DROPS / 191 / 7

Liljesjal by DROPS Design

Sjal med ränder och hålmönster stickad uppifrån och ner. Arbetet är stickat i DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-117
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd överst: ca 208 cm. Höjd mitt på: ca 104 cm.
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150 g färg 18, ljus grågrön
150 g färg 15, lila dimma
100 g färg 01, natur
100 g färg 10, dimma

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 5,5 – eller den sticka du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
OBS: Pga maskantalet kan det vara bra att fördela maskorna på flera rundstickor nr 5,5 (vi har använt 3 stycken rundstickor 5,5 à 80 cm).
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 470kr. Läs mer.

Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller när det ökas jämnt fördelat):
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.9.
Diagrammene visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas uppifrån och ner från mitt bak. Pga maskantalet stickas det fram och tillbaka på rundsticka, men för att få plats med alla maskorna kan det vara bra att fördela maskorna på flera rundstickor som förklarat under DROPS RUNDSTICKA.

Lägg upp 9 maskor på rundsticka 5,5 med ljus grågrön. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sätt en markör i den mittersta maskan på varvet.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, gör 1 omslag om stickan – läs ÖKNINGSTIPS-1, sticka 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, sticka mittmaskan i slätstickning (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning = 13 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan.

Sedan stickas det mönster som förklarat nedan med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida och mittmaskan i slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Sticka A.1 så här: 2 kantmaskor i rätstickning, A.1A (= 1 maska), A.1B (= 2 maskor), A.1C (= 1 maska), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.1A (= 1 maska), A.1B (= 2 maskor), A.1C (= 1 maska) och 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret som visat i diagrammen.
SAMTIDIGT på 25:e varvet i A.1 (sista varvet från rätsidan) ökas det 2 maskor jämnt fördelat (öka 1 maska före mittmaskan och 1 maska efter mittmaskan så att det fortfarande är lika många maskor på varje sida av mittmaskan – läs ÖKNINGSTIPS-2).
När A.1 är färdigstickat är det 73 maskor på varvet. Byt till natur.

Sticka A.2 så med natur: 2 kantmaskor i rätstickning, A.2A (= 1 maska), upprepa A.2B tills det återstår 1 maska före mittmaskan (= 16 rapporter à 2 maskor), A.2C (= 1 maska), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.2A (= 1 maska), upprepa A.2B tills det återstår 3 maskor på stickan (= 16 rapporter à 2 maskor), A.2C (= 1 maska) och 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret som visat i diagrammen.
SAMTIDIGT på 11:e varvet i A.2 (sista varvet från rätsidan) ökas det 6 maskor jämnt fördelat (öka 3 maskor före mittmaskan och 3 maskor efter mittmaskan så att det fortfarande är lika många maskor på varje sida av mittmaskan).
När A.2 är färdigstickat är det 107 maskor på varvet och arbetet mäter ca 21 cm mätt längs mittmaskan. Byt till dimma.

Sticka A.3 så här med dimma: 2 kantmaskor i rätstickning, A.3A (= 7 maskor), upprepa A.3B tills det återstår 8 maskor före mittmaskan (= 3 rapporter à 12 maskor), A.3C (= 8 maskor), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.3A (= 7 maskor), upprepa A.3B tills det återstår 10 maskor på stickan (= 3 rapporter à 12 maskor), A.3C (= 8 maskor) och 2 kantmaskor i rätstickning.
SAMTIDIGT på 25:e varvet i A.3 (sista varvet från rätsidan) ökas det 2 maskor jämnt fördelat (öka 1 maska före mittmaskan och 1 maska efter mittmaskan).
När A.3 är färdigstickat är det 169 maskor på varvet. Byt till ljus grågrön.

Sticka A.2 igen på samma sätt som förklarat ovan, men med ljus grågrön (det är nu plats för 40 rapporter med A.2B på varje sida av mitten).
SAMTIDIGT på 11:e varvet i A.2 ökas det 6 maskor jämnt fördelat (öka 3 maskor före mittmaskan och 3 maskor efter mittmaskan).
När A.2 är färdigstickat är det 203 maskor på varvet. Byt till lila dimma.

Sticka A.4 så här med lila dimma: 2 kantmaskor i rätstickning, A.4A (= 1 maska), upprepa A.4B tills det återstår 2 maskor före mittmaskan (= 8 rapporter à 12 maskor), A.4C (= 2 maskor), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.4A (= 1 maska), upprepa A.4B tills det återstår 4 maskor på stickan (= 8 rapporter à 12 maskor), A.4C (= 2 maskor) och 2 kantmaskor i rätstickning.
SAMTIDIGT på 13:e varvet i A.4 (sista varvet från rätsidan) ökas det 2 maskor jämnt fördelat (öka 1 maska före mittmaskan och 1 maska efter mittmaskan).
När A.4 är färdigstickat är det 237 maskor på varvet och arbetet mäter ca 49 cm mätt längs mittmaskan. Byt till natur.

