DROPS / 187 / 30

Diamonds in Lace by DROPS Design

Topp med hullmønster, raglan og A-fasong, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Modell e-273
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farge 17, hvit

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 23 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 3 til rillekanter - eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 48 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 80.75kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFTEN:

For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man maskeantallet på pinnen (f.eks 110 masker), og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 44) = 2,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage et kast etter vekselsvis hver 2.og 3.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

RAGLAN:
Øk i hver overgang mellom bol og ermer (= 8 masker økt på omgangen).
Strikk frem til 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull! Videre strikkes de nye maskene rett.

ØKETIPS (gjelder sidene på bolen):
Strikk frem til 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen. Gjenta i den andre siden (= 4 masker økt på omgangen). På neste omgang strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 110-115-120-125-130-137 masker på rundpinne 3 med Safran. Strikk 3 RILLER – se forklaring over. Strikk 1 omgang rett der det økes 44-39-38-41-56-65 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS (jevn fordeling) = 154-154-158-166-186-202 masker. Bytt til rundpinne 3,5. Sett 4 merketråder i arbeidet uten at det strikkes: sett en merketråd på starten av omgangen (= i overgangen mellom ermet og bakstykket), sett neste merketråd etter 53-53-55-59-69-77 masker, (= bakstykket), sett neste merketråd etter nye 24 masker (= erme), sett neste merketråd etter nye 53-53-55-59-69-77 masker (= forstykket), det er nå 24 masker (= erme) tilbake etter siste merketråd.
Omgangen starter i overgangen mellom ermet og bakstykket. Nå strikkes det mønster slik: 2 masker rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 0-0-1-3-8-12 masker rett, strikk de midterste 49 maskene i A.1 (dvs hopp over de ytterste 4 maskene i hver side av diagrammet), strikk 0-0-1-3-8-12 masker rett (= bakstykket), lag 1 kast om pinnen, 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen, 20 masker rett (= erme), lag 1 kast om pinnen, 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen, 11-11-12-14-19-23 masker rett, A.2 (= 27 masker), 11-11-12-14-19-23 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen, 20 masker rett (= erme), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Første økning til RAGLAN – se forklaring over, er nå ferdig (= 8 masker økt på omgangen). Fortsett mønsteret slik og øk til raglan på hver 2.omgang totalt 20-24-28-31-33-36 ganger (inkludert første økning som ble forklart over) = 314-346-382-414-450-490 masker. NB: For hver gang det økes til raglan er det plass til å strikke en maske mer av mønsteret A.1 mot raglanlinjene på bakstykket. Når det er økt nok masker til å strikke alle maskene i diagram A.1 gjenstår det 16-20-24-27-29-32 økninger til raglan – disse maskene strikkes fortløpende rett. Diagram A.1 repeteres i høyden til ferdig mål. Diagram A.2 strikkes en gang i høyden, deretter strikkes det glattstrikk over maskene i A.2.
Når alle økningene er ferdige skal arbeidet måle 15-17-20-22-23-25 cm fra oppleggskanten midt foran. Fortsett videre uten at det økes til raglan til arbeidet måler 19-20-21-22-23-25 cm fra oppleggskanten midt foran (dersom strikkefastheten stemmer i høyden er dette målet allerede nådd i størrelse XL, XXL og XXXL). Neste pinne strikkes slik: Strikk de første 93-101-111-121-135-149 maskene (= bakstykke), sett de neste 64-72-80-86-90-96 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-8-8-10-10-10 nye masker i siden under ermet, strikk de neste 93-101-111-121-135-149 maskene (= forstykke), sett de neste 64-72-80-86-90-96 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-8-8-10-10-10 nye masker i siden under ermet. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 202-218-238-262-290-318 masker. Sett en merketråd i hver side, dvs midt i de nye 8-8-8-10-10-10 maskene som ble lagt opp i hver side under ermene (= 101-109-119-131-145-159 masker på både bakstykket og forstykket). Fortsett rundt med mønster A.1 på bakstykket som før og strikk glattstrikk over de resterende maskene på omgangen. Når arbeidet måler 4 cm økes det 2 masker i hver side – les ØKETIPS. Øk slik på ca hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 9 ganger = 238-254-274-298-326-354 masker. Når arbeidet måler ca 34-35-36-37-38-38 cm fra delingen, byttes det til rundpinne 3. Strikk 3 riller. Fell av. For at avfellingskanten ikke skal stramme kan det felles av med en større pinne. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 64-72-80-86-90-96 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 3,5, og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-8-8-10-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 72-80-88-96-100-106 masker. Sett 1 merketråd midt i de 8-8-8-10-10-10 nye maskene under ermet. Start omgangen her og strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 2 cm fra delingen byttes det til settpinner 3. Strikk 3 riller. Fell av. For at avfellingskanten ikke skal stramme kan det felles av med en større pinne. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

= rett
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull

Marylin Estrada 05.11.2018 - 21:43:

Quisiera hacer la parte d atrás sin calados sólo en punto derecho es posible?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 22:40:

Hola Marylin. Puedes trabajar la espalda sin calados sustituyendo los puntos trabajados junto al diagrama A.1 por puntos en punto jersey.

