Daisy Delight Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke til barn i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Lima. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med blomst, fargemønster, riller og glattstrikk. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell me-051-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300-300-350-350 g farge 34, lyng
50-50-50-50-50 g farge 01, natur
50-50-50-50-50 g farge 30, sennep

Eller bruk:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300-300-350-350 g farge 6273, cerise
50-50-50-50-50 g farge 0100, natur
50-50-50-50-50 g farge 2923, oker

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS KNAPP, Kokosnøtt NR: 516: 5-5-6-6-6 stykker

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 154kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagrammene A.1 og A.2. Velg diagrammene for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 4,2.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 4.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = start fra vrangen og strikk 2. og 3.maske fra kanten rett sammen, lag 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles etter 1 cm på halskanten, deretter felles de neste 4-4-5-5-5 knapphullene på hver 6.-6.-6.-7.-7. cm.
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 72-76-80-86-92 masker på rundpinne 4 med lyng. Strikk 2 RILLER – se forklaring over – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forklaring over. Strikk 1 pinne rett der det økes 17-19-21-23-24 masker jevnt fordelt på pinnen LES ØKETIPS! = 89-95-101-109-116 masker på pinnen.
Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Sett et merke i denne omgangen og mål herfra videre. Strikk etter diagram A.1 og A.2 slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk A.1 over 1 maske, strikk A.2 totalt 13-14-15-14-15 ganger på pinnen og strikk 5 stolpemasker i RILLE.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når diagram A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden er det 219-235-251-263-281 masker på pinnen. På neste pinne fra retten økes det 3-3-5-1-5 masker jevnt fordelt på pinnen = 222-238-256-264-286 masker på pinnen.
Strikk videre i glattstrikk til arbeidet måler ca 15-15-16-17-18 cm fra merket. Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk 31-33-36-37-38 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker under erme, strikk 62-66-72-74-76 masker glattstrikk (= bakstykket), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en ny tråd (= erme), legg opp 6 nye masker, strikk 31-33-36-37-38 masker (= forstykke) og strikk 5 stolpemasker i RILLE.

BOLEN:
Det er 146-154-166-170-174 masker på pinnen.
HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hvert merke (= 4 masker økt) LES ØKETIPS – 2! Gjenta økningen hver 3.-4.-5.-6.-7.cm totalt 3 ganger = 158-166-178-182-186 masker på pinnen. Strikk videre som før til arbeidet måler ca 12-16-19-22-25 cm. Strikk 1 pinne glattstrikk fra retten der det økes 10-10-10-10-10 masker jevnt fordelt (ikke øk over stolpemaskene) = 168-176-188-192-196 masker.
Neste pinne strikkes slik fra vrangen: Strikk 5 stolpemasker i rille, 2 vrang, * 2 masker rett, 2 masker vrang *. Strikk fra *-* til de gjenstår 5 masker og strikk 5 stolpemasker i rille.
Strikk slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, 2 masker rett, *strikk 2 masker vrang, 2 masker rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 5 masker og strikk 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik til den måler 3 cm. På neste pinne fra retten, fell av løst med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-53-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-59-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 2 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS. Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-3½.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-7-7-8-10 ganger = 40-40-43-43-48 masker på pinnen. Strikk glattstrikk til erme måler 22-27-30-34-37 cm. Strikk 1 omgang og øk jevnt fordelt 4-4-5-5-4 masker på omgangen = 44-44-48-48-52 masker. Strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 3 cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING: Sy åpningen under ermene. Fest knapper på venstre stolpe.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen med lyng
= vrang fra retten, rett fra vrangen med lyng
= rett fra retten, vrang fra vrangen med natur
= rett fra retten, vrang fra vrangen med sennep
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd, det skal ikke bli hull
= på denne pinnen økes det midt i diagrammet, så pass ekstra godt på at mønsteret stemmer på de neste pinnene

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-5