Sticka A.5 så här med natur: 2 kantmaskor i rätstickning, A.5A (= 1 maska), upprepa A.5B tills det återstår 1 maska före mittmaskan (= 57 rapporter à 2 maskor), A.5C (= 1 maska), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.5A (= 1 maska), upprepa A.5B tills det återstår 3 maskor på stickan (= 57 rapporter à 2 maskor), A.5C (= 1 maska) och 2 kantmaskor i rätstickning.
SAMTIDIGT på 5:e varvet i A.5 (sista varvet från rätsidan) ökas det 2 maskor jämnt fördelat (öka 1 maska före mittmaskan och 1 maska efter mittmaskan).
När A.5 är färdigstickat är det 251 maskor på varvet. Byt till ljus grågrön.

Sticka A.6 så här med ljus grågrön: 2 kantmaskor i rätstickning, A.6A (= 7 maskor), upprepa A.6B tills det återstår 8 maskor före mittmaskan (= 9 rapporter à 12 maskor), A.6C (= 8 maskor), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.6A (= 7 maskor), upprepa A.6B tills det återstår 10 maskor på stickan (= 9 rapporter à 12 maskor), A.6C (= 8 maskor) och 2 kantmaskor i rätstickning.
SAMTIDIGT på 37:e varvet i A.6 (sista varvet från rätsidan) ökas det 2 maskor jämnt fördelat (öka 1 maska före mittmaskan och 1 maska efter mittmaskan).
När A.6 är färdigstickat är det 333 maskor på varvet och arbetet mäter ca 78 cm längs mittmaskan. Byt till natur.

Sticka A.7 så här med natur: 2 kantmaskor i rätstickning, A.7A (= 1 maska), upprepa A.7B tills det återstår 1 maska före mittmaskan (= 81 rapporter à 2 maskor), A.7C (= 1 maska), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.7A (= 1 maska), upprepa A.7B tills det återstår 3 maskor på stickan (= 81 rapporter à 2 maskor), A.7C (= 1 maska) och 2 kantmaskor i rätstickning.
SAMTIDIGT på 7:e varvet i A.7 (sista varvet från rätsidan) ökas det 4 maskor jämnt fördelat (öka 2 maskor före mittmaskan och 2 maskor efter mittmaskan).
När A.7 är färdigstickat är det 357 maskor på varvet. Byt till dimma.

Sticka A.8 så här med : 2 kantmaskor i rätstickning, A.8A (= 16 maskor), upprepa A.8B tills det återstår 16 maskor före mittmaskan (= 9 rapporter à 16 maskor), A.8C (= 16 maskor), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.8A (= 16 maskor), upprepa A.8B tills det återstår 18 maskor på stickan (= 9 rapporter à 16 maskor), A.8C (= 16 maskor) och 2 kantmaskor i rätstickning.
När A.8 är färdigstickat är det 385 maskor på varvet. Byt till ljus grågrön.

Sticka A.5 igen på samma sätt som förklarat tidigare i beskrivningen, men med ljus grågrön (det är nu plats för 94 rapporter med A.5B på varje sida av mitten).
SAMTIDIGT på 5:e varvet i A.5 (sista varvet från rätsidan) ökas det 14 maskor jämnt fördelat (öka 7 maskor före mittmaskan och 7 maskor efter mittmaskan).
När A.5 är färdigstickat är det 411 maskor på varvet. Byt till lila dimma.

Sticka A.9 så här med lila dimma: 2 kantmaskor i rätstickning, A.9A (= 11 maskor), upprepa A.9B tills det återstår 12 maskor före mittmaskan (= 15 rapporter à 12 maskor), A.9C (= 12 maskor), 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.9A (= 11 maskor), upprepa A.9B tills det återstår 14 maskor på stickan (= 15 rapporter à 12 maskor), A.9C (= 12 maskor) och 2 kantmaskor i rätstickning. När A.9 är färdigstickat är det 463 maskor på varvet och arbetet mäter ca 104 cm längs mittmaskan.
Maska av löst med rätmaskor från rätsidan.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt, det andra släpps ned (= hål)

Jette Krog 10.03.2019 - 17:49:

Hvordan får man strikketøjet fordelt over 3 rundpinde, uden at de glider af? Det forstår jeg simpelthen ikke?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:08:

Hej Jette, Normalt falder maskerne ikke af rundpindene... men hvis du strikker meget løst, så kan det være du er nødt til at sætte et elastik i hver ende af de rundpinde du ikke strikker over. Eller bruge yderligere en rundpind. God fornøjelse!

