DROPS / 190 / 9

Strawberry Delight by DROPS Design

Heklet poncho-genser med hullmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet ovenfra og ned i DROPS Belle

DROPS Design: Modell vs-043
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farge 11, gammelrosa
350-400-400-450-450-500 g farge 03, lys beige

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 18.00 kr /50g

På begynnelsen av hver omgang med staver, erstattes første stav med 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i luftmasken på begynnelsen av omgangen. Diagram A.1 viser hvordan hver omgang starter og diagram A.4 viser hvordan hver omgang slutter, kjedemasken hekles i 3.luftmaske på starten av omgangen, de 3 luftmaskene erstatter vekselsvis første og siste stav på omgangen.

STRIPER:
1. OMGANG: Hekle med gammelrosa – les FARGEBYTTE!
2. OMGANG: Hekle med lys beige
Repeter 1. og 2.omgang totalt 3 ganger.
7. og 8. OMGANG: Hekle med gammelrosa
9. og 10. OMGANG: Hekle med lys beige
Deretter hekles det slik:
Hekle 3 omganger med gammelrosa, hekle 3 omganger med lys beige.
Hekle 4 omganger med gammelrosa, hekle 4 omganger med lys beige. Fortsett slik, dvs det hekles 1 omgang mer av hver farge til ferdig mål.
Når det blir for lange sprang mellom stripene må tråden klippes og festes.

FARGEBYTTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste kjedemaske på omgangen med den nye fargen slik: Stikk nålen inn i siste luftmaske fra begynnelsen av omgangen, hent den nye tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom masken på nålen.

FELLETIPS (gjelder erme):
Avpass slik at det felles på 1. eller 3.omgang i A.2a. Fell 1 stavgruppe ved å hoppe over første luftmaske i første repetisjon av A.2a. Neste rad hekles som før, men det hekles nå ingen stavgruppe mellom de 2 stavgruppene der det ble hoppet over en luftmaske (= 1 stavgruppe felt). Neste gang det felles, hoppes det over siste luftmaske i siste repetisjon av A.2a. Neste rad hekles som før, men det hekles nå ingen stavgruppe mellom de 2 stavgruppene der det ble hoppet over en luftmaske (= 1 stavgruppe felt). Fell på denne måten oppover, dvs det felles vekselsvis på begynnelsen og slutten av omgangen.
----------------------------------------------------------

PONCHOGENSER:
Arbeidet hekles rundt, ovenfra og ned. Det økes midt foran og
midt bak, og midt på hvert erme. Arbeidet deles til ermer og bol, bolen hekles videre rundt med økninger midt foran/midt bak som før. Ermene hekles rundt til slutt.

BÆRESTYKKE:
Hekle 107-107-125-125 luftmasker på nål 4,5 med gammelrosa og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1. OMGANG (hekles med gammelrosa): Hekle 3 luftmasker (= 1 stav) i første luftmaske – les HEKLEINFO, hekle 1 stav i hver av de neste 1-1-5-5 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 stav i hver av de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-*, og avslutt med en kjedemaske i 3 luftmaske på begynnelsen av omgangen = 92-92-108-108 staver.

2. OMGANG (hekles med gammelrosa – tilsvarer første omgang i A.1 til A.5 markert med stjerne): (omgangen starter i overgangen mellom erme og bakstykke) Hekle * 1 stav i hver av de neste 38-38-46-46 stavene (= bakstykke/forstykke), hekle 2 staver i hver av de neste 8 stavene (= 8 staver økt) *, hekle fra *-* 1 gang til = 108-108-124-124 staver.

Arbeidet hekles videre i STRIPER – se forklaring over, slik:
3. OMGANG (tilsvarer 1.omgang i stripene, og 2.omgang i A.1 til A.5): Hekle A.1 over de første 4 stavene, A.2 over de neste 12 stavene (= 3 ganger i bredden), hekle A.3 over de neste 3 stavene (= spissen midt bak), * A.2 over de neste 24-24-28-28 stavene (= 6-6-7-7 ganger i bredden), A.5 over de neste 3 stavene (= midt oppe på skulderen) *, A.2 over de neste 24-24-28-28 stavene (= 6-6-7-7 ganger i bredden), A.3 over de neste 3 stavene (= spissen midt foran), hekle fra *-* 1 gang til, hekle A.2 over de neste 4-4-8-8 stavene og avslutt med A.4 over de siste 4 stavene = 32-32-36-36 stavgrupper med 1 luftmaske mellom hver.

