DROPS / 190 / 9

Strawberry Delight by DROPS Design

Hæklet ponchobluse med hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet ovenfra og ned i DROPS Belle

DROPS Design: Model vs-043
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farve 11, gammelrosa
350-400-400-450-450-500 g farve 03, lys beige

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 11.40 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 11.40 kr /50g

På begyndelsen af hver omgang med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i luftmasken i begyndelsen af omgangen. Diagram A.1 viser hvordan hver omgang starter og diagram A.4 viser hvordan hver omgang slutter, kædemasken hækles i 3.luftmaske i starten af omgangen, de 3 luftmasker erstatter skiftevis første og sidste stangmaske på omgangen.

STRIBER:
1. OMGANG: hækl med gammelrosa – læs FARVESKIFT!
2. OMGANG: hækl med lys beige
Repeter 1. og 2.omgang totalt 3 gange.
7. og 8. OMGANG: hækl med gammelrosa
9. og 10. OMGANG: hækl med lys beige
Derefter hækles der således:
Hækl 3 omgange med gammelrosa, hækl 3 omgange med lys beige.
Hækl 4 omgange med gammelrosa, hækl 4 omgange med lys beige. Fortsæt således, dvs der hækles 1 omgang mere af hver farve til færdig mål.
Når der bliver for langt mellem striberne skal tråden klippes og hæftes.

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste kædemaske på omgangen med den nye farve således: Stik nålen ind i sidste luftmaske fra begyndelsen af omgangen, hent den nye tråd, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem masken på nålen.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Sørg for at der tages ind på 1. eller 3.omgang i A.2a. Tag 1 stangmaskegruppe ind ved at hoppe over første luftmaske i første repetition af A.2a. Næste række hækles som før, men der hækles nu ingen stangmaske-gruppe mellem de 2 stangmaske-grupper hvor der blev hoppet over en luftmaske (= 1 stangmaske-gruppe taget ind). Næste gang der tages ind, hoppes der over sidste luftmaske i sidste repetition af A.2a. Næste række hækles som før, men der hækles nu ingen stangmaske-gruppe mellem de 2 stangmaske-grupper hvor der blev hoppet over en luftmaske (= 1 stangmaske-gruppe taget ind). Tag ind på denne måde opover, dvs der tages skiftevis ind i begyndelsen og i slutningen af omgangen.
----------------------------------------------------------

PONCHOBLUSE:
Arbejdet hækles rundt, ovenfra og ned. Der tages ud midt foran og
midt bagpå, og midt på hvert ærme. Arbejdet deles til ærmer og ryg- og forstykke hækles videre rundt med udtagninger midt foran/midt bagpå som før. Ærmerne hækles rundt til sidst.

BÆRESTYKKE:
Hækl 107-107-125-125 luftmasker på nål 4,5 med gammelrosa og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1. OMGANG (hækles med gammelrosa): Hækl 3 luftmasker (= 1 stangmaske) i første luftmaske – læs HÆKLEINFO, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 1-1-5-5 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-*, og afslut med en kædemaske i 3 luftmaske i begyndelsen af omgangen = 92-92-108-108 stangmasker.

2. OMGANG (hækles med gammelrosa – modsvarer første omgang i A.1 til A.5 markeret med stjerne): (omgangen starter i overgangen mellem ærme og bagstykke) hækl * 1 stangmaske i hver af de næste 38-38-46-46 stangmasker (= bagstykke/forstykke), hækl 2 stangmasker i hver af de næste 8 stangmasker (= 8 stangmasker taget ud) *, hækl fra *-* 1 gang til = 108-108-124-124 stangmasker.

Arbejdet hækles videre i STRIBER – se forklaring over, således:
3. OMGANG (modsvarer 1.omgang i striberne, og 2.omgang i A.1 til A.5): Hækl A.1 over de første 4 stangmasker, A.2 over de næste 12 stangmasker (= 3 gange i bredden), hækl A.3 over de næste 3 stangmasker (= spidsen midt bagpå), * A.2 over de næste 24-24-28-28 stangmasker (= 6-6-7-7 gange i bredden), A.5 over de næste 3 stangmasker (= midt ovenpå skulderen) *, A.2 over de næste 24-24-28-28 stangmasker (= 6-6-7-7 gange i bredden), A.3 over de næste 3 stangmasker (= spidsen midt foran), hækl fra *-* 1 gang til, hækl A.2 over de næste 4-4-8-8 stangmasker og afslut med A.4 over de sidste 4 stangmasker = 32-32-36-36 stangmaske-grupper med 1 luftmaske mellem hver.

