Lamb Dance Sweater by DROPS Design

Strikket genser til barn i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Lima. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med sauer, fargemønster, vrangborder og glattstrikk. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell me-055-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farge 26, pistasj
50-50-100-100-100 g farge 19, lys gråblå
50-50-50-50-50 g farge 01, natur
50-50-50-50-50 g farge 02, sort
50-50-50-50-50 g farge 17, cerise

Eller bruk:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farge 7219, pistasj
50-50-100-100-100 g farge 8112, isblå
50-50-50-50-50 g farge 0100, natur
50-50-50-50-50 g farge 8903, sort
50-50-50-50-50 g farge 6273, cerise

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 60 eller 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 3 til vrangborder.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 60 eller 80 cm til vrangborder.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 189kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagrammene A.1. Velg diagrammene for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 84 masker) og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 7) = 12.
I dette eksempelet felles det ved å strikke hver 11. og 12.maske rett sammen. Skal det økes brukes den samme utregningen, men det lages da kast etter hver 12.maske. Kastene strikkes vridd rett på neste omgang slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS-2 (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Når det deles opp til ermer strikkes bolen rundt på rundpinne, ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 80-84-98-106-110 masker på rundpinne 3 med lys gråblå. Sett arbeidet sammen og strikk 1 omgang glattstrikk. Strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 3 cm (= halskant). Bytt til rundpinne 4. Strikk 1 omgang glattstrikk der det felles 14-12-14-15-12 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 66-72-84-91-98 masker. Deretter strikkes det etter diagram A.1, diagrammet strikkes 11-12-12-13-14 ganger på omgangen. NB! Velg diagram for riktig størrelse.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig er det 198-216-240-260-280 masker på omgangen. På neste omgang strikkes det videre med pistasj og glattstrikk og det økes 14-8-2-2-2 masker jevnt fordelt på omgangen = 212-224-242-262-282 masker.
Fortsett med pistasj og glattstrikk til arbeidet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra oppleggskanten midt foran. Neste omgang strikkes slik: Strikk 62-64-70-77-79 masker rett (= bakstykket), sett de neste 44-48-51-54-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker under erme, strikk 62-64-70-77-79 masker glattstrikk (= forstykket), sett de neste 44-48-51-54-62 maskene på en ny tråd (= erme) og legg opp 6 nye masker under erme.

BOLEN:
Det er nå 136-140-152-166-170 masker på omgangen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp. Fortsett med glattstrikk og pistasj. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hvert merke (= 4 masker økt) LES ØKETIPS-2! Gjenta økningen 1 gang til etter 4 cm = 144-148-160-174-178 masker på pinnen. Strikk til arbeidet måler ca 12-16-19-22-25 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål). Strikk 1 omgang glattstrikk og øk 12-12-12-10-10 masker jevnt fordelt = 156-160-172-184-188 masker.
Bytt til rundpinne 3 og strikk vrangbord med 2 masker rett / 2 masker vrang. Strikk vrangbord i 4 cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-54-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-60-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 2 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS-2! Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-3½.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-7-7-8-10 ganger = 40-40-43-44-48 masker på pinnen. Strikk glattstrikk til erme måler 21-26-29-33-36 cm. Strikk 1 omgang og øk jevnt fordelt 4-4-5-4-4 masker på omgangen = 44-44-48-48-52 masker. Bytt til settpinner 3 og strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 4 cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre ermet på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 10.04.2019
Rettelse: oppdatert garnmengde: Merino Extra Fine farge 26 og 19, og Lima farge 7219 og 8112.
+ Rettelse - BÆRESTYKKET: Strikk i glattstrikk (riller over stolpemaskene) til arbeidet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra oppleggskanten midt foran
Oppdatert online: 17.06.2019
Rettelse - diagram: A.1 str 7-12 år er rettet: kastet er flyttet fra rad 15 til rad 14

Diagram

= rett med lys gråblå
= rett med natur
= rett med sort
= rett med pistasj
= rett med cerise
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd rett på neste omgang. Det skal ikke bli hull.

