DROPS / 192 / 35

Ice Pieces by DROPS Design

Strikket pannebånd i DROPS Melody. Arbeidet er strikket i vrangbord. Strikket skjerf i DROPS Melody. Arbeidet er strikket i vrangbord. Helet settet kan strikkes i 1 tråd DROPS Melody eller 2 tråder DROPS Brushed Alpaca Silk.

Stikkord: pannebånd, sett, skjerf,

DROPS Design: Modell ml-027
Garngruppe D eller C + C
-------------------------------------------------------

150 g farge 09, lys sjøgrønn
Eller bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150 g farge 14, lys grågrønn

GARN TIL PANNEBÅND:
Størrelse: One-size
Passer til hodemål: ca 56/58 cm
Materialer:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe D)
50 g farge 09, lys sjøgrønn
Eller bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
25 g farge 14, lys grågrønn

GARN TIL SKJERF:
Mål: ca 40 x 160 cm
Materialer:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe D)
150 g farge 09, lys sjøgrønn
Eller bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150 g farge 14, lys grågrønn

-------------------------------------------------------

14 masker i bredden og 15 pinner i høyden med vrangbord med 1 tråd Melody eller 2 tråder Brushed Alpaca Silk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS PINNE NR 7.

11 masker i bredden og 12 pinner i høyden med vrangbord = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS PINNE NR 9.

71% Alpakka, 25% Ull, 4% Polyamid
fra 35.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 35.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 105kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKETIPS (gjelder pannebåndet):
Øk 1 maske ved å strikke 1 vrang foran og bak i samme maske.

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PANNEBÅND – KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinne. Først strikkes arbeidet i 2 deler som deretter settes sammen til 1 del. Det strikkes videre over alle maskene før det igjen deles i 2 deler. Arbeidet sys tilslutt sammen midt foran.

PANNEBÅND:
Legg opp 5 masker på pinne 7 med 1 tråd Melody eller 2 tråder Brushed Alpaca Silk. Strikk 1 pinne vrang der det økes 1 maske i hver av de 4 første maskene – les ØKETIPS = 9 masker.
Neste pinne strikkes slik fra retten, 1 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang og 2 rett. Fortsett vrangborden frem og tilbake slik, men vær oppmerksom på at den første masken og de 2 siste maskene (sett fra retten) strikkes i glattstrikk til ferdig mål, dvs at de ikke strikkes i rille og ikke løftes løs av. Dette gjøres for at maskene skal legge seg pent inntil hodet når pannebåndet tas på. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 5 cm legges arbeidet til side (avslutt etter en pinne fra vrangen).
Neste del strikkes slik: Legg opp 5 masker på pinne 7 med 1 tråd Melody eller 2 tråder Brushed Alpaca Silk. Strikk 1 pinne vrang der det økes 1 maske i hver av de 4 siste maskene = 9 masker.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang, 1 rett. Fortsett vrangborden slik og pass på at de 2 første og den siste masken (sett fra retten) strikkes i glattstrikk på samme måte som på første del. Avslutt etter en pinne fra vrangen når arbeidet måler 5 cm.
Sett de to delene sammen slik (første pinne strikkes fra retten): Fortsett vrangborden over de 9 maskene på den siste delen du strikket og strikk deretter videre fra retten over de 9 maskene fra den første delen du strikket = 18 masker på pinnen. Fortsett vrangborden frem og tilbake som før over alle maskene til arbeidet måler ca 43 cm fra oppleggskanten (det gjenstår nå 5 cm før ferdig mål).
Nå deles arbeidet midt på igjen og de to delene strikkes ferdig hver for seg på samme måte som på begynnelsen av arbeidet. Når arbeidet måler 48 cm (avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen), strikkes de 8 maskene mot midten vrang sammen 2 og 2 på den ene delen = 5 masker igjen. Fell av med rett fra retten. Gjenta på den andre delen.

MONTERING:
Sy kortsidene i den ene siden av arbeidet sammen vrang mot vrang, det er nå et hull til å trekke en av delene i motsatt side av arbeidet gjennom.
I motsatt side av arbeidet trekkes nå den ene delen gjennom hullet, deretter sys kortsidene sammen vrang mot vrang. Det har nå dannet seg en knute midt foran på pannebåndet.

