Daisy Delight by DROPS Design

Strikket genser til barn i DROPS Merino Extra Fine, DROPS Lima eller DROPS Cotton Light. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med blomst, fargemønster, riller og glattstrikk. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell me-052-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300-300-350-350 g farge 34, lyng
50-50-50-50-50 g farge 01, natur
50-50-50-50-50 g farge 30, sennep

Eller bruk:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300-300-350-350 g farge 6273, cerise
50-50-50-50-50 g farge 0100, natur
50-50-50-50-50 g farge 2923, oker

Eller bruk:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300-300-350-350 g farge 17, mørk rød
50-50-50-50-50 g farge 01, natur
50-50-50-50-50 g farge 28, gul

STRIKKEFASTHET GENSER:

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 189kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse. Diagrammene viser alle omgangene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 4,2.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 4.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Det deles opp til bol og ermer, bolen strikkes rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 62-66-70-76-82 masker på rundpinne 4 med lyng/cerice/mørk rød. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Strikk 1 omgang rett der det økes 16-18-20-22-23 masker jevnt fordelt på omgangen LES ØKETIPS! = 78-84-90-98-105 masker på omgangen.
Strikk 1 omgang vrang. Sett et merke i denne omgangen og mål herfra videre. På neste omgang strikkes det etter diagram A.1, (velg diagram for korrekt størrelse) totalt 13-14-15-14-15 ganger på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når diagram A.1 er strikket ferdig i høyden er det 208-224-240-252-270 masker på omgangen. På neste omgang økes det 4-4-6-2-6 masker jevnt fordelt på omgangen = 212-228-246-254-276 masker.
Strikk videre i glattstrikk til arbeidet måler ca 15-15-16-17-18 cm fra merket.
Neste omgang strikkes slik: Sett de første 44-48-51-53-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker, strikk 62-66-72-74-76 masker rett (= forstykket), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en tråd (= det andre ermet), legg opp 6 nye masker og strikk 62-66-72-74-76 masker rett.

BOL:
Det er 136-144-156-160-164 masker på omgangen.
HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hvert merke (= 4 masker økt) LES ØKETIPS – 2! Gjenta økningen hver 3.-4.-5.-6.-7.cm totalt 3 ganger = 148-156-168-172-176 masker på omgangen. Strikk videre som før til arbeidet måler ca 12-16-19-22-25 cm. Strikk 1 omgang der det økes 12-12-12-12-12 masker jevnt fordelt = 160-168-180-184-188 masker. Strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 3 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-53-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-59-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 2 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS. Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-3½.-4.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-7-7-8-10 ganger = 40-40-43-43-48 masker på omgangen. Strikk glattstrikk til erme måler 22-27-30-34-37 cm. Strikk 1 omgang og øk jevnt fordelt 4-4-5-5-4 masker på omgangen = 44-44-48-48-52 masker. Strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 3 cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre erme på samme måte.

= rett med natur
= rett med sennep/oker/gul
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet vridd, det skal ikke bli hull
= på denne omgangen økes det midt i diagrammet, så pass ekstra godt på at mønsteret stemmer på de neste omgangene

Fubuki 12.07.2019 - 08:23:

Tolle Anleitung - der Pulli ging wirklich gut von den Nadeln...

Pamela Aguirre 28.06.2019 - 19:59:

Como puedo tejerlo con dos agujas ?

DROPS Design 29.06.2019 kl. 00:19:

Hola Pamela. El raglan o el canesú redondo son más complicados de adaptar a agujas rectas. Se puede tejer el cuerpo y las mangas por separado de ida y vuelta, pero la parte de canesu tiene que trabajarse con una aguja circular.

Maria 26.04.2019 - 17:12:

Sono riuscita da sola, ma direi che il disegno del diagramma - dopo la riga con gli aumenti al centro - non è chiaro e confonde. Grazie.

Maria 24.04.2019 - 14:22:

Dopo la riga con l\'aumento al centro del diagramma, non riesco a proseguire correttamente con il motivo jacquard. \r\nNon mi tornano i conti: a ogni lato del punto color panna al centro, dovrei avere 5 punti color Erika. Ma così facendo,non mi viene il motivo giusto.\r\nPotete aiutarmi spiegandomi meglio come deve essere lo sviluppo della riga?\r\nGrazie molte.

Mc 16.03.2019 - 09:35:

J'ai réussi,

Mc 16.03.2019 - 09:32:

Pourquoi ne puis je pas l'ajouter à mes favoris ?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:02:

Bonjour, cliquez a "ajouter a mes favoris" juste avant les 'explications', a droite de page, ensuite indiquez votre adresse e-mail dans l'encadre que apparait. Bon travail!

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-7