DROPS / 196 / 10

Bardu Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ai-151
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g farve 12, mosgrøn
50-100-100-100-100-100 g farve 19, skovgrøn
50-50-100-100-100-100 farve 03, perlegrå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
16 masker i bredden og 20 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5,5 – til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 og 80 cm til glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5 – til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 522: 6-6-6-6-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 154.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Find din størrelse i diagrammerne. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster, er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster. Kantmaskerne strikkes i bundfarven på mønsterpindene.

STRIKKETIPS-2:
Det er vigtigt at strikkefastheden også overholdes i højden, ellers vil bærestykket blive for kort og ærmegabene for små! Tjek strikkefastheden løbende, hvis den stemmer i bredden men ikke i højden kan der strikkes ekstra pinde med skovgrøn efter 2.og/eller 3.pind med udtagning (pinde med pil) for at opnå rigtig mål for din størrelse. Der skal strikkes et lige antal pinde (2, 4, 6, osv) for at udtagningerne på de resterende pinde med pil skal komme på en pind fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 92 masker), minus kantmaskerne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 23) = 3,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 3. og 4.maske. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 54 masker), og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 27. I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 26. og 27.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 2½-3 cm. Derefter lukkes de 5-5-5-5-6-6 næste med ca 9-9-9½-9½-9-9 cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind ovenfra og ned.

JAKKE:
HALSKANT:
Slå 92-96-100-108-112-116 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 4,5 med skovgrøn. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Nu strikkes der rib således: 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, (2 ret, 2 vrang) til der er 7 masker tilbage på pinden, 2 ret, 5 kantmasker retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til ribben måler 4 cm – husk KNAPHUL – læs forklaring over, og sørg for at sidste pind i ribben strikkes fra vrangen.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 5,5. Nu strikkes der fra retsiden således: 5 kantmasker retstrik, ret til der er 5 masker tilbage på pinden samtidig med at der tages 23-23-27-27-31-31 masker ud jævnt fordelt over disse retmasker – læs UDTAGNINGSTIPS-1, 5 kantmasker retstrik = 115-119-127-135-143-147 masker. Strik 1 pind vrang, men de 5 kantmasker i hver side strikkes i retstrik.
Nu strikkes der mønster og der tages ud jævnt fordelt på pindene med pil i diagrammet: Strik 5 kantmasker retstrik, strik A.1 (find din størrelse i diagrammet) over næste maske, strik A.2 (find din størrelse i diagrammet) til der er 5 masker tilbage på pinden, 5 kantmasker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Læs STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2!
PIL-1: Tag 24-28-32-32-32-32 masker ud jævnt fordelt = 139-147-159-167-175-179 masker.
PIL-2: Tag 32-32-36-36-36-40 masker ud jævnt fordelt = 171-179-195-203-211-219 masker.
PIL-3: Tag 32-36-38-36-40-44 masker ud jævnt fordelt = 203-215-233-239-251-263 masker.
PIL-4: Tag 24-30-30-30-30-36 masker ud jævnt fordelt = 227-245-263-269-281-299 masker.
PIL-5: Tag 6-12-24-30-30-36 masker ud jævnt fordelt = 233-257-287-299-311-335 masker. Når udtagningen på pinden med pil-5 er færdig, fortsættes der i de forskellige størrelser således:

Størrelse S, M, L og XL:
Strik videre til der er 1 pind tilbage i diagrammerne. Arbejdet skal nu måle 25-27-27-30 cm fra opslåningskanten og ned.

Størrelse XXL og XXXL:
Fortsæt med mønster som før og udtagning således:
PIL-6: Tag 28-28 masker ud jævnt fordelt = 339-363 masker. Når udtagningen på pinden med pil-6 er færdig fortsættes der til der er 1 pind tilbage i diagrammerne. Arbejdet skal nu måle 33-34 cm fra opslåningskanten og ned. Strik videre fra næste afsnit.

