DROPS / 189 / 36

Berry Waves by DROPS Design

Stickade sockor med resår och gammaldags häl. Storlek 35-44. Arbetet är stickat i DROPS Karisma

Tags: ränder, sockor,
  • Berry Waves / DROPS 189-36 - Stickade sockor med resår och gammaldags häl. Storlek 35-44. Arbetet är stickat i DROPS Karisma
  • Berry Waves / DROPS 189-36 - Stickade sockor med resår och gammaldags häl. Storlek 35-44. Arbetet är stickat i DROPS Karisma
DROPS Design: Modell u-851
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37-38/40-41/44
Fotens längd: 22-24-27 cm
Höjd på skaftet: 17-18-19 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-100-100 g färg 66, ljus puder rosa
50-50-50 g färg 30, ljus jeansblå
50-50-50 g färg 13, cerise
50-50-50 g färg 01, naturvit

Stickas sockorna enfärgade går det åt ca 100-150-150 g Karisma.

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 28.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 28.00 kr /50g

Det stickas ränder så här:
* 2 varv ljus jeansblå, 2 varv ljus puder rosa *, sticka *-* totalt 3 ggr. * 2 varv cerise, 2 varv ljus puder rosa *, sticka *-* totalt 3 ggr. * 2 varv naturvit, 2 varv ljus puder rosa *, sticka *-* totalt 3 ggr.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att lyfta upp tråden mellan 2 maskor, sätt tråden på vänster sticka och sticka den vridet rät.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor ner över skaftet, hälen stickas fram och tillbaka innana den stickas ihop mitt under. Sedan stickas foten runt på strumpstickor.

SKAFT:
Lägg upp 44-48-52 maskor med ljus puder osa på strumpstickor 3,5. Sticka resår så här:
STORLEK 35/37 och 41/44: 1 rätmaska, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor*, sticka *-* och avsluta med 1 rätmaska.
STORLEK 38/40: Sticka 2 rätmaskor, 2 avigmaskor varvet runt.

ALLA STORLEKAR: Sticka 6 varv med ljus puder rosa, fortsätt sedan med resår och sticka RÄNDER – se förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När ränderna är färdigstickade fortsätts det med ljus puder rosa till arbetet mäter 17-18-19 cm. Sticka slätstickning över de första 24-26-28 maskorna på varvet (= hälmaskorna), sticka resår som förut över de nästa 20-22-24 maskorna och sätt sedan dessa maskorna på en tråd (= översidan av foten).

HÄL:
Sedan stickas det slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna, på 1:a varvet från rätsidan ökas det maskor för bättre passform så här: Sticka 9-10-11 rätmaskor, öka 1 maska - läs ÖKNINGSTIPS, * sticka 2 maskor, öka 1 maska *, sticka *-* totalt 3 ggr och sticka sedan varvet ut = 28-30-32 maskor på stickan.
Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning till hälen mäter ca 5-5½-6 cm, sätt 1 markör mitt på varvet. På nästa varv från rätsidan stickas det så här:
Sticka 10-11-12 rätmaskor, sticka de nästa 8 maskorna räta tillsammans 2 och 2, sticka de sista 10-11-12 maskorna räta = 24-26-28 maskor.
Vänd och sticka avigt tillbaka. Sticka 1 varv rätt från rätsidan.
Nu ska det stickas fram och tillbaka från avigsidan för att sticka ihop hälmaskorna.

HOPSTICKNING AV HÄLMASKORNA:
Alla varven stickas från avigsidan. Vänd och sticka de första 12-13-14 maskorna aviga från avigsidan. Se till att tråden är på baksidan av arbetet (= ligger mot rätsidan av arbetet) och sticka så här:

VÄNSTER STICKA: Sticka 2 maskor vridet räta tillsammans, lyft sedan tillbaka den hopstickade maskan på vänster sticka och strama tråden. Vänd inte arbetet.

HÖGER STICKA: Stick in vänster sticka i de 2 nästa maskorna på höger sticka (stick in den från vänster mot höger och se till att stickan ligger på baksidan av höger sticka), hämta tråden och lägg denna runt vänster sticka, drag sedan tråden genom dessa 2 maskorna (från höger mot vänster) och släpp de 2 maskorna av höger sticka. Lyft sedan tillbaka den hopstickade maskan på höger sticka och strama tråden. Vänd inte arbetet.

Upprepa VÄNSTER och HÖGER STICKA så tills det återstår 2 maskor. Nu har hälmaskorna stickats tillsammans. Sätt de 2 maskorna som är kvar på den högra stickan och vänd arbetet till rätsidan.

FOT:
Sticka upp 11-12-13 maskor längs första sida av hälen (innanför 1 maska), sätt tillbaka maskorna från tråden på stickan och sticka resår över dessa maskorna som förut, sticka upp 11-12-13 maskor längs den andra sidan av hälen (innanför 1 maska) = 44-48-52 maskor. Fortsätt med resår på översidan och slätstickning på undersidan/sidan av sockan - SAMTIDIGT stickas det RÄNDER. När ränderna är färdiga stickas det vidare med ljus puder rosa. Sticka till arbetet mäter 19-20-23 cm från markören på hälen (det återstår 3-4-4 cm till färdigt mått). Sätt 1 markör i varje sida av foten (så att det är 22-24-26 maskor på både över och under foten). Sticka vidare i slätstickning och minska till tå på varje sida av varje markör så här:
Sticka till 3 maskor före markören, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans, sticka 2 maskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna) och sticka 2 maskor räta tillsammans, upprepa på samma sätt vid den andra markören. Minska så på varje varv tills det återstår 8 maskor, sticka 2 och 2 maskor räta tillsammans på nästa varv = 4 maskor. Klipp av tråden och drag den genom maskorna ett par ggr och fäst den noga.

Sticka 1 socka till på samma sätt.

signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 189-36) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (3)

country flag Annemarie 19.02.2020 - 10:59:

Hello I like to make this pattern a favorite but I don't understand how I must send this to bookmark first and then make it a favorite

user icon DROPS Design 19.02.2020 kl. 11:54:

Dear Annemarie, to bookmark a pattern as a favorite, click on the black heart (just after Need Help/Print buttons), and follow instructions. Happy knitting!

country flag Wilmo 13.04.2019 - 00:00:

Hello, I do not understand how to work the heel stitches together - do you have a video please?

user icon DROPS Design 13.04.2019 kl. 09:12:

Hello Wilmo. The following video can help you. Happy knitting!

country flag Semb 14.02.2019 - 17:04:

Et helt enkelt spørsmål : Når man strikker striper som på disse sokkene, kuttes tråden av for hver gang en skal begynne på ny farge??? Jeg syns det blir masse tråder å feste, men det er ikke alltid det blir like pent å la tråden følge nedover heller....jeg strikker en del for andre, og syns det er ok at vrangen også ser ok ut !!!

user icon DROPS Design 18.02.2019 kl. 12:11:

Hei Semb. Dette blir en smakssak, men det letteste er vel å la tråden følge med når det strikkes 3 små striper i samme farge (for eksempel blå) og når de 3 stripene er ferdig, kutt tråden. Det er kun 2 omganger mellom hver gang fargen brukes, så tråden trenger ikke følge med så langt mellom hver gang. Hvis du trenger tips til hvordan å tvinne tråden på baksiden slik at den ikke henger løst kan du se på denne videoen: . God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 189-36