man die Arbeit in die Vorder- und das Rückenteil aufteilt. Ich stricke ja erst 27M und soll erst dann 17M neue anschlagen. Ich hab das bis jetzt so gemacht, das ich immer aus dem Querfaden zwischen den Maschen die Zunahme gemacht habe. Muss ich somit die Zunahme bereits während der 27M vornehmen, oder wirklich erst danach? Dann komme ich am Ende aber nicht auf die angegebenen 72M.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 13:16:

Liebe Lui, wenn Sie das rechte Vorderteil stricken, sollen Sie zuerst 27 M stricken und dann am Ende dieser Hinreihe 17 neuen Maschen anschlagen ( siehe dieses Video) für den Ärmel, dann schlagen Sie am Ende jeder Hinreihe noch 14 Maschen 2 x = 27 + 17 + 14 +14= 72 M. Für den Rückenteil schlagen Sie diese 17 Maschen je am Ende der ersten Hinreihe und am Ende der ersten Rückreihe (= auf beiden Seiten). Und beim linken Vorderteil schlagen Sie diesen 17 M am Ende der ersten Rückreihe. Viel Spaß beim stricken!

Greeneyes61 17.03.2019 - 09:18:

Can you please explain the pattern without a diagram as I ant understand it.

DROPS Design 17.03.2019 kl. 11:47:

Dear Greeneyes61, the diagram is easy to decipher if you read the explanation and the patter itself. Read the fist row from right to left, the 2nd row from left to right. The diagram shows a double seed stitch pattern that starts with 2K, 2P, the next row is knitted covered, then knit 2P, 2K, the 4th row is covered, and epeat these 4 rows. Happy Knitting!

Gringots 26.02.2019 - 23:27:

Also ich komme nicht einmal mit einer Nadelstärke von 6 auf die 10x10 cm bei 21 Maschen. Bei einer Stärke von 4,5 hatte ich mit 21 Maschen nur 6cm. Bei einer Stärke von 6 habe ich ca 9,5cm. Woran liegt das? Ich habe auch die richtige Wolle bestellt. Die Größe 12-18 Monate sieht aus wie 0-1. Bitte um Aufklärung. Es stimmt irgendetwas nicht.

DROPS Design 01.03.2019 kl. 10:23:

Liebe Gringots, waschen Sie Ihre Maschenprobe (mehr Lesen Sie hier) und messen Sie sie wieder, bei Merino Extra Fine ist es wichtig die Maschenprobe genau einzuhalten und im Zweifelsfall lieber zu fest als zu locker stricken. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Baby 33-8