DROPS / 191 / 7

Liljesjal by DROPS Design

Sjal med striper og hullmønster strikket ovenfra og ned. Arbeidet er strikket i DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-117
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst: ca 208 cm. Høyde midt på: ca 104 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150 g farge 18, lys grågrønn
150 g farge 15, lilla tåke
100 g farge 01, natur
100 g farge 10, tåke

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 5,5 – eller den pinnen du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
NB: Pga maskeantallet kan det være lurt å fordele maskene på flere rundpinner nr 5,5 (vi har brukt 3 stk rundpinner 5,5 à 80 cm).
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 350kr. Les mer.

Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder når det økes jevnt fordelt):
Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.9.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet strikkes ovenfra og ned fra midt bak. Pga maskeantallet strikkes det frem og tilbake på rundpinne, men for å få plass til alle maskene kan det være lurt å fordele maskene på flere rundpinner som forklart under DROPS RUNDPINNE.

Legg opp 9 masker på rundpinne 5,5 med lys grågrønn. Strikk 1 RILLE - se forklaring over. Sett et merke i den midterste masken på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, lag 1 kast om pinnen – les ØKETIPS-1, strikk 2 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk midt-masken i glattstrikk (= masken med merke i), lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett, lag 1 kast om pinnen, avslutt med 2 kantmasker i rille = 13 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.

Videre strikkes det mønster som forklart under med 2 kantmasker i rille i hver side og midt-masken i glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Strikk A.1 slik: 2 kantmasker i rille, A.1A (= 1 maske), A.1B (= 2 masker), A.1C (= 1 maske), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.1A (= 1 maske), A.1B (= 2 masker), A.1C (= 1 maske) og 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret som vist i diagrammene.
SAMTIDIG på 25.pinne i A.1 (siste pinne fra retten) økes det 2 masker jevnt fordelt (øk 1 maske før midt-masken og 1 maske etter midt-masken slik at det fortsatt er like mange masker på hver side av midt-masken – les ØKETIPS-2).
Når A.1 er strikket ferdig er det 73 masker på pinnen. Bytt til natur.

Strikk A.2 slik med natur: 2 kantmasker i rille, A.2A (= 1 maske), gjenta A.2B til det gjenstår 1 maske før midt-masken (= 16 rapporter à 2 masker), A.2C (= 1 maske), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.2A (= 1 maske), gjenta A.2B til det gjenstår 3 masker på pinnen (= 16 rapporter à 2 masker), A.2C (= 1 maske) og 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret som vist i diagrammene.
SAMTIDIG på 11.pinne i A.2 (siste pinne fra retten) økes det 6 masker jevnt fordelt (øk 3 masker før midt-masken og 3 masker etter midt-masken slik at det fortsatt er like mange masker på hver side av midtmasken).
Når A.2 er strikket ferdig er det 107 masker på pinnen og arbeidet måler ca 21 cm målt langs midt-masken. Bytt til tåke.

Strikk A.3 slik med tåke: 2 kantmasker i rille, A.3A (= 7 masker), gjenta A.3B til det gjenstår 8 masker før midt-masken (= 3 rapporter à 12 masker), A.3C (= 8 masker), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.3A (= 7 masker), gjenta A.3B til det gjenstår 10 masker på pinnen (= 3 rapporter à 12 masker), A.3C (= 8 masker) og 2 kantmasker i rille.
SAMTIDIG på 25.pinne i A.3 (siste pinne fra retten) økes det 2 masker jevnt fordelt (øk 1 maske før midt-masken og 1 maske etter midt-masken).
Når A.3 er strikket ferdig er det 169 masker på pinnen. Bytt til lys grågrønn.

Strikk A.2 igjen på samme måte som forklart over, men med lys grågrønn (det er nå plass til 40 rapporter med A.2B på hver side av midten).
SAMTIDIG på 11.pinne i A.2 økes det 6 masker jevnt fordelt (øk 3 masker før midt-masken og 3 masker etter midt-masken).
Når A.2 er strikket ferdig er det 203 masker på pinnen. Bytt til lilla tåke.

