DROPS / 190 / 9

Strawberry Delight by DROPS Design

Heklet poncho-genser med hullmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet ovenfra og ned i DROPS Belle

DROPS Design: Modell vs-043
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farge 11, gammelrosa
350-400-400-450-450-500 g farge 03, lys beige

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g

På begynnelsen av hver omgang med staver, erstattes første stav med 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i luftmasken på begynnelsen av omgangen. Diagram A.1 viser hvordan hver omgang starter og diagram A.4 viser hvordan hver omgang slutter, kjedemasken hekles i 3.luftmaske på starten av omgangen, de 3 luftmaskene erstatter vekselsvis første og siste stav på omgangen.

STRIPER:
1. OMGANG: Hekle med gammelrosa – les FARGEBYTTE!
2. OMGANG: Hekle med lys beige
Repeter 1. og 2.omgang totalt 3 ganger.
7. og 8. OMGANG: Hekle med gammelrosa
9. og 10. OMGANG: Hekle med lys beige
Deretter hekles det slik:
Hekle 3 omganger med gammelrosa, hekle 3 omganger med lys beige.
Hekle 4 omganger med gammelrosa, hekle 4 omganger med lys beige. Fortsett slik, dvs det hekles 1 omgang mer av hver farge til ferdig mål.
Når det blir for lange sprang mellom stripene må tråden klippes og festes.

FARGEBYTTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste kjedemaske på omgangen med den nye fargen slik: Stikk nålen inn i siste luftmaske fra begynnelsen av omgangen, hent den nye tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom masken på nålen.

FELLETIPS (gjelder erme):
Avpass slik at det felles på 1. eller 3.omgang i A.2a. Fell 1 stavgruppe ved å hoppe over første luftmaske i første repetisjon av A.2a. Neste rad hekles som før, men det hekles nå ingen stavgruppe mellom de 2 stavgruppene der det ble hoppet over en luftmaske (= 1 stavgruppe felt). Neste gang det felles, hoppes det over siste luftmaske i siste repetisjon av A.2a. Neste rad hekles som før, men det hekles nå ingen stavgruppe mellom de 2 stavgruppene der det ble hoppet over en luftmaske (= 1 stavgruppe felt). Fell på denne måten oppover, dvs det felles vekselsvis på begynnelsen og slutten av omgangen.
----------------------------------------------------------

PONCHOGENSER:
Arbeidet hekles rundt, ovenfra og ned. Det økes midt foran og
midt bak, og midt på hvert erme. Arbeidet deles til ermer og bol, bolen hekles videre rundt med økninger midt foran/midt bak som før. Ermene hekles rundt til slutt.

BÆRESTYKKE:
Hekle 107-107-125-125 luftmasker på nål 4,5 med gammelrosa og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1. OMGANG (hekles med gammelrosa): Hekle 3 luftmasker (= 1 stav) i første luftmaske – les HEKLEINFO, hekle 1 stav i hver av de neste 1-1-5-5 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 stav i hver av de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-*, og avslutt med en kjedemaske i 3 luftmaske på begynnelsen av omgangen = 92-92-108-108 staver.

2. OMGANG (hekles med gammelrosa – tilsvarer første omgang i A.1 til A.5 markert med stjerne): (omgangen starter i overgangen mellom erme og bakstykke) Hekle * 1 stav i hver av de neste 38-38-46-46 stavene (= bakstykke/forstykke), hekle 2 staver i hver av de neste 8 stavene (= 8 staver økt) *, hekle fra *-* 1 gang til = 108-108-124-124 staver.

Arbeidet hekles videre i STRIPER – se forklaring over, slik:
3. OMGANG (tilsvarer 1.omgang i stripene, og 2.omgang i A.1 til A.5): Hekle A.1 over de første 4 stavene, A.2 over de neste 12 stavene (= 3 ganger i bredden), hekle A.3 over de neste 3 stavene (= spissen midt bak), * A.2 over de neste 24-24-28-28 stavene (= 6-6-7-7 ganger i bredden), A.5 over de neste 3 stavene (= midt oppe på skulderen) *, A.2 over de neste 24-24-28-28 stavene (= 6-6-7-7 ganger i bredden), A.3 over de neste 3 stavene (= spissen midt foran), hekle fra *-* 1 gang til, hekle A.2 over de neste 4-4-8-8 stavene og avslutt med A.4 over de siste 4 stavene = 32-32-36-36 stavgrupper med 1 luftmaske mellom hver.