Susanne 05.01.2019 - 16:42:

Hallo, bei der 3. Erklärung der Stricksymbole heißt es, dass der Umschlag in der RR links abgestrickt wird ... gemäß Strickschrift wird der Umschlag in RR mit rechten Maschen auch rechts gestrickt. Wie sollte das Muster denn nun korrekt gestrickt werden?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 10:20:

Liebe Susanne, die Umschläge werden ja je nach der folgenden Reihe (entweder rechts oder links) gestrickt - eine Korrektur erfolgt sicher bald. Viel Spaß beim stricken!

Levieux 12.07.2018 - 07:59:

Bjr, je ne comprends pourquoi une aiguille circulaire, ce chale ne se travaille pas en rond?

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:17:

Bonjour Mme Levieux, tout à fait, le châle se tricote bien en allers et retours, mais pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, on utilise une aiguille circulaire de 80 cm de long - et il est même recommandé d'en utiliser plusieurs vers la fin pour plus de confort. Bon tricot!

Hansi Koekkoek 03.07.2018 - 15:04:

Het patroon eindigt met 463 steken, maar in de 17e naald van A. 9B moeten er 2 omslagen worden gemaakt. Volgens mij komen er dan nog 60 steken bij - 2 x 15 herhalingen van 12 steken. Het totaal aantal steken zou dan 523 moeten zijn. Klopt dit? Alvast dank voor uw antwoord.

Gerda Santos 22.06.2018 - 15:33:

Gostaria de comprar as lãs DROPS AIR?? Como faço??\r\n\r\nQual o site de contato para compra?\r\n\r\nE os valores ???\r\n\r\nMeu endereço \r\n\r\nRua: São Pedro , 61 \r\n\r\nCabral - Curitiba - Paraná _ Brasil

DROPS Design 25.06.2018 kl. 16:36:

Por enquanto, não existe nenhuma loja DROPS no Brasil. Para comprar os nossos fios, clique em lojas que vendem nossos fios para o mundo inteiro e bastará encomendar de uma dessas lojas. Bom Tricô!

Freres 21.06.2018 - 21:32:

Bonjour, J'ai commencé le châle et je n'ai pas le même résultat que sur la photo .Même les motifs ne correspondent pas . N'y aurait-il pas un souci avec les explications ? Merci d'avance,

DROPS Design 22.06.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Freres, les diagrammes correspondent bien aux différents motifs du châle. Commencez bien les diagrammes en commençant en bas à droite sur l'endroit et de droite à gauche sur l'endroit (= de gauche à droite sur l'envers) en veillant à bien tricoter à l'endroit sur l'envers les rangs avec un point noir dans A.1A à C. Bon tricot!

Karin Jensen 25.05.2018 - 19:54:

Hej\r\nEfter tegnforklaring skal det være omslag\r\nMen skal det ikke være dobbelt omslag.

DROPS Design 30.05.2018 kl. 11:56:

Hei Karin. Det har du helt rett i - det var en feil i den danske versjonen av oppskriften. Dette er nå blitt rettet. Takk for beskjed og god fornøyelse

Karin Jensen 25.05.2018 - 19:46:

Hej\r\nEr klar til at strikke sjalet, i dette lækre garn. \r\nEr i tvivl om det skal være dobbelt omslag? \r\nTak!

Brigitte 23.05.2018 - 23:52:

Liebes DROPS-Team, bei dieser Anleitung findet sich auf der Überblicksseite ein Diamant als Zeichen. Was bedeutet das? (Manchmal findet sich dort auch eine Uhr. Was bedeutet diese?) Ich habe nichts dazu auf der Homepage gefunden. Danke!! :-)

DROPS Design 24.05.2018 kl. 09:38:

Liebe Brigitte, Die Modellen mit einem Diamant sind diejenigen, die Sie auf unserer Startseite sehen können. Viel Spaß beim stricken!

Kirsten Mogensen 22.05.2018 - 10:26:

Hej, Jeg har forelsket mig i dette sjal, og vil gerne strikke det, men når jeg printer opskriften ud får jeg ikke diagrammerne over hulmønstret.

DROPS Design 30.05.2018 kl. 15:51:

Hej Kirsten, jo diagrammerne er nederst i opskriften, du ser dem også på skærmen når du klikker på "skriv ud" God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 191-7