Strikk A.4 slik med lilla tåke: 2 kantmasker i rille, A.4A (= 1 maske), gjenta A.4B til det gjenstår 2 masker før midt-masken (= 8 rapporter à 12 masker), A.4C (= 2 masker), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.4A (= 1 maske), gjenta A.4B til det gjenstår 4 masker på pinnen (= 8 rapporter à 12 masker), A.4C (= 2 masker) og 2 kantmasker i rille.
SAMTIDIG på 13.pinne i A.4 (siste pinne fra retten) økes det 2 masker jevnt fordelt (øk 1 maske før midt-masken og 1 maske etter midt-masken).
Når A.4 er strikket ferdig er det 237 masker på pinnen og arbeidet måler ca 49 cm målt langs midt-masken. Bytt til natur.

Strikk A.5 slik med natur: 2 kantmasker i rille, A.5A (= 1 maske), gjenta A.5B til det gjenstår 1 maske før midt-masken (= 57 rapporter à 2 masker), A.5C (= 1 maske), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.5A (= 1 maske), gjenta A.5B til det gjenstår 3 masker på pinnen (= 57 rapporter à 2 masker), A.5C (= 1 maske) og 2 kantmasker i rille.
SAMTIDIG på 5.pinne i A.5 (siste pinne fra retten) økes det 2 masker jevnt fordelt (øk 1 maske før midt-masken og 1 maske etter midt-masken).
Når A.5 er strikket ferdig er det 251 masker på pinnen. Bytt til lys grågrønn.

Strikk A.6 slik med lys grågrønn: 2 kantmasker i rille, A.6A (= 7 masker), gjenta A.6B til det gjenstår 8 masker før midt-masken (= 9 rapporter à 12 masker), A.6C (= 8 masker), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.6A (= 7 masker), gjenta A.6B til det gjenstår 10 masker på pinnen (= 9 rapporter à 12 masker), A.6C (= 8 masker) og 2 kantmasker i rille.
SAMTIDIG på 37.pinne i A.6 (siste pinne fra retten) økes det 2 masker jevnt fordelt (øk 1 maske før midt-masken og 1 maske etter midt-masken).
Når A.6 er strikket ferdig er det 333 masker på pinnen og arbeidet måler ca 78 cm langs midt-masken. Bytt til natur.

Strikk A.7 slik med natur: 2 kantmasker i rille, A.7A (= 1 maske), gjenta A.7B til det gjenstår 1 maske før midt-masken (= 81 rapporter à 2 masker), A.7C (= 1 maske), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.7A (= 1 maske), gjenta A.7B til det gjenstår 3 masker på pinnen (= 81 rapporter à 2 masker), A.7C (= 1 maske) og 2 kantmasker i rille.
SAMTIDIG på 7.pinne i A.7 (siste pinne fra retten) økes det 4 masker jevnt fordelt (øk 2 masker før midt-masken og 2 masker etter midt-masken).
Når A.7 er strikket ferdig er det 357 masker på pinnen. Bytt til tåke.

Strikk A.8 slik med tåke: 2 kantmasker i rille, A.8A (= 16 masker), gjenta A.8B til det gjenstår 16 masker før midt-masken (= 9 rapporter à 16 masker), A.8C (= 16 masker), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.8A (= 16 masker), gjenta A.8B til det gjenstår 18 masker på pinnen (= 9 rapporter à 16 masker), A.8C (= 16 masker) og 2 kantmasker i rille.
Når A.8 er strikket ferdig er det 385 masker på pinnen. Bytt til lys grågrønn.

Strikk A.5 igjen på samme måte som forklart tidligere i oppskriften, men med lys grågrønn (det er nå plass til 94 rapporter med A.5B på hver side av midten).
SAMTIDIG på 5.pinne i A.5 (siste pinne fra retten) økes det 14 masker jevnt fordelt (øk 7 masker før midt-masken og 7 masker etter midt-masken).
Når A.5 er strikket ferdig er det 411 masker på pinnen. Bytt til lilla tåke.

Strikk A.9 slik med lilla tåke: 2 kantmasker i rille, A.9A (= 11 masker), gjenta A.9B til det gjenstår 12 masker før midt-masken (= 15 rapporter à 12 masker), A.9C (= 12 masker), 1 maske glattstrikk (= midt-masken), A.9A (= 11 masker), gjenta A.9B til det gjenstår 14 masker på pinnen (= 15 rapporter à 12 masker), A.9C (= 12 masker) og 2 kantmasker i rille. Når A.9 er strikket ferdig er det 463 masker på pinnen og arbeidet måler ca 104 cm langs midt-masken.
Fell løst av med rett fra retten.

