DROPS Extra / 0-1411

The Santa Bunch by DROPS Design

Heklede nisser til jul. Arbeidet er heklet i DROPS Baby Merino

Stikkord: dekorasjon, jul, Nisse,

DROPS Design: Modell bm-044
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

NISSEFAR:
Mål: Høyde: ca 15 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 16, rød
50 g farge 02, natur
50 g farge 23, lys beige
+ en rest farge 20, mørk grå

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 staver og 19,5 strukturrader (1 strukturrad = 1 rad staver + 1 rad fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

TILBEHØR: Vatt til fyll dersom nissen skal fylles.
----------------------------------------------------------

NISSEMOR:
Mål: Høyde: ca 15 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 16, rød
50 g farge 02, natur
50 g farge 23, lys beige
+ en rest farge 20, mørk grå

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 staver og 19,5 strukturrader (1 strukturrad = 1 rad staver + 1 rad fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

TILBEHØR: Vatt til fyll dersom nissen skal fylles.
----------------------------------------------------------

NISSEBARN:
Mål: Høyde: ca 13 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 16, rød
50 g farge 02, natur
50 g farge 23, lys beige
+ en rest farge 20, mørk grå

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 staver og 19,5 strukturrader (1 strukturrad = 1 rad staver + 1 rad fastmasker) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

TILBEHØR: Vatt til fyll dersom nissen skal fylles.
----------------------------------------------------------

fra 23.50 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 23.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 216kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

HEKLEINFO:
Første fastmaske på omgangen erstattes av 1 luftmaske. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første luftmaske.
Første stav på omgangen erstattes av 3 luftmasker. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i tredje luftmaske.

FARGEBYTTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste maske slik: Stikk nålen inn i siste luftmaske fra begynnelsen av omgangen, hent den nye tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom masken på nålen.

7 DOBBELSTAVER SAMMEN:
Hekle 6 dobbelstaver i første maske, men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av disse dobbelstavene, hekle 1 dobbelstav til i samme maske og trekk siste kast gjennom alle 8 løkkene på nålen.
----------------------------------------------------------

NISSEFAR:
Arbeidet hekles fra toppen og nedover. Deretter hekles det hår, skjegg, dusk og øyne. Nissen kan fylles med vatt om ønskelig. Da hekles det evt en bunn som forklart under. Fyll nissen med vatt og hekle bunnen til nissen.

KROPP:
Hekle 4 luftmasker på nål 3 med rød, og sett de sammen til en ring med en kjedemaske i første luftmaske.

1.OMGANG: Hekle 8 fastmasker om ringen – les HEKLEINFO.
2.OMGANG: * 1 stav i første fastmaske, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 12 staver.
3.OMGANG: * 1 fastmaske i hver av de 2 første/neste stavene, 2 fastmasker i neste stav *, hekle fra *-* omgangen rundt = 16 fastmasker.
4.OMGANG: * 1 stav i hver av de 3 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 20 staver.
5.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 20 fastmasker.
6. OMGANG: * 1 stav i hver av de 4 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 24 staver.
7.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 24 fastmasker.
8.OMGANG: * 1 stav i hver av de 5 første fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 28 staver.
9.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 28 fastmasker.
10.OMGANG: * 1 stav i hver av de 6 første fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 32 staver.
11.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 32 fastmasker.
12.OMGANG: * Hekle 4 luftmasker, hopp over 3 fastmasker, hekle 1 kjedemaske i bakre ledd av neste fastmaske * hekle fra *-* omgangen rundt = 8 luftmaske-buer. Les FARGEBYTTE og bytt til lys beige før neste omgang.
13.OMGANG: Hekle kjedemasker til første bue, hekle 5 staver om hver bue = 40 staver.
14.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 40 fastmasker.
15.OMGANG: * 1 stav i hver av de 9 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 44 staver.
16.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 44 fastmasker.
17.OMGANG: * Hekle 4 luftmasker, hopp over 3 fastmasker, hekle 1 kjedemaske i bakre ledd av neste fastmaske * hekle fra *-* omgangen rundt = 11 luftmaske-buer. Bytt til rød før neste omgang.
18.OMGANG: Hekle kjedemasker til første bue, * hekle 4 staver om første bue, 4 staver om neste bue, 5 staver om neste bue *, hekle fra *-* totalt 3 ganger, hekle 4 staver om neste bue og 5 staver om neste bue = 48 staver.
19.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 48 fastmasker.
20.OMGANG: * 1 stav i hver av de 11 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 52 staver.
21.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 52 fastmasker.
22.OMGANG: * 1 stav i hver av de 12 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 56 staver.
23.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver stav = 56 fastmasker.
24.OMGANG: * 1 stav i hver av de 13 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt = 60 staver. Klipp og fest tråden.

DUSK:
Hekle 5 luftmasker (inkludert 4 luftmasker til å snu med). Hekle 7 DOBBELSTAVER SAMMEN – se forklaring over, i den første luftmasken som ble heklet. Klipp tråden. Trekk begge trådendene gjennom åpningen på toppen av nissen og fest trådene på vrangen av arbeidet.