Fortsett mønsteret slik, når A.1 til A.5 er heklet 1 gang i høyden (dvs det er heklet totalt 5 omganger med stavgrupper) er det 44-44-48-48 stavgrupper på siste omgang. Repeter A.1a til A.5a. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Det økes 1 stavgruppe i hver A.3a på hver omgang. Det økes 1 stavgruppe på hver 3.omgang i hver A.5a. For hver 3.omgang som hekles er det økt totalt 8 stavgrupper på arbeidet, de økte maskene hekles fortløpende inn i A.2a. Fortsett slik til det er heklet 20-23-26-29 omganger med stavgrupper i A.1a til A.5a i høyden. Det er nå 84-92-104-112 stavgrupper/luftmasker på omgangen. Arbeidet måler ca 24-28-31-34 cm. Arbeidet deles nå til bol/ermer.

BOLEN:
Klipp tråden. Tell 14-16-18-20 luftmasker fra midten, sett fra retten fra midt bak og ut mot siden/skulder (utenom luftmasken midt bak), hekle 1 kjedemaske om den 14.-16.-18.-20.luftmasken, hekle 2.omgang av A.1a (= 3 luftmasker, hekle 2 staver om samme luftmaske), hekle 6 luftmasker (= under ermet), hopp over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stavgrupper (= erme), om den neste luftmasken hekles A.2a videre som før, hekle A.2a og A.3a som før til det er heklet om 14-16-18-20 luftmasker forbi den midterste luftmasken foran, hekle 6 luftmasker (= under ermet), hopp over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stavgrupper (= erme), hekle A.2a og A.3a som før til det gjenstår 1 luftmaske, avslutt med 2.omgang av A.4a om samme bue som kjedemasken på starten av omgangen = totalt 60-68-76-84 stavgrupper (inkludert stavgruppene midt foran og midt bak) og 6 luftmasker under hvert erme. Neste omgang hekles slik: Hekle A.1a om de 6 luftmaskene under ermet, fortsett med A.2a og A.3a som før til de 6 luftmaskene under det andre ermet, hekle A.2a om de 6 luftmaskene under ermet 1 gang, deretter hekles det mønster som før ut omgangen. Dvs det fortsettes å øke midt foran og bak med A.3a, omgangene starter med A.1a og slutter med A.4a og de resterende maskene hekles som A.2a. Fortsett slik til arbeidet måler ca 89-91-93-95 cm, målt fra skulderen og ned til spissen midt foran. Klipp og fest trådene.

ERME:
Ermene hekles rundt i lys beige.
Start i første luftmaske som ble hoppet over da det ble delt til erme og bol, hekle 1 kjedemaske om denne luftmasken, hekle 2.omgang av A.1a (= 3 luftmasker, hekle 2 staver om samme luftmaske), hekle A.2a i hver av de 12-12-14-14 luftmaskene/13-13-15-15 stavgruppene som ble hoppet over, hekle 6 luftmasker midt under ermet og avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen. Fortsett med A.1a og A.2a på neste omgang, nå avsluttes det med en rapport av A.4a om de 6 luftmaskene som ble heklet under ermet = 14-14-16-16 rapporter av A.1a/A.2a/A.4a. Fortsett dette mønsteret. Når arbeidet måler 3 cm felles det 1 stavgruppe under ermet etter A.1/ før A.4 – les FELLETIPS! Fell slik på hver 3.-3.-2.-2.cm totalt 3 ganger = 11-11-13-13 stavgrupper. Klipp og fest tråden når ermet måler 20-18-14-11 cm fra delingen til bol/erme. Hekle det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy åpningen under ermene.

Diagram

= fastmaske
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebue
= kjedemaske
= luftmaske
= første omgang er forklart i oppskrift

Kommentarer (11)

Legg inn en kommentar!

