DROPS Extra / 0-1411

The Santa Bunch by DROPS Design

Hæklede nisser til jul. Arbejdet er hæklet i DROPS Baby Merino

DROPS Design: Model bm-044
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

NISSEFAR:
Mål: Højde: ca 15 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farve 16, rød
50 g farve 02, natur
50 g farve 23, lys beige
+ en rest farve 20, mørk grå

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 stangmasker og 19,5 strukturrækker (1 strukturrække = 1 række stangmasker + 1 række fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: Vat til fyld hvis nissen skal fyldes.
----------------------------------------------------------

NISSEMOR:
Mål: Højde: ca 15 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farve 16, rød
50 g farve 02, natur
50 g farve 23, lys beige
+ en rest farve 20, mørk grå

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 stangmasker og 19,5 strukturrækker (1 strukturrække = 1 række stangmasker + 1 række fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: Vat til fyld hvis nissen skal fyldes.
----------------------------------------------------------

NISSEBARN:
Mål: Højde: ca 13 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farve 16, rød
50 g farve 02, natur
50 g farve 23, lys beige
+ en rest farve 20, mørk grå

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 stangmasker og 19,5 strukturrækker (1 strukturrække = 1 række stangmasker + 1 række fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: Vat til fyld hvis nissen skal fyldes.
----------------------------------------------------------

(Gå videre til opskrift...)

Tips & Hjælp

Tak for at du vælger DROPS Design!

Vi gør alt hvad vi kan, for at det skal være let at følge vores opskrifter.

Af den grund har alle modeller specifikke instruktions-videoer som hjælp. Du finder dem under hver opskrift nederst på siden.

Vi har også maske-for-maske instruktioner, som kan hjælpe dig at forstå nogle af de teknikker, vi bruger i vores opskrifter. Dem finder du her!

INFORMATION TIL OPSKRIFT:

HÆKLEINFO:
Første fastmaske på omgangen erstattes af 1 luftmaske. Afslut omgangen med 1 kædemaske i første luftmaske.
Første stangmaske på omgangen erstattes af 3 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i tredje luftmaske.

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste maske således: Stik nålen ind i første luftmaske i begyndelsen af omgangen, hent den nye tråd, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem masken på nålen.

7 DOBBELT-STANGMASKER SAMMEN:
Hækl 6 dobbelt-stangmasker i første maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af disse dobbelt-stangmasker, hækl 1 dobbelt-stangmaske til i samme maske og træk sidste omslag gennem alle 8 løkker på nålen.
----------------------------------------------------------

NISSEFAR:
Arbejdet hækles ovenfra og ned. Derefter hækles der hår, skæg, knude og øjne. Nissen kan fyldes med vat hvis man ønsker det. Da hækles der evt en bund som forklaret under. Fyld nissen med vat og hækl bunden til nissen.

KROP:
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med rød, og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske i første luftmaske.

1.OMGANG: Hækl 8 fastmasker om ringen – læs HÆKLEINFO.
2.OMGANG: * 1 stangmaske i første fastmaske, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 12 stangmasker.
3.OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 2 første/næste stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 16 fastmasker.
4.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 3 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 20 stangmasker.
5.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 20 fastmasker.
6. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 4 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 24 stangmasker.
7.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 24 fastmasker.
8.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 5 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 28 stangmasker.
9.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 28 fastmasker.
10.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 6 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 32 stangmasker.
11.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 32 fastmasker.
12.OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske * hækl fra *-* omgangen rundt = 8 luftmaske-buer. Læs FARVESKIFT og skift til lys beige før næste omgang.
13.OMGANG: Hækl kædemasker til første bue, hækl 5 stangmasker om hver bue = 40 stangmasker.
14.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 40 fastmasker.
15.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 9 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 44 stangmasker.
16.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 44 fastmasker.
17.OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske * hækl fra *-* omgangen rundt = 11 luftmaske-buer. Skift til rød før næste omgang.
18.OMGANG: Hækl kædemasker til første bue, * hækl 4 stangmasker om første bue, 4 stangmasker om næste bue, 5 stangmasker om næste bue *, hækl fra *-* totalt 3 gange, hækl 4 stangmasker om næste bue og 5 stangmasker om næste bue = 48 stangmasker.
19.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 48 fastmasker.
20.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 11 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 52 stangmasker.
21.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 52 fastmasker.
22.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 12 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 56 stangmasker.
23.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmasker = 56 fastmasker.
24.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 13 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 60 stangmasker. Klip og hæft tråden.