HÅR:
Håret hekles i den siste omgangen med fastmasker før de røde buene (dvs i 11.omgang omgang). Hekle med natur på nål 3 slik:
Hekle 1 kjedemaske i første fastmaske, * hopp over 1 fastmaske, hekle 3 staver, 3 luftmasker, 3 staver i neste fastmaske, hopp over 1 fastmaske, hekle 1 kjedemaske i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt, og avslutt med 1 kjedemaske i første kjedemaske på omgangen. Klipp og fest tråden.

SKJEGG:
Skjegget hekles på samme måte som håret. Det hekles med natur, men det hekles i omgangen med fastmasker før buene med lys beige (dvs i 16.omgang).

ØYE:
Hekle 3 luftmasker (inkludert 2 luftmasker til å snu med) på nål 3 med en rest mørk grå. Hekle 5 halvstaver i den første luftmasken som ble heklet.
Bytt til natur. Snu arbeidet og hekle 1 kjedemaske i hver av de 5 halvstavene, deretter hekles det 1 kjedemaske i 2.luftmaske på starten av forrige rad.
Klipp trådene og hekle et øye til på samme måte. Sy øynene fast foran på nissen med små usynlige sting. Plassér et øye over en stavgruppe på skjegget, det skal være 1 stav-gruppe mellom de 2 øynene.

BUNN:
Hekle 4 luftmasker på nål 3 med rød, og sett de sammen til en ring med en kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hekle 12 fastmasker om ringen – les HEKLEINFO.
2.OMGANG: Hekle 2 staver i hver fastmaske = 24 staver.
3.OMGANG: * 1 fastmaske i første/neste stav, 2 fastmasker i neste stav *, hekle fra *-* omgangen rundt = 36 fastmasker.
4.OMGANG: * 1 stav i hver av de 2 første/neste fastmaskene, 2 staver i neste fastmaske*, hekle fra *-* omgangen rundt = 48 staver.
5.OMGANG: * 1 fastmaske i hver av de 3 første/neste stavene, 2 fastmasker i neste stav *, hekle fra *-* omgangen rundt = 60 fastmasker.
Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Fyll nissen med vatt. Legg bunnen mot nissen og hekle sammen med rød og 1 fastmaske gjennom en maske fra begge lag. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

NISSEMOR:
Hekle på samme måte som nissefar, men avslutt nissemor etter 21.omgang = 52 fastmasker.
På 16.omgang på nissemor hekles det en blondekant på samme måte som skjegget til nissefar, men det hekles med rød. Deretter hekles det en blondekant nederst rundt nissemor med rød slik: 1 kjedemaske i første maske, * hopp over 1 fastmaske, 3 staver + 3 luftmasker + 3 staver i neste fastmaske, hopp over 1 fastmaske, 1 kjedemaske i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i kjedemasken på begynnelsen av omgangen. Klipp og fest trådene.
Hekle dusk, hår og øyne på samme måte som på nissefar.

BUNN:
Hekle 1.-4.omgang på samme måte som nissefar, deretter hekles det slik:
5.OMGANG: * 1 fastmaske i hver av de 11 første/neste stavene, 2 fastmasker i neste stav *, hekle fra *-* omgangen rundt = 52 fastmasker.
Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Fyll nissen med vatt. Legg bunnen mot nissens 21.omgang (= 52 fastmasker) og hekle sammen med rød og 1 fastmaske gjennom en maske fra begge lag. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

NISSEBARN:
Hekle på samme måte som nissefar, men avslutt nissebarn etter 20.omgang = 52 staver.
Hekle dusk, hår og øyne på samme måte som på nissefar. Hekle en blondekant i 16.omgang med rød på samme måte som på nissemor. Klipp og fest trådene.

BUNN:
Hekle på samme måte som nissemor.

MONTERING:
Fyll nissen med vatt. Legg bunnen mot nissen og hekle sammen med rød og 1 fastmaske gjennom en maske fra begge lag. Klipp og fest tråden.

Kommentarer (1)

Monika Opočenská 19.12.2017 - 19:56:

Dobrý den, moc děkuji za skvělé překlady a přeju paní Hano krásné svátky a šťastný nový rok. Ještě mám dotaz k ceně příze uvedené u návodu. Není to nějak moc za 3 Santy? :-) Monika Opčenská

DROPS Design 21.12.2017 kl. 00:21:

Dobrý den, Moniko, díky za milý komentář i přání. K ceně příze u návodu: program je nastaven tak, aby počítal každé uvedené klubíčko - u každé ze 3 figurek jsou vždy 3 klubíčka + zbytek, tedy 3 x 3 = 9 klubek po 88 Kč... a z toho vyjde ta závratná suma, která v praxi tak velká samozřejmě není (protože celková spotřeba na Santí rodinku bude menší než 9 klubek). Každopádně ale díky za připomínku - předám dál, je to zbytečně matoucí. Krásně propletené svátky! Hana

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1411