DROPS / 208 / 1

Carly Pullover by DROPS Design

Genser med raglan, strikket ovenfra og ned til herre. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.

  • Carly Pullover / DROPS 208-1 - Genser med raglan, strikket ovenfra og ned til herre. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.
  • Carly Pullover / DROPS 208-1 - Genser med raglan, strikket ovenfra og ned til herre. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.
  • Carly Pullover / DROPS 208-1 - Genser med raglan, strikket ovenfra og ned til herre. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.
  • Carly Pullover / DROPS 208-1 - Genser med raglan, strikket ovenfra og ned til herre. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.
DROPS Design: ai-239
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
STØRRELSE: S - M - L - XL - XXL - XXXL

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
350-400-400-450-450-500 g farge 01, natur

DROPS SETTPINNER NR 4,5 og 5,5.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5 og 5,5: Lengde på 40 og 80 cm.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 434kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------
FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:
-------------------------------------------------------

Det økes til raglan på hver side av A.1 (= 8 økte masker per økeomgang). Øk ved å lage 1 kast, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 168 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 24) = 7. I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 7.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder erme):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), strikk de 2 neste maskene rett sammen.
AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med ½ p.nr større eller fell av med rett over rett og vrang over vrang og lag evt 1 kast om pinnen etter hver 4.maske (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------
START ARBEIDET HER:
-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant med brettekant, bærestykke og bol strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned.
GENSER:
Legg opp 80-84-88-96-96-104 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 8 cm – denne halskant skal etterpå brettes dobbelt mot vrangen under montering og blir da bare 4 cm på det ferdige arbeide. Omgangens begynnelse = midt bak.
Bytt til rundpinne 5,5 og strikk neste omgang slik: Strikk 15-16-17-18-18-20 masker rett - SAMTIDIG som det økes 2-1-2-2-2-3 masker jevnt fordelt over disse maskene, 10-10-10-12-12-12 masker rett, 30-32-34-36-36-40 masker rett – SAMTIDIG som det økes 4-2-4-4-4-6 masker jevnt fordelt over disse, 10-10-10-12-12-12 masker rett, 15-16-17-18-18-20 masker rett – SAMTIDIG som det økes 2-1-2-2-2-3 masker jevnt fordelt over disse maskene = 88-88-96-104-104-116 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Neste omgang strikkes slik: Strikk 14-14-16-17-17-20 masker rett (= halve bakstykke), A.1 (= 6 masker), strikk 4-4-4-6-6-6 masker rett (= erme), A.1, strikk 28-28-32-34-34-40 masker rett (= forstykke), A.1, strikk 4-4-4-6-6-6 masker rett (= erme), A.1, strikk 14-14-16-17-17-20 masker rett (= halve bakstykke). Fortsett dette mønsteret, samtidig økes det 1 maske på hver side av A.1 til RAGLAN – se forklaring over. Øk på hver 2.omgang totalt 20-23-23-26-28-30 ganger. Etter alle økninger er det 248-272-280-312-328-356 masker på pinnen. Fortsett med mønster og glattstrikk (uten økninger) til arbeidet måler 29-31-33-35-37-39 cm fra oppleggskanten midt foran.
Strikk neste omgang slik: Strikk 39-42-43-48-52-57 masker (= halve bakstykket), sett de neste 46-52-54-60-60-64 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), strikk 78-84-86-96-104-114 masker rett (= forstykke), sett de neste 46-52-54-60-60-64 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), og strikk de resterende 39-42-43-48-52-57 maskene (= halve bakstykket).

BOLEN:
= 168-180-192-208-228-248 masker. Sett 1 merke her. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA. Fortsett rundt med glattstrikk til arbeidet måler 30 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det økes 0-0-0-8-4-16 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 168-180-192-216-232-264 masker.
Bytt til rundpinne 4,5 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 5 cm. Fell av – les AVFELLINGSTIPS. Arbeidet måler ca 64-66-68-70-72-74 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Arbeidet strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner. Sett de 46-52-54-60-60-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 5,5 og legg i tillegg opp 6-6-10-8-10-10 nye masker midt under ermet = 52-58-64-68-70-74 masker. Sett 1 merketråd midt i de nye maskene. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA. Strikk glattstrikk rundt.
Når arbeidet måler 9-8-7-7-6-6 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell på hver 4,5.-3,5.-3.-3.-2½.-2½.cm totalt 6-9-12-13-13-14 ganger = 40-40-40-42-44-46 masker.
Når arbeidet måler 41-39-38-36-34-33 cm strikkes det 1 omgang rett der det økes 0-0-4-2-4-2 masker jevnt fordelt = 40-40-44-44-48-48 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang). Fortsett med vrangbord i 6 cm, fell av – les AVFELLINGSTIPS. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy med elastiske sting.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 05.05.2020
ERME: XL - fell på hver 2½cm.
... Når arbeidet måler 9-8-7-7-6-6 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell på hver 4,5.-3,5.-3.-2½.-2½.-2½.cm totalt 6-9-12-13-13-14 ganger = 40-40-40-42-44-46 masker.
Oppdatert online: 03.03.2021
Målskisse oppdatert med nye mål.

Nye mål i teksten:

GENSER:
... Fortsett med mønster og glattstrikk (uten økninger) til arbeidet måler 29-31-33-35-37-39 cm fra oppleggskanten midt foran...

BOLEN:
... Fortsett rundt med glattstrikk til arbeidet måler 30 cm fra delingen...

ERME:
... Når arbeidet måler 41-39-38-36-34-33 cm strikkes det 1 omgang rett der det økes 0-0-4-2-4-2 masker jevnt fordelt = 40-40-44-44-48-48 masker...

Diagram

symbols = rett

Kommentarer / Spørsmål (52)

country flag Silvia 08.04.2021 - 16:43:

El texto y el dibujo del patrón no cuadra. En el texto pone “ Continuar con el patrón y punto jersey (sin más aumentos) hasta que la pieza mida 29-31-33-35-37-39 cm a partir de la orilla de montaje a lo largo del centro del frente” en el dibujo esta medida es, en la talla M, 20+4+4=28, no 31. He seguido el texto y la sisa de jersey me ha quedado muy baja, no tiene nada que ver con la foto del modelo

country flag Malene Sørensen 14.03.2021 - 20:00:

Hej Hvor er det man skal bruge diagrammet som jeg Kan se det er det kun glatstrik Er det ved raglon ærmet eller hvad ...???? Tak for hurtigt svar Mvh malene.

user icon DROPS Design 17.03.2021 kl. 15:15:

Hej Malene, ja det stemmer, det strikkes i hver raglanovergang. Du starter med at strikke der hvor det står START ARBEJDET HER: ... God fornøjelse!

country flag Monika 12.03.2021 - 08:34:

Dzień dobry, wykonuję sweter w rozmiarze S. Wydaje mi się, że istnieje pewna rozbieżność pomiędzy opisem a schematem w części dotyczącej karczku. W opisie jest napisane, że po zakończeniu reglanu przerabiać (dla modelu S), aż długość robótki liczona od nabierania oczek wyniesie 29 cm. W schemacie podane jest (4 +4 - czyli 8 cm ściągacza + 18 cm długość do podkroju rękawów co daje 26 cm, a nie 29 cm? Czy jest to błąd w schemacie?

user icon DROPS Design 12.03.2021 kl. 11:17:

Witaj Moniko, musisz mierzyć od początku wykończenia dekoltu (jego część będzie później zagięta i powstanie podwójne wykończenie dekoltu), nie jest to zaznaczone na schemacie. Pozdrawiamy!

country flag Anna 12.03.2021 - 07:49:

Dobrý den, mohu se prosím zeptat co přesně znamená "SOUČASNĚ přidat nad oky" ? (viz např. odstavec PULOVR) Děkuji moc.

user icon DROPS Design 26.03.2021 kl. 06:30:

Dobrý den, Anno! Tyto instrukce znamenají, že je potřeba udělat víc věcí zároveň :-): tj. pokračujete v pletení jak je uvedeno dříve a SOUČASNĚ (navíc) musíte ještě během tohoto pletení příslušný počet ok přidat/ujmout atp. U tohoto konkrétního modelu je to snadné, protože nemá vzorek (a proto může být ta instrukce trochu matoucí), ale u krajkových či pestrobarevných svetrů je potřeba vědět, že se k předchozím instrukcím přidává úkon navíc. Hodně zdaru! Hana

country flag Hadrien 08.03.2021 - 19:01:

Bonjour, quand vous dites "Augmenter 23 fois au total (pour du M) tous les deux tours" (après le col) faut-il augmenter 23 fois en plus du raglan (à savoir de chaque coté de A1 tous les tours ce qui fait 8 augmentations par tours)? Et ce tous les 2 tours ou 23 fois répartis sur les deux tours? Sinon j'ai du mal à comprendre comment atteindre le bon nombre de mailles (272). Merci par avance pour votre réponse.

user icon DROPS Design 09.03.2021 kl. 07:22:

Bonjour Hadrien, il s'agit ici des augmentations du raglan, vous devez augmenter comme indiqué sous RAGLAN, autrement dit 1 maille de chaque côté de chaque A.1 - on tricote A.1 à chaque transition entre le dos/le devant et les manches: 4 fois au total, on augmente avant A.1 + après A.1 = 2 m à chaque A.1 x 4 = 8 mailles vont être augmentées à chaque fois (= tous les 2 tours: 1 tour d'augmentations, 1 tour sans augmentations). Et tricotez ces 2 tours 23 fois au total - vous augmentez 46 m pour chaque manche/devant/dos. Autrement dit: 88 + 23x 8 augm = 272 m. Bon tricot!

country flag Anna KArlsson 27.02.2021 - 16:36:

Hej! Fint mönster! Skulle ni kunna tipsa/länka till ett par andra garnen som passar till detta mönster. Anna

user icon DROPS Design 01.03.2021 kl. 09:41:

Hej Anna. Denna tröja kan du sticka i antingen 1 tråd från garngrupp C eller 2 trådar från garngrupp A. Du hittar en översikt över våra garngrupper här. Tänk som vanligt bara på att få den stickfasthet som uppges i mönstret och att beräkna riktig garnåtgång. Mvh DROPS Design

country flag Hadrien 22.02.2021 - 23:55:

Bonjour je débute la confection de pull en circulaire et j'ai du mal à comprendre la partie augmentation: "Continuer avec l'aiguille circulaire 5,5 et tricoter le tour suivant ainsi: 16 maille endroit – en augmentant EN MÊME TEMPS 1 mailles à intervalles réguliers". Si je suis les explications dois-je augmenter d'une maille au bout des 16 mailles soit 16/1 = 16? De plus où placer mes repères après l'étape du col? Après chaque augmentation? Merci d'avance

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 08:49:

Bonjour Hadrien, vous devez augmenter 1 maille dans les 16 mailles endroit (vous pouvez l'augmenter au milieu pour qu'elle soit bien centrée), ensuite en M vous devrez augmenter 2 mailles dans les 32 mailles endroit, de même, répartissez ces 2 augmentations à intervalles réguliers dans ces 32 mailles. Cette leçon explique comment augmenter à intervalles réguliers et pourra probablement vous aider. Bon tricot!

country flag Bára 21.02.2021 - 14:44:

Dobr ýden, ráda bych upletla tento svetr v barevné variaci /s pruhem) jakou mi doporučíte vlnu, která stoprocentně nebude kousat? (Svetr je pro syna a citlivou pokožkou) Díky Bára

user icon DROPS Design 21.02.2021 kl. 21:26:

Dobrý den, Báro, pro tento účel by byla ideální jemná silná merino vlna DROPS Big Merino. Hodně zdaru! Hana

country flag Tim Hagey 10.02.2021 - 19:24:

Error found. When slipping the 46-52-54-60-60-64 sleeve sts to a thread, it says to cast on 6-6-10-8-10-10 add'l sts. In the sleeve section of the pattern, it says to move the 46-52-54-60-60-64 sleeve sts from the thread onto your needle, and cast on 6-6-10-8-10-10 sts. It says you should now have 52-58-64-68-70-74 sts. In my case, I have 60 sts on the thread, and cast on 8. If I cast on an additional 8 sts, I will have 76 sts, when I only need 68. Shouldn't it say "pick up" sts?

country flag AUFFRET Marie 15.01.2021 - 15:40:

"Sur le diagramme pour L si je calcule 21 cm et j'ajoute les 8 cm du col je devrais m'arrêter à 29 cm et non 23 cm " Petite erreur 33 cm et non 23 cm à la fin de ma dernière explication. Excusez-moi .

Kommentér oppskrift DROPS 208-1

For paul

JoannaHF, United Kingdom

208-1 Carly Pullover

Leabrook, United States

Sly Pull Alpaca

OdLp, France