= mellom 2 masker lages det 2 kast om pinnen, på neste pinne strikkes det ene kastet vrang, det andre slippes ned (= hull)

Levieux 12.07.2018 - 07:59:

Bjr, je ne comprends pourquoi une aiguille circulaire, ce chale ne se travaille pas en rond?

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:17:

Bonjour Mme Levieux, tout à fait, le châle se tricote bien en allers et retours, mais pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, on utilise une aiguille circulaire de 80 cm de long - et il est même recommandé d'en utiliser plusieurs vers la fin pour plus de confort. Bon tricot!

Hansi Koekkoek 03.07.2018 - 15:04:

Het patroon eindigt met 463 steken, maar in de 17e naald van A. 9B moeten er 2 omslagen worden gemaakt. Volgens mij komen er dan nog 60 steken bij - 2 x 15 herhalingen van 12 steken. Het totaal aantal steken zou dan 523 moeten zijn. Klopt dit? Alvast dank voor uw antwoord.

Gerda Santos 22.06.2018 - 15:33:

Gostaria de comprar as lãs DROPS AIR?? Como faço??\r\n\r\nQual o site de contato para compra?\r\n\r\nE os valores ???\r\n\r\nMeu endereço \r\n\r\nRua: São Pedro , 61 \r\n\r\nCabral - Curitiba - Paraná _ Brasil

DROPS Design 25.06.2018 kl. 16:36:

Por enquanto, não existe nenhuma loja DROPS no Brasil. Para comprar os nossos fios, clique em lojas que vendem nossos fios para o mundo inteiro e bastará encomendar de uma dessas lojas. Bom Tricô!

Freres 21.06.2018 - 21:32:

Bonjour, J'ai commencé le châle et je n'ai pas le même résultat que sur la photo .Même les motifs ne correspondent pas . N'y aurait-il pas un souci avec les explications ? Merci d'avance,

DROPS Design 22.06.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Freres, les diagrammes correspondent bien aux différents motifs du châle. Commencez bien les diagrammes en commençant en bas à droite sur l'endroit et de droite à gauche sur l'endroit (= de gauche à droite sur l'envers) en veillant à bien tricoter à l'endroit sur l'envers les rangs avec un point noir dans A.1A à C. Bon tricot!

Karin Jensen 25.05.2018 - 19:54:

Hej\r\nEfter tegnforklaring skal det være omslag\r\nMen skal det ikke være dobbelt omslag.

DROPS Design 30.05.2018 kl. 11:56:

Hei Karin. Det har du helt rett i - det var en feil i den danske versjonen av oppskriften. Dette er nå blitt rettet. Takk for beskjed og god fornøyelse

Karin Jensen 25.05.2018 - 19:46:

Hej\r\nEr klar til at strikke sjalet, i dette lækre garn. \r\nEr i tvivl om det skal være dobbelt omslag? \r\nTak!

Brigitte 23.05.2018 - 23:52:

Liebes DROPS-Team, bei dieser Anleitung findet sich auf der Überblicksseite ein Diamant als Zeichen. Was bedeutet das? (Manchmal findet sich dort auch eine Uhr. Was bedeutet diese?) Ich habe nichts dazu auf der Homepage gefunden. Danke!! :-)

DROPS Design 24.05.2018 kl. 09:38:

Liebe Brigitte, Die Modellen mit einem Diamant sind diejenigen, die Sie auf unserer Startseite sehen können. Viel Spaß beim stricken!

Kirsten Mogensen 22.05.2018 - 10:26:

Hej, Jeg har forelsket mig i dette sjal, og vil gerne strikke det, men når jeg printer opskriften ud får jeg ikke diagrammerne over hulmønstret.

DROPS Design 30.05.2018 kl. 15:51:

Hej Kirsten, jo diagrammerne er nederst i opskriften, du ser dem også på skærmen når du klikker på "skriv ud" God fornøjelse!

Susanne 22.05.2018 - 09:45:

Hur mycket garn går åt om man vill göra sjalen enfärgad?

DROPS Design 24.05.2018 kl. 09:36:

Hei Susanne. Vi har dessverre ikke mulighet til å oppgi garnmengde dersom det kun strikkes med en farge. Du kan regne med at det går med litt mindre garn enn hva som er oppgitt sammenlagt til flerfarget. God fornøyelse

Yvonne 17.12.2017 - 16:25:

Prachtige kleurencombinatie.

Kommentér oppskrift DROPS 191-7