Emilija Vilija Trečiokaitė 21.07.2019 - 21:55:

When it says: "Continue with pistachio and in stocking stitch until piece measures approx. 18-18-19-20-21 cm from cast-on edge. " does it mean from the very beginning and thus the beginning of the cast on edge, or not counting the edge? Thanks!

DROPS Design 22.07.2019 kl. 05:58:

Dear Emilija, yes, thats mean from the very beginning of garment. Happy knitting!

Dianne Perry 12.06.2019 - 01:59:

Thankyou for your reply. I do work from right to left. I have undone back to the ribbing and re- knitted back to row 14. I have the right number of stitches on the needle, but still am short of a stitch on row 15? Where it says k4 I have k3.

DROPS Design 12.06.2019 kl. 07:39:

Dear Mrs Perry, we have forwarded your feedback to our design team, the diagram will probably be edited to fix this extra stitch. Thanks for your patience.

Dianne Perry 11.06.2019 - 08:56:

I am knitting this sweater in size 7/8 years. When I tried to knit row 15 of the graph, there are not enough stitches. I have undone a lot of rows and re-knitted. Can you tell me how many stitches should be on the needle by row 14 please. The row reads as K3(blue) K3(white) K4(blue) K3(white K1 Blue, yo then repeat. When it says K3 blue there are only 2 stitches. Are the rows of the graph worked just from the left. Or every second row knitted from the right?

DROPS Design 11.06.2019 kl. 14:54:

Hi Dianne. Since you work in the round all rows in the diagram are worked from right to left. Row 14 reads as: 4 sts blue, 1 st white, 6 sts blue, 1 st white, 1 st blue. In size 7/8 years you repeat pattern A.1 a total of 12 times on the round. You have so far increased 1 st in each repeat of A.1 on rows 1, 3, 5, 9, 11 and 13 in the diagram. Thus, you have increased a total of: 6 sts X 12 repeats of A.1 = 72 sts . Adding those to the original sts count of 84, that leaves you with 156 sts on row 14 - 13 sts in each repeat of A.1 (at this point). You increase again at the end of each repeat on row 15, so after row 15 is worked you have 168 sts. Happy knitting.

Helena Maine 27.05.2019 - 18:53:

Hello again, When increasing in the body (e.g. small size) it says the first increase is after 3cm measured from the body and the second increase is after 4cm. Is this 4cm from the start of the body or 4cm after the first increase? Thank you

DROPS Design 28.05.2019 kl. 09:05:

Dear Mrs Maine, the 2nd increase will be worked 4 cm after the first one (= 7 cm from the division). Happy knitting!

Helena Maine 25.05.2019 - 16:03:

Hi In A1, (for the smallest size) when starting row number 15, the row starts with a YO before the black colour stitches - which colour should be the yarn over, please?

DROPS Design 25.05.2019 kl. 19:04:

Hello Helena. You work the yo with the black colour. Happy knitting!

Lena Hemmingsson 06.04.2019 - 13:27:

Helt fel mått från armhåla till full längd på fram- och bakstycke. Stickar man enl. mönstret slutar tröjan i midjehöjd. Beräkningen av garnåtgång är helt fel. Mycket tråkigt!

DROPS Design 11.04.2019 kl. 14:59:

Hei Lena. Dette er en kort modell, som går ca til bukselinningen. Vi har nå likevel lagt til litt på lengden. Vi har også justert garnmengden opp i grønn og blå. Takk for beskjed, god fornøyelse

Trine 31.03.2019 - 20:54:

Veldig kjedelig at oppgitt garnmengde ikke stemmer - verken på denne eller «voksenmodellen».

Gabriele 24.03.2019 - 21:17:

Hallo,ich möchte bitte wissen für was , -A2-, benötigt wird.

DROPS Design 26.03.2019 kl. 08:02:

Liebe Gabriele, A.2 wird für den Pullover nicht benutzt, Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-3