ALLE STØRRELSER:
Strik sidste pind i diagrammerne således fra retsiden: Strik de første 37-40-44-47-53-57 masker (= forstykke), sæt de næste 48-54-60-60-68-72 masker på en tråd (= ærme) og slå 6-6-6-8-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de næste 63-69-79-85-97-105 masker (= bagstykke), sæt de næste 48-54-60-60-68-72 masker på en tråd (= ærme) og slå 6-6-6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 37-40-44-47-53-57 masker (= forstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 149-161-179-195-219-235 masker. Nu strikkes der mønster således (første pind= vrangen): Strik 5 kantmasker retstrik, strik A.4 (find din størrelse i diagrammet) til der er 6 masker tilbage på pinden, A.3 (find din størrelse i diagrammet) over næste maske, 5 kantmasker retstrik. Mønsteret på ryg- og forstykke skal passe over mønsteret på bærestykket så der strikkes en rapport A.4 over hver rapport A.2! I størrelse S og M tages der 6-2 masker ud jævnt fordelt på pinden med sort prik i A.4 (der tages ikke ud i størrelse L, XL, XXL og XXXL) = 155-163-179-195-219-235 masker. Når hele A.3 og A.4 er strikket færdig i højden fortsættes der med mosgrøn, glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. På næste pind fra retsiden justeres maskeantallet til 152-164-180-196-218-238 masker. Nu sættes der 1 mærketråd 42-45-48-52-57-63 masker ind fra hver side (= 68-74-84-92-104-112 masker til bagstykket mellem de 2 mærker). På næste pind fra retsiden tages der 2 masker ud i hver side (= 4 masker taget ud på pinden) - læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på ca hver 4.-2.-2.-5.-7.-0.cm totalt 2-3-3-3-2-1 gange = 160-176-192-208-226-242 masker. Når arbejdet måler 24-24-26-25-24-25 cm tages der 24-28-28-32-36-36 masker ud jævnt fordelt indenfor 5 kantmasker retstrik i hver side = 184-204-220-240-262-278 masker. Skift til rundpind 4,5. Strik rib således: 5 kantmasker retstrik, (2 ret, 2 vrang) til der er 7 masker tilbage på pinden, 2 ret, 5 kantmasker retstrik. Når ribben måler 6 cm lukkes der af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter hver 4.maske (omslagen lukkes af som almindelige masker). Arbejdet måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 48-54-60-60-68-72 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde/lille rundpind 5,5 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-6-8-8-8 nye masker som blev slået op under ærmet = 54-60-66-68-76-80 masker. Sæt en mærketråd midt under ærmet, dvs midt i de 6-6-6-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet. Mærketråden følger med i arbejdet og skal bruges til indtagningen under ærmet. Fortsæt rundt med mønster A.5 (find din størrelse i diagrammet). OBS (gælder størrelse S, M og L): Fordi bærestykket er færdig midt i en mønsterrapport er det vigtigt at mønsteret på ærmet passer over mønsteret på bærestykket så der strikkes en rapport A.5 over hver rapport A.2! Sørg for at der startes med rigtig maske i diagrammet så mønsteret går op rundt om hele ærmet.
Nu strikkes der således i de forskellige størrelser:

Størrelse S, M og L:
På første omgang med stjerne i A.5 tages der 2-4-2 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1, og på anden omgang med stjerne tages der 4-8-8 masker ind jævnt fordelt = 48-48-56 masker.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
På omgangen med stjerne i A.5 tages der 4-4-0 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 64-72-80 masker.

Når hele A.5 er strikket færdig fortsættes der i glatstrik og mosgrøn. På næste omgang starter indtagningen under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på ca hver 2.-2.-1.-1.-1.-1.cm totalt 7-7-10-13-16-19 gange = 34-34-36-38-40-42 masker. Når ærmet måler 34-32-33-30-27-27 cm fra delingen strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 6-6-8-6-8-10 masker ud jævnt fordelt = 40-40-44-44-48-52 masker. Skift til strømpepinde 4,5. Strik rib (2 ret/2 vrang) i 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 40-38-39-36-33-33 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy knapperne på venstre forkant.

