DROPS / 189 / 27

Frosted Top Socks by DROPS Design

Stickade sockor med kant i vågmönster. Storlek 35/37 - 41/43. Arbetet är stickat i DROPS Flora

DROPS Design: Modell fl-029
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets höjd: 11-12-13 cm
Garnåtgång:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-100-100 g färg 19, korall
50-50-50 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 50kr. Läs mer.

VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätt tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigt tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätt tills det återstår 5-6-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigt tills det återstår 5-6-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska tills det återstår 14-14-16 maskor på stickan.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, från skaftet och ner till tån.

Lägg upp 72-72-80 maskor på strumpstickor 2,5 med natur. Sticka MÖNSTER A.1 (= 18-18-20 maskor – välj diagram för din storlek) 4 ggr på varvet. På varvet med pil i diagrammet byts det till korall. När A.1 är färdigstickat mäter arbetet ca 5 cm från överst på kanten och ner. Sticka 1 varv slätstickning där det minskas 6-4-8 maskor jämnt fördelat = 66-68-72 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt bak). Fortsätt med slätstickning SAMTIDIGT på 1:a varvet minskas det 1 maska på varje sida av markören så här: sticka de 2 första maskorna efter markören räta tillsammans och sticka de 2 sista maskorna före markören vridet räta tillsammans. Minska så på vart 3:e-4:e-5:e varv totalt 6-5-5 ggr = 54-58-62 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 6-7-8 cm från efter diagram A.1. Nu behålls de första 12-13-14 maskorna på stickan, sätt de följande 30-32-34 maskorna på en tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12-13-14 maskorna på stickan = 24-26-28 maskor till häl. Sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 ny markör. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN. Nu minskas det till häl - läs HÄLMINSKNING!
Efter hälminskningen stickas det upp 13-14-16 maskor på varje sida av hälen och de 30-32-34 maskorna från tråden sätts tillbaka på stickan = 70-74-82 maskor. Sätt 1 markör på varje sida av de 30-32-34 maskorna uppepå foten. Sedan stickas det slätstickning SAMTIDIGT som det minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista maskorna före de 30-32-34 maskorna uppepå foten vridet räta tillsammans och sticka de 2 första maskorna efter de 30-32-34 maskorna uppepå foten räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 9-9-11 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 18-19-21 cm mätt från markören på hälen (= 4-5-6 cm kvar till färdigt mått). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Sedan stickas det slätstickning över alla maskorna SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna. Minska så här: Sticka fram till 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), sticka 2 rätmaskor (markören är mitt emellan dessa maskorna) och 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska minskad). Upprepa vid den andra markören. Minska så i varje sida på vartannat varv totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje varv totalt 6-3-2 ggr = 12-16-16 maskor kvar på stickan. På nästa varv stickas alla maskor räta tillsammans 2 och 2 = 6-8-8 maskor. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst tråden noga. Sticka en socka till på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= sticka 5 maskor räta tillsammans så här: Sticka 5 rätmaskor, lyft tillbaka dem på vänster sticka, lyft den näst yttersta maskan över den yttersta, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade). Lyft tillbaka den sist stickade maskan på höger sticka
= sticka 5 maskor vridet räta tillsammans så här: Sticka 5 rätmaskor, lyft den näst sista maskan som stickades över den sista, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade).
= detta varv stickas så här: Vik hålvarvet (= 4:e varvet i diagrammet) så att avigsida ligger mot avigsida. Sätt första maskan på uppläggningskanten ytterst på vänster sticka, sticka de 2 första maskorna på stickan räta tillsammans (dvs första maskan från uppläggningskanten + första maskan på varvet stickas räta tillsammans). Sätt nästa maska på uppläggningskanten ytterst på vänster sticka, sticka de 2 första maskorna räta tillsammans (dvs nästa maska från uppläggningskanten + nästa maska på varvet stickas räta tillsammans). Fortsätt så med att sticka nästa maska från uppläggningskanten tillsammans med nästa maska på vänster sticka till alla maskorna på varvet har stickats tillsammans med uppläggningskanten
= på detta varv byts det till korall

Dina 25.04.2018 - 15:24:

Buongiorno! Dove posso trovare un video per capire come lavorare la riga indicata con una stella nel diagramma? Non l'ho notato fra quelli correlati al modello però forse mi è sfuggito... Grazie!

DROPS Design 26.04.2018 kl. 11:45:

Buongiorno Dina. Un video che spieghi come lavorare la riga con la stella non è ancora disponibile. Di fatto è un metodo che sostituisce la cucitura con un ago, dove invece di passare l'ago tra il filo delle due maglie, riprende una maglia dal ferro di avvio delle maglie e la lavora insieme con la maglia sul ferro. Buon lavoro!

Mary 24.04.2018 - 13:47:

Hallo, helaas zijn de plaatjes van de telpatroontjes niet zichtbaar.. daar staat nu een vraagteken. zowel op de pc als op de iPad niet te zien. kunnen jullie dit herstellen? dan ga ik enthousiast aan de slag! :)

DROPS Design 28.04.2018 kl. 18:17:

Hallo Mary, Vaak heeft dit te maken met een (tijdelijke) internetstoring of verbindingsproblemen. De plaatjes zijn wel aanwezig op de site. De pagina herladen of later weren even proberen is de oplossing.

Claudia Daniel 15.12.2017 - 19:56:

Supersüsse Söckchen, möcht ich gerne nachstricken

Nadia 11.12.2017 - 15:15:

These are so lovely, I think they'd make the cutest outfit together with the w-695 sweater 🍀💕

Kommentér oppskrift DROPS 189-27