DROPS / 189 / 36

Berry Waves by DROPS Design

Strikkede sokker med rib og gammeldags hæl. Størrelse 35-44. Arbejdet er strikket i DROPS Karisma

Tags: sokker, striber,
DROPS Design: Model u-851
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37-38/40-41/44
Fodens længde: 22-24-27 cm
Højde på skaftet: 17-18-19 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100 g farve 66, lys støvrosa
50-50-50 g farve 30, lys jeansblå
50-50-50 g farve 13, cerise
50-50-50 g farve 01, naturhvid

Strikkes sokkerne ensfarvet går der ca 100-150-150 g Karisma.

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 79.75kr. Læs mere.

Der strikkes striber således:
* 2 omgange lys jeansblå, 2 omgange lys støvrosa *, strik fra *-* totalt 3 gange. * 2 omgange cerise, 2 omgange lys støvrosa *, strik fra *-* totalt 3 gange. * 2 omgange naturhvid, 2 omgange lys støvrosa *, strik fra *-* totalt 3 gange.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ud ved at løfte tråden op mellem 2 masker, sæt tråden på venstre pind og strik den drejet ret.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde nedover skaftet, hælen strikkes frem og tilbage før den strikkes sammen midt under. Derefter strikkes foden rundt på strømpepinde.

SKAFT:
Slå 44-48-52 masker op med lys støvrosa på strømpepinde 3,5. Strik rib således:
STØRRELSE 35/37 og 41/44: 1 ret, * 2 vrang / 2 ret*, strik fra *-* og afslut med 1 ret.
STØRRELSE 38/40: Strik 2 ret / 2 vrang, omgangen rundt.

ALLE STØRRELSER: Strik 6 omgange med lys støvrosa, derefter fortsættes med rib og STRIBER – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når striberne er strikket færdig fortsættes der med lys støvrosa til arbejdet måler 17-18-19 cm. Strik glatstrik over de første 24-26-28 masker på omgangen (= hæl-maskerne), strik rib som før over de næste 20-22-24 masker og sæt derefter disse masker på en tråd (= oversiden af foden).

HÆL:
Fortsæt i glatstrik frem og tilbage over hæl-maskerne, på 1.pind fra retsiden tages der masker ud for bedre pasform således: Strik 9-10-11 masker ret, tag 1 maske ud - læs UDTAGNINGSTIPS, * strik 2 masker, tag 1 maske ud *, strik fra *-* totalt 3 gange og strik derefter pinden ud = 28-30-32 masker på pinden.
Fortsæt frem og tilbage i glatstrik til hælen måler ca 5-5½-6 cm, sæt 1 mærke midt på pinden. På næste pind fra retsiden strikkes der således:
Strik 10-11-12 masker ret, strik de næste 8 masker ret sammen 2 og 2, strik de sidste 10-11-12 masker ret = 24-26-28 masker.
Vend og strik vrang tilbage. Strik 1 pind ret fra retsiden.
Nu strikkes der frem og tilbage fra vrangen for at strikke hæl-maskerne sammen.

SAMMENSTRIKNING AF HÆL-MASKERNE:
Alle pinde strikkes fra vrangen. Vend og strik de første 12-13-14 masker vrang fra vrangen. Sørg for at tråden er på bagsiden af arbejdet (= ligger mod retsiden af arbejdet) og strik således:

VENSTRE PIND: Strik 2 masker drejet ret sammen, løft derefter den sammenstrikkede maske tilbage på venstre pind og stram tråden. Vend ikke arbejdet.

HØJRE PIND: Stik venstre pind ind i de 2 næste masker på højre pind (stik den ind fra venstre mod højre og sørg for at pinden ligger på bagsiden af højre pind), hent tråden og læg den rundt om venstre pind, træk derefter tråden gennem disse 2 masker (fra højre mod venstre) og slip de 2 masker af højre pind. Løft derefter den sammenstrikkede maske tilbage på højre pind og stram tråden. Vend ikke arbejdet.

Gentag VENSTRE og HØJRE PIND således til der er 2 masker tilbage. Nu er hæl-maskerne strikket sammen. Sæt de 2 masker som er tilbage på den højre pind og vend arbejdet til retsiden.

FOD:
Strik 11-12-13 masker op langs første side af hælen (indenfor 1 maske), sæt maskerne fra tråden tilbage på pindene og strik rib over disse masker som før, strik 11-12-13 masker op langs med den anden side af hælen (indenfor 1 maske) = 44-48-52 masker. Fortsæt med rib på oversiden og glatstrik på undersiden/siden af sokken - SAMTIDIG strikkes der STRIBER. Når striberne er færdige fortsættes der med lys støvrosa. Strik til arbejdet måler 19-20-23 cm fra mærket på hælen (der er 3-4-4 cm tilbage til færdig mål). Sæt 1 mærke i hver side af foden (så der er 22-24-26 masker både over og under foden). Strik videre i glatstrik og luk af til tå på hver side af hver mærketråd således:
Strik til 3 masker før mærketråden, strik 2 masker drejet ret sammen, strik 2 masker (mærketråden sidder midt mellem disse masker) og strik 2 masker ret sammen, gentag på samme måde ved det andet mærke. Tag ind således på hver omgang til der er 8 masker tilbage, strik maskerne ret sammen 2 og 2 på næste omgang = 4 masker. Klip tråden og træk den gennem maskerne et par gange og hæft godt.

Strik 1 sok til på samme måde.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 189-36) for mål og udregninger.

Wilmo 13.04.2019 - 00:00:

Hello, I do not understand how to work the heel stitches together - do you have a video please?

DROPS Design 13.04.2019 kl. 09:12:

Hello Wilmo. The following video can help you. Happy knitting!

Kutomistayrittävänuori 19.02.2019 - 15:00:

Moi! miksi vain 38/40 kokoiset sukat tehdään normaalilla 2o, 2n joustinneuleella, mutta muut koot eri tavalla? enkö voi vain tehdä koon 41/44 normaalilla vai vaikuttaako se sukan ulkonäköön tai istuvuuteen paljonkin?

Semb 14.02.2019 - 17:04:

Et helt enkelt spørsmål : Når man strikker striper som på disse sokkene, kuttes tråden av for hver gang en skal begynne på ny farge??? Jeg syns det blir masse tråder å feste, men det er ikke alltid det blir like pent å la tråden følge nedover heller....jeg strikker en del for andre, og syns det er ok at vrangen også ser ok ut !!!

DROPS Design 18.02.2019 kl. 12:11:

Hei Semb. Dette blir en smakssak, men det letteste er vel å la tråden følge med når det strikkes 3 små striper i samme farge (for eksempel blå) og når de 3 stripene er ferdig, kutt tråden. Det er kun 2 omganger mellom hver gang fargen brukes, så tråden trenger ikke følge med så langt mellom hver gang. Hvis du trenger tips til hvordan å tvinne tråden på baksiden slik at den ikke henger løst kan du se på denne videoen: . God fornøyelse

Kommentere opskrift DROPS 189-36