Beverly 28.09.2018 - 18:37:

I figured out what was wrong, i was misreading the chart. Now my second question. Is the pattern to knit all stitches every other row? As every other row on the chart is blank

DROPS Design 30.09.2018 kl. 09:02:

Dear Beverly,the even numbered rows (every other row) is knit all the way around. Happy Knitting!

Beverly 28.09.2018 - 14:49:

I am knitting size M. I have done the 3 garter ridges and added the 39 stitches. My problem is that as i am working the middle 49 stitches of A1, i run out of stitches before i finish the pattern. I am able to finish about 44 stitches of the pattern. What am i doing wrong?

DROPS Design 01.10.2018 kl. 07:45:

Dear Berverly, work 1st row in pattern while inc for raglan as follows: Knit 2, 1 YO, work the middle 49 stitches in A.1, (= back piece), 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 20 (= sleeve), 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 11, A.2 (= 27 stitches), knit 11, 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 20 (= sleeve), 1 YO, knit 2. = 2+49+4+20+4+11+27+11+4+20+2= 154+8 YOs = 162 sts. Happy Knitting!

Friedgund Thum 24.07.2018 - 16:31:

Ich habe mir diesen Pulli in schwarz und das n blau gestrickt! Er sitzt super und ist ein echtes Allround-Teil. Großartig!!!! Nun habe ich schon den ersten Auftrag einer Freundin bekommen, ihr auch einen zu stricken 😊

Friedgund Thum 24.07.2018 - 16:31:

Ich habe mir diesen Pulli in schwarz und das n blau gestrickt! Er sitzt super und ist ein echtes Allround-Teil. Großartig!!!! Nun habe ich schon den ersten Auftrag einer Freundin bekommen, ihr auch einen zu stricken 😊

Ute Hartmann 19.07.2018 - 18:50:

Ich habe mir diesen wunderschönen Pulli nachgestrickt. Es war das erste Mal, dass ich einen Pullover von oben nach unten strickte und es hat super geklappt. Durch das durchgehende Muster im Rückenbereich wird das Stricken auch nicht langweilig.

Bader Isabel 16.07.2018 - 10:02:

Guten Tag Gerne möchte ich dieses Top ohne Muster stricken. Kann ich das Muster einfach ignorieren und die Raglanzunahmen arbeiten und muss ich trotzdem Maschen überspringen? Mir ist nicht ganz klar, wie ich einen Ausschnitt erhalte. Vielen Dank für Ihre Rückmeldung und freundliche Grüsse. Isabel Bader

DROPS Design 16.07.2018 kl. 12:03:

Liebe Frau Bader, Sie können wahrscheinlich das Top ohne Lochmuster stricken, einfach Diagramme ignorieren, für die Raglanzunahmen werden Löcher entstehen, wenn Sie keine möchten, können Sie die Umschläge verschränkt stricken (oder mit einem anderen Technik zunehmen). Viel Spaß beim stricken!

Doris 19.05.2018 - 09:26:

Ich habe den Pullover in Drops Baby Merino gestrickt. Er ist superschön geworden und passt wie angegossen. Danke für die vielen schönen Muster!

Carmen 10.05.2018 - 19:44:

Tengo una duda con este patrón. Cuando dice que a partir de los 15cms de ranglan se siga tejiendo hasta los 19cms pero sin aumentar puntos ?se sigue echando la hebra para que quede el agujero? No se si me he explicado bien ,espero que si.Gracias por atenderme.

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:48:

Hola Carmen, después de completar los aumentos del raglán, las vueltas que se trabajan para alcanzar las medidas no tienen hebras, ya que las hebras se trabajan para aumentar puntos.

TREHOUT 04.05.2018 - 12:36:

Bonjour, est-il est possible de livrer en france le coloris 17 (blanc)?\r\nsi oui, à quel prix?

DROPS Design 04.05.2018 kl. 14:18:

Bonjour Mme Trehout, vous trouverez ici la liste des magasins DROPS en France, si vous n'avez pas la chance d'avoir une boutique près de chez vous, n'hésitez pas à visiter les différentes boutiques en ligne. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 187-30