DROPS / 190 / 31

Embrace of the Sun Skirt by DROPS Design

Kjol med hålmönster, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Muskat

DROPS Design: Modell r-731
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-700 g färg 07, ljus gul

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 3,5 till moss-stickning - eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

TILLBEHÖR: Ca 70-120 cm resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 225kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

ÖKNINGSTIPS-1:
Öka 1 maska genom att hämta upp maskan från föregående varv och sticka den nya maskan rät. När det ökas efter 1:a och 3:e markören ska det hämtas upp 1 maska i första maskbågen efter markören. När det ökas före 2.a och 4:e markören ska det hämtas upp 1 maska i sista maskbågen före markören.

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 336 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 16) = 21.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 21:a maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek (gäller A.2).

MOSS-STICKNING:
VARV 1: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* varvet runt.
VARV 2: Sticka avigmaskor över rätmaskor och rätmaskor över avigmaskor.
Upprepa varv 2.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner.
Lägg upp 152-168-184-208-232-256 maskor på rundsticka 4 med Muskat. Sticka slätstickning i 2 cm till sömsmån. Sticka 1 varv avigt (= vikkant). Sätt 1 markeringstråd i arbetet. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Fortsätt med slätstickning. När arbetet mäter 4-4-4-4-5-6 cm från markeringstråden sätts det 4 markörer i arbetet så här: Första markören sätts efter de första 17-20-23-28-33-38 maskorna, 2:a markören sätts efter de nästa 42-44-46-48-50-52 maskorna, 3:e markören sätts efter de nästa 34-40-46-56-66-76 maskorna och 4:e markören sätts efter de nästa 42-44-46-48-50-52 maskorna. Det är 17-20-23-28-33-38 maskor kvar på varvet efter sista markören.
På nästa varv ökas det efter 1:a och 3:e markören och före 2:a och 4:e markören – läs ÖKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor ökade). Öka så med 2½-2-2-2-2-2 cm mellanrum totalt 10-12-14-14-14-14 ggr = 192-216-240-264-288-312 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 29-31-33-33-35-37 cm från markeringstråden. Nu stickas A.1 runt (= 16-18-20-22-24-26 rapporter à 12 maskor). På varje varv med pil i A.1 förskjuts varvets början 2 maskor till vänster, dvs lyft över de 2 första maskorna på höger sticka utan att sticka dem, sticka sedan A.1 runt. De 2 maskorna som lyftes över på höger sticka kommer att stickas i sista repetitionen med A.1. På nästa varv stickas alla maskorna räta och på nästa varv därefter börjar varvet som förut igen. När A.1 är färdigstickat är det 256-288-320-352-384-416 maskor på varvet.
Sedan stickas A.2 runt (= 16-18-20-22-24-26 rapporter à 16 maskor). När A.2 är färdigstickat är det 336-378-420-440-480-520 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt där det ökas 16-18-20-22-24-26 maskor jämnt fördelat = 352-396-440-462-504-546 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka moss-stickning runt i 2 cm. Maska av med rätmaskor över avigmaskor och avigmaskor över rätmaskor. Kjolen mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm från vikkanten i livet och ner.

MONTERING:
Vik sömsmånen mot avigsidan och sy fast fint, men låt det vara kvar en liten öppning att trä resåren genom.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål
= förskjut varvets början 2 maskor till vänster som förklarat i beskrivningen
= förskjut varvets början 2 maskor till vänster, sedan börjar varje varv här

Kommentarer (4)

Kristi 04.09.2018 - 16:39:

Järgmisel ringil kahanda pärast 1. ja 3. silmusemärkijat, ning enne 2. ja 4. silmusemärkijat – loe KASVATAMISE NIPPI 1 (= 4 silmust kasvatatud). Kas ei peks olema: järgmisel ringil kasvata pärast 1. ja . silmusemärkijat

Mariarita 01.05.2018 - 09:30:

Gentilissimo Staff,buongiorno.Grazie per la solerte risposta (comunque non ho risolto la mia problematica:forse dipende dalla stampante).Auguro buon 1° maggio.Rita

Mariarita 01.05.2018 - 08:14:

Buongiorno.Sto riscontrando dei problemi a stampare le spiegazioni dei Vostri modelli.Vi risultano altre segnalazioni in merito,oppure è una mia inettitudine?Grazie della cortese risposta.Complimenti e buon lavoro.Rita

DROPS Design 01.05.2018 kl. 08:38:

Buongiorno Mariarita. Dopo aver cliccato per stampare il modello, si apre la pagina con l'offerta sconto attualmente in essere. In alto a destra, trova la scritta: Stampare il modello e da lì si completa la procedura di stampa. Buon lavoro!

Monica Lovino 19.04.2018 - 17:11:

Buongiorno, ma se volessi fare la gonna un po' più lunga, diciamo 10/15 cm in più, come dovrei fare? Grazie

DROPS Design 20.04.2018 kl. 08:35:

Buongiorno Monica. Per allungare la gonna, può lavorare10/15 cm in più a maglia rasata prima di lavorare il diagramma A.1. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 190-31