DROPS / 186 / 30

Carly Pullover by DROPS Design

Genser med raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.

DROPS Design: ai-103
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-350-400 g farge 01, natur

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 4,5 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
---------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 175kr. Les mer.

Det økes til raglan på hver side av A.1 (= 8 økte masker per økeomgang). Øk ved å lage 1 kast, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 168 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 24) = 7. I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 7.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder erme):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), strikk de 2 neste maskene rett sammen.
----------------------------------------------------------

Arbeidet strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner.

GENSER:
Legg opp 80-84-88-96-96-104 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 omgang rett, deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 2 cm. Omgangens begynnelse = midt bak.
Bytt til rundpinne 5,5 og strikk neste omgang slik: Strikk 15-16-17-18-18-20 masker rett - SAMTIDIG som det økes 2-1-2-2-2-3 masker jevnt fordelt over disse maskene, 10-10-10-12-12-12 masker rett, 30-32-34-36-36-40 masker rett – SAMTIDIG som det økes 4-2-4-4-4-6 masker jevnt fordelt over disse, 10-10-10-12-12-12 masker rett, 15-16-17-18-18-20 masker rett – SAMTIDIG som det økes 2-1-2-2-2-3 masker jevnt fordelt over disse maskene = 88-88-96-104-104-116 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Neste omgang strikkes slik: Strikk 14-14-16-17-17-20 masker rett (= halve bakstykke), A.1 (= 6 masker), strikk 4-4-4-6-6-6 masker rett (= erme), A.1, strikk 28-28-32-34-34-40 masker rett (= forstykke), A.1, strikk 4-4-4-6-6-6 masker rett (= erme), A.1, strikk 14-14-16-17-17-20 masker rett (= halve bakstykke). Fortsett dette mønsteret, samtidig økes det 1 maske på hver side av A.1 til RAGLAN – se forklaring over. Øk på hver 2.omgang totalt 20-23-23-26-28-30 ganger. Etter alle økninger er det 248-272-280-312-328-356 masker på pinnen. Fortsett med mønster og glattstrikk (uten økninger) til arbeidet måler 23-26-27-29-31-33 cm fra oppleggskanten midt foran.

Strikk neste omgang slik: Strikk 39-42-43-48-52-57 masker (= halve bakstykket), sett de neste 46-52-54-60-60-64 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), strikk 78-84-86-96-104-114 masker rett (= forstykke), sett de neste 46-52-54-60-60-64 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), og strikk de resterende 39-42-43-48-52-57 maskene (= halve bakstykket).

BOLEN:
= 168-180-192-208-228-248 masker. Sett 1 merke her. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA. Fortsett rundt med glattstrikk til arbeidet måler 25-24-25-24-24-24 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 24-28-28-32-36-36 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 192-208-220-240-264-284 masker. Bytt til rundpinne 4,5 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – for at avfellingskanten ikke skal stramme kan det felles av med pinne 5,5. Arbeidet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Arbeidet strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner. Sett de 46-52-54-60-60-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 5,5 og legg i tillegg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker midt under ermet = 52-58-64-68-70-74 masker. Sett 1 merketråd midt i de nye maskene. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 2 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell på hver 4.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 9-11-14-15-15-16 ganger = 34-36-36-38-40-42 masker. Når arbeidet måler 36-34-33-31-30-29 cm strikkes det 1 omgang rett der det økes 6-4-8-6-8-6 masker jevnt fordelt = 40-40-44-44-48-48 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang). Fortsett med vrangbord i 5 cm, deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 42-40-39-37-36-35 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

Ida 18.09.2019 - 23:04:

Hej. jeg har nu været i gang med udtagningerne i 13 omgange, men kan intet raglan-mønster se. Det er min første sweater, så jeg følger opskriften slavisk. NU er jeg dog kommet til at tænkte på om første omgang er: (i st. S) 14-A1-4-A1-28-A1- 4 -A1-14 og anden omgang så er med udtagningerne. Så bliver 3. omgang vel. 15-A1-6-A1-30-A1-6A1-15, 4. med udtagninger og 5. omgang: 16-A1-8-A1-32-A1 osv. Er det rigtigt? el. skal man blot følge opskriften og blive ved med at lave 14-4-28-4-14?