Fortsæt mønsteret således, når A.1 til A.5 er hæklet 1 gang i højden (dvs der er hæklet totalt 5 omgange med stangmaske-grupper) er der 44-44-48-48 stangmaske-grupper på sidste omgang. Repeter A.1a til A.5a. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Der tages 1 stangmaske-gruppe ud i hver A.3a på hver omgang. Der tages 1 stangmaske-gruppe ud på hver 3.omgang i hver A.5a. For hver 3.omgang som hækles er der taget totalt 8 stangmaske-grupper ud på arbejdet, de nye masker hækles løbende ind i A.2a. Fortsæt således til der er hæklet 20-23-26-29 omgange med stangmaske-grupper i A.1a til A.5a i højden. Der er nu 84-92-104-112 stangmaske-grupper/luftmasker på omgangen. Arbejdet måler ca 24-28-31-34 cm. Arbejdet deles nu til ryg & forstykke/ærmer.

RYG- OG FORSTYKKE:
Klip tråden. Tæl 14-16-18-20 luftmasker fra midten, set fra retsiden fra midt bagpå og ud mod siden/skulder (undtagen luftmasken midt bagpå), hækl 1 kædemaske om den 14.-16.-18.-20.luftmaske, hækl 2.omgang af A.1a (= 3 luftmasker, hækl 2 stangmasker om samme luftmaske), hækl 6 luftmasker (= under ærmet), spring over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stangmaske-grupper (= ærme), om den næste luftmaske hækles A.2a videre som før, hækl A.2a og A.3a som før til der er hæklet om 14-16-18-20 luftmasker forbi den midterste luftmaske foran, hækl 6 luftmasker (= under ærmet), spring over 13-13-15-15 luftmasker og 14-14-16-16 stangmaske-grupper (= ærme), hækl A.2a og A.3a som før til der er 1 luftmaske tilbage, afslut med 2.omgang af A.4a om samme bue som kædemasken i starten af omgangen = totalt 60-68-76-84 stangmaske-grupper (inklusiv stangmaske-grupperne midt foran og midt bagpå) og 6 luftmasker under hvert ærme. Næste omgang hækles således: Hækl A.1a om de 6 luftmasker under ærmet, fortsæt med A.2a og A.3a som før til de 6 luftmasker under det andet ærme, hækl A.2a om de 6 luftmasker under ærmet 1 gang, derefter hækles der mønster som før omgangen ud. Dvs der fortsættes at tage ud midt foran og bagpå med A.3a, omgangene starter med A.1a og slutter med A.4a og de resterende masker hækles som A.2a. Fortsæt således til arbejdet måler ca 89-91-93-95 cm, målt fra skulderen og ned til spidsen midt foran. Klip og hæft trådene.

ÆRME:
Ærmerne hækles rundt i lys beige.
Start i første luftmaske som blev hoppet over da der blev delt til ærme og ryg & forstykke, hækl 1 kædemaske om denne luftmaske, hækl 2.omgang af A.1a (= 3 luftmasker, hækl 2 stangmasker om samme luftmaske), hækl A.2a i hver af de 12-12-14-14 luftmasker/13-13-15-15 stangmaske-grupper som blev hoppet over, hækl 6 luftmasker midt under ærmet og afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen. Fortsæt med A.1a og A.2a på næste omgang, nu afsluttes der med en rapport af A.4a om de 6 luftmasker som blev hæklet under ærmet = 14-14-16-16 rapporter af A.1a/A.2a/A.4a. Fortsæt dette mønster. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 stangmaske-gruppe ind under ærmet efter A.1/ før A.4 – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 3.-3.-2.-2.cm totalt 3 gange = 11-11-13-13 stangmaske-grupper. Klip og hæft tråden når ærmet måler 20-18-14-11 cm fra arbejdet blev delt. Hækl det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy åbningen under ærmerne.

Diagram

= fastmaske
= stangmasker i masken
= stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen
= kædemaske
= luftmaske
= første omgang er forklaret i opskrift

Lucia 23.06.2019 - 15:46:

È molto bello questo modello, ce n'è uno simile aperto davanti? Eventualmente anche con spiegazioni in lingua non italiana. Grazie❣

DROPS Design 23.06.2019 kl. 20:50:

Buongiorno Lucia. Purtroppo una versione aperta sul davanti non è prevista. A questo link trova l’elenco dei modelli a poncho disponibili in lingua inglese. Può vedere se ne trova uno che soddisfi le sue esigenze. Se non disponibile in italiano, può chiederne la traduzione. Buon lavoro!

Micòl 19.05.2019 - 13:05:

Salve e scusate per l'insistenza ma o fatto leggere anche ad altre persone queste spiegazioni per assicurarmi di non essere io la 'limitata' ma sembra che davvero siano scritte in modo molto poco comprensibile.Non vedo, se non nelle spiegazioni del giro 3, alcun luogo del testo i cui si indichi come proseguire ad usare i diagrammi A1 A5 e poi A.1.1 ecc.E' possibile avere, anche a pagamento, delle spiegazioni chiare, scritte in modo lineare?