KNUDE:
Hækl 5 luftmasker (inklusiv 4 luftmasker til at vende med). Hækl 7 DOBBELTSTANGMASKER SAMMEN – se forklaring over, i den første luftmaske som blev hæklet. Klip tråden. Træk begge trådender gennem åbningen i toppen af nissen og hæft trådene på vrangen af arbejdet.

HÅR:
Håret hækles i den sidste omgang med fastmasker før de røde buer (dvs i 11.omgang). Hækl med natur på nål 3 således:
Hækle 1 kædemaske i første fastmaske, * spring over 1 fastmaske, hækl 3 stangmasker, 3 luftmasker, 3 stangmasker i næste fastmaske, spring over 1 fastmaske, hækl 1 kædemaske i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt, og afslut med 1 kædemaske i første kædemaske på omgangen. Klip og hæft tråden.

SKÆG:
Skægget hækles på samme måde som håret. Der hækles med natur, men der hækles i omgangen med fastmasker før buerne med lys beige (dvs i 16.omgang).

ØJE:
Hækl 3 luftmasker (inklusiv 2 luftmasker til at vende med) på nål 3 med en rest mørk grå. Hækl 5 halvstangmasker i den første luftmaske som blev hæklet.
Skift til natur. Vend arbejdet og hækl 1 kædemaske i hver af de 5 halvstangmasker, derefter hækles der 1 kædemaske i 2.luftmaske i starten af forrige række.
Klip trådene og hækl et øje til på samme måde. Sy øjnene på nissen med små usynlige sting. Placere et øje over en stangmaskegruppe på skægget, der skal være 1 stangmaske-gruppe mellem de 2 øjne.

BUND:
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med rød, og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hækl 12 fastmasker om ringen – læs HÆKLEINFO.
2.OMGANG: Hækl 2 stangmasker i hver fastmaske = 24 stangmasker.
3.OMGANG: * 1 fastmaske i første/næste stangmaske, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 36 fastmasker.
4.OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 2 første/næste fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske*, hækl fra *-* omgangen rundt = 48 stangmasker.
5.OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 3 første/næste stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 60 fastmasker.
Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Fyld nissen med vat. Læg bunden mod nissen og hækl sammen med rød og 1 fastmaske gennem en maske fra begge lag. Klip og hæft tråden.
----------------------------------------------------------

NISSEMOR:
Hækl på samme måde som nissefar, men afslut nissemor efter 21.omgang = 52 fastmasker.
På 16.omgang på nissemor hækles der en blondekant på samme måde som skægget til nissefar, men der hækles med rød. Derefter hækles der en blondekant nederst rundt om nissemor med rød således: 1 kædemaske i første maske, * spring over 1 fastmaske, 3 stangmasker + 3 luftmasker + 3 stangmasker i næste fastmaske, spring over 1 fastmaske, 1 kædemaske i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt og afslut med 1 kædemaske i kædemasken i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft trådene.
Hækl knude, hår og øjne på samme måde som på nissefar.

BUND:
Hækl 1.-4.omgang på samme måde som nissefar, derefter hækles der således:
5.OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 11 første/næste stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 52 fastmasker. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Fyld nissen med vat. Læg bunden mod nissens 21.omgang (= 52 fastmasker) og hækl sammen med rød og 1 fastmaske gennem en maske fra begge lag. Klip og hæft tråden.
----------------------------------------------------------

NISSEBARN:
Hækl på samme måde som nissefar, men afslut nissebarn efter 20.omgang = 52 stangmasker.
Hækle knude, hår og øjne på samme måde som på nissefar. Hækl en blondekant i 16.omgang med rød på samme måde som på nissemor. Klip og hæft trådene.

BUND:
Hækl på samme måde som nissemor.

MONTERING:
Fyld nissen med vat. Læg bunden mod nissen og hækl sammen med rød og 1 fastmaske gennem en maske fra begge lag. Klip og hæft tråden.




Behöver du hjälp? Her har du instruktionsvideoer som kan hjælpe dig!

For hjælp med en opskrift vil vi bede dig om at tage kontakt med butikken hvor du har købt dit garn. Har du købt DROPS garn er du garanteret kvalificeret hjælp fra vore dygtige DROPS forhandlere, som er specialiserede på DROPS opskrifter.

Alle vore opskrifter er nøje gennemgået og korrekturlæst, men vi er nødt til at tage forbehold for eventuelle fejl. Alle opskrifter er oversat fra de Norske opskrifter og du kan altid tjekke originalopskriften for mål og udregninger.

Hvis du mener at du har fundet en fejl i opskriften, så skal du skrive din kommentar eller dit spørgsmål ind under Kommentarfeltet øverst i opskriften. Gå til originalopskriften for model DROPS Extra 0-1411.