Trine 15.09.2019 - 21:13:

Hej. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at begynde, at strikke den her sweater. Men kan ikke finde nogen steder hvor der står om, hvor mange garnnøgler man skal bruge? Jeg ville gerne strikke en størrelse M

DROPS Design 16.09.2019 kl. 08:30:

Hei Trine. Garnmengden til oppskriften finner du til høyre eller under bildet (avhengig om du bruker mobil, nettbrett eller PC). Til denne genseren skal det brukes: Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL Materialer: DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C) 250-300-300-350-350-400 g farge 01, natur. God Fornøyelse!

Maryse 05.09.2019 - 10:23:

Est ce que ce modèle peut se tricoter avec des aiguilles classiques . Si oui peut on obtenir les explications Merci pour votre réponse

DROPS Design 05.09.2019 kl. 13:26:

Bonjour Maryse, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Mike Rooney 01.09.2019 - 11:29:

I am so happy to come across this piece of write up, very much advanced my understanding to the next top level. Great job and continue to do same.Baywatch Jacket

Baywatch Jacket 01.09.2019 - 11:28:

I am so happy to come across this piece of write up, very much advanced my understanding to the next top level. Great job and continue to do same.

King 30.08.2019 - 21:12:

Its excellence and decent post. Thanks for sharing. indian girl Halloween costume

Tessa 19.08.2019 - 10:57:

Decreasing the sleeves, is it decreasing 2 stitches every 2 cm, for a total of 14 times? Or decrease 14 stitches every 2 cm? I don't see how the total decreases add up in the pattern. I'm working on an L sized jumper.

DROPS Design 19.08.2019 kl. 11:46:

Dear Tessa, in size L you will decrease 2 stitches mid under sleeve on every 2 cm a total of 14 times = 28 sts will be decreased in total. There were 64 sts - 28 sts = 36 sts remain. Happy knitting!

Åse 07.08.2019 - 10:13:

Det må være en feil i denne oppskriften. Det står under Bolen at en skal strikke til 25 cm i L, så øke m og så strikke vrangbord. Dette tror jeg skal være 35 cm, ellers kan ikke hel lengde bli ca 58 cm. Jeg holder på med avsluttende vrangbord nede nå, og strikker slik. Det er passelig.

åse 02.08.2019 - 13:45:

Skal det økes helt nederst, altså rett før jeg feller av med vrangborden? Jeg er ferdig med raglan, og starter nå under ermene. Tenkte at jeg bare skulle strikke rett ned nå.

DROPS Design 02.08.2019 kl. 15:14:

Hej Åse, ja nu strikker du rett ned. Om du ikke øker når du bytter til rundpinne 4,5 ret før kanten, så kan kanten let bli for tight :) God fornøjelse!

KLA 01.08.2019 - 10:20:

Hei igjen! Jeg forstår fortsatt ikke hvor det skal markeres og hvor A1 er. Har forsøkt flere ganger og gjort det feil. Kan du gi et konkret eksempel på hvor jeg skal markere og øke, utdrag oppskriften (med antall masker osv.)? :-)

DROPS Design 02.08.2019 kl. 09:52:

Hej igen, hvis du strikker ifølge opskriften "neste omgang strikkes slik" så vi du få de fire A.1 i hver raglanovergang mellem bol og ærmer. Du har da 4-4-4-6-6-6 masker rett på hvert erme og 28-28-32-34-34-40 masker rett på for og bagstykke (alt efter hvilken størrelse du strikker) og så med A.1 imellem hver. Du kan også altid få hjælp i butikken hvor du har købt dit DROPS garn. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 186-30