DROPS / 192 / 35

Ice Pieces by DROPS Design

Stickat pannband i DROPS Melody. Arbetet är stickat i resår. Stickad halsduk i DROPS Melody. Arbetet är stickat i resår. Helat settet kan stickas i 1 tråd DROPS Melody eller 2 trådar DROPS Brushed Alpaca Silk.

DROPS Design: Modell ml-027
Garngrupp D eller C + C
-------------------------------------------------------

DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör garngrupp D)
150 g färg 09, ljus sjögrön
Eller använd:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150 g färg 14, ljus grågrön

GARN TILL PANNBAND:
Storlek: One-size
Passar till huvudmått: ca 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör Garngrupp D)
50 g färg 09, ljus sjögrön
Eller använd:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
25 g färg 14, ljus grågrön

GARN TILL HALSDUK:
Mått: ca 40 x 160 cm
Garnåtgång:
DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör Garngrupp D)
150 g färg 09, ljus sjögrön
Eller använd:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150 g färg 14, ljus grågrön

-------------------------------------------------------

14 maskor på bredden och 15 varv på höjden med resår med 1 tråd Melody eller 2 trådar Brushed Alpaca Silk = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 7.

11 maskor på bredden och 12 varv på höjden med resår = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 9.

71% Alpacka, 25% Ull, 4% Polyamid
från 49.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 147kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS (gäller pannbandet):
Öka 1 maska genom att sticka 1 avigmaska både fram och bak i samma maska.

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PANNBAND – KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan. Först stickas arbetet i 2 delar som sedan sätts tillsammans till 1 del. Det stickas sedan över alla maskorna innan det åter delas i 2 delar. Arbetet sys till slut ihop mitt fram.

PANNBAND:
Lägg upp 5 maskor på sticka 7 med 1 tråd Melody eller 2 trådar Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv avigt där det ökas 1 maska i var och en av de 4 första maskorna – läs ÖKNINGSTIPS = 9 maskor.
Nästa varv stickas så här från rätsidan, 1 rätmaska, 2 avigmaskor, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor och 2 rätmaskor. Fortsätt resåren fram och tillbaka så, men observera att den första maskan och de 2 sista maskorna (sett från rätsidan) stickas i slätstickning till färdigt mått, dvs att de inte stickas i rätstickning och inte lyfts av. Detta görs för att maskorna ska lägga sig fint intill huvudet när pannbandet tas på. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 5 cm läggs arbetet åt sidan (avsluta efter ett varv från avigsidan).
Nästa del stickas så här: Lägg upp 5 maskor på sticka 7 med 1 tråd Melody eller 2 trådar Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv avigt där det ökas 1 maska i var och en av de 4 sista maskorna = 9 maskor.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 2 rätmaskor, 2 avigmaskor, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor, 1 rätmaska. Fortsätt resåren så och se till att de 2 första och den sista maskan (sett från rätsidan) stickas i slätstickning på samma sätt som på första delen. Avsluta efter ett varv från avigsidan när arbetet mäter 5 cm.
Sätt de två delarna tillsammans så här (första varvet stickas från rätsidan): Fortsätt resåren över de 9 maskorna på den sista delen du stickade och sticka sedan vidare från rätsidan över de 9 maskorna från den första delen du stickade = 18 maskor på stickan. Fortsätt resåren fram och tillbaka som förut över alla maskorna till arbetet mäter ca 43 cm från uppläggningskanten (det återstår nu 5 cm till färdigt mått).
Nu delas arbetet mitt på igen och de två delarna stickas färdiga var för sig på samma sätt som i början av arbetet. När arbetet mäter 48 cm (anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan), stickas de 8 maskorna mot mitten aviga tillsammans 2 och 2 på den ena delen = 5 maskor kvar. Maska av med rätmaskor från rätsidan. Upprepa på den andra delen.

MONTERING:
Sy ihop kortsidorna i den ena sidan av arbetet avigsida mot avigsida, det är nu ett hål att dra igenom en av delarna i motsatt sida av arbetet.
I motsatt sida av arbetet dras nu den ena delen genom hålet, sedan sys kortsidorna ihop avigsida mot avigsida. Det har nu bildats en knut mitt fram på pannbandet.