-------------------------------------------------------

SKJERF – KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinne.

SKJERF:
Legg opp 44 masker på pinne 9 med 1 tråd Melody eller 2 tråder Brushed Alpaca Silk. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 3 kantmasker i RILLE - les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 5 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 3 kantmasker i rille. Fortsett vrangborden frem og tilbake slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 159 cm strikkes det 1 pinne vrang fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten.

Potelle 28.01.2019 - 14:20:

Merci, de votre réponse, j'ai cependant omis de vous préciser que les précisions que je demandais, concernaient l'écharpe. Je pense avoir compris q'effectivement au retour les m. s'inversaient sauf les m. bordure (qui restent des m. endroit). Une m. endroit sur l'endroit devient une m. envers sur l'envers. And if I still don't get it, I 'm afraid I will have to give up... Pas facile les débuts en tricot Merci beaucoup de votre réactivité en tout cas. Carine Potelle.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 15:03:

Bonjour Mme Potelle, j'étais effectivement partie sur le bandeau. Pour l'écharpe, tricotez effectivement les mailles comme elles se présentent, soit sur l'endroit: 3 m endroit, *2 m end, 2 m env*, terminez par 2 m end et 3 m point mousse. Sur l'envers, vous aurez 3 m end, 2 m env, *2 m end, 2 m env*, 3 m end. Bon tricot!

Potelle 27.01.2019 - 19:31:

Bonjour, quelques précisions :alors rang 1 à l'envers, rang 2:3 mailles à l'endroit, alternance 2 mailles endroit 2 mailles envers puis finir avec 2 mailles endroit +3 mailles endroit pour la bordure. Rang 3 :3 mailles endroit puis tricoter les mailles comme elles se présentent puis finir par 3 mailles endroit... Répéter ce schéma du rang3 jusqu'au bout. Ai-je bien compris ? Merci de vos précisions. Carine Potelle.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:00:

Bonjour Mme Potelle, au 1er rang, vous tricotez effectivement toutes les mailles à l'envers en augmentant à 9 m. Ensuite, vous continuez en côtes sur l'endroit: 1 m end, 2 m env, 2 m end, 2 m env, 2 m end (= sur l'env = 2 m env, 2 m end, 2 m env, 2 m end, 1 m env). On répète ces 2 rangs. Bon tricot!

Ale 21.12.2018 - 11:04:

Grazie mille! Quindi il filo non si stacca, giusto? Quando metto le 9 maglie in attesa, con lo stesso filo avvio le 5 nuove?

DROPS Design 21.12.2018 kl. 13:55:

Buongiorno Ale. Quando finisce la prima parte, mette il lavoro da parte, taglia il filo e inizia la seconda parte. Quando la seconda parte misura 5 cm, lavora le maglie della seconda parte e con lo stesso filo, lavora le maglie della prima parte. Buon lavoro!

Ale 21.12.2018 - 08:47:

Ciao! Non ho capito come si staccano e riattaccano i due pezzetti da 5 cm! Devo mettere in attesa le prime 9, montare le 5 nuove, e poi riunirle con la stessa tecnica di quando faccio la treccia? Grazie in anticipo!

DROPS Design 21.12.2018 kl. 10:21:

Buongiorno Ale. Quando anche la seconda parte misura 5 cm, mette insieme le due parti in questo modo: lavora le maglie della seconda parte e poi prosegue lavorando le maglie della prima parte che aveva lasciato in attesa, assicurandosi di lavorarle sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

HEIN 12.11.2018 - 11:19:

Bonjour, j'ai réalisé ce modèle et je le trouve vraiment très beau. Par contre ne trouvez-vous pas que 5 cm pour chaque partie soit un peu long car cela fait deux grands trous ? Un grand merci.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 12:00:

Bonjour Mme Hein, c'est ainsi que le modèle a été fait - on voit également les trous sur la photo, mais vous pouvez éventuellement fermer avec quelques points si vous les trouvez un peu trop grands. Bon tricot!

Aka 01.07.2018 - 14:11:

Moc pěkná čelenka!

Kommentér oppskrift DROPS 192-35