DROPS Extra / 0-1398

The Christmas Forest by DROPS Design

Hæklet juletræ til jul. Arbejdet er hæklet i DROPS Merino Extra Fine

Tags: jul, julepynt,
DROPS Design: Model me-127
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

STORT JULETRÆ:
Højde: ca 20 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 18, æblegrøn
50 g farve 01, natur

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 stangmasker og 10 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: Vat til fyld
----------------------------------------------------------

LILLE JULETRÆ:
Højde: ca 17 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 31, skovgrøn
50 g farve 01, natur

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 stangmasker og 10 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: Vat til fyld
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 87.8kr. Læs mere.

Første fastmaske på omgangen erstattes af 1 luftmaske. Afslut omgangen med 1 kædemaske i første luftmaske.
Første stangmasker på omgangen erstattes af 3 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i tredje luftmaske.
----------------------------------------------------------

STORT JULETRÆ:
Træet hækles fra toppen og ned. Hækl bunden på træet, derefter sne rundt på træet. Til sidst fyldes træet med vat, og bunden hækles sammen med træet.

Hækl 4 luftmasker på nål 3,5 med æblegrøn, og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske i første luftmaske.

1. OMGANG: Hækl 8 fastmasker om ringen – LÆS HÆKLEINO.
2. OMGANG: * 1 stangmaske i første fastmaske, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 12 stangmasker.
3. OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 2 næste stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 16 fastmasker.
4. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 3 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 20 stangmasker.
5. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 20 fastmasker.
6. OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 5 luftmaske-buer.
7. OMGANG: Hækl kædemasker om første bue, hækl 4 stangmasker om første bue, derefter hækles der 5 stangmasker om de næste 4 buer = 24 stangmasker.
8. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 24 fastmasker.
9. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 5 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 28 stangmasker.
10. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 28 fastmasker.
11. OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 7 luftmaske-buer.
12. OMGANG: Hækl kædemasker om første bue, hækl 5 stangmasker om første bue, derefter hækles der 5 stangmasker om de næste 6 buer = 35 stangmasker.
13. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 35 fastmasker.
14. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 6 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 40 stangmasker.
15. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 40 fastmasker.
16. OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske * hækl fra *-* omgangen rundt = 10 luftmaske-buer.
17. OMGANG: Hækl kædemasker om første bue, * hækl 4 stangmasker om første bue, derefter hækles der 5 stangmasker om næste bue *, hækl fra *-* omgangen rundt = 45 stangmasker.
18. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 45 fastmasker.
19. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 14 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 48 stangmasker.
20. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 48 fastmasker.
21. OMGANG: *Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 12 luftmaske-buer.
22. OMGANG: Hækl kædemasker om første bue, hækl 5 stangmasker om første bue, derefter hækles der 5 stangmasker om de næste 11 buer = 60 stangmasker.
23. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 60 fastmasker.
24. OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver fastmaske = 60 stangmasker.
25. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 60 fastmasker.
26. OMGANG: * Hækl 4 luftmasker, spring over 3 fastmasker, hækl 1 kædemaske i bagerste led af næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 15 luftmaske-buer.
27. OMGANG: Hækl kædemasker om første bue, * hækl 5 stangmasker om hver af de 4 første buer, hækl 4 stangmasker om næste bue *, hækl fra *-* omgangen rundt = 72 stangmasker.
28. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver stangmaske = 72 fastmasker.
29. OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver fastmaske = 72 stangmasker. Klip og hæft tråden.

BUND:
Hækl 4 luftmasker på nål 3,5 med æblegrøn, og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske i første luftmaske.
1. OMGANG: Hækl 12 fastmasker om ringen – læs HÆKLEINFO.
2. OMGANG: Hækl 2 stangmasker i hver fastmaske = 24 stangmasker.
3. OMGANG: * 1 fastmaske i første stangmaske, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 36 fastmasker.
4. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 2 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske*, hækl fra *-* omgangen rundt = 48 stangmasker.
5. OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 7 første stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt = 54 fastmasker.
6. OMGANG: * 1 stangmaske i hver af de 8 første fastmasker, 2 stangmasker i næste fastmaske*, hækl fra *-* omgangen rundt = 60 stangmasker.
7. OMGANG: * 1 fastmaske i hver af de 4 første stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt = 72 fastmasker. Klip og hæft tråden.

SNE:
Sneen hækles i den sidste omgang med fastmasker før buerne på træet (omgang 5, 10, 15, 20 og 25). Der hækles med natur på nål 3,5 således:

Hækl 1 kædemaske i første fastmaske, * spring over 1 fastmaske, hækl 3 stangmasker, 3 luftmasker, 3 stangmasker i næste fastmaske, spring over 1 fastmaske, hækl 1 kædemaske i næste fastmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt, og afslut med 1 kædemaske i første kædemaske på omgangen. Klip og hæft tråden.