Linda Hankins 04.02.2019 - 22:41:

Hi, I am having trouble understanding what this means - " work 1 treble crochet in each of the next 1-1-5-5 chain stitches, " " skip 13-13-15-15 chain stitches and 14-14-16-16"...what number am I to use? My size is L/XL Thank you for your time

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:11:

Hi Linda, For size L/XL you use the second number in each series - so work 1 treble crochet in the next (1) chain stitch, skip 13 chain stitches, etc. Happy crocheting!

Graziella Swerts 03.01.2019 - 16:01:

Kan u mij van pas toer 4 helpen, er staat haak o verder , maar dan klopt telpatroon niet

DROPS Design 23.01.2019 kl. 12:08:

Dag Graziella,

Als je toer 1 t/m toer 3 volgens de beschrijving hebt gebreid kun je vanaf toer 4 verder de telpatronen volgen. De vierde toer in het telpatroon tel je vanaf de rij met het sterretje (dus de rij met het sterretje is de 1e toer, die daarna de 2e toer, enzovoort)

Nancy Spoolman 13.12.2018 - 15:53:

I am having trouble finding out how much yarn I would need for a L/XL? How do I know which of these 400-400-450-500-550-600 g tell me where the L/XL starts? Nanc

DROPS Design 13.12.2018 kl. 15:58:

Dear Mrs Spoolman, Size L/XL is the 2nd size listed, in this size you will need 400 g DROPS Belle colour 11 + 400 g DROPS Bell colour 03 - DROPS Belle = 50 g a ball = you will need 8 balls in each colour in this size. Happy crocheting!

Marjan Oudshoorn 05.12.2018 - 17:09:

Harstikke leuke poncho, maar ben snel gestopt want ik vind al die verwijzingen nar A1, A2 te gecompliceerd. Jammer

Jatta 18.05.2018 - 08:33:

Ohjeessa on neljä kokoa ja neljälle koolle silmukat, mutta lankamäärät ovat kuudelle koolle. Mitkä ovat oikeat lankamäärät kokoa kohti?

Tiziana 16.05.2018 - 18:25:

Buonasera, e’possibile avere le spiegazioni scritte (non diagrammi) di questo modello? Grazie.

DROPS Design 16.05.2018 kl. 19:53:

Buonasera Tiziana. Purtroppo non ci è possibile modificare il testo. Provi a fare anche solo un piccolo campione dei diagrammi: lavorando spesso alcuni passaggi sono più semplici che non leggendo. Può consultare anche la sezione dei video o chiedere un aiuto più personalizzato al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Tiziana 15.05.2018 - 18:59:

Buongiorno , ma come si leggono i diagrammi non capisco le spiegazioni . Grazie!

DROPS Design 15.05.2018 kl. 19:31:

Buonasera Tiziana, i diagrammi si leggono dal basso verso l'alto, da destra verso sinistra. Nel caso di lavorazioni in tondo si leggono sempre da destra verso sinistra, in caso di lavorazione in piano, il ferro di andata e da destra verso sinistra e quello di ritorno da sinistra a destra. Un quadratino corrisponde sempre a una maglia. Buon lavoro!

Corinne 14.05.2018 - 21:33:

Bonjour, Il y a quatre tailles (s/m, l/xl, xxl et xxxl) mais 6 combinaisons de fournitures. Est-ce normal ?

DROPS Design 15.05.2018 kl. 09:57:

Bonjour Corinne et merci pour votre retour, nos stylistes vont vérifier les quantités de fils et faire la correction nécessaire. Merci d'avance pour votre patience. Bon crochet!

Crystal 26.04.2018 - 15:29:

Is there a video tutorial for this one. I have trouble when you only say use a.2 and so on

DROPS Design 26.04.2018 kl. 15:43:

Dear Crystal, there is only diagrams to this pattern: start reading diagrams at the bottom corner on the right side (see diagrams, start after the row with a star) towards the left on every round and repeat the diagram in width as many times as explained for your size. For any individual assistance reading diagrams, you are welcome to contact your DROPS store, even per mail, telephone or via social medias. Happy crocheting!

Michelle Krumenacher 29.12.2017 - 04:34:

Great top to wear with leggings. I love that it is long!

Kommentér oppskrift DROPS 190-9