DROPS Design 19.05.2019 kl. 16:29:

Buongiorno Micòl. Lavora la seconda riga di A.1 sulle maglie su cui ha lavorato la prima riga di A.1, la seconda riga di A.2 sulle maglie della prima riga di A.2 e così via. Eventualmente, può mandare una fotografia del suo lavoro e spiegare dove le serve aiuto al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Micòl 13.05.2019 - 18:05:

Interpreto bene le spiegazioni? Sono scritte in modo molto criptico! Secondo giro delle strisce dopo lo sprone Giro 4 beige tutto il giro A1 giro 5 rosa A2 ....A5 Giro 9 rosa A.1a ....Giro 13 rosa A5.a

DROPS Design 13.05.2019 kl. 19:02:

Buongiorno Micòl. I colori sono corretti. Sullo stesso giro lavora i diagrammi da A.1 a A.5 come indicato nel testo (dopo i primi 5 giri da A.1a a A.5a). Buon lavoro!

Micòl 12.04.2019 - 15:12:

Non mi è chiara la prima riga dei diagrammi A1 A2 e A4.4 ccatenelle che finoscono con una maglia bassa? A2 è disegnato diverso ma sembra che la sostanza sia la stessa...è così? grazie in anticipo

DROPS Design 12.04.2019 kl. 17:07:

Buongiorno Micòl. Sì sono 4 catenelle e 1 m.bassa nella maglia alta del giro precedente. A2 è di fatto uguale ad A1. Poichè A1 viene lavorato all'inizio del giro, trova la prima maglia alta sostituita da 3 catenelle. Buon lavoro!

Micòl 10.04.2019 - 18:09:

Ma il primo giro del diagramma A1 e A2 sono identici o non sono capace a leggere(mi confondono molto i diagrammi) 4 catenelle e una maglia bassa per gruppi di 4 maglie altre del giro precedente?così che il primo giro delle strisce (o grìiro 3) di fatto non c'è differenza (non si deve contare 4 poi 12)

DROPS Design 10.04.2019 kl. 23:54:

Buongiorno Micòl. Il primo giro del diagramma A1 è uguale al,primo giro di A2. Quindi lavora 4 catenelle e 1 maglia bassa nella quarta maglia del giro precedente. Lavora A1 una volta (4 maglie del giro precedente) e ripete A2 tre volte, quindi su 12 maglie del giro precedente. Buon lavoro!

Mia 08.03.2019 - 16:09:

Jag brukar inte ha svårt att förstå era mönster, men går bet på detta. Ska börja med fram/bak-stycket. 20 m från spetsen gör att ärmen börjar 6 stolpgrupper från mittenspetsen? Jag misstänker att jag börjar på fel ställe, men kan inte läsa annat än att utgå från spetsen mitt bak? Vad är det som jag missar?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:16:

Hej Mia, jo varvet börjar i övergången mellan ärm och bakstycke. Det vill säga att när du virkar Varv 3 får du automatisk "spetsen mitt bak" och sedan "spetsen mitt fram". Lycka till :)

Mironova 23.02.2019 - 10:15:

Благодаря! Прекрасен модел :)

Linda Hankins 04.02.2019 - 22:41:

Hi, I am having trouble understanding what this means - " work 1 treble crochet in each of the next 1-1-5-5 chain stitches, " " skip 13-13-15-15 chain stitches and 14-14-16-16"...what number am I to use? My size is L/XL Thank you for your time

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:11:

Hi Linda, For size L/XL you use the second number in each series - so work 1 treble crochet in the next (1) chain stitch, skip 13 chain stitches, etc. Happy crocheting!

Graziella Swerts 03.01.2019 - 16:01:

Kan u mij van pas toer 4 helpen, er staat haak o verder , maar dan klopt telpatroon niet

DROPS Design 23.01.2019 kl. 12:08:

Dag Graziella,

Als je toer 1 t/m toer 3 volgens de beschrijving hebt gebreid kun je vanaf toer 4 verder de telpatronen volgen. De vierde toer in het telpatroon tel je vanaf de rij met het sterretje (dus de rij met het sterretje is de 1e toer, die daarna de 2e toer, enzovoort)

Nancy Spoolman 13.12.2018 - 15:53:

I am having trouble finding out how much yarn I would need for a L/XL? How do I know which of these 400-400-450-500-550-600 g tell me where the L/XL starts? Nanc

DROPS Design 13.12.2018 kl. 15:58:

Dear Mrs Spoolman, Size L/XL is the 2nd size listed, in this size you will need 400 g DROPS Belle colour 11 + 400 g DROPS Bell colour 03 - DROPS Belle = 50 g a ball = you will need 8 balls in each colour in this size. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 190-9