Fyld træet med vat, og læg bunden mod træet. Hækl sammen med 1 fastmaske gennem en maske fra begge lag. Klip og hæft tråden.

LILLE TRÆ:
Hækl som stort træ, men i skovgrøn. Afslut træet efter 24.omgang på træet, og 6.omgang på bunden. Der hækles sne i 5., 10., 15. og 20. omgang på træet. Klip og hæft trådene.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-1398) for mål og udregninger.

Marsha Kraft 22.11.2019 - 18:49:

I agree with Kim Monsen. Round 17 has 49 stitches. Round 18 has 49 stitches . How do we fix this? If there wasn’t 4 double crochets, the count would be 45 stitches.

Marsha Kraft 22.11.2019 - 02:51:

I agree with Kim Monsen. Round 17 has 49 stitches. Round 18 has 49 stitches . How do we fix this? If there wasn’t 4 double crochets, the count would be 45 stitches.

DROPS Design 22.11.2019 kl. 08:49:

Dear Mrs Kraft, at the end of round 16 you have 10 ch-spaces and you will work *4 dc around next ch-space, 5 dc around next ch-space*, repeat from *-* a total of 5 times = you have worked a total of 9 dc x 5 = 45 dc. Happy crocheting!

Sybille 03.11.2019 - 09:53:

Eine sehr schöne, einfache Anleitung. Danke!

Maddison 27.10.2019 - 17:41:

Hello, I am interested in making a few of these for a craft fair and wanted to know if that is allowed and also if putting on the bottom my store name and "pattern by DROPS Design" would be enough for copyrights? Please let me know. I love this pattern and want to make a few!

DROPS Design 27.10.2019 kl. 20:45:

Dear Maddison. all of the information for copyright issues is on the lower part of the page. However, I believe there should be no problem, as long as you mention that the pattern is by DROPS Design. Happy knitting!

Kim Monsen 08.08.2019 - 04:38:

Round 19 stitch count is wrong, it's 49 stitches. And because of that it throws the rest of the pattern off

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:15:

Dear Mrs Monsen, on round 18 there are 45 stitches, on round 19 you will increase 3 stitches: * 1 double crochet in each of the 14 first single crochets, 2 double crochets in next single crochet *, work from *-* to end of round, you should then have 48 double crochets at the end of this round. Happy crocheting!

Astrid 10.01.2019 - 13:46:

Beste, Zou graag de kerstboom in een groter formaat willen maken als nu in het patroon omschreven word. Op welke manier en met hoeveel steken moet er dan steeds gemeerderd worden? Hoor graag van u.

DROPS Design 11.01.2019 kl. 10:39:

Dag Astrid,

Helaas is het voor ons niet mogelijk om patronen aan te passen naar persoonlijke wensen.

De boompjes worden van boven naar beneden gehaakt, dus op die manier is het mogelijk om ze langer te maken. Kijk even naar de voorgaande toeren hoe het meerderen zich verdeelt. Je kunt met vragen ook altijd terecht in de winkel waar je het garen gekocht hebt.

Waltraud 26.11.2018 - 18:59:

Man kann auch schon nach der 19. Runde (Baum) und der 4. Runde (Boden) aufhören (jeweils 48 Stäbchen). Bietet sich an, wenn man viele Reste von dickerem Garn hat und mehrere Leute gern so ein Bäumchen hätten. Ist dann mindestens so groß wie der kleine Baum, geht aber um einiges schneller. Sieht auch gut aus mit Glitzerwolle. Das Video ist übrigens sehr hilfreich.

Doris 02.10.2018 - 15:49:

Hallo, Danke für die schnelle Antwort. Ich hatte die Anleitung nicht richtig gelesen, jetzt stimmt es wieder. Dankeschön.

Doris 01.10.2018 - 20:10:

Hallo, ich arbeite gerade den Baum nach und dabei ist mir aufgefallen, dass in Runde 17 ein Rechenfehler vorliegt. Die Anzahl Stäbchen sind 49 und nicht wie angegeben 45. Somit fehlen in jeder Angabe 4 Maschen.

DROPS Design 02.10.2018 kl. 10:03:

Liebe Doris, bei der 17. Runde sollen Sie 45 Stb haben = Es sind 10 Luftmaschen-Bogen und Sie werden alternativ 4 Stb und 5 Stb in jedem Lm-bogen häkeln = 5 x 4 Stb + 5 x 5 Stb = 45 Stb. Viel Spaß beim häkeln!

Rita Wittoeck 07.12.2017 - 15:57:

Ik kan de gratis patronen van de kalender ( de kerstboompjes) niet downloaden, moet ik ergens inloggen ? groetjes rita

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1398