Diagram

= mosgrøn
= skovgrøn
= lys perlegrå
= udtagningspind - læs forklaring i opskriften
= indtagningsomgang (gælder ærmerne) - læs forklaring i opskriften
= udtagningspind (gælder ryg- og forstykke i størrelse S og M) - læs forklaring i opskriften

Alessia Natili 22.10.2018 - 14:51:

Buonasera, questo cardigan è bellissimo, ma purtroppo non ci sono le istruzioni per la mia taglia (xs). Se provassi a farlo di taglia s/m per poi farlo restringere funzionerebbe? Grazie

DROPS Design 22.10.2018 kl. 15:14:

Buongiorno Alessia, lavorare una taglia più grande e poi restringerlo non è una soluzione adatta: può in alternativa calcolare le dovute proporzioni per lavorare una taglia più piccola, affidandosi anche al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Thouvenin 24.09.2018 - 14:23:

Bonjour, Bonjour, je ne comprends pas comment on commence l'empiècement : comment se lient le diagramme A1 et A2, je ne comprends pas A1 "au dessus de la maille suivante, répéter A2". Je ne vois pas à quoi correspond le A1. Merci pour votre réponse et pour votre site Marie Thouvenin

DROPS Design 24.09.2018 kl. 14:44:

Bonjour Mme Thouvenin, les diagrammes se lisent en commençant en bas à droite, de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Tricotez ainsi sur l'endroit: 5 m point mousse, A.1 (= 1 maille), répétez A.2 tout le rang et terminez par 5 m point mousse. Sur l'envers, tricotez 5 m end, répétez A.2 (en lisant de gauche à droite) et terminez par A.1 et 5 m end. Bon tricot!

Marieke 23.09.2018 - 16:13:

Goedemiddag, Ik ben inmiddels aangekomen bij t lijf. Steken voor de mouw staan op de hulpnaald. Ik brei dit vest in een S. Volgens patroon, 1e naald averechts A4 breien, dit zou betekenen dat de meerdering bij de stip in een averechtse naald valt. Moet ik eerst een hele naald averechts zonder patroon breien en t patroon in de volgende naald op recht starten, of moet de meerdering een naald eerder of later, aangezien dit altijd in een rechte naald moet? Graag verneem ik van u?

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:40:

Dag Marieke, Je hebt inderdaad gelijk, het komt er dan op neer dat je op een naald averecht verdeeld moet meerderen. Ik zal dit even navragen, want ik denk dat er een foutje in zit. In ieder geval niet een extra naald averecht zonder patroon, anders loopt het patroon niet mooi door.

Marieke 18.09.2018 - 15:21:

Goedemiddag, Mijn vorige vraag heeft zichzelf opgelost😊. Heb nu een vraag over tips voor t breien 2; Als t werk te strak is in de breedte, kun je extra naalden breien. Dit levert toch allleen maar lengte op en geen breedte? Graag verneem ik van u. Vriendelijke groet Marieke

DROPS Design 19.09.2018 kl. 16:12:

Dag Marieke, Fijn dat het gelukt is w.b.t. je vorige vraag. Wat de breitip aangaat: het stond verkeerd in het patroon en ik heb het zonet aangepast. Het gaat inderdaad allen over de stekenverhouding in de hoogte.

Marieke 13.09.2018 - 13:51:

Ik ben net begonnen met dit vest. Ik ben aangekomen bij t patroon. Moet ik A1 1 keer breien en dan A2 blijven herhalen, of moet A1 en A2 beide herhaald worden?

Vivian Ann 08.08.2018 - 00:03:

Ireland Forever or Irish Tosay

Anick 11.07.2018 - 12:26:

Green forest

Jane Roy 03.07.2018 - 18:19:

Den vil jeg glæde mig til at strikke. Super flotte efterårsfarver Tilslutter mig navnet Green Fall

Rosemarie Venn 02.07.2018 - 23:08:

Ein Klassiker schöne Farbzusammenstellung, wunderschön!

Elisa 01.07.2018 - 16:30:

Fair Winter (contente que vous proposiez un pull aussi beau)

Kommentere opskrift DROPS 196-10