-------------------------------------------------------

HALSDUK – KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan.

HALSDUK:
Lägg upp 44 maskor på sticka 9 med 1 tråd Melody eller 2 trådar Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 3 kantmaskor i RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 5 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren fram och tillbaka så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter ca 159 cm stickas det 1 varv avigt från avigsidan. Maska av löst med rätmaskor från rätsidan.

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Potelle 28.01.2019 - 14:20:

Merci, de votre réponse, j'ai cependant omis de vous préciser que les précisions que je demandais, concernaient l'écharpe. Je pense avoir compris q'effectivement au retour les m. s'inversaient sauf les m. bordure (qui restent des m. endroit). Une m. endroit sur l'endroit devient une m. envers sur l'envers. And if I still don't get it, I 'm afraid I will have to give up... Pas facile les débuts en tricot Merci beaucoup de votre réactivité en tout cas. Carine Potelle.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 15:03:

Bonjour Mme Potelle, j'étais effectivement partie sur le bandeau. Pour l'écharpe, tricotez effectivement les mailles comme elles se présentent, soit sur l'endroit: 3 m endroit, *2 m end, 2 m env*, terminez par 2 m end et 3 m point mousse. Sur l'envers, vous aurez 3 m end, 2 m env, *2 m end, 2 m env*, 3 m end. Bon tricot!

Potelle 27.01.2019 - 19:31:

Bonjour, quelques précisions :alors rang 1 à l'envers, rang 2:3 mailles à l'endroit, alternance 2 mailles endroit 2 mailles envers puis finir avec 2 mailles endroit +3 mailles endroit pour la bordure. Rang 3 :3 mailles endroit puis tricoter les mailles comme elles se présentent puis finir par 3 mailles endroit... Répéter ce schéma du rang3 jusqu'au bout. Ai-je bien compris ? Merci de vos précisions. Carine Potelle.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:00:

Bonjour Mme Potelle, au 1er rang, vous tricotez effectivement toutes les mailles à l'envers en augmentant à 9 m. Ensuite, vous continuez en côtes sur l'endroit: 1 m end, 2 m env, 2 m end, 2 m env, 2 m end (= sur l'env = 2 m env, 2 m end, 2 m env, 2 m end, 1 m env). On répète ces 2 rangs. Bon tricot!

Ale 21.12.2018 - 11:04:

Grazie mille! Quindi il filo non si stacca, giusto? Quando metto le 9 maglie in attesa, con lo stesso filo avvio le 5 nuove?

DROPS Design 21.12.2018 kl. 13:55:

Buongiorno Ale. Quando finisce la prima parte, mette il lavoro da parte, taglia il filo e inizia la seconda parte. Quando la seconda parte misura 5 cm, lavora le maglie della seconda parte e con lo stesso filo, lavora le maglie della prima parte. Buon lavoro!

Ale 21.12.2018 - 08:47:

Ciao! Non ho capito come si staccano e riattaccano i due pezzetti da 5 cm! Devo mettere in attesa le prime 9, montare le 5 nuove, e poi riunirle con la stessa tecnica di quando faccio la treccia? Grazie in anticipo!

DROPS Design 21.12.2018 kl. 10:21:

Buongiorno Ale. Quando anche la seconda parte misura 5 cm, mette insieme le due parti in questo modo: lavora le maglie della seconda parte e poi prosegue lavorando le maglie della prima parte che aveva lasciato in attesa, assicurandosi di lavorarle sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

HEIN 12.11.2018 - 11:19:

Bonjour, j'ai réalisé ce modèle et je le trouve vraiment très beau. Par contre ne trouvez-vous pas que 5 cm pour chaque partie soit un peu long car cela fait deux grands trous ? Un grand merci.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 12:00:

Bonjour Mme Hein, c'est ainsi que le modèle a été fait - on voit également les trous sur la photo, mais vous pouvez éventuellement fermer avec quelques points si vous les trouvez un peu trop grands. Bon tricot!

Aka 01.07.2018 - 14:11:

Moc pěkná čelenka!

Kommentér oppskrift DROPS 192-35