Fortsett mønsteret slik, når A.1 til A.5 er heklet 1 gang i høyden (dvs det er heklet totalt 5 omganger med stavgrupper) er det 44-44-48-48 stavgrupper på siste omgang. Repeter A.1a til A.5a. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Det økes 1 stavgruppe i hver A.3a på hver omgang. Det økes 1 stavgruppe på hver 3.omgang i hver A.5a. For hver 3.omgang som hekles er det økt totalt 8 stavgrupper på arbeidet, de økte maskene hekles fortløpende inn i A.2a. Fortsett slik til det er heklet 20-23-26-29 omganger med stavgrupper i A.1a til A.5a i høyden. Det er nå 84-92-104-112 stavgrupper/luftmasker på omgangen. Arbeidet måler ca 24-28-31-34 cm. Arbeidet deles nå til bol/ermer.

BOLEN:
Klipp tråden. Tell 14-16-18-20 luftmasker fra midten, sett fra retten fra midt bak og ut mot siden/skulder (utenom luftmasken midt bak), hekle 1 kjedemaske om den 14.-16.-18.-20.luftmasken, hekle 2.omgang av A.1a (= 3 luftmasker, hekle 2 staver om samme luftmaske), hekle 6 luftmasker (= under ermet), hopp over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stavgrupper (= erme), om den neste luftmasken hekles A.2a videre som før, hekle A.2a og A.3a som før til det er heklet om 14-16-18-20 luftmasker forbi den midterste luftmasken foran, hekle 6 luftmasker (= under ermet), hopp over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stavgrupper (= erme), hekle A.2a og A.3a som før til det gjenstår 1 luftmaske, avslutt med 2.omgang av A.4a om samme bue som kjedemasken på starten av omgangen = totalt 60-68-76-84 stavgrupper (inkludert stavgruppene midt foran og midt bak) og 6 luftmasker under hvert erme. Neste omgang hekles slik: Hekle A.1a om de 6 luftmaskene under ermet, fortsett med A.2a og A.3a som før til de 6 luftmaskene under det andre ermet, hekle A.2a om de 6 luftmaskene under ermet 1 gang, deretter hekles det mønster som før ut omgangen. Dvs det fortsettes å øke midt foran og bak med A.3a, omgangene starter med A.1a og slutter med A.4a og de resterende maskene hekles som A.2a. Fortsett slik til arbeidet måler ca 89-91-93-95 cm, målt fra skulderen og ned til spissen midt foran. Klipp og fest trådene.

ERME:
Ermene hekles rundt i lys beige.
Start i første luftmaske som ble hoppet over da det ble delt til erme og bol, hekle 1 kjedemaske om denne luftmasken, hekle 2.omgang av A.1a (= 3 luftmasker, hekle 2 staver om samme luftmaske), hekle A.2a i hver av de 12-12-14-14 luftmaskene/13-13-15-15 stavgruppene som ble hoppet over, hekle 6 luftmasker midt under ermet og avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen. Fortsett med A.1a og A.2a på neste omgang, nå avsluttes det med en rapport av A.4a om de 6 luftmaskene som ble heklet under ermet = 14-14-16-16 rapporter av A.1a/A.2a/A.4a. Fortsett dette mønsteret. Når arbeidet måler 3 cm felles det 1 stavgruppe under ermet etter A.1/ før A.4 – les FELLETIPS! Fell slik på hver 3.-3.-2.-2.cm totalt 3 ganger = 11-11-13-13 stavgrupper. Klipp og fest tråden når ermet måler 20-18-14-11 cm fra delingen til bol/erme. Hekle det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy åpningen under ermene.

Diagram

= fastmaske
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebue
= kjedemaske
= luftmaske
= første omgang er forklart i oppskrift

Kommentarer / Spørsmål (20)

Setya 26.10.2019 - 10:20:

Hi, I'm having trouble making a sleeve. Round 1 how many dc groups should I make? And how many sp sts should I skip?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 11:54:

Dear Setya, on first round on sleeve you should have 14 or 16 times (see size) A.1a/A.2a/A.4a ie 14 or 16 dc-groups + 14 or 16 ch-spaces. Happy crocheting!

Zuzana 07.09.2019 - 15:01:

Hello, I have trouble to find out, which row in the begining is the one with chain stiches (first line of the diagrams). I work start row chain, then 2 rows of doubles and then? Thank you.

DROPS Design 09.09.2019 kl. 08:19:

Dear Zuzana, the chain row is not drawn in diagram, the first row in diagram is the first round worked with treble crochets (= UK-English) after the chain row. When you have worked first row = 92-92-108 treble crochets, now work diagrams = ROUND 2 in text = round with the star in diagram. Happy crocheting!

