DROPS / 190 / 30

Sunny Days by DROPS Design

Kjol med hålmönster, vågmönster och rätstickning, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Cotton Merino

DROPS Design: Modell cm-090
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
550-600-650-700-750-850 g färg 17, vaniljgul

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 3,5 till rätstickning – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 45 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

TILLBEHÖR: ca 66-110 cm resår.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 33.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 363kr. Läs mer.

ÖKNINGSTIPS (jämnt fördelat):
Alla ökningarna görs på 1 varv med rätmaskor. Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål.
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 150 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 5) = 30. I detta exempel ökas det efter var 30:e maska.

MÖNSTER:
Se diagram A.1-A.3. Välj diagram för din storlek.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Kjolen stickas runt, uppifrån och ner. Lägg upp 150-162-180-202-224-246 maskor på rundsticka 3,5 med Cotton Merino. Sticka RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. När arbetet mäter 2 cm, sätts det 1 markör i arbetet (= vikkant, denna ska senare vikas ned och sys fast till kjolen från avigsidan). Härifrån mäts arbetet sedan! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 1 cm ökas det 5 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så på vart 8:e-8:e-6:e-6:e-6:e-6:e varv totalt 8-10-13-14-16-18 ggr. Sedan ökas det 2-4-3-0-0-0 maskor jämnt fördelat på nästa varv med rätmaskor = 192-216-248-272-304-336 maskor. När arbetet mäter 16-18-20-22-24-26 cm från markören, byts det till rundsticka 4 och stickas A.1 (= 8 maskor) över alla maskorna (= 24-27-31-34-38-42 ggr på bredden). När A.1 är stickat 1 gång i höjden stickas A.2 över alla maskor, sedan stickas A.3 över alla maskor. När alla maskorna har ökats i A.1 är det 456-513-589-612-646-714 maskor på varvet. Fortsätt diagrammet och maska av som förklarat på sista varvet i A.1, maska ev av med 1 sticknummer större om avmaskningskanten stramar. Arbetet mäter totalt 58-60-62-64-66-68 cm (inklusive vikkanten).

MONTERING:
Vik sömsmånen dubbel mot avigsidan och sy fast fint. Låt det vara kvar en liten öppning till att trä resåren genom.

Detta mönster har uppdaterats. .

Diagrammet har delats på grund av längden
Uppdaterad online: 16.08.2018

= maska av 1 maska
= maska av 1 maska, gör 1 omslag om stickan, maska av omslaget, detta görs för att avmaskningskanten inte ska bli för stram

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Mia 06.12.2018 - 19:35:

Hallo ! Wenn ich diesen Rock glatt rechts stricke, mit einem Krausem Rand,wenn das Model ihn an dann hat und sich dreht, schwingt er dann noch locker ? Danke für die Hilfe.

DROPS Design 07.12.2018 kl. 12:12:

Liebe Mia, wenn Sie die Maschenprobe einhalten, sollte der Rock auch ohne Lochmuster locker schwingen. In den Diagrammen sind Zunahmen enthalten, die müssten Sie auch übernehmen, wenn Sie nur glatt rechts stricken, damit der Rock die passende Weite erhält, um locker zu fallen. Als unteren Rand können Sie das Wellenmuster gemäß Diagramm stricken oder ein paar Runden kraus rechts, damit sich der untere Rand nicht nach oben wellt. Schauen Sie sich doch aber auch einmal andere Rockmodelle an, vielleicht ist ein passendes glatt rechts gestricktes Design für Sie dabei. Viel Spaß beim Stricken!

Mia 06.12.2018 - 18:22:

Hallo ! Wenn ich diesen Rock glatt rechts stricke, mit einem Krausem Rand,wenn das Model ihn an hat und sich dreht, schwingt er dann noch locker ?

Francia Baggaley 14.08.2018 - 15:32:

Is there a way to get a bigger graph to follow. This one is so small it is unreadable. I have yet to figure out how to blow it up to a more useable state. Thanks

DROPS Design 16.08.2018 kl. 08:40:

Dear Mrs Baggaley, thanks for your feedback, larger diagrams should be available soon. Happy knitting!

Mariarita 24.04.2018 - 13:38:

Buongiorno.Sarei interessata ad acquistare online i Vostri filati,poichè nella mia zona non è presente un negozio con le Vostre referenze.Come posso fare?Grazie.Complimenti per il sito.Buona giornata e buon lavoro.Rita.

DROPS Design 24.04.2018 kl. 14:19:

Buongiorno Mariarita. A questa pagina trova l’elenco dei rivenditori Drops in Italia. Selezionando il singolo rivenditore, le si apre la pagina con l’indicazione di quali qualità di filato ha nel suo assortimento, di come contattarlo e il link all’eventuale sito web. Buon lavoro!

Beti 08.01.2018 - 19:53:

Ein sehr schönes Modell.

Andrea Cerri 13.12.2017 - 15:42:

Me encanta, ojala la elijan para tener el patrón

Kommentér oppskrift DROPS 190-30