DROPS / 194 / 7

Morning Rain Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Air- tai DROPS Nepal-langasta. Työssä on kirjoneuletta ja kaarroke. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-129
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g väriä 10, sumu
100-100-100-100-100-150 g väriä 05, ruskea
50-50-50-50-50-50 g väriä 18, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS NEPAL (kuuluu lankaryhmään C):
550-600-700-750-800-900 g väriä 8907, sumu
150-150-200-200-200-250 g väriä 0612, keskiruskea
50-50-50-50-50-50 g väriä 0500, vaaleanharmaa

-------------------------------------------------------

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 7-7-7-8-8-8 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 51.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 84 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 11) = 6,7.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 7.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena. HUOM: Etureunat neulotaan kuvioraidan pohjavärillä.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 6-6-6-7-7-7 napinläpeä tehdään aina n. 8½-8½-9-8-8½-8½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Jakku neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 84-88-92-96-96-104 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 4,5 sumun värisellä langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin:
5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 2 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Neulo sitten 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 11-15-19-19-7-7 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 95-103-111-115-103-111 silmukkaa. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5. Neulo nyt MALLINEULETTA (lue selitys yllä) seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1a mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 21-23-25-26-23-25 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1b mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut ylös piirroksiin A.1a ja A.1b halutun koon nuolella merkittyyn kerrokseen, työssä on 263-287-311-323-333-361 silmukkaa ja työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 26-28-29-31-33-35 cm. Jatka tarvittaessa mallineuletta piirrosten mukaisesti, mutta ilman lisäyksiä, kunnes työ on oikean pituinen (kun olet neulonut piirrokset loppuun, jatka sileää neuletta sumun värisellä langalla).
Neulo sitten piirrosten A.1a ja A.1b seuraava kerros (= nurja puoli) näin (mikäli olet neulonut piirrokset loppuun, neulo seuraava kerros sumun värisellä langalla):
Neulo ensimmäiset 43-46-49-52-55-59 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 51-57-63-63-62-67 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-6-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 75-81-87-93-99-109 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 51-57-63-63-62-67 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-6-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 43-46-49-52-55-59 silmukkaa (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 173-185-197-209-233-251 silmukkaa. Neulo piirrokset A.1a/A.1b loppuun. Jatka sitten sileää neuletta sumun värisellä langalla, neulo kummankin reunan reunasilmukat kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 28-28-29-29-29-29 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 35-35-39-39-47-49 silmukkaa = 208-220-236-248-280-300 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta mitattuna on yhteensä n. 60-62-64-66-68-70 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 51-57-63-63-62-67 silmukkaa sukkapuikoille/lyhyelle pyöröpuikolle nro 5,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-6-6-12-12 silmukasta 1 silmukka = 57-63-69-69-74-79 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 6-6-6-6-12-12 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Mikäli et ole neulonut ylös piirrokseen A.1 kokosi nuolella merkittyyn kerrokseen, neulo piirros A.1 loppuun. Jatka sitten sileää neuletta sumun värisellä langalla.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 6.-5.-4.-4.-3.-3.kerros yhteensä 10-12-15-14-16-17 kertaa = 37-39-39-41-42-45 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus on 37-35-35-33-32-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet).
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 7-9-9-7-10-7 silmukkaa = 44-48-48-48-52-52 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 3 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 40-38-38-36-35-33 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= sumu
= vaalea harmaanvihreä tai vaaleanharmaa
= ruskea tai keskiruskea
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää

Tine 01.01.2019 - 11:49:

Om man skal øke på retten og strikke frm og tilbake så stemmer ikke diagrammet, da skal det økes på 2 omganger etter hverandre. Hva er riktig?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:40:

Hei Tine. Når du strikker etter diagram øker du ikke alltid fra retten, så dette stemmer. Om du sikter til ØKETIPS (der det står man skal øke fra retten) gjelder dette når du skal øke jevnt fordelt (slik du gjør på HALSKANTEN). Når du strikker etter diagram øker du som anvist, både fra retten og vrangen. God fornøyelse

Hanka 06.10.2018 - 13:36:

2.část: .Poté jedu zpět zleva doprava (rubovou stranu),upletu prvních pět ok légy,poté dle vz. A1b, upletu pouze to jedno,tj. šesté oko obrace a dále pokračuji už jen podle vz.A1a a střídám vzor už jen dle tohoto rozpisu?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 13:21:

Ano, v rubu musíte postupovat v opačném pořadí, než na lícové straně, aby jednotlivé vzory ležely nad sebou. Při pletení jednotlvých úseků vzoru už vás navede schéma. Hodně zdaru! Hana

Hanka 06.10.2018 - 13:35:

1.část: Svetr je nádherný,jsem ale začátečník při vyplétání norského vzoru.Sedlo: Začínám tedy od vz.A1a, zprava doleva,pletu hladce,po každém čtvrtém oku přidávám jedno oko a před šestým okem se řídím vz.A1b,tj. jedno oko upletu hladce (jsem na lícové straně) a posledních pět ok légy vroubkovým vzorem?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 13:19:

Dobrý den, Hanko, ano je to přesně tak, jak píšete :-) Hodně zdaru! Hana

Caty 26.08.2018 - 11:19:

Bonjour, lorsque vous ne précisez pas que l'on peut faire une réhausse pour l'encolure dans vos explications, peut-on en faire une quand même? merci de votre réponse

DROPS Design 05.09.2018 kl. 13:33:

Bonjour Caty, si vous souhaitez que l'encolure dos soit légèrement plus haute que celle des devants, vous pouvez tout à fait tricoter une réhausse - elle n'est pas prévue dans ce modèle, mais vous pouvez vous inspirer d'un modèle de même tension qui en propose une. Bon tricot!

Ingunn Hrefnudóttir 28.07.2018 - 18:02:

There is no chest size , can u give me an estimate ? And if I only use tvo colors, is 50gr enough for the pattern

DROPS Design 30.07.2018 kl. 07:52:

Hi Ingunn, Right at the bottom of the pattern you will find a diagram with all the sizes. Depending on your size, you will need 100g or 150 g of the colour for the pattern. Happy knitting!

Monique 13.07.2018 - 08:46:

Bitte Anleitung veröffentlichen! Eine tolle Jacke, die immer geht und die Farbkombination ist schön

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-7