Lucia 23.06.2019 - 15:46:

È molto bello questo modello, ce n'è uno simile aperto davanti? Eventualmente anche con spiegazioni in lingua non italiana. Grazie❣

DROPS Design 23.06.2019 kl. 20:50:

Buongiorno Lucia. Purtroppo una versione aperta sul davanti non è prevista. A questo link trova l’elenco dei modelli a poncho disponibili in lingua inglese. Può vedere se ne trova uno che soddisfi le sue esigenze. Se non disponibile in italiano, può chiederne la traduzione. Buon lavoro!

Micòl 19.05.2019 - 13:05:

Salve e scusate per l'insistenza ma o fatto leggere anche ad altre persone queste spiegazioni per assicurarmi di non essere io la 'limitata' ma sembra che davvero siano scritte in modo molto poco comprensibile.Non vedo, se non nelle spiegazioni del giro 3, alcun luogo del testo i cui si indichi come proseguire ad usare i diagrammi A1 A5 e poi A.1.1 ecc.E' possibile avere, anche a pagamento, delle spiegazioni chiare, scritte in modo lineare?

DROPS Design 19.05.2019 kl. 16:29:

Buongiorno Micòl. Lavora la seconda riga di A.1 sulle maglie su cui ha lavorato la prima riga di A.1, la seconda riga di A.2 sulle maglie della prima riga di A.2 e così via. Eventualmente, può mandare una fotografia del suo lavoro e spiegare dove le serve aiuto al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Micòl 13.05.2019 - 18:05:

Interpreto bene le spiegazioni? Sono scritte in modo molto criptico! Secondo giro delle strisce dopo lo sprone Giro 4 beige tutto il giro A1 giro 5 rosa A2 ....A5 Giro 9 rosa A.1a ....Giro 13 rosa A5.a

DROPS Design 13.05.2019 kl. 19:02:

Buongiorno Micòl. I colori sono corretti. Sullo stesso giro lavora i diagrammi da A.1 a A.5 come indicato nel testo (dopo i primi 5 giri da A.1a a A.5a). Buon lavoro!

Micòl 12.04.2019 - 15:12:

Non mi è chiara la prima riga dei diagrammi A1 A2 e A4.4 ccatenelle che finoscono con una maglia bassa? A2 è disegnato diverso ma sembra che la sostanza sia la stessa...è così? grazie in anticipo

DROPS Design 12.04.2019 kl. 17:07:

Buongiorno Micòl. Sì sono 4 catenelle e 1 m.bassa nella maglia alta del giro precedente. A2 è di fatto uguale ad A1. Poichè A1 viene lavorato all'inizio del giro, trova la prima maglia alta sostituita da 3 catenelle. Buon lavoro!

Micòl 10.04.2019 - 18:09:

Ma il primo giro del diagramma A1 e A2 sono identici o non sono capace a leggere(mi confondono molto i diagrammi) 4 catenelle e una maglia bassa per gruppi di 4 maglie altre del giro precedente?così che il primo giro delle strisce (o grìiro 3) di fatto non c'è differenza (non si deve contare 4 poi 12)

DROPS Design 10.04.2019 kl. 23:54:

Buongiorno Micòl. Il primo giro del diagramma A1 è uguale al,primo giro di A2. Quindi lavora 4 catenelle e 1 maglia bassa nella quarta maglia del giro precedente. Lavora A1 una volta (4 maglie del giro precedente) e ripete A2 tre volte, quindi su 12 maglie del giro precedente. Buon lavoro!

Mia 08.03.2019 - 16:09:

Jag brukar inte ha svårt att förstå era mönster, men går bet på detta. Ska börja med fram/bak-stycket. 20 m från spetsen gör att ärmen börjar 6 stolpgrupper från mittenspetsen? Jag misstänker att jag börjar på fel ställe, men kan inte läsa annat än att utgå från spetsen mitt bak? Vad är det som jag missar?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:16:

Hej Mia, jo varvet börjar i övergången mellan ärm och bakstycke. Det vill säga att när du virkar Varv 3 får du automatisk "spetsen mitt bak" och sedan "spetsen mitt fram". Lycka till :)

Mironova 23.02.2019 - 10:15:

Благодаря! Прекрасен модел :)

Linda Hankins 04.02.2019 - 22:41:

Hi, I am having trouble understanding what this means - " work 1 treble crochet in each of the next 1-1-5-5 chain stitches, " " skip 13-13-15-15 chain stitches and 14-14-16-16"...what number am I to use? My size is L/XL Thank you for your time

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:11:

Hi Linda, For size L/XL you use the second number in each series - so work 1 treble crochet in the next (1) chain stitch, skip 13 chain stitches, etc. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 190-9