DROPS / 187 / 12

Golden Heart by DROPS Design

Genser med rundfelling, flerfarget norsk mønster og ¾ ermer, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Modell me-131
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farge 30, sennep
50-50-50-50-50-50 g farge 01, natur

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 – til rillekanter.
----------------------------------------------------------
DROPS Design: Modell me-131
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farge 30, sennep
50-50-50-50-50-50 g farge 01, natur

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 – til rillekanter.
----------------------------------------------------------

fra 23.50 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 23.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 211.5kr. Les mer.

ØKETIPS (gjelder rundfellingen):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 100 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 8,3.
I dette eksempelet økes det etter ca hver 8.maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1 og A.2).
Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

RAGLAN:
Øk 1 maske på hver side av de 4 merketrådene i hver overgang mellom bol og ermer slik: Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett og løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

GENSER:
Bærestykke og bol strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne ovenfra og ned, bytt til settpinner etter hvert som det felles.

HALSKANT:
Legg opp 100-104-110-116-120-126 masker på liten rundpinne 3 med sennep. Strikk 2 RILLER rundt – se forklaring over. Strikk 1 omgang rett der det økes 12-22-16-24-20-28 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 112-126-126-140-140-154 masker. Bytt til rundpinne 4 og strikk 1 omgang rett. Videre strikkes bærestykket som forklart under. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

BÆRESTYKKE:
Strikk A.1 rundt (= 8-9-9-10-10-11 rapporter à 14 masker). Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet. SAMTIDIG på siste omgang i A.1 økes det 8-9-9-10-10-11 masker jevnt fordelt. Når A.1 er strikket ferdig er det 152-171-171-190-190-209 masker på pinnen.
Videre strikkes A.2 rundt (= 8-9-9-10-10-11 rapporter à 19 masker). Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet. Når A.2 er strikket ferdig er det 208-234-234-260-260-286 masker på pinnen og arbeidet måler ca 12-12-12-14-14-14 cm fra oppleggskanten midt foran. Videre strikkes det med sennep til ferdig mål.
Strikk 1 omgang rett der det økes 8-6-2-4-4-6 masker jevnt fordelt = 216-240-236-264-264-292 masker. Strikk 1 omgang rett.
Nå settes det 4 merketråder i arbeidet uten at maskene strikkes: Første merketråd settes etter de første 34-37-37-42-44-50 maskene (= ½ bakstykke), 2.merketråd settes etter de neste 40-46-44-48-44-46 maskene (= erme), 3.merketråd settes etter de neste 68-74-74-84-88-100 maskene (= forstykke) og 4.merketråd settes etter de neste 40-46-44-48-44-46 maskene (= erme). Det er nå 34-37-37-42-44-50 masker etter siste merketråd på halve bakstykket.
Strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG på første omgang økes det til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker økt). Fortsett økningen til raglan på hver 2.omgang til det er økt totalt 11-12-16-16-19-19 ganger på hver side av de 4 merketrådene = 304-336-364-392-416-444 masker på pinnen.
Strikk videre som før uten økninger til raglan, men for å unngå å bryte hullraden langs hver raglanlinje strikkes A.3 i hver overgang mellom bol og ermer (merketrådene sitter midt i A.3).
Når arbeidet måler 23-25-27-29-31-33 cm strikkes neste omgang slik:
Strikk som før over de første 45-49-53-58-63-69 maskene (= ½ bakstykke), sett de neste 62-70-76-80-82-84 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 90-98-106-116-126-138 masker rett (= forstykke), sett de neste 62-70-76-80-82-84 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk som før over de resterende 45-49-53-58-63-69 maskene (= halve bakstykket). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 192-208-228-248-272-300 masker. Fortsett rundt med glattstrikk. Når arbeidet måler 32 cm fra delingen byttes det til rundpinne 3. Strikk 2 riller rundt. Bytt tilbake til rundpinne 4 og fell av med rett. Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 68-76-84-88-92-96 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 maskene. Strikk glattstrikk rundt med sennepsgul. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik totalt 9-12-15-15-16-17 ganger i S: På hver 8.omgang, i M: På hver 5.omgang, i L: På hver 4.omgang, i XL: På vekselvis hver 3. og 4.omgang, i XXL: På hver 3.omgang og i XXXL: På vekselvis hver 2. og 3.omgang = 50-52-54-58-60-62 masker. Strikk videre til ermet måler 26-24-23-21-19-18 cm fra delingen. Bytt til settpinner 3 og strikk 2 riller rundt. Bytt tilbake til settpinner 4 og fell av med rett. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen med sennep, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull
= økepinne
= 2 rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen med sennep, på neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Hanna 04.11.2018 - 22:00:

Hei, onkohan isompien kokojen (XL, XXL ja XXXL) A2-ruutupiirroksessa virhe kuvion alaosassa? Kuvion alapuolella lukee, että mallikerrassa on 19 silmukkaa. Kolmella alimmalla kerroksella kuvioon on kuitenkin piirretty vain 18 silmukkaa. Neljännellä kerroksella kuviossa on 19s, mutta edellisellä kerroksella ei ole merkitty lisäyksiä. Miten tässä kohdassa pitäisi neuloa? T. Hanna

Nathou 08.03.2018 - 21:49:

Bonjour, je ne trouve pas le détail de A.3 pourriez-vous m’aider merci d’avance.

DROPS Design 09.03.2018 kl. 08:59:

Bonjour Nathou, merci pour votre retour, la légende des diagrammes va être complétée très bientôt. Bon tricot!

Anita Jørgensen 02.02.2018 - 21:58:

Det mangler beskrivelse på mønster A3. Hva betyr skråstrekene?

DROPS Design 13.02.2018 kl. 14:01:

Hei Anita. Her mangler det forklaringen til diagramikonene til diagram A.3 (kast og 2 masker sammen). Det skal vi få ordnet opp i, takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. mvh Drops design

Debbie-Ann 21.01.2018 - 07:48:

Ein sehr schöner Pullover, ideal für kühle Sommertage. Mir gefällt die Passe sehr gut. Den werde ich nacharbeiten.

Daniela Massari 20.12.2017 - 22:26:

Delizioso lo vedo bene in alpaca

Dea 13.12.2017 - 20:27:

Mi piace davvero tanto.

Dianne 12.12.2017 - 23:28:

Have never done fair Isle, this could be the one to start with.

Mieke 12.12.2017 - 12:46:

I love this one! Can't wait for the pattern to be released and the yarn is fine to work with

Kommentér